HP lammer printere med firmware-opdatering: Uklart hvornår problemet er løst

23. maj kl. 10:205
HP lammer printere med firmware-opdatering: Uklart hvornår problemet er løst
Illustration: HP.
Kunder i USA, Tyskland, Frankrig, Holland, Polen, Australien og New Zealand står med håret i postkassen, efter firmware-opdatering gør printere nytteløse.

Brugere af HP OfficeJet-printere i 902x-serien har siden 8. maj 2023 ikke kunne bruge deres printer til at printe, men er i stedet blevet mødt af en blue screen med fejlkoden '83C0000B'.

Læs også: Red Barnet og IDA: Nu skal der handling til om lovgivning for børne-chatbotter

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det gælder ifølge Ars Technica for kunder i USA, Tyskland, Frankrig, Holland, Polen, Australien og New Zealand. Mediet henviser til Bleeping Computer, der skriver, at de nytteløse printere skyldes en firmware-opdatering.

Læs også: Vestager håber på AI-aftale inden 2024: »Hvis teknologien igen overhaler os, vil det kræve et stort arbejde at komme tilbage på omgangshøjde«

Det er endnu uvist, hvornår HP vil udgive en patch, hvorfor firmware-opdateringen resulterer i uduelige printere, eller hvorfor opdateringen var nødvendig.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
24. maj kl. 15:35

Det er endnu uvist, hvornår HP vil udgive en patch, hvorfor firmware-opdateringen resulterer i uduelige printere, eller hvorfor opdateringen var nødvendig.

I dette tilfælde er det vist HP, der er de uduelige - printeren er nok nærmere ubrugelig. ;-)

1
24. maj kl. 14:07

Der kommer ingen patch. Patchen smadrer bootloader, så printer skal ind til service, og flashes via fysisk kabel, medmindre de bare bytter en chip/printplade.

Så kommer det store spørgsmål, hvis leverandører er skyld i at produktet hører op med at virke, og produktet er udenfor garanti - hvor står en forbruger så ?

Vi taler her både firmaer er hælder dårlige opdateringer ud, men også firmaer der slukker for cloud services og dermed "bricker" en velfungerende enhed hos forbrugeren.

5
25. maj kl. 16:09

Så kommer det store spørgsmål, hvis leverandører er skyld i at produktet hører op med at virke, og produktet er udenfor garanti - hvor står en forbruger så ?

Her kommer erstatningsretten i spil, Hvis HP har forvoldt skade, skal de også erstatte, jf. dansk lovgivning.

4
24. maj kl. 22:13

Så kommer det store spørgsmål, hvis leverandører er skyld i at produktet hører op med at virke, og produktet er udenfor garanti - hvor står en forbruger så ?

I praksis er spørgsmålet nok mere hvor bange HP, som virksomhed, er for at politikerne begynder at interessere sig for dette spegede spørgsmål ?

Hvis HP helst ikke vil have politisk indblanding, sørger de for at kunderne ikke brokker sig for meget, formodentlig med et rigtig godt tilbud på en opgradering.

Hvis HP ikke frygter politiske indgreb, trækker de på skuldrene og siger "surt sjov" til kunder udenfor garantiperioden.

3
24. maj kl. 21:04

Så kommer det store spørgsmål, hvis leverandører er skyld i at produktet hører op med at virke, og produktet er udenfor garanti - hvor står en forbruger så ?

Måske som kommunen, hvis jeg vælter en lygtepæl - selv om den er rusten. Min fejl, mit ansvar, min regning/forsikring. Jeg tror ikke, regler om hærværk kan bruges, med mindre HP da har gjort det med vilje.