IDC: It-afdelingen skal rubbe neglene

Hurtigere levering af nye it-løsninger er forretningsenhedernes vigtigste krav til it-afdelingerne, viser ny undersøgelse fra IDC.

Hvor det tidligere først og fremmest handlede om, at it-afdelingerne skulle levere forretningskritiske nye tjenester, så skal de nu først og fremmest rubbe neglene i it-afdelingerne.

Det viser en ny undersøgelse fra analysehuset IDC, der netop måler forretningsenhedernes og direktørernes forventninger til, hvad det er, it-afdelingerne skal levere.

Sikkerhed ikke længere et varmt emne

I undersøgelsen sidste år var hastigheden i udviklingen af nye applikationer nummer fire på listen, men i år er netop dette ønske kommet op som nummer et.

»Efter min opfattelse er det et udtryk for, at konkurrencen er blevet hårdere, og den aktuelle økonomiske afmatning, som sætter forretningen under pres. Så kravet til it-afdelingerne er nu, at de skal levere it-løsningerne hurtigere,« siger administrerende direktør i IDC Nordic, Per Andersen.

På sidste års hitliste var sikkerhed et helt afgørende punkt og kom ind på en andenplads, men dette punkt er gledet helt ud af hitlisten og er erstattet af behovet for øget adgang til virksomhedens pulje af informationer.

»Når det gælder sikkerhed, så er der sket en modenhed, der gør, at dette område ikke længere står så højt og er blevet erstattet af andre behov fra forretningen. Behovet for at håndtere virksomhedens viden er kritisk for at være konkurrencedygtig og have en optimal virksomhed. Det drejer sig om for ledelsen at træffe de rigtige beslutninger, både på ledelsesniveau, men også for deling af viden blandt medarbejderne,« siger Per Andersen.

Køber selv sine løsninger

Også ønsket om at it-afdelingerne forstår forretningsenhederne bedre er røget langt ned på listen. Hvor det sidste år var på en tredjeplads, er punktet nu nummer ti.

»Vi ser en tendens til først og fremmest fra USA, at forretningsenhederne går uden om it-afdelingerne, når de anskaffer it-løsninger. Det kan være en salgsafdeling, der siger, at de ikke kan vente på et megastort udviklingsprojekt, men i stedet kobler sig op på salesforce.com, og det er en udvikling, som jeg tror vil fortsætte,« siger Per Andersen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere