Hver 5. virksomhed er decideret utilfreds med Digital Post

Illustration: Lars Refn
84 procent af borgerne og 62 procent af virksomhederne er tilfredse med Digital Post. Løsningen skal forbedres, lyder det fra ministeren.

21 procent af virksomhederne er decideret utilfredse med Digital Post.

Det viser en ny undersøgelse som er gennemført af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Epinion ifølge en meddelelse. fra Finansministeriet.

Undersøgelsen viser samtidig, at virksomheder ikke i samme grad som borgerne er tilfredse med Digital Post. Tilfredsheden er dog stigende. Mens den i 2016 lå på 54 procent af virksomhederne, er tilfredsheden nu oppe på 62 procent.

Stigningen kan bl.a. hænge sammen med, at nogle virksomheder siden februar 2017 har haft mulighed for at logge ind og læse deres digitale post fra det offentlige med deres private NemID.

84 procent af borgerne er tilfredse med den digitale løsning, som bl.a. kan tilgås på borger.dk. Det er en stigning fra 2016, hvor tilfredsheden lå på 81 procent.

Ministeren erkender, at der skal ske noget i forhold til den krititiske femtedel:

»Det er positivt, at så mange borgere er tilfredse med Digital Post – og at tilfredsheden til og med stiger. Danskerne er generelt gode til at tage de digitale muligheder til sig og udnytte, at de på den måde nemt kan tjekke post fra det offentlige, når det passer dem,« siger innovationsminister Sophie Løhde (V) ifølge meddelelsen.

»Men vi skal stadig fokusere på, hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Det gælder særligt i forhold til virksomhederne, hvor tilfredsheden ikke er høj nok. Det skal vi forbedre.«

Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen er på vej med nye tiltag, som er målrettet virksomhederne for at gøre det nemmere for dem. Generelt skal borgernes og virksomhedernes digitale møde med det offentlige blive både nemmere og mere overskueligt, mener regeringen.

Innovationsminister Sophie Løhde præsenterer snart en delreform om bedre digital service som en del af regeringens Sammenhængsreform.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Larsen

Men en kommunikationslinje fra offentlige myndigheder til borgerne, hvor alle forsendelser bliver sendt anbefalet og ansvaret er lagt på borgeren.

Skulle det være Digital post, skulle firmaer og borgere også kunne sende mails til hinanden.

I stedet laver forsikringsselskaber, banker, forsyningsselskaber og alle andre, løsninger hvor borgerne skal logge på deres servere for at modtage relevant viden.

Så i stedet for vi har én central postkasse ved vejen, som vi havde i sidste årtusinde. Skal borgerne og virksomhederne nu ud og tømme postkasser hos alle mulige og umulige firmaer og det er deres ansvar at huske det hele.

Det svarer lidt til at vi selv skal hente vores post hos afsender.

Det er et tåbelig resultat af, fokus har været betjening af offentlige myndigheder og besparelser!

  • 18
  • 0
Christian Nobel

Skulle det være Digital post, skulle firmaer og borgere også kunne sende mails til hinanden.

Præcis!

Der er tale om en central facebook lignende webløsning - det har intet med digital post at gøre!

Men desværre har man jo i dette land været eksorbitant fodslæbende med bare at prøve at komme ind i dette århundrede, hvorfor vi stadigvæk bøvler med fraværet af en ægte digital signatur.

  • 10
  • 0
Jonas Iversen

Min store tilfredshed med eboks/digital post, både i privat og erhvervs regi, er at min post ikke kan videresendes til min egen mailbox (netop som Jan Larsen skriver). Det er en kæmpe irritationsmoment at jeg skal fedte rundt med kodekort og logge ind på hjemmeside, hver gang jeg skal læse en mail....det tager ALT for lang tid!!!!!!!
Jeg formoder der er to årsager til dette:
1: Udbyderen af digital post har interesse i at brugerne logger ind på deres site, da det giver mulighed for mersalg. Denne årsag er selvfølgelig fuldstændig uacceptabel.
2: At der er at sikkerheds issues: mail bliver ikke krypteret. Men det er jo bare at understøtte email kryptering, hvilket alle virksomheder til årsskiftet alligevel skal understøtte grundet GDPR. Det skal være muligt for brugerne at uploade deres offentlige S/MIME certificate, så mails fremover kan sendes direkte til ens egen email med end-to-end kryptering. Og det er ikke ikke rocket-science, det er noget én udvikler kan klare på nogen dage. Og nej, det skal ikke koster 150 millioner at implementere! Hvad koster en udvikler i en uge? Få det nu bare fixet!

  • 2
  • 0
Bjarne Nielsen

Fra artiklen:

21 procent af virksomhederne er decideret utilfredse med Digital Post.

Er der et tilsvarende tal for borgere? Det hjælper nok lidt på humøret, at det er lykkedes 9% at blive fritaget.

Eller er det i virkeligheden irrelevant, fordi borgerne er til for staten, som er til for virksomhederne?

  • 5
  • 1
Jan Larsen

@Jesper Nielsen
Nej, du har ret. Det er ikke sådan lige til - rent juridisk. Men da Christian d. IV (vistnok) startede posten, løste han et kæmpe problem uden at tænke på jura.

I dag skaber vi kæmpe juridiske problemer uden at tænke på løsning.

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere