IDC: Hver tiende virksomhed i Norden henter CRM fra skyen

Microsoft kan meget vel ramme rigtigt ved at lancere selskabets CRM-system som en cloud-tjeneste, fordi kunderne opfatter CRM som mindre følsomt i skyen end kernesystemer som økonomistyring.

En ud af 10 virksomheder i Norden anvender i dag et cloud-baseret CRM-system ifølge en undersøgelse fra analysefirmaet IDC. Det giver potentiale for vækst, som blandt andet Microsoft nu forsøger at udnytte med lanceringen af Dynamics CRM 2011 Online.

Læs også: Microsoft udfordrer Salesforce.com med ny Dynamics CRM i skyen

Ifølge analysechef Anders Elbak fra IDC Nordic, så er markedet endnu forholdsvis jomfrueligt, hvor det især er Salesforce.com, der er den mest synlige leverandør.

»Der er stadig plads på det marked. Der er en relativt stor spiller i form af Salesforce.com, men meget andet er der ikke, i hvert fald ikke fra de kendte leverandører,« siger Anders Elbak til Version2.

Ganske vist tilbyder både Oracle og SAP deres CRM-systemer som hostede løsninger og Software-as-a-Service, men ingen af de to firmaer har for alvor slået på tromme for produkterne på samme måde som Salesforce.com.

Både Oracle og SAP er i forvejen stærkt etableret på CRM-markedet med traditionelle løsninger, mens Microsoft ikke har samme fodfæste. Det betyder også, at Microsoft især skal forsøge at skaffe nye kunder med dets cloud-tilbud, mens SaaS for Oracle og SAP lige så meget er tilbud, der skal vise de to firmaers eksisterende kunder, at de to leverandører også kan tilbyde en vej i skyen.

Oracle har dog flere gange oplyst, at selskabet faktisk har flere kunder på dets CRM on-demand end Salesforce.com.

For alle leverandørerne er der dog plads til vækst, og mens cloud-tjenester som e-mail og backup har opnået en vis udbredelse, så er det endnu kun få, der anvender cloud til forretningssystemerne.

»Der, hvor der er sket mest, er e-mail og backup, som ikke typisk betragtes som forretningskritiske systemer. Sikkerhed og hvor data ligger er de største ulemper for cloud computing, men jeg tror ikke, det er så slemt for CRM,« siger Anders Elbak.

Han peger på, at ERP-systemer med økonomistyring og produktudvikling regnes for at være mere følsomme i forhold til cloud computing, og derfor tøver flere med at lægge de systemer ud i skyen.

»CRM er noget, man går til lidt før. Vi kan se, at der er lidt flere, der viser interesse for CRM end for ERP i skyen, men e-mail og collaboration-værktøjer ligger stadig højere,« siger Anders Elbak.

Generelt vurderer han, at mange virksomheder vil tage cloud-baserede CRM-systemer med i overvejelserne på lige fod med andre modeller, når de skal vælge et nyt system. Men der vil på nuværende tidspunkt være meget få, som decideret vil gå målrettet efter cloud-baseret CRM.

Lige som med andre SaaS-tilbud vil mange virksomheder i første omgang vælge en hybridløsning, hvor det ikke er det hele, der ligger online.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere