Igen og igen: Hackere kaster mobilproducenten OnePlus ud i endnu et datalæk

Illustration: Wikipedia
Det er mindre end to år siden, at den kinesiske mobilproducent OnePlus sidst var udsat for en sikkerhedsbrist.

Den kinesiske mobilproducent OnePlus skriver i et blogindlæg, at det har været offer for endnu et cyberangreb, der har resulteret i det andet større datalæk fra selskabet på blot to år.

Det første angreb resulterede i, at 40.000 kunders kreditkortinformationer blev lækket, mens det seneste læk betyder, at et ukendt antal kunder har fået lækket deres data.

Det drejer sig i denne omgang om kundernes navne, adresser og e-mail-adresser, mens mobilproducenten garanterer, at alle betalingsoplysninger denne gang er sikre.

Det fremgår af en FAQ, selskabet har oprettet efter offentliggørelsen af datalækket.

Læs også: Efter V2-henvendelse: Nu ændrer OnePlus i lokations-krævende app til kontaktpersoner

Forklarer ikke årsag

Selskabet går ikke i detaljer med årsagen til datalækket, men forsikrer sine kunder om, at der er taget skridt for at sikre, at der ikke er flere fejl af samme slags i selskabets systemer.

Af FAQ'en fremgår det dog, at der er gået en uge, fra lækket blevet opdaget, til det blev offentliggjort, hvilket kunne tyde på et omfattende problem, antyder det amerikanske internetmedie The Verge.

The Verge skriver også, at de lækkede informationer er en guldgrube for phishere, der kan bruge kundernes oplysninger samt det faktum, at de er kunder hos OnePlus, til at målrette phishingangreb mod ofrene.

OnePlus oplyser på deres blog, at selskabet er gået i gang med at informere de ramte kunder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere