IBM og Twitter finder hinanden i jagt på salgbar data

30. oktober 2014 kl. 08:37
Bedre dataanalyse, der kan bruges til konsultentydelser skulle være IBM’s motiv.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

IBM offentliggjorde onsdag et nyt partnerskab med det sociale medie Twitter, som på sigt skal gøre IBM i stand til at sælge konsulentydelser inden for dataanalyse. Det skriver Reuters.

IBM vil indsamle de informationer, der ligger i de mange millioner tvittwerbrugeres tweets og ud fra dem lave analyse som de kan sælge til firmaer, der bruger data til at sælge deres produkter. Ifølge Reuters har IBM i sinde at optræne 10.000 konsulenter, der skal bruge IBM’s udstyr til at lave markedsanalyser, blandt andet baseret på analyser af følelsesmæssige markører i tweets.

Ifølge Reuters er det en del af topchef Ginni Romettys plan om at udvide forretningsmodellen væk fra ren hardware til også at kunne tilbyde cloud- og dataanalyse til firmaer.

I april købte Twitter Gnip, der sælger sociale data, for at få adgang til 500 millioners tweets, der daglig bliver sendt på dets netværk. Kunder får nu mulighed for at filtrere data baseret på geografi, offentlig tilgængelig information om vedkommende og deres følelser, udtrykt i tweetet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

IBM planlægger at tilbyde Twitter-data som en del af dets analyseservice leveret gennem cloud-computing, inklusiv kognitiv computing. Softwareudviklere vil også have mulighed for at bruge Twitterdata i applikationer, som de bygger ved hjælp af IBM’s Bluemix og Watson Developer Cloud tilbud.

»Data er fænomenet for vores tid,« siger IBM's Rometty.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger