Hver ottende corona-smittet bruger Smittestop-app

11. august 2020 kl. 10:3834
Hver ottende corona-smittet bruger Smittestop-app
Illustration: Version2.
Næsten en million brugere har nu hentet den danske smittestop-app, men kun én ud af otte smittede har brugt den til at advare sine kontakter – og andelen er faldet over de seneste uger.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hver sjette dansker har nu downloadet de danske myndigheders app, der ved hjælp af en API fra Google og Apple, tracker kontakter for at advare dem i tilfælde af corona-smitte.

Det fortæller Sundheds- og Ældreministeriet nu på twitter. Her fremhæver ministeriet, at 960.081 danskere har hentet appen og at 299 har brugt den til at advare kontakter om, at de er blevet smittet.

Andelen af smittede danskere, der også melder sig smittede i appen er imidlertid noget mindre. Siden appen blev tilgængelig til download den 18, juni er 2406 danskere ifølge Statens Seruminstitut konstateret smittet med corona-virus. Af dem svarer de 299 sygemeldinger i appen til 12,4 pct. – eller hver ottende.

Man kunne tro, at andelen af smittede, der benytter appen steg med antallet af downloads, men det lader ikke til at være tilfældet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tal fra Sundheds- og Ældreministeriet viste den 30/7, at der på daværende tidspunkt var 209 sygemeldinger i appen og siden da har der altså været yderligere 90 sygemeldinger.

Sammenholder man det med smittetallet viser det, at appen inden den 30/7 blev brugt af 15,3 pct. af de smittede, mens kun 8,8 pct. af de nyligt smittede har advaret deres kontakter via Smittestop-appen.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser til Version2, at der ikke findes et retvisende tal for, hvor mange, der har en aktiv installation af appen og ikke eksempelvis har deaktiveret Bluetooth eller slettet appen igen.

Det skyldes ifølge styrelsen appens decentrale struktur, hvor data lagres på den enkelte borgers telefon, og kontakten med servere er anonymiseret. Uddybende spørgsmål til emnet er ikke blevet besvaret.

34 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
35
18. september 2020 kl. 14:48

Nej, den måler hele tiden. Og den måler også Bluetooth LE signalstyrken samtidig. Derfor kan den så også se, hvis du over et tidspænd på 15 minutter har haft en signalstyrke, som svarer til at være mindre end 1 meter fra den anden telefon.

33
18. september 2020 kl. 14:41

Det har jeg ikke hørt om før. Vil du dele dokumentationen for det?

32
18. september 2020 kl. 14:37

De bluetooth indstillinger app'en bruger betyder den mister "forbindelse" (batteri spare) når telefonen har lagt stille noget tid. Så husk at dans natten lang hvis du er i byen hvis du vil have noget ud af app'en.

31
18. september 2020 kl. 14:27

Ja, det er forventet. Beskeden under "COVID-19 Exposure Notifications" er OS'ets egen notifikation og fortæller kun, at den har registreret, at den via Bluetooth har kunnet få forbindelse til en mobil, som er ejet af en smittet.

Den kan altså reelt ske bare ved, at I er gået forbi hinanden på gaden.

Men den officielle definition af "nær kontakt" er mindre end 1 meters afstand i mere end 15 minutter.

Så Smittestop-app'en giver først besked, hvis de kriterier har været opfyldt.

De har også skrevet om det her:https://smittestop.dk/nyheder/

30
18. september 2020 kl. 11:33

Angående notifikationer, så undrer følgende mig lidt:

Under settings/COVID-19 Exposure Notifications får jeg:

Oplysninger om tjek</p>
<p>Tidsstempel
16. september 2020 15.01</p>
<p>Antal nøgler
301</p>
<p><strong>Antal matches
1</strong></p>
<p>App
Smittestop</p>
<p>Hashkryptering
blabla

Går jeg ind i Smittestop app'en hedder det:

Du har <strong>ingen</strong> beskeder</p>
<p>Hvis du har været tæt på en bruger med COVID-19,
som også bruger appen, vil du automatisk få besked
om det her.

Hvordan hænger det sammen?

Er der et threshold, så der kræves et vist antal matches før alarmen går?

29
10. september 2020 kl. 16:47

Nej det kan jeg ikke!!!

Godt så, jeg retter "du" til "man", da du jo ikke har installeret app'en.

For os, der har app'en installeret, har man et punkt i Settings for mobilens OS, der hedder "Notifikationer om COVID-19-eksponering".

Her inde får man et overblik over, hvor mange tjek, den har lavet indenfor de seneste 14 dage, hvornår den senest har tjekket. Og man kan også gå ind i loggen og se dato og klokkeslæt for de enkelte tjek, samt hvor mange unikke IDs på smittede, den har tjekket.

For mit vedkommende har den netop nu tjekket 212 ID's på smittede, om jeg har været i nærkontakt med dem.

Men helt grundlæggende, så tror jeg ikke, der er så meget mere i det, end at vi har forskellige syn på, hvad der er succeskriterie for app'ens effektivitet.

Du mener, at vi skal have oplyst antal personer, som har fået en notifikation om, at man har været i nær kontakt med en smittet.

Jeg mener, at det at jeg kan se, at den tjekker, det at nogen har fået notifikationer om nærkontakt, som den manuelle kontaktopsporing ikke har fanget, og at det har fået dem til at tage en test, er nok til at sige, at app'en virker og har en berettigelse.

God dag :)

27
10. september 2020 kl. 14:41

Det er jo lige præcis det du ikke ved

Jo, det ved vi, at man gør. Det er det spørgeundersøgelsen viser: man bliver notificeret.

Korrekt, vi ved ikke hvor mange der bliver notificeret.

Men vi ved, at:

  1. App'en virker og notificerer. (Du kan også selv se i iOS/Android Settings' log, hvor mange ID's på smittede, den tjekker om man har været i nærkontakt med, dag for dag.)

  2. Folk får notifikationer (det bekræfter spørgeundersøgelsen)

  3. Dem, der bliver notificeret er ofte nogen, som den manuelle kontaktopsporing ikke fanger.

Kunne det være rart at få tal på, hvor mange, der bliver notifceret? Ja. Betyder det, at man ikke får de tal, at projektet er værdiløst? Ikke i mine øjne. De tre punkter ovenfor er nok i mine øjne til at vise, at som det supplement, det er tænkt som, der gør det, hvad det skal.

Havde myndighederne fået de data, som du efterspørger, så havde det været i den løsning, som de heldigvis skrinlagde pga, for dårlig privacy.

Det ville give endnu mere mistillid til app'en, hvis den indsamlede de data ude fra telefonerne.

26
10. september 2020 kl. 14:31

Det er jeg nu ikke helt enig i. Alene det, at man bliver notificeret

Det er jo lige præcis det du ikke ved, for det eneste vi ved er at 904 har registreret sig smittede, intet om hvor mange er blevet notificeret.

Og så længe man ikke engang ved det, så navigerer man fuldstændig i blinde!

Så hvis befolkningen ikke installerer den, så bliver det med, at den ikke duer, en selvopfyldende profeti.

Og des før den undergår en forhåbentlig en stille død, så samfundet ikke pøser flere midler i det ih-hvor-er-vi-gode-og-viser-handlekraft feel-good pjat, des bedre.

25
10. september 2020 kl. 14:10

Det er jeg nu ikke helt enig i. Alene det, at man bliver notificeret om, at man har været i nærkontakt med en smittet, er da en stor værdi, uanset om myndighederne kan snage i det eller ej.

De har lavet en mindre spørgeundersøgelse tilbage i juli, hvor de har prøvet at få nogle svar om effektiviteten. Her svarede 48, at de havde ladet sig teste efter at have fået besked i app'en, om at de havde været i nærkontakt med en smittet.

Det interessante er, at kun to af de 48 var også blevet kontaktopsporet via Styrelsen for Patientsikkerhed.

Da det er for få personer, giver det jo selvfølgelig en stor statistisk usikkerhed.

Men helt subjektivt mener jeg, at det viser, at konceptet virker: App'en fanger nærkontakter, som Styrelsen for Patientsikkerhed ikke fanger. Og hvis det bare svagt minder om de data, de har fået i spørgeundersøgelsen, så fanger den faktisk betydeligt flere, end den manuelle kontaktopsporing.

Men app'ens effektivitet hæmmes af, hvor mange der rent faktisk har den på sig.

Så jeg synes, at vi skal tale den op, ikke ned.

Kim Sneppen, professor i biokompleksitet ved Københavns Universitet, siger til DR Detektor, at "appens effekt er kvadratisk, hvilket betyder, at en fordobling i antallet af brugere vil give en firdobling i effekt".

Så hvis befolkningen ikke installerer den, så bliver det med, at den ikke duer, en selvopfyldende profeti.

24
10. september 2020 kl. 13:59

Det vil de ikke kunne svare på, fordi app'en (heldigvis) baserer sig på Apple/Google løsningen, hvor myndighederne ikke får de data. Det er jeg sådan set ret godt tilfreds med (at det er en løsning, hvor privacy er vigtigst).

Med andre ord, man har en app, hvor effekten ikke kan måles.

Jeg taler ikke om at man skal have at vide hvem der er blevet adviseret, men hvor mange der er blevet adviseret ud fra de 904 brugere som har meldt sig smittet.

For hvis der ikke er givet et betydeligt antal adviseringer, så er projektet værdiløst (for alle andre end Netcompany).

23
10. september 2020 kl. 13:54

Det vil de ikke kunne svare på, fordi app'en (heldigvis) baserer sig på Apple/Google løsningen, hvor myndighederne ikke får de data. Det er jeg sådan set ret godt tilfreds med (at det er en løsning, hvor privacy er vigtigst).

21
10. september 2020 kl. 13:48

Ah, beklager. Jeg troede du talte om tavshed i debatsporet. Den seneste udmelding, jeg har set, er på Sundheds- og Ældreministeriets Twitter den 7/9, hvor de fortæller, at den er blevet downloadet 1.251.488 gange, og 904 brugere har meldt sig smittede i appen.

20
10. september 2020 kl. 12:28

Den larmende tavshed kan måske også skyldes Version2's moderering? Jeg havde skrevet et længere indlæg om app'en og statistisk, der viste noget om anvendelsen af den, men den blev aldrig godkendt og publiceret.

Det var sådan set ikke Version2 jeg tænkte på, men Sundhedsstyrelsen og smittestop.dk, som pludselig holder meget lav profil - hvorfor mon det?

Mon ikke de er ved at indse at de der 10-20 millioner "pro-bono" kroner er penge der er kastet direkte i kloakken.

19
10. september 2020 kl. 11:47

Den larmende tavshed kan måske også skyldes Version2's moderering? Jeg havde skrevet et længere indlæg om app'en og statistisk, der viste noget om anvendelsen af den, men den blev aldrig godkendt og publiceret.

18
9. september 2020 kl. 15:15

Så lad mig da komme med mine erfaringer:

Jeg blev testet positiv for Corona i slutningen af august. Jeg havde installeret APP'en og den havde kørt upåklageligt et pænt stykke tid, så jeg mener faktisk, at jeg ville kune give en fornuftig advarsel videre til nogle, jeg måske havde være tæt på.

Jeg gik derfor ind i APP'en og gik i gang med at indstille den til at jeg var positiv. Jeg endte i et uendeligt loop, hvor jeg loggede på NemID, blev valideret og kom retur til APP'en uden nogen ændringer. Da jeg havde forsøgt 5-10 gange uden held (forsøgte genstart, forskellige netværk osv) opgav jeg og kontaktede Coronasmitte. De havde ingen erfaringer med APP'en(!) og bad mig skrive en fejlbeskrivelse til deres support.

Det gjorde jeg for 1½ uge siden. Jeg har intet hørt og da dataene i APP'en ingen værdi har længere, har jeg afinstalleret den, for hvad gavn gør den mig og andre nu?

17
9. september 2020 kl. 14:21

Der blev godt nok mistænkeligt stille omkring denne fantastiske app - den seneste nyhed på smittestop er fra midten af august med en ligegyldighed om hvor mange der har downloadet vidunderet.

Sjovt nok er der nu, hvor smitten er steget igen, en larmende tavshed.

16
17. august 2020 kl. 20:59

#2 Simon Mikkelsen

Det kan mærkes på batteriet når det er slået til.

Nej det kan ikke, under ingen omstændigheder kan det mærkes, det er 100% noget du bilder dig ind og specielt i forbindelse med diskussion om smitte-stop er det altså farligt at sige. For det får folk til måske ikke at bruge den. Bluetooth bruger 2,5 milliwatt! That's it! Med et almindeligt iPhone batteri ville det tage 3 måneder at dræne det.

https://discussions.apple.com/docs/DOC-12271

14
13. august 2020 kl. 12:51

Præcis, med den måde systemet virker på, så kan exposure notifications jo nærmest kun være, hver gang mobilen modtager en liste over smittede i form af anonyme ID, så den kan tjekke, om den har været i nærheden af dem.

13
13. august 2020 kl. 12:48

Er det antallet af "møder" eller antallet af gange app'en har sendt id'er til Googles API?

Det er min opfattelse at de anonymiserede oplysninger om møder kun sendes til den centrale server når man melder at man er smittet. En liste med anonymiserede møde-IDs for de smittede distribueres så periodisk den anden vej, hvor de checkes hos den enkelte.

Men jeg forstår heller ikke hvad "COVID-19 Exposure Notifications" præcist angiver. Det virker ikke som om hvert møde figurerer her. I hvert fald ikke uden forsinkelse.

Når både min bedre halvdel og jeg har installeret app'en giver det vel anledning til et 'møde'. Men det vises ikke umiddelbart i "COVID-19 Exposure Notifications".

11
12. august 2020 kl. 11:51

Hvis man slår bluetooth fra burde appen advare dig om det (men man kan jo hurtigt komme til bare at fjerne den notifikation og så glemme det igen).

På ældre udgaver af Android er indstillingerne for kontaktsporing under det menupunkt der hedder "Google" i indstillinger. Man kan ikke fremsøge disse instillinger direkte fra menuen, da dette punkt åbnes separat i modsætning til alle de andre instillinger.

10
12. august 2020 kl. 11:42

Har appen men opdagede lige at jeg var været i byen med bluetooth slået fra. Husker at den koblede automatisk på sønnens headset og derfor slog jeg det fra.

Skulle jeg være så uheldig af blive testet positiv, er der vel ikke noget der minder mig om at jeg skal registrere det på appen? eller får de positivt testede besked om dette når de får resultatet? Ellers ville jeg helt sikkert glemme det.

Kan ikke lige finde noget om antal møder hverken i app'en eller i Samsung S6 telefonens indstillinger.

8
11. august 2020 kl. 23:18

Tak. Den havde jeg nok ikke lige fundet uden hjælp. ;) Min står i øvrigt på kun 12 tjek indenfor de sidste 14 dage, selv om jeg er på ferie med én, der har haft den installeret i et stykke tid og en anden, der netop har installeret den i dag. :)

7
11. august 2020 kl. 21:56

I den version, jeg selv har, som er til Android, kan man ikke se antallet af møder

Jo man kan, men man skal (ulogisk nok) ind under telefonens instillinger, og søge efter "COVID-19 Exposure Notifications". Der fortæller den hvor mange nøgler den har tjekket de sidste fjorten dage.

6
11. august 2020 kl. 21:10

Så må de kunne hive nogle interessante informationer ud af den app

Næppe. Det API, som Google og Apple stiller til rådighed giver ikke umiddelbart sådanne muligheder.

Til gengæld drypper der lidt informationer ud nu og da, som tyder på at den konventionelle kontaktsporing kører i højt gear og faktisk når resultater. Det er helt sikkert ikke nemt.

Den norske app var langt mere vidtgående, og er svjv. blevet trukket tilbage efter bred kritik. Amnesty International sagde f.eks. flg.:

“Bahrain, Kuwait and Norway have run roughshod over people’s privacy, with highly invasive surveillance tools which go far beyond what is justified in efforts to tackle COVID-19,” said Claudio Guarnieri, Head of Amnesty International’s Security Lab.

Der var ellers kommet nogle resultater ud af det, som f.eks. at Corona havde fået folk til at blive mere hjemme!

Island var også tidligt ude med GPS baseret app, og de siger flg.:

“The technology is more or less … I wouldn’t say useless,” says Gestur Pálmason, a detective inspector with the Icelandic Police Service who is overseeing contact tracing efforts. “But it’s the integration of the two that gives you results. I would say it [Rakning] has proven useful in a few cases, but it wasn’t a game changer for us.”

Jeg tror at simulationsmodeller har en stor rolle at spille, og jeg kan godt se, at der er et behov for at validere disse, men jeg tror ikke at diverse corona apps hverken kan eller skal bidrage her.

5
11. august 2020 kl. 18:23

Hvilken app er det, I har installeret? I den version, jeg selv har, som er til Android, kan man ikke se antallet af møder, men kun få at vide, hvis man har opholdt sig indenfor en meters afstand fra en corona-smittet person i mere end ca. 15 minutter i den tid, hvor den smittede regnes for at have været smitsom.

4
11. august 2020 kl. 18:17

Så må de kunne hive nogle interessante informationer ud af den app, efter de “voldsomme” stigninger de sidste dage i fx Århus? Altså hvis app’en er så god. ?

3
11. august 2020 kl. 14:09

Jeg (og derfor også min hustru) har installeret app'en, mest for at prøve skidtet. Sidst jeg tjekkede havde den registreret 117 "møder". Jeg gætter de 80% er min hustru. Vi bor på landet og har indtil nu holdt lav profil med udflugter til steder med mange mennesker. Vi overvejer seriøst at afinstallere, mest fordi det føles som noget fikumdik fra myndigheder der har behov for at fremstå progressive.

2
11. august 2020 kl. 12:30

Det kræver en del at få folk til at installere sådan en og har man ikke Bluetooth slået til hele tiden, glemmer man nemt at slå det til. Det gælder for mig selv. Det kan mærkes på batteriet når det er slået til.

Det ville jo være smart hvis man kunne bruge smartphones til at hjælpe med smitteopsporing, men som det tit er tilfældet, er der problemer der ikke er så lette at løse.

1
11. august 2020 kl. 12:07

Citat "Andelen af smittede danskere, der husker at melde sig smittede i appen er imidlertid noget mindre."

Jeg bruger ikke nævnte app af tekniske årsager, så jeg uvidende om hvorledes den bruges.

Men det lyder i artiklen som om nogle smittede glemmer at varsko andre i app'en.

Er det ud fra et spørgeskema at man ved folk glemmer, eller udledes det af antal smittede og antal download?

Eller kan man centralt se hvormange af de smittede der har app'en, og om de husker at melde sig smittede?