IDC: Chefers it-indkøb i smug er gået af mode

Problemet med marketingchefen eller salgsdirektøren, som køber cloud-tjenester uden om it-afdelingen, er ved at forsvinde, fordi it-chefen har fået en ny dagsorden.

ORLANDO: En webserver hos Amazon til en markedsføringskampagne eller en Dropbox til deling af dokumenter mellem sælgerne kan være en fin løsning, men det kan også koste it-chefen overblikket, hvis cheferne i de enkelte afdelinger køber tjenesterne uden at fortælle it-afdelingen om det. Men den praksis er ved at forsvinde, lyder det fra analysefirmaet IDC.

»Jeg tror hele det her koncept med ’rogue IT’ vil forsvinde. Det hang sammen med, at it-cheferne for nogle år siden hovedsageligt blev belønnet for at sige nej og holde systemerne kørende og omkostningerne nede,« siger chefanalytiker Darren Bibby fra IDC.

It-indkøb i smug kan både skjule virksomhedens reelle omkostninger til it, og de kan betyde, at virksomheden betaler dobbelt, hvis en afdeling på eget initiativ køber en tjeneste, som it-afdelingen faktisk kunne tilbyde med løsninger, der allerede var en del af porteføljen.

Men flere chefer – både i it-afdelingen og i de øvrige afdelinger – er blevet mere opmærksomme på samspillet mellem it og forretningen, og det vil bryde de barrierer ned, hvor resten af organisationen så på it-afdelingen som ’Nej-afdelingen’.

»I 2016 forventer vi, at chefer fra forretningsdelen af organisationerne vil være direkte involveret i 80 procent af it-indkøbene,« siger Darren Bibby.

For at det ikke skal ske i smug, så skal it-afdelingen også være bevidst om dens rolle i forhold til at udnytte it til at forbedre forretningen, og så skal de samarbejdspartnere, som it-afdelingen er vant til at bruge, også forstå, hvilke behov eksempelvis en marketingafdeling har.

»Vi skal engagere dem på en helt ny måde og tale til deres forretningsbehov. De køber ikke it for its skyld. Så vi har behov for bedre forståelse for forretningerne og også for transformationer,« siger Thomas Hansen, chef for Microsofts forretning for små og mellemstore virksomheder.

Transformation er ét af tidens varme nøgleord i forbindelse med forretnings-it, fordi mange virksomheder står i en situation, hvor de kan se, at teknologi er i færd med eller har potentiale til at lave store omvæltninger inden for deres forretningsområde. Velkendte eksempler er Uber for taximarkederne i mange storbyer eller Airbnb for værelsesudlejning.

En virksomhed, som vil tackle disse teknologiskabte omvæltninger, er derfor nødt til selv at kunne bruge teknologien til at genopfinde deres forretning, og det kræver andre folk i it-chefstolen end én, der kun tænker i teknologier og omkostninger.

»Vi ser en ny generation af it-chefer, som ikke nødvendigvis er folk med dyb forståelse for it, men til gengæld forstår forretningen og ikke mindst forstår processer og har fokus på at forbedre processer,« siger Thomas Hansen.

Ifølge IDC, så er der mange virksomheder i kategorien små og mellemstore virksomheder, som står med store udfordringer. 80 procent af virksomhederne ser teknologi som en løsning på deres udfordringer, men hele 72 procent er utilfredse med deres nuværende løsninger.

»De små og mellemstore virksomheder kan med cloud computing få teknologi, som før var forbeholdt de store virksomheder, men de vil gerne have hjælp til teknologien,« siger Darren Bibby.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize