21 procent af virksomhederne er decideret utilfredse med Digital Post.
Det viser en ny undersøgelse som er gennemført af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Epinion ifølge en meddelelse. fra Finansministeriet.
Undersøgelsen viser samtidig, at virksomheder ikke i samme grad som borgerne er tilfredse med Digital Post. Tilfredsheden er dog stigende. Mens den i 2016 lå på 54 procent af virksomhederne, er tilfredsheden nu oppe på 62 procent.
Stigningen kan bl.a. hænge sammen med, at nogle virksomheder siden februar 2017 har haft mulighed for at logge ind og læse deres digitale post fra det offentlige med deres private NemID.
84 procent af borgerne er tilfredse med den digitale løsning, som bl.a. kan tilgås på borger.dk. Det er en stigning fra 2016, hvor tilfredsheden lå på 81 procent.
Ministeren erkender, at der skal ske noget i forhold til den krititiske femtedel:
»Det er positivt, at så mange borgere er tilfredse med Digital Post – og at tilfredsheden til og med stiger. Danskerne er generelt gode til at tage de digitale muligheder til sig og udnytte, at de på den måde nemt kan tjekke post fra det offentlige, når det passer dem,« siger innovationsminister Sophie Løhde (V) ifølge meddelelsen.
»Men vi skal stadig fokusere på, hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Det gælder særligt i forhold til virksomhederne, hvor tilfredsheden ikke er høj nok. Det skal vi forbedre.«
Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen er på vej med nye tiltag, som er målrettet virksomhederne for at gøre det nemmere for dem. Generelt skal borgernes og virksomhedernes digitale møde med det offentlige blive både nemmere og mere overskueligt, mener regeringen.
Innovationsminister Sophie Løhde præsenterer snart en delreform om bedre digital service som en del af regeringens Sammenhængsreform.