Hverken firmaer eller universiteter forbereder it-studerende på fremtiden

Der er et stort gab mellem de evner, danske it-folk har i dag, og hvad der bliver brug for i fremtiden, siger IBM, der har undersøgt problemet globalt. I stedet for at kunne passe serverrum skal man fremover være god til cloud computing.

Det står sløjt til med at omstille it-folk til den fagre nye it-verden, hvor det meste kører i skyen og sikkerhed og privacy skal tænkes ind overalt.

Faktisk rapporterer ni ud af ti firmaer i en global undersøgelse fra IBM, at de it-ansattes kompetencer ikke passer til fremtidens krav. Og det ser heller ikke godt ud på universiteterne, hvor tre ud af fire it-studerende og undervisere mener, der er et misforhold mellem kunnen og fremtidens krav.

Resultaterne fra undersøgelsen, der omfatter 1.200 it-professionelle og 700 universitetsfolk i 13 lande, kan også overføres til Danmark, fortæller Michael Holm, som har ansvaret for IBM Danmarks kontakt til universiteterne.

»Der er et stigende behov inden for cloud computing, mobility, business analytics og security, men der er en mangel på kompetencer blandt medarbejdere og studerende på de områder. Der er et markant gap mellem de komptencer, der er til stede, og det, der bliver brug for, og det gap skal lukkes,« siger han til Version2.

For eksempel vil cloud computing efterhånden vende op og ned på, hvordan virksomheder driver deres it.

»Nu taler man om, hvornår lokale datacentre vil blive overhalet af cloud computing, ikke om det sker. Om ti år er det at drive et datacenter måske ikke en kompetence, der er så meget brug for, med mindre man er cloud-leverandør,« siger han.

Fokus på sikkerhed og privacy bliver også et grundvilkår for fremtidens it-arbejde, konkluderer rapporten, så i stedet for at klaske en sikkerhedsløsning oven på til sidst, eller endnu værre, helt ignorere den, skal alle it-projekter have sikkerhed bygget ind fra starten af.

Det kræver, at it-folk over en bred kam ved noget om emnet - og at dem med it-sikkerhedsevner forstår at bruge dem i mange sammenhænge.

Vær nysgerrig og ikke-religiøs

Men hvordan skal man så som it-studerende forholde sig, hvis man vil være efterspurgt i fremtiden? Det er lidt sværere at svare på, fordi ændringerne sker så hurtigt. Når en studerende begynder på sin uddannelse, går der jo typisk 3-5 år, før den sidste eksamen er i hus.

»Det er svært at sørge for undervisning i teknologier, man kun lige ser starten af. Teknologiudviklingen går meget hurtigere i dag end vi tidligere har set,« siger Michael Holm.

Derfor er det også farligt at holde sig for meget i én bestemt grøft.

»Mit bedste råd er: Vær nysgerrig og følg med i de nye trends. De skifter over tid, og nogle skifter rigtig hurtigt. Nysgerrighed er et absolut krav. Og så skal man passe på ikke at blive for platformsafhængig. Platformene skifter relativt hurtigt nu, så man skal ikke lægge sig fast på én religion - for eksempel om det er C# eller J2EE, man bruger,« siger han.

Når IBM ansætter nye, unge it-talenter, er der derfor også fokus på, om man kan omstille sig og om man kan bruge sine kompetencer på mange måder.

»Man skal have evnen til at se bredere, altså at se udover en snæver faglighed. Og så vægter vi personlighed tungest, for den er svær at lave om på, mens fagligheden bedre kan tvistes og ændres. Men selvfølgelig skal der være en god faglighed at bygge på - vi kan ikke gøre en bager til smed,« siger Michael Holm.

IBM forsøger også aktivt at påvirke landets it-studerende gennem oplæg og samarbejde om kurser på universiteterne. Det er gennem årene blevet til 60 arrangementer om, hvilke trends IBM ser nu, og for nyligt muligheden for at blive certificeret i IBM-databasen DB2 på Aarhus Universitet.

To nye aftaler, der bliver arbejdet på nu hos DTU og Datalogisk Institut i København (DIKU), vil dog handle om cyber-security, altså et af de fire områder, hvor firmaer fremover ifølge IBM-rapporten kommer til at råbe på dygtige it-folk.

Læs hele rapporten her (pdf)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jacob Gorm Hansen

En universitetsuddannelse er investering for livet, og det er misforstaaet at tro at det skal handle om de teknologier der er hotte netop i aar. Det vigtige er at laere det grundlaeggende, f.eks. distribuerede systemer (som nu er helt nedlagt paa DIKU) i stedet for Cloud, eller programmeringssprog, operativsystemer og maskinarkitektur i steder for blot "security". Jeg finder det ogsaa helt i skoven, at et offentligt finansieret universitet som AU beskaeftiger sig med at certificere mod en specifik leverandoers database (IBM DB2), det kan da aldrig vaere et universitets opgave, og er faktisk et eksempel paa alt for snaever fokus.

Knud Larsen

Dette er ikke første gang vi hører om forældet undervisning. Der foregår desværre meget undervisning, på et forkert grundlag. Danmarks Tekniske Universitet excellerer i at under vise i Teoretisk Statistik trods det, at man burde fokusere på anvendt statistik, sikkert fordi man bare har hyret lærere fra KU, uden noget som helst blik for, hvad der kræves af ingeniører i praksis. Selv om vi fra erhvervslivet har gviet indspark til dette, ja selv skaffet flere midler til at modernisere undervisningen falder man straks tilbage i de gamle rutiner, dette er jo at modtage andres penge under falske forudsætninger.

Kim Henriksen

Overvej Data- og kommunikationsuddannelsen (IT Supporter, Datatekniker m.m.), 2 ugers Linux kursus hvor man koder lidt bash, ellers er det en ren Microsoft/Cisco uddannelse.

Eksempel:
fag: Operativsystemer I

1 Eleven kan, på et niveau svarende til MCP Implementing Windows 2003 Professional and Server eller nyere, installere eller opgradere et serveroperativsystem og konfigurere operativsystemet.

Den virksomhed jeg var i, havde 2x Windows installationer, resten var Linux +30

2 Eleven kan oprette og administrere bruger- og gruppekonti, samt styre rettigheder til forskellige ressourcer ved hjælp af grupper.

Her arbejdes der typisk kun med AD, selvom man godt måtte gøre det i OpenLDAP eksempelvis, men alt undervisning/martiale er i AD

3 Eleven kan håndtere data og rettigheder i NTFS- filsystemet.

Hvorfor specifikt lige NTFS ?! Hvorfor ikke noget i stil med: Eleven kan håndtere data og rettigheder i filsystemer.

Bekendtgørelser: http://mars.tekkom.dk/mediawiki/index.php/Data_og_kommunikationsuddannelsen

Cristian Ambæk

Selv er jeg igang med H5 som datateknikker. Og at man bruger cisco er fordi de har klart de bedste undervisnings materiale. Og her lærer du netop om alle de grundlæggende og avanceret teknologier.

Omkring NTFS i bekendtgørelsen. Så er det langt fra det dummeste der står.
Men det er også skolens ansvar at priotere diverse målpinde når de er som de er.
Og for min uddannrlse gør lærerne et fantastisk arbejde.

Omkring linux så har vi cirka 5 uger med det. og tror dem på den nye bekendtgørelse har 6.

Kim Henriksen

Jeg mener stadigvæk at det der kommer ud på den anden side er dygtige Microsoft og Cisco teknikere og ikke alsidige it-folk, som er i stand til at sammensætte den bedste løsning på tværs af Software leverandører.

Hvis defualt valget er altid Microsoft i skolen, så det er default valget også Micrsoft i erhvervslivet.

Pelle Söderling

Kim: Det tager jo tid at undervise generelt over en bred vifte af forskellige teknologier, jeg kan godt forstå hvis man som institution er nød til at prioritere lidt nogle gange.

Microsoft er meget udbredt i Danmark og det er slet ikke så utænkeligt igen at det bliver AD og NTFS folk kommer til at arbejde med, så det ser jeg egentlig ikke som noget stort problem.

Det er fint nok at man ønsker at universiteterne skal være leverandørneutrale, men hvis det betyder man er nød til at forklare alting på 5 forskellige måder så forvirrer man for det første formentlig mere end man gavner og for det andet er det alvorligt tidskrævende.

Jeg synes faktisk det modsatte ofte er et større problem, nemlig som artiklen også er inde på, at der ofte fokuseres for meget på teknologier som reelt ikke anvendes særlig meget i erhvervslivet (enten fordi de er forældede eller fordi de er for akademiske).

Anne Schouenborg

Universitetsstuderende har megen fokus på at klargøre sig til fremtidens job, at have mere end et eksamensbevis, når de forlader universitet.
IBM tilbyder via Academic Initiative global uddannelse i IBM's teknologier, vi stiller instruktører, software, undervisningsmateriale, online kurser, etc. til rådighed,
gratis for studerende og faculty members. Uddannelsen kan være i distribuerede systemer, programmering, operativsystemer, cloud, security, eller hvad
deltagerne måtte ønske.

Når datalogistuderende på AU ønsker at få en DB2 certificering, er det, fordi de her kan hente en IT-professionel kompetence, der giver dem en fordel,
når de skal søge job. Uddannelsen og certificeringen på AU er alene betalt af IBM. Certificeringen foregår om aftenen, uden for studie- og eksamenstid,
planlagt af de studerende. Universitetet er ikke involveret. Det er næppe muligt at kalde denne uddannelse et snævert fokus, det er efterspurgte kompetencer
hos alle virksomheder, der anvender DB2, det er at kvalificere de studerende til områder, hvor der også fremover vil være stor efterspørgsel.

Med venlig hilsen
Anne Schouenborg
IBM Academic Initiative Nordic

Chano Klinck Andersen

Sjovt, jeg kan ikke genkende den tankegang... Jeg er netop blevet færdig som datatekniker, og det er korrekt at en stor del af undervisningen er Microsoft og Cisco materiale, men i det daglige bruger jeg stort set kun Windows som desktop os, og ms office fordi det nu engang er det mest udbredt. Vi har da også et par Cisco routere (en i brug en som backup), men vores switche er fra HP, alle vores servere fysiske som virtuelle kører stort set kun Linux i en eller anden form, vores website og anden programkode er PHP. Alligevel kan jeg sagtens bruge Cisco informationerne når jeg skal opsætte vores switche, eller nogle af Microsoft informationerne når jeg skal opsætte rettigheder på Linux. Så stor forskel er der nemlig heller ikke på de forskellige systemer når man først begynder at bruge dem.

Log ind eller Opret konto for at kommentere