Hver anden ser Digital Post som en fordel

27. oktober 2014 kl. 16:5125
Hver anden ser Digital Post som en fordel
Illustration: Lars Refn.
En uge inden datoen, hvor samtlige borgere skal tilmeldes Digital Post, ser halvdelen af danskerne ordningen som en fordel, viser tal fra Danmarks Statistik. Tvangsdigitaliseringen er problematisk, lyder det fra IDA.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hver anden dansker vurderer, at det er en fordel at komme til at modtage post fra det offentlige digitalt. Nærmere bestemt har 52 procent af befolkningen den holdning – svarende til en stigning på 5 procentpoint fra sidste år. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

At så mange danskere umiddelbart ikke ser den store fidus i Digital Post, kan skyldes, at man ikke har mærket fordelene endnu, lyder det fra IDA’s Jørn Guldberg.

»Der kan være mange fordele, men man skal også opleve dem. Man skal huske de lange ventetider i køerne og svartider på breve uden digitaliseringen. Der er mange ting, der bliver besværlige uden it,« understreger Jørn Guldberg.

Men det er ikke nok at lave systemet. Det skal også gøres rigtigt, fremhæver han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Der er jo tale om en tvangsdigitalisering, hvor alle tvinges til at gøre på en bestemt måde. Og hvis du ikke er it-moden, så er det problematisk. Der mangler en alternativ kanal til dem, der ikke kan eller ikke vil,« mener Jørn Guldberg og tilføjer, at problemet med tiden kan blive mindre.

Siden sidste år er kendskabet til Digital Post steget fra 54 procent til 80 procent. Og dette kan i høj grad tilskrives stopfodringen af danskere med det digitale budskab. Ifølge Jørn Guldberg ville udbredelsen af Digital Post ikke være sket uden et skub fra det offentlige.

»Men spørgsmålet er om der er blevet skubbet for hårdt. Der er blevet meget massivt meldt ud, at man skulle på Digital Post, og når man tvinger folk, så skaber man modstand. Man bør fortælle folk, hvad de får i stedet for at sige, at de skal. Så får man en meget mere positiv reaktion,« lyder vurderingen.

Pisk er nødvendig

Danmark er ifølge Dansk Statistik førende i Europa, når det kommer til at have digital kontakt med det offentlige. Ifølge Søren Skaarup, der er Ph.d.-studerende i borgeres oplevelse af digitale løsninger, skyldes successen blandt andet en stor tillid til det offentlige, generel stor teknik-begejstring – og ikke mindst tvang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi har tvunget folk, og så er det ikke så svært at få succes,« forklarer Søren Skaarup.

Og netop i tilfældet med Digital Post, kan incitamentet være afgørende.

»Omkring Digital Post er det nødvendigt med en eller anden form for pisk. Dermed ikke sagt, at man nødvendigvis skulle have gjort det med decideret tvang, men der skal være en form for pres,« mener Søren Skaarup, der har arbejdet med digitalisering i 25 år.

Søren Skaarup ser de 52 procent af danskerne, der kan se fordele ved Digital Post, som et positivt tal. Men fra den første november bliver alle danskere, der ikke er fritaget, tilmeldt ordningen. Og det er her, at systemets egentlige test skal bestås, fastslår forskeren.

»Det, at man er tilmeldt, betyder ikke, at man ved, hvad man er tilmeldt. Det interessante er, hvad tallet siger næste år, når folk rent faktisk har prøvet det,« mener Søren Skaarup.

25 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
24
29. oktober 2014 kl. 09:43

Dette ligner endnu en distancering fra borgerne.

Man vil for alt i verden ikke se borgerne i øjnene i forbindelse med den kontakt, som man - desværre - ikke kan undgå.

Den seneste kommunikation jeg havde med min kommune (via Email), der var svaret underskrevet : Mvh. Hedensted kommune. Der stod ikke engang afdeling.

Da jeg bad om en uddybning, blev det bare ikke besvaret. Det er jo endnu et lag i den offentlig ansvarsfrihed. Jeg aner ikke hvem jeg kommunikerer med, så jeg kan ikke klage.

Om øget ansvarfrihed er målet, kan jeg jo ikke vide, men det er tydeligvis konsekvensen.

20
28. oktober 2014 kl. 11:24

»Omkring Digital Post er det nødvendigt med en eller anden form for pisk.«

Kun hvis løsningen ikke er godt dvs. nyttig og anvendelig.

Der har ikke været noget tilsvarende lovgivende pisk fra FaceBook, Apple og Google til at være på deres 'network' Men der er rigtig mange brugere fordi de tilbyder et brugbare service der er bedre end eller virker godt med eksisterende services. henholdsviss: Venskab, Grafisk design/musik/telenet; Internet -søgning m.m.)

13
28. oktober 2014 kl. 07:33

Er Digital post envejs kommunikation?

15
28. oktober 2014 kl. 09:22

Er Digital post envejs kommunikation?

Både og. Som Henrik ovenfor skriver er de offentlige myndigheder ikke forpligtet på at modtage. Men har endnu til gode at forskellige kontorer i Aalborg Kommune ikke har kunne modtage fra mig. At det så er en nærmest umulighed at finde rette modtager er noget andet. Men indtil videre har modtageren enten selv sendt det videre eller henvist til en email adressse (!) der kan bruges :-)

14
28. oktober 2014 kl. 08:11

Er Digital post envejs kommunikation?

Alle privatpersoner der kan, er forpligtet til at modtage digital post.

De offentlige myndigheder som udsender disse digitale breve er dog ikke forpligtet til at kunne modtage svaret fra borgeren digitalt.

Ergo tvinger staten hovedparten af Danmarks befolkning til at modtage digital post selvom staten ikke selv er klar til selv at modtage digital post.

JA, det minder om noget fra "En skør skør verden", men den er desværre god nok.

11
28. oktober 2014 kl. 00:43

Jeg er helt klart for at modtage information fra fx Skattevæsnet digitalt. Det har de sendt mig i flere år. Det være sig Forskudsopgørelser, Årsopgørelser og korrektioner når de har regnet galt. Perfekt (næsten da).

Men e-boks-dimsen er jeg ikke med i. Det er helt forkert implementret. Bare fordi et dokument er uploadet på en tilfældig server, uden at være individuelt krypteret for den enkelte borger, så er det ikke "forkyndt". Det er som en reklametryksag smidt i indkørslen. Beklager, men jeg er ikke med i det.

7
27. oktober 2014 kl. 20:19

En ting er at borgeren får en postkasse mere at holde øje med, men der er alt for meget offentlig, som ikke får det. Den detalje er meget værre. Der opstår en helt asymmetrisk situation og jeg ved positivt (hvilket ikke er godt) at nogle myndigheder helt nægter at modtage elektronisk post. Så borgeren vil modtage elektronisk post fra dem, men skal svare i klassisk papirform.

6
27. oktober 2014 kl. 20:18

Ikke at jeg skal gøre mig til ekspert i meningsmålinger men jeg kan da ikke lade være med at tænke på den gode gamle talemåde -som man spørger får man svar - og i hele denne tvangsdigitaliseringsrus kunne det jo også være interessant at vide om man har spurgt nogle af de der har meget en-vejs kommunikation med det offentlige. De psykisk syge, misbrugere og andre klient grupper som måske nok kan holde Facebook kørende men for hvem det at logge ind med et, indrøm det bare, irriterende kompliceret nemid, for at se om der skulle være post fra sagsbehandlere bliver et ubehageligt og uoverskueligt projekt som vil blive udsat med katastrofale følger. Med dette nye fantastiske redskab har staten jo opfundet den omvendte bevisbyrde i alle sager vedrørende kommunikation med borgerne.

Med digital post er det ikke længere muligt for pårørende at følge med og sikre at vigtige samtaler og aftaler kan overholdes. Mig bekendt kan der ikke oprettes fuldmagts nemid og brugen af anden persons er ulovligt

Måske forkert forum for dette men jeg mener virkelig ikke at digital post løsningen er ordentligt gennemtænkt. Det er i høj grad staten og dennes opfattelse af borgerne først.

5
27. oktober 2014 kl. 20:18

Ikke at jeg skal gøre mig til ekspert i meningsmålinger men jeg kan da ikke lade være med at tænke på den gode gamle talemåde -som man spørger får man svar - og i hele denne tvangsdigitaliseringsrus kunne det jo også være interessant at vide om man har spurgt nogle af de der har meget en-vejs kommunikation med det offentlige. De psykisk syge, misbrugere og andre klient grupper som måske nok kan holde Facebook kørende men for hvem det at logge ind med et, indrøm det bare, irriterende kompliceret nemid, for at se om der skulle være post fra sagsbehandlere bliver et ubehageligt og uoverskueligt projekt som vil blive udsat med katastrofale følger. Med dette nye fantastiske redskab har staten jo opfundet den omvendte bevisbyrde i alle sager vedrørende kommunikation med borgerne.

Med digital post er det ikke længere muligt for pårørende at følge med og sikre at vigtige samtaler og aftaler kan overholdes. Mig bekendt kan der ikke oprettes fuldmagts nemid og brugen af anden persons er ulovligt

Måske forkert forum for dette men jeg mener virkelig ikke at digital post løsningen er ordentligt gennemtænkt. Det er i høj grad staten og dennes opfattelse af borgerne først.

3
27. oktober 2014 kl. 20:02

.. så 48% mener det modsatte.

Og lad os så se om de 52% bliver ved med at synes det er en fordel, når katastrofen indtræder, og de bliver fanget i et Kafkask system, hvor de intet kan stille op mod systemet.

"Ifølge Jørn Guldberg ville udbredelsen af Digital Post ikke være sket uden et skub fra det offentlige."

Nej, selvfølgelig vil "post" fra det offentlige ikke blive udbredt som "digital post", hvis ikke det offentlige satte det i gang - suk.

@Mortens kommentar - email er opfundet, problemet er bare at ægte digital signatur glimrer ved sit fravær her i landet.

Hvis vi havde en rigtig (PKI) digital signatur, så kunne alle aktører have glæde af den - i stedet for en offentlig (af vennerne overvåget) webmail, til brug for udsendelse af dekreter og påbud.

2
27. oktober 2014 kl. 19:57

"Der mangler en alternativ kanal til dem, der ikke kan eller ikke vil,« mener Jørn Guldberg"

www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/fd001.pdf

Ikke dermed sagt at tvangsdigitaliseringen ikke er tåbelig, man burde have lavet det som en opt-in ordning fremfor en opt-out, men når det så er sagt så ER det altså ikke specielt svært at blive fritaget.

  1. Udfyld ovenstående formular.
  2. Aflever den i informationen på din kommune.
4
27. oktober 2014 kl. 20:06

Udfyld ovenstående formular.
Aflever den i informationen på din kommune.

Og lige for en god ordens skyld, Lars Frelle Petersen har sagt at det er ok at lyve, så man behøver ikke at have skrupler ved at sætte krydset.

Og kommunen har ikke ret til at spørge ind - det gjorde de nu heller ikke da jeg afleverede min.

Til gengæld skete det ret underholdende at deres "system" gik ned, lige præcis på det tidspunkt den flinke dame skulle taste ind, så jeg måtte vente en rum tid - og overhøre en del mumlen rundt omkring i borgerservice om at internettet ikke var stabilt osv, osv.

18
28. oktober 2014 kl. 11:14

Mon den holder i retten? Jeg tvivler...

Det er nok meget teoretisk, al den stund der ville være risiko for at en eventuel retssag ville pirke ved det bagvedliggende retsgrundlag.

Det er nok derfor man holder sig til almindelige bøllemetoder (man har sikkert haft en medarbejder fra Skat til at hjælpe sig med formuleringen).

12
28. oktober 2014 kl. 07:30

Det er fordi du tror NemID stadig er frivilligt.

Helge Sander sagde omkring 2010-2011 at NemID skulle være frivilligt.

Så længe den til enhver tid siddende minister for området ikke melder ud at nu er NemID ikke frivilligt mere, så tillader jeg mig at henholde mig til Helge Sander's udmelding.

17
28. oktober 2014 kl. 11:08

Er jeg den eneste som er af den opfattelse, at man ikke skal krydse af på formularen hvilken grund man har? Det var hvad jeg fik ud af https://www.borger.dk/Sider/post.aspx under "Hvem kan blive fritaget for Digital Post?", men da jeg var nede for at framelde mig i går insisterede damen på at jeg satte kryds...

10
27. oktober 2014 kl. 21:53

Det er fordi du tror NemID stadig er frivilligt.
Se <a href="https://www.nemid.nu/dk-da/om_nemid/er_nemid_obligatorisk/">https://www…;

Det er faktisk ikke korrekt, for der findes ingen lov der siger det - der er udelukkende tale om en fortolkning fra Danid's side (læg også mærke til at nogle af formuleringerne fuldt bevidst er lidt vævende).

Lovligheden er ikke blevet afprøvet ved en domstol, og den vil sikkert ikke holde ved en domstol, da NemID ikke er lovlig i forhold til den eneste lov der eksisterer her i landet omkring digital signatur - man prøver så krampagtigt at holde fast i løgnen ved at lave flueknepperi omkring ordet avanceret.

Endvidere har både Helge Sander og Charlotte Sahl Madsen sagt i sin tid at det er frivilligt.

1
27. oktober 2014 kl. 19:40

Ja, vi skal nok lære at elske det påtvungne system en dag. Se bare hvor populær, nemid er blevet :)

Jeg er faktisk tilfreds med at al post fra det offentlige lander et fælles sted.

Men jeg er temmelig utilfreds med, at den løsning ikke er lavet så attraktiv for alle andre, at de også bruger den. Hvorfor er det billigere for min bank og f.eks Yousee selv at lave en helt tilsvarende postkasse hos dem selv? Det burde det ikke være. Det betyder, at jeg selv skal hente mine breve alle mulige steder, som om jeg slet ikke havde en postkasse... Tænk hvis nogen havde foreslået det i den "gamle" verden: Kun det offentliges breve leveres i din postkasse på matriklen, breve fra banken må du sandelig selv hente nede i banken, for staten tager for meget for brug af din egen postkasse på dine vegne!

Jeg kan heller ikke se samfundsøkonomien i at der er en hel masse tilsvarende systemer i hver eneste bank, pensions-, kabeltv eller tele-selskab.

Hvad pokker stod der i udbudet, siden de private aktører ikke vil bruge e-boks?

Nåja, så kan man være mere eller mindre tilfreds med den konkrete løsning e-boks har lavet. Men den er vel præcis så god eller dårlig, som ting bliver, når de er monopol: Lige netop god nok til ikke at blive boykottet særligt intensivt af borgerne.

21
28. oktober 2014 kl. 17:53

Morten Grouleff

Hej ved ikke hvad bank du har men dansk bank leverer da min post i min e-boks