Hvordan slipper vi for dumme it-brugere?

Sommerkonkurrence: Vi kender dem alle sammen, de håbløse it-brugere, som ikke engang kender genvejen til skrivebordet og ikke ved, at chips er hardware og ikke noget du spiser. Kom med dine forslag til, hvordan vi bekæmper dem og vind is i Version2's sommerkonkurrence.

Skriv dit bedste bud på, hvordan vi slipper for dumme it-brugere i debatten nedenunder. På baggrund af hvor innovative, kreative og fremsynede jeres indlæg er, udvælger redaktionen det bedste bud. I kan selvfølgelig også selv være med til at afgive jeres stemme i debatten om det bedste forslag ved at benytte afstemningsværktøjet på sitet.

Redaktionen udvælger hver uge det bedste forslag og belønner med et gavekort til Hjem-is.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Allan Schmidt

Hvorfor skal vi overhovedet slippe for "dumme" it-brugere?

Er det ikke netop dem, der sikrer at vi hele tiden forbedrer os? At vi forsøger at gøre hvert enkelt område endnu mere brugervenligt og nemt at gå til?

Hvis vi ikke gør det, så dør vores områder i besværligheder og vi sidder selvfede og synes vi er så seje.

Vi skal ikke forsøge at slippe af med de "dumme" it-brugere. Vi skal i stedet hylde dem og sikre at de bliver ved med at spørge.

Det er den eneste måde vi bliver bedre på.

  • 0
  • 0
Morten Jensen

Eftersom at IT pt er en steotte funktion i virkksomheden, og at det bare skal virke, saa slipper vi aldig for "dumme brugere" mest er de nu ikke specielt dumme, der er bare igang med noget andet, og har ikke tid til at have IT problemer.
-Der ER ogsaa andre eksempler, hvor ego og office policy kommer i spil. Men grundlaeggende saa handler det om at have en synlig ledelse der bakker IT op, med synlige maal og realistiske ressourcer til at naa de maal.
Den "dumme bruger" er her for at blive, men det er maaden hun bliver haandteret paa som bestemmer hvor meget stress den dumme bruger genererer.

  • 0
  • 0
Kenneth Darling Sørensen

Nå it-brugere betegnes som "dumme" af IT-folk, skyldes det IMO typisk at disse IT-folk er yderst tekniske og brugeren yderst utekniske. Hvad der er åbenlyst for IT-folkene er ikke åbenlyst for it-brugerne, og selvom jeg sidder på IT-siden må jeg indrømme at det tit skyldes at IT-løsningerne ikke er logiske.

En løsning kan være at sætte en person i midten mellem de to ekstremer - én som forstår store dele af det tekniske og forstår store dele af det brugermæssige - en superbruger.

Ud over at øge chancen for at brugerne forstår IT bedre, så kan superbrugere også være med til at forbedre kommunikationen ud mod brugerne, fordi superbrugerne kan sætte sig i brugernes sted.

Superbrugere kan også anvendes til at indsamle brugbar feedback om løsninger og tiltag - fordi de typisk "brænder" for at bruge og dermed forbedre løsningerne.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize