Igen og igen: Hackere kaster mobilproducenten OnePlus ud i endnu et datalæk
Den kinesiske mobilproducent OnePlus skriver i et blogindlæg, at det har været offer for endnu et cyberangreb, der har resulteret i det andet større datalæk fra selskabet på blot to år.
Det første angreb resulterede i, at 40.000 kunders kreditkortinformationer blev lækket, mens det seneste læk betyder, at et ukendt antal kunder har fået lækket deres data.
Det drejer sig i denne omgang om kundernes navne, adresser og e-mail-adresser, mens mobilproducenten garanterer, at alle betalingsoplysninger denne gang er sikre.
Det fremgår af en FAQ, selskabet har oprettet efter offentliggørelsen af datalækket.
Forklarer ikke årsag
Selskabet går ikke i detaljer med årsagen til datalækket, men forsikrer sine kunder om, at der er taget skridt for at sikre, at der ikke er flere fejl af samme slags i selskabets systemer.
Af FAQ'en fremgår det dog, at der er gået en uge, fra lækket blevet opdaget, til det blev offentliggjort, hvilket kunne tyde på et omfattende problem, antyder det amerikanske internetmedie The Verge.
The Verge skriver også, at de lækkede informationer er en guldgrube for phishere, der kan bruge kundernes oplysninger samt det faktum, at de er kunder hos OnePlus, til at målrette phishingangreb mod ofrene.
OnePlus oplyser på deres blog, at selskabet er gået i gang med at informere de ramte kunder.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.