Igen-igen: NemID-server fejlede fredag aften

Den ene af to NemID-servere havde fredag aften periodiske udfald, der udelukkede folk fra at deres netbank og det digitale Danmark. Detaljerne er stadig sparsomme.

Fredag aften i den bedste sendetid gik det endnu en gang galt for danskernes nye fælles login-løsning NemID. En række brugere blev mødt med et ?rødt skærmbillede? og en besked om, at deres login-oplysninger var forkerte ? og det endda før de havde forsøgt at logge ind.

Ifølge DanID's kommunikationschef Jette Knudsen skyldtes fejlen, at den ene af de to NemID-servere havde periodevise udfald.

Læs også: Ikke 1, ikke 2, men 3 NemID-nedbrud i weekenden

»Da fejlen bliver opdaget, skynder vi os at lede al trafik over på 'det raske ben', og efter et par timer er begge servere oppe at køre igen,« siger Jette Knudsen.

Ifølge hende kunne problemet afhjælpes ved at lukke og genstarte browseren og derefter krydse fingre for, at man i et nyt loginforsøg ramte 'den raske' server.

Jette Knudsen kan dog ind til videre ikke komme med detaljer om hvorfor fejlen er opstået, eller hvor mange der har været ramt, men lover Version2 at vende tilbage, når fejlrapporten er klar.

Fejlen er blot den seneste i en lang række hændelser med NemID. I forrige weekend havde DanID således tre af hinanden uafhængige fejl, hvoraf den ene medførte et to timer langt totalnedbrud. Ugen før det blev alle netbanker ramt af nedbrud i NemID.

**LÆS OGSÅ **Alle netbanker ramt af stort NemID-nedbrud

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Bojsen

Jeg er bestemt ikke tilhænger af at man bare sviner ting til fordi de er nye og "farlige" som debatten ellers har været præget af. MEN, nu er det virkeligt ved at være pinligt for NemID/DanID med alle de nedbrud!

  • 0
  • 0
Lars Lundin

Jeg er bestemt ikke tilhænger af at man bare sviner ting til fordi de er nye og "farlige"

Kritikken af nemid på version2 (inklusiv debatten) opfatter jeg som generelt saglig og velmotiveret, så jeg kan ikke tilslutte mig formuleringen om "at man bare sviner".

Og så har nedbruddene af Nemid være pinlige længe.

  • 0
  • 0
Flemming Frandsen

Det er godt nok skide dansk at ignorere alt folk går og gør ude i verden og genopfinde en SSO protokol dårligt.

Havde man tænkt sig blot lidt om kunne man have genbrugt de erfaringer man har gjort sig med OpenID og evt. lavet forbedringer oven på den protokol i stedet for det særlige one-off hack som SværID er.

  • 0
  • 0
Lasse Birnbaum Jensen
  • hvorfor en service giver brugeren besked på at brugernavn og password er forkert i stedet for at besked om at systemet er i udu.
    • hvordan man i en så dyr installation ikke har redundans - der virker.
    • hvorfor bankerne stadig holder hånden over den tilsynelandende fejlslagne håndtering af driften af nemID.
  • 0
  • 0
Kenn Nielsen
  • hvorfor bankerne stadig holder hånden over den tilsynelandende fejlslagne håndtering af driften af nemID.

Fordi malkekoen kun (endnu) er en (guld?) kalv.
Og Kalven har allerede snablerne i alles lommer via statsligt 'påbud'.
Nu skal den bare have overstået børnesygdommene, og så skal den nok blive den stor og stærk.

K

  • 0
  • 0
Per Lind

Den stoerste joke er at IT Styrelsen ikke overhoved er modtagelig for konstruktiv kritik og naegter at se paa andre teknologier som kunne forhindre disse lammelser af offentlige systemer. Hvis der er svinestreger, saa er det hos de idiotiske bureaukrater og hos en meget hoven attityde hos ene-leverandoeren. Ogsaa er det jo beviseligt et spild af skattekroner, uanset hvem og hvordan dette skal vurderes. Foej hvor det lugter af selv os i bageriet!

Faa nu loest problemerne med nogle komplimenterende teknologier.

  • 0
  • 0
Henrik Pedersen

Men er i journalister her på Version2.dk ikke snart ved at være godt trætte af at skrive om NemID's nedbrud?
Måske burde I overveje, at have en skabelon liggende parat til når der nu engang indtræffer et nedbrud. (sådan 2 - 3 gange om ugen) :D

</sort humor>

  • 0
  • 0
Finn Aarup Nielsen

Er der er failwhale for NemID? Et sted hvor man kan se driftstatus eller at der har været problemer?

Jeg var ramt af nedbrudet fredags og var ikke klar over om det var en Fejl 40. Jeg havde netop sat NemId op på min netbank og interfacet meddelte at der var tale om fejl 999, - uden indikation om hvad det betød.

Søger jeg på nemid.nu er det tætteste jeg kommer denne side:
https://www.nemid.nu/status/driftsforstyrrelse/index.html
som vist er en "statisk" side... ;-)

Der er heller ikke ret meget her:
https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/om_danid/nyheder/

Web-services som Twitter og Wikipedia plejer at være flinke til at meddele brugeren om problemer. Jeg synes det er på vej til utroværdigt at det er fra TekstTV at jeg får information om NemID-nedbrud.

  • 0
  • 0
Jesper Lund

En større dansk bank giver dette råd til deres kunder hvis der er problemer med godkendelser af transaktioner (den slags er p*** irriterende hvis er i gang med en stribe værdipapirhandler hvor kurserne flytter sig)

Der kan opstå fejl, når du skal godkende noget i Netbank, hvis der er problemer med sikkerhedssoftwaren til Netbank.

Luk først alle internet vinduer og log på Netbank igen. Det er vigtigt at du accepterer at køre sikkerhedssoftwaren til Netbank ved at trykke på "Run", ellers kommer det ikke til at virke.

Hvis det ikke hjælper, skal du slette de midlertidige internet filer i Java Kontrolpanelet.

Slet de temporære filer? Wow, den slags har jeg ellers ikke haft brug for siden jeg brugte IE5 på Windows 98.

PostDanmark kan glæde sig over de mange ekstra nøglekort der skal sendes ud når man kommer til at brænde 5-10 koder af på en simpel værdipapirhandel.

Det kunne være at bankerne skulle have satset på en netbank løsning uden java? Hvis det kan laves til iPhone, kan det vel også laves til en PC..

  • 0
  • 0
Jens Beltofte

Har netop forsøgt at logge ind i min netbank (EIK Bank) og kom sku i tvivl om adgangskoden. Efter 4 forkerte forsøg blev jeg præsenteret for en tekst der fortalte mig at 5 forkerte forsøg ville låse mit NemID i 8 timer. Alternativt kunne jeg få en ny adgangskode hos NemID's support. Fint tænkte jeg, så ringer jeg da bare til dem. Ingen væsentlig vente tid, dog ville en midlertidig adgangskode blive sendt på snail mail. Supporten sagde at jeg kunne få 4 gratis forsøg på www.nemid.nu, da forkerte forsøg på min netbank og på www.nemid.nu ikke blev regnet sammen. Det gjorde de så alligevel. Tak DanID support dude nu er min konto låst til i morgen, og regningerne må vente med at blive betalt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize