Kunstig intelligens erstatter forsikringsmedarbejdere i Japan

34 medarbejdere i et japansk forsikringsselskab har måttet vinke farvel til jobbet i 2017, da IBM Watson Explorer nu skal stå for at lave forsikringsudregninger. Selskabet regner med, at Watson kan øge produktiviteten med 30 pct.

Ofte handler det om jobs uden videregående uddannelser, når man taler om, at teknologiske fremskridt overflødiggør jobs. Det kan være fabriksarbejdere, der bliver erstattet af robotter, eller chauffører, der bliver erstattet af selvkørende biler.

Men kunstig intelligens kan også erstatte funktionærer.

Det viser sig i praksis i Japan, hvor 34 medarbejdere, der har siddet med forsikringsudregninger, er blevet erstattet med IBM Watson Explorer januar i år, skriver mediet Quartz.

De 34 mennesker har arbejdet i forsikringsselskabet Fokuku Mutual Life Insurance, men de bliver som sagt nu erstattet af kunstig intelligens, der kan skanne dokumenter her i blandt sygehusjournaler og foretage den generelle research, der er nødvendig for udregninger af forsikringer. I sidste ende er det dog stadig mennesker, som står for selve udbetalingerne af forsikringer.

30 procent højere produktivitet

Ifølge selskabets pressemeddelelse om deres nye IBM Watson Explorer, vil skiftet føre til 30 procent højere produktivitet og derudover en generelt større præcision.

Dog er den nye arbejdskraft ikke gratis. IBM Watson Explorer koster Fokuku Mutual 1,7 millioner dollar og vil derudover koste 128.000 dollar i vedligeholdelse årligt. Alligevel skaber skiftet i sidste ende et plus på bundlinjen.

Fokuku Mutual regner med at spare omkring 1,1 millioner dollar årligt på lønudgifter med Watson, skriver det japanske medie The Mainchi. Derved vil det tage selskabet mindre end to år at have tjent investeringen hjem.

Flere forsikringsselskaber overvejer at investere i kunstig intelligens

Selvom Fokuku Mutual Life Insurance er i front med den nye teknologi, bliver de pustet i nakken af andre forsikringsselskaber. The Mainchi skriver, at tre andre japanske forsikringsselskaber i øjeblikket tester kunstig intelligens, som skal erstatte menneske-arbejdere. De tester blandt andet om kunstig intelligens kan skræddersy ideelle forsikringsplaner til kunder.

»Næsten alle jobs har elementer der - inden for den nærmeste fremtid – ikke kan udføres af computere,« skriver redaktør for Havard University Press Julia Kjirby og professor i ledelse og informationsteknologi Thomas H. Davenport i Havard Business Review, og fortsætter:

»Dog må vi erkende, at der er nogle vidensbaserede jobs som simpelt hen vil bukke under for robotternes fremgang«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

....ind i fremtiden. PensionDanmark kan også være med, så hvorfor kigge helt til Japan? http://finans.dk/finans/finans/ECE9263186/robotter-rykker-ind-i-pensions...

Det bliver interessant at følge pensionskundernes oplevelser af de sagsforløb. Bliver der åbenhed om algoritmerne, eller bliver man mødt med "Det siger robotten" - og dermed basta? Vil sagen ved uenighed om afgørelsen altid gå videre til en menneskelig medarbejder?

  • 2
  • 0
Hans Nielsen

Nu vil problemet med parkering jo blive løst når de føreløse biler og bliver sluppet fri, som i Californien og Arizona. De kan enten bare køre hjem, eller pendle lidt rundt.

Men "»Næsten alle jobs har elementer der - inden for den nærmeste fremtid – ikke kan udføres af computere,«" synes jeg ikke lyder rigtigt, eller overbevisende. Hvis vi med nærmest fremtid mener 10 år. Eller den fremtid som dem, der nu startet i 0 klasses møder, når de er færdig med grundskolen. Så tror jeg, at det er næsten alle job, hvor der kan skæres, da nogle jobfunktioner kan overtages

Det er dumt at tænke analogt i en digital verden,

Vel nok mere bare mere aktuel nu.

https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere