Hver femte borger bliver fritaget for Digital Post

Hver femte borger søger dispensation fra reglerne om at kunne modtage digital post fra det offentlige, vurderer Digitaliseringsstyrelsen.

Borgerservice har disse dage travlt med at give dispensation til de borgere der ønsker at blive fritaget for Digital Post. Nye regler betyder ellers at danskere fra den 1. november skal kunne modtage post digitalt fra offentlige myndigheder.

Men ifølge Nyhedsmagasinet Danske Kommuner er det op mod hver femte dansker, der efter eget ønske bliver fritaget for ordningen.
»Vi får i disse dage ekstraordinært mange henvendelser i Borgerservice. Det er min oplevelse, at meget af det skyldes usikkerhed og uvished om de nye regler«, siger chef for Aarhus Kommunes Borgerservice Lene Hartig Danielsen.

I Aarhus er cirka 1100 borgere blevet fritaget. Forventningen er, at cirka 80 procent af borgere over 15 år tilmeldes ordningen. •
Det stemmer overens med forventningen fra Digitaliseringsstyrelsen, der i en vejledning til kommunernes sagsbehandlere anslået, at op imod 20 procent af befolkningen vil anmode om fritagelse.

I Odense kommune blev der den 1. marts blev åbnet op for fritagelser hos borgerservice. Og det er ifølge chefkonsulent Birgitte Hjelm Paulsen gået stærkt med henvendelser fra folk, der gerne vil undgå at få tvangsdigitaliseret deres post.
»Folk står bogstaveligt talt i kø for at blive undtaget«, oplyser hun.

Birgitte Hjelm Paulsen regner med at skulle fritage omkring 7.000 borgere, der for størstedelens vedkommende består af ældre mennesker, der ikke ønsker at kommunikere digitalt med det offentlige.

Fritagelsens varighed er to år. Men ældresagen, der har kritiseret overgangsordningen er i dialog med Digitaliseringsstyrelsen, for at diskutere mulighederne for at gøre alle fritagelser permanente.

På landsplan var der pr. 21. marts fritaget 31.748 borgere fra digital post.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henning Hansen

Det er een ting at blive fritaget inden 1. november, men hvordan ligger det med at blive fritaget på et senere tidspunkt - når man enten er blevet for gammel og svagtseende til alt det IT, eller hvis ens computer dør eller bliver forældet, så man ikke længere har computer - og bestemt heller ikke har tænkt sig at få det igen...

  • 4
  • 0
Mads Bahrt

Hvis man på et senere tidspunkt mener man sk,al fritages er processen den fudstændigt samme, men nok med lidt kortere kø: Du skriver under på en tro og love erklæring og giver til din kommune.

Man kan sagtens slippe for at skulle eje en computer - det er jo netop et af de af kriterier som enkeltvis kan kvalificere til en undtagelse.
Man kunne så ønske at det offentlige var lidt bedre til at kommunikere dette så der var knap så mange ældre der føler sig presset til at købe en computer udelukkende for dette formål.

  • 2
  • 0
Tine Andersen

Ja: Kort og godt- Hvordan?

Det kan, -og bliver- åbenbart i en vis grad misbruges/misbrugt ude omkring i kommunerne overfor de mindre ressursestrærke borgere, der fx søger aktindsigt.Ikke alle er It-hajer...

Mvh
Tine- og pfyyh et BS! system vi har, du SKAL- hvis du er ressursesvag, i stedet for at det kommer gradvist over nogen år :-(((

Mvh
Tine

  • 0
  • 0
Lars F. Jensen

Jeg tror det hedder "digital selvbetjening", beklager den forkerte betegnelse.

http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi/Digitaliseringsstrategiens-i...

Man skal søge om en alternativ til at bruge i hvert enkelt tilfælde - som jeg læser teksten. Det er jo helt umuligt for svage borgere.

Visse ting foretages nok kun af folk, der må formodes at kunne selv.
Fx "ansøgning om indskrivning i folkeskolen" må man formode at langt, langt de fleste forældre vil kunne gøre på nettet selv. Det er vel fx ikke ofte at begge forældre er så svært ordblinde, at de ikke kan bruge nettet.

Lars :)

  • 0
  • 0
Tine Andersen

Det stinker ud over alle evner.

Jeg tror ikke på det! Det er forkert. Hvis det var rigtigt ville det ikke stå i lillasort. Men være på k.10-

Nice tried jokke Jøgensen og Jer Liberalede Spassere.
For fanden da! Skam Jer!

  • 0
  • 1
Tine Andersen

For det uforståelige raseriudbrud.

Tak for svaret.

Men, jeg blev ærligt talt gal i hovedet, hvis jeg ikke selv var smittet med it-bacillen i en ung alder, så ville jeg have et seriøst problem.
Ikke alle har råd til en pc- eller synes, det er interessant.

Der sidder folk rundt om i landet, de er ikke så mange, men for dem er problemet tusinde gange mere reelt end for os, der er født med en computer. Det er (også) en eller andens gamle mor, men især folk, der allerede har det svært- og er placeret i bunden af samfundet. Men det griner de liberale bare af. Det rammer aldrig dem selv- eller deres familie.

