Hydro-ansat blev i årevis latterliggjort for sin it-skepsis – nu hyldes han

Fysisk opbevaring af væsentlig data kan være afgørende som backup i tilfælde af cyberangreb.

Den belgiske sælger Jan Verslyppe blev redningen, da et hackerangreb ramte en belgisk Hydro-fabrik i slutningen af marts. Verslyppe har i mange år printet kopier af ordrebøgerne ved fabrikken Lichtervelde på grund af sin skepsis over for it-systemer. Det skriver NRK.

Mangen en gang var belgieren blevet latterliggjort af sine kolleger, men den, som ler sidst, ler som bekendt bedst. Udskrifterne, som blev opbevaret i et kontorskab, sørgede for, at fabrikken på rekordtid kunne omlægge produktionssystemerne.

Dino-star

Internt i koncernen har Verslyppe fået kaldenavnet ‘Dino-star’ med henvisning til, at han omtales som noget af en dinosaurus, skriver NRK.

Det var natten til tirsdag 19. marts, at Hydro opdagede, at selskabet var ramt af et omfattende hackerangreb. Angrebet berørte først en virksomhed i USA og spredte sig derfra til andre dele af organisationen i USA og Europa.

Den foreløbige evaluering viser, at det økonomiske tab er på mellem 300 og 350 millioner NOK. Angrebet var rettet mod Active directory (AD) og blev spredt rundt i det lokale net via gruppe-policyer.

Selskabet arbejdede intensivt for at få fabrikker og produktionssystemer over på manuel drift. Samme dag, som angrebet blev kendt, steg priserne på aluminium verden over.

Forsinket løn

Hackerangrebet har også forsinket både løn og betaling til underleverandører, skriver statskanalen. I ugerne efter angrebet har selskabet måttet støtte sig til den ældgamle faxteknologi.

Ordrer er blevet betjent med fax, og den tekniske afdeling i selskabet har måttet benytte pen og papir for at lave planer og diagrammer.

»Der er mange rundt omkring i Hydro, som har stået dag og nat for at håndtere problemerne som følge af hackerangrebet. Kolleger har stået sammen og fundet kreative løsninger for at opretholde produktionen og kundeleverencer, uden de -itsystemer de normalt har,« siger kommunikationsdirektør Halvor Molland til NRK.

Notpetya kostede Mærsk to milliarder

I 2017 var Mærsk under angreb af Notpetya-ransomware i ni dage. Det kostede det danske selskab op mod to milliarder kroner.

Udenforstående kunne se, at angrebet ramte Mærsks hjemmeside, bookingsystemer og container-terminaler, som gik i sort. Internt kæmpede selskabet heftigt for at genvinde kontrollen over de inficerede maskiner.

»Resultatet af dette var, at vi måtte reinstallere nærmest hele vores infrastruktur. Vi måtte reinstallere ca. 4.000 servere, 45.000 pc’er og 2.500 applikationer. Det blev gjort med heltemodig indsats i løbet af ti dage,« fortalte bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe under World Economic Forum i Davos i januar sidste år og fortsatte:

»Jeg kommer fra it-branchen, og normalt vil man sige, at det vil tage seks måneder. Jeg kan ikke andet end at takke vore ansatte og partnere for at have gennemført dette,« sagde Snabe.

Artiklen er fra digi.no.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize