Instagram pinpointer klodens nyeste tendenser og megaevents med avancerede algoritmer

Instagram har en brugerbase på over 200 millioner mennesker, som tilsammen deler 70 millioner billeder og små videoer hver dag. Det kan udnyttes til event- og tendensspotting.

Instagram formår at give et overblik over populære events over hele verden, men hvordan formår tjenesten hurtigt at identificere spirende tendenser? To af firmaets ingeniører, Danilo Resende og Udi Winsberg, fortæller i et blogindlæg om nogle af Instagrams hemmeligheder inden for området.

Det skriver Computerworld.

Ligesom Twitter vurderer Instagram automatisk, hvad der er tendenser. Detaljerne for denne algoritme kunne have en vis interesse fra konkurrende internettjenester, der også ønsker at udnytte en indsigt i massernes interesser til at tilbyde relevant og aktuelt indhold.

Læs også: Instagram vokser sig større end Twitter

Trends og hastag-analyser spiller en vigtig rolle i forhold til at fastholde brugernes nysgerrighed på de sociale medier.

Instagram har for nylig opdateret deres service for lettere at kunne finde flere nye trendsættende ideer og begivenheder. Det gør de især ved at føre statistik over hashtags. Alle hashtags opføres i en database med løbende opdateringer på, hvor ofte de bliver anvendt i tidsperioder på 5 minutter de seneste 7 dage. Når et tag pludselig bliver mere populært, ved systemet hurtigt, at en trend er under opsejling.

Ved at gennemgå tidligere hændelser har man formået at lave algoritmer, der kan identificere netop det punkt, hvor noget har opbygget popularitet nok til at være en ægte trend. Men ingeniørerne udtaler, at en meget simpel gennemgang af de seneste dages hashtag-statistik er rigeligt til at finde de vigtige tendenser, og processen kræver kun en små computerkrafter.

I nogle tilfælde kan computermodellerne blive forvirrede over, at flere forskellige hashtags bliver anvendt til samme begivenhed, men dertil har man udviklet en algoritme, som formår at inddele hastags i klynger. Det kan den gøre ud fra brugeradfærd, sproglige regler og en database de selv har skabt, hvor tags er opdelt i prædefinerede overemner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere