Hver sjette voksne dansker er ikke på sociale medier, enten fordi de ikke har de tekniske egenskaber til at benytte sig af dem, eller også fordi de bevidst har valgt de udbredte tjenester fra, viser en undersøgelse, som DR har fået foretaget.
Af de ialt 1.102 respondenter angiver 20 procent, at de sjældnere end én gang om måneden eller aldrig benytter sig af sociale medier. Af denne delmængde angiver 70 procent, at der er tale om et bevidst fravalg.
Læs også: Nye tal: Links til sociale medier topper listen over ‘retten til at blive glemt’-forespørgsler
»Man kan dele dem op i to grupper; dem, der ikke bruger sociale medier på grund af manglende digitale færdigheder – typisk de ældre - og dem, der synes, man bruger for meget spildtid, og derfor melder sig ud som et slags statement,« siger Lisbeth Klastrup, der forsker i sociale medier ved IT-Universitetet i København til DR.
Samtidig mener godt halvdelen af ikke-brugerne, at at dem, der er meget på, ‘går glip af noget i det virkelige liv’, lyder det i DR’s undersøgelse.