Det er dog et reelt problem!
Hvis du ikke har en pc (kan du bruge bibliotekets- og bibliotekaren har da helt sikkert tavshedspligt, når han/hun instruerer i brugen). Eller gå i Borgerservice. (Bor man ikke lige i byen- kan der være lang vej. Samme problem forresten- du skal står og tale om noget meget personligt- for alle de lyttende øren af biblioteksgængere mflr)

Adgang til godt og billigt net- er ikke selvopfyldende! Dækning svinger meget!

Og måske er du ikke en person, med stor selvtillid og viden om lovene, og er bange for den magt, folk i systemet har.

Jeg synes, man glemmer alle de, der ikke er nogens "gamle mor". Jeg mener: hun får hjælp.
Alle resten er tvunget ind i et kafkask system- uden udsigt til hjælp.

Mvh
Tine- og ja, jeg har læst Kafka- også "Processen"

  • 4
  • 0
Henrik Madsen

Kunne man forestille sig at staten havde lavet et super SMART og nemt system og så ladet folk TILMELDE sig det.

Istedetfor som nu hvor man har lavet et tåbeligt system og forsøger at tvinge det igennem og gøre det til en succes ved at tvinge folk til at melde fra.

At lave et system og så ender man med at 20% af befolkningen ikke er istand til at bruge det, tyder på at systemet ikke er specielt smart.

  • 4
  • 0
Lars F. Jensen

Kunne man forestille sig at staten havde lavet et super SMART og nemt system og så ladet folk TILMELDE sig det.

I stedet for som nu hvor man har lavet et tåbeligt system og forsøger at tvinge det igennem og gøre det til en succes ved at tvinge folk til at melde fra.

At lave et system og så ender man med at 20% af befolkningen ikke er istand til at bruge det, tyder på at systemet ikke er specielt smart.

Nej det kunne man bestemt ikke. Når samfundet får store nye opgaver - jeg nævner blot det stigende antal pensionister, den stadig bedre, men også dyrere lægebehandling til os alle - så er det helt nødvendigt, at man ikke fortsat bruger unødige kræfter på papirnusseri. Og så må vi, der kan, indlysende give vores bidrag dertil.

For langt de fleste af os, er der jo ikke tekniske problemer med at anvende E-post eller udfylde en webside.

Man kan heller ikke meningsfuldt ved valgene stemme for mindre offentlig administration og samtidig fornægte selv at bruge indlysende midler hertil.

Det er imidlertid ikke ordentligt og rimeligt at gøre det vanskeligt at søge om dispensation.

Sådanne må og skal afgøres på det saglige grundlag og de faktisk manglende evner til at bruge de nye løsninger. Ikke på at trække allerede svage mennesker gennem indtil flere tunge processer, der nærmest er designet som kviksand.

Det er ganske enkelt det modsatte af god og hæderlig offentlig forvaltning.

Når det er sagt, så skal vi alle forlange fantastiske, fejlfri og 100% velfungerende løsninger. "Det virker næste" må aldrig blive godt nok.

Her skal velbegrundet kritik være så hård og så brutal, som på nogen måde mulig. Uduelighed skal ikke være en mulighed og de ansvarlige skal naturligvis udstilles uden mindste barmhjertighed.

Lars :)

PS! Adskillige af de 20% der skønnes ikke at kunne anvende det digitale, bliver vel allerede helt eller delvist administreret af et familiemedlem eller af andre.

  • 2
  • 1
Henrik Madsen

PS! Adskillige af de 20% der skønnes ikke at kunne anvende det digitale, bliver vel allerede helt eller delvist administreret af et familiemedlem eller af andre.

Det kan man forestille sig.

Det kan også være man bare ligesom mig har valgt at man ikke vil bruge NemID, og da slet ikke til den slags hvor man burde bruge en RIGTIG digital signatur.

Har man ikke NemID er man jo under alle omstændigheder nødt til at blive fritaget.

  • 3
  • 1
Lars F. Jensen

Har man ikke NemID er man jo under alle omstændigheder nødt til at blive fritaget.

Jeg mener ikke uvilje er nogen gyldig begrundelse. Der er med sikkerhed ikke nogen god begrundelse. Det er i Danmark vedtaget, at vi bruger NemID. Den beskytter nok din kommunikation med det offentlige mere end tilstrækkeligt.

Men jeg skal gerne indrømme, at hver gang jeg ser en dårligt udført offentlig webside og især når en sådan skamroses af reklamefolk, så får jeg også en umådelig lyst til at melde fra alle systemerne. Har man lavet en dårlig løsning, skal fejlene udbasuneres og undskyldes - ikke dække over med slesk tale.

Kan man finde ud af at bruge nettet, så er der jo store fordele ved, at det er nemt at samle og ordne alle 'papirer' på en overskuelige måde.

Lars :)

  • 0
  • 3
Søren Skaarup

PS! Adskillige af de 20% der skønnes ikke at kunne anvende det digitale, bliver vel allerede helt eller delvist administreret af et familiemedlem eller af andre.


Nej, sådan er det langt fra. Hvis man som ældre har klaret sig selv og haft orden i sine sager gennem et langt liv, og stadig er i stand til det, men ikke kan/ønsker at gøre det digitalt, så vil det være uværdigt og umyndiggørende at tvinge den ældre (eller en yngre for den sag skyld) til at lade andre ordne tingene for sig. Det er for en del ældre grunden til at de søger om fritagelse. Værdighed og medbestemmelse tæller her i mine øjne langt mere end økonomi.
Søren.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere