HP's Touchpad flopper: 9 ud af 10 samler støv i forretningerne

Elektronikkæden Best Buy har solgt mindre end en tiendedel af de HP Touchpads, den har på lager, og HP har måttet slå en plovmand af prisen.

HP's køb af Palm ser lige nu ud til at være en dårlig forretning for Hewlett-Packard. HP købte Palm for at få styresystemet WebOS, men HP's første tavlecomputer baseret på WebOS har indtil videre været et flop, når man ser på salget. Det skriver All Things Digital.

Læs også: HP tager kampen mod iPhone op: Køber Palm for 7 milliarder kroner

USA's største elektronikkæde Best Buy har ifølge All Things Digital fået 270.000 Touchpads på lager, men har solgt færre end 25.000 enheder.

Læs også: Smugkig: HP's Touchpad er født til multitasking

HP kørte i juli en kampagne, hvor der blev givet 100 dollars i rabat på Touchpad-modellerne, men den rabat er siden gjort til et permanent nedslag i prisen. Og da internetbutikken Woot for nylig solgte Touchpad med 120 dollars i rabat, blev der blot solgt 612 enheder ifølge All Things Digital.

HP ventes at ville forsøge at få solgt lagrene af Touchpad i forbindelse med studiestartsalget i august og september ved eksempelvis at tilbyde pakkeløsninger, hvor man kan købe en ekstra-nedsat Touchpad, hvis man køber en HP bærbar pc.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

De to stærkeste kort på skærmtavleområdet er iPad og Android, så en tredje spiller skal være enten væsentligt bedre eller væsentligt billigere for at kunne klare sig. Og Touchpad er ikke spor bedre end iPad og f.eks. Galaxy eller Xoom (snarere tværtimod), så prisen skal være en del lavere. $100 er sikkert ikke nok.

  • 3
  • 2
Henning Godske

Torben, har du prøvet at bruge en Touchpad eller er det bare noget du tror?
Nej WebOS (som Touchpad er baseret på) er de andre mobile OS'er overlegen både på Touchpad og på mobilen (palm pre), men har et mega problem som bliver svært at løse. Der er ikke så mange der køber Touchpad da der ikke er så mange applicationer og da der ikke er så mange der har den, laver udviklerne og firmaerne hellere nye apps til iPad og så er der ikke så mange der køber Touchpad ...
Lidt lige som BATAMAX v. VHS.

  • 2
  • 2
Jens Christian Jensen

Det er ikke så underligt at HP Touchpad 16 GB WiFi har haft det svært.

De der følger WebOS tæt har siden lanceringen vidst at HP var på vej med en kraftigere HP TouchPad 4G og det er nok tvivlsomt om personalet hos Best Buy har været godt nok trænet i at sælge HP TouchPad til de der ikke kender til WebOS. Best Buy Canada lavede endda fejlen at påstå at HP TouchPad kom med Android 3,0 i en national annonce...

Endelig er forbrugersalg, som er det Best Buy repræsenterer, ikke det marked HP i første omgang retter deres WebOS løsninger imod. Det der bliver spændende at se er om HP kan få success med at sælge WebOS enheder til virksomheder og af den vej få det i hænderne på forbrugere.

  • 2
  • 0
Johannes Aagaard

Da jeg så HP's CEO Léo Apotheker præsentere WebOS og vise synergien med HP's smartphones PRE3 og VEER, så jeg gode mange elementer, og de første omtaler og tests af HP Touchpad var jo faktisk meget positive - bl.a. blev UI'en jo rost til skyerne, bl.a. for noget, der lignede ægte multitasking. Også idéen om WebOS i alt fra scannere til printere m.v. virkede meget innovativ. Her var der endelig en bredt favnende virksomhed, som tilsyneladende forstod integration (selv om jeg ikke var ubetinget begejstret ved også at skulle have et WebOS kørende på PC'en).

Lige så klart var det nok også, at HP's køb af Palm kun var den næstbedste (men nødvendige) løsning, for havde Microsoft - og HP - i tide forstået markedet for håndholdte enheder, og havde Microsoft haft et brugbart OS til tablets ude på markedet, så havde HP utvivlsomt valgt det. Og at Microsoft nu fortæller om et snart køreklart (og meget lovende) Windows 8 også på ARM er en ringe trøst for HP.

Det som vi har brug for er, at firmaer som Microsoft og HP simpelthen bliver bedre til at tage pulsen på markedet samtidig med at de agerer innovativt og ikke bare overlader dette til Apple - og også Samsung.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Det der bliver spændende er at se hvordan HP kommer ud i forholdet til integration mellem deres enheder. Der har eget mobil OS, og laver PCer, mobiltelefoner og tablets. Det der så bliver spændende er, at se hvorledes de formår at få disse enheder integreret (det er der hvor Apple virkelig er stærke, deres enheder fungere så godt sammen, så det er svært at komme ind hos en Apple forbruger med eksmpelvis en Android telefon, da man så skal give afkald på funktionalitet). Dette vil HP (hvis de gør det ordenligt) kunne benytte, til at lave en meget stærk virksomhedsløsning, da de jo i forvejen på PCer er funderet på det mest udbredte virksomheds OS (Windows med bla. Office).
Det kunne derfor vise sig på sigt at være et mere levedygtigt alternativ til RIMs løsninger. Men RIMs playbook skulle efter sigende være meget bedre lige nu end TouchPad.
I hvert fald har HP i forvejen rigtigt godt fat i store virksomheder som hardware leverandør. Kan de lave en god virksomhedsløsning, og starte der, ja så kan deres WebOS blive en ganske pæn succes.

Ro på, HP er lige startet, det er lidt tidligt at kalde dem tabere og alt muligt. Det moderne tablet markedet er meget nyt (defineret ved launch af iPad), det startede vel sidste år.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere