IBM bruger cloud-teknologi til at bekæmpe ebola i Afrika
Det kan være svært at få et samlet overblik over ebola-situationen, og derfor har IBM lanceret en række tiltag i de ramte lande i Afrika, som skal hjælpe myndighederne med at analysere sygdommens udbredelse.
I Sierra Leone kan borgere nu indberette tilfælde af ebola via sms eller et telefonopkald, hvorefter de registrerede tilfælde bliver analyseret af IBM’s computere og visualiseret på et heatmap. Hermed kan myndighederne i det vestafrikanske land få et præcist overblik over, hvor det er nødvendigt at skride ind og med hvilke lokale initiativer.
»Vi så et behov for hurtigt at udvikle et system, der giver ebola-berørte lokalsamfund mulighed for at levere værdifuld information i kampen mod sygdommen. Ved at bruge mobilteknologi har vi givet dem en stemme og en kanal, hvorigennem de kan dele deres erfaringer direkte med myndighederne,« siger Uyi Stewart, forskningschef hos IBM Research Afrika.
I Nigeria har man været forskånet for sygdommen og er for nylig blevet erklæret ebola-fri.
For ligeledes at hindre fremtidige udbrud i landet har IBM doneret deres Connections-teknologi til den nigerianske regering.
Lignende teknologier har tidligere været brugt i forbindelse med katastrofeindsatser i Haiti og Chile, samt da orkanen Sandy raserede i USA.
Den cloud-baserede Connections-platform gør det lettere og mere overskueligt for nødhjælpsarbejdere og eksperter at arbejde sammen og dele relevante oplysninger med hinanden via skyen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.