»En eller flere patroner viser sig at være beskadiget. Fjern dem og erstat dem med nye patroner.«
Tusinder af HP-printere begyndte 13. september at vise denne fejlmelding, skriver it-mediet TechEye. Det resulterede i glødende telefonlinjer i HP's kundesupport, hvilket fik en hollandsk forhandler til at lave sin egen undersøgelse. Han kontaktede sine kunder og fik mere end tusind e-mails tilbage, som bekræftede problemet.
Det viser sig, at fejlmeldingerne skyldes printernes firmware. De klagende HP-brugere fik i første omgang at vide, at fejlmeldingen skyldtes brug af blækpatroner, der ikke var fra HP selv. Kort tid efter trak HP dog den udtalelse tilbage og forklarede, at problemet skyldes en bivirkning af en firmware-opdatering.
Men da HP ikke er kommet med en ny firmware-opdatering siden marts, har flere påpeget, at fejlmeldingen skyldes, at HP har programmeret en dato i sit firmware, hvorfra ikke-HP-patroner vil blive afvist.
På sin hjemmeside skriver 123inkt, at problemet ikke er unikt:
»Printerfabrikanter sender ofte firmware-opdateringer, som skal forbedre printernes ydeevne eller adressere sikkerhedsproblemer. Det (u)tilsigtede resultat er ikke desto mindre, at brugen af billige patroner besværliggøres. Denne gang var problemet ikke et resultat af en opdatering til at forbedre printernes ydeevne, men at HP har programmeret en dato i deres firmware, hvor problemet skulle starte.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.