HP har genfundet dyderne: Pålidelighed, troværdighed og tillid skal polstre os mod Lenovo

Efter flere år med gennemtræk på HP topchef-kontor er virksomheden ved at finde sig selv igen. Det fortæller to af nøglepersonerne for det danske salg og pc'er og printere i et interview med Version2.
Direktør for pc- og printerdivisionen Thomas Jensen (til venstre) og markedschef for erhvervsbærbare Henrik Johansson, HP. Illustration: Mikkel Meister

Det er et HP i forvandling, som Version2 besøger fredag i Allerød i Nordsjælland i forbindelse med sommertouren.

Det fortæller to af virksomhedens ansvarlige for salget af pc'er og printere - to af kerneområderne i it-giganten, der blev startet af Bill Hewlett og Dave Packard i Californien i 1939.

For efter en række turbulente år med syv forskellige topchefer i spidsen for den gamle it-virksomhed er der nu endelig ved at komme ro på internt i virksomheden.

Derfor er det heller ikke en kilde til stor uro, da Version2 beder om HP's reaktion på, at kinesiske Lenovo for nylig med et knebent procentuelt forspring kunne vippe HP af pinden som verdens største producent af pc'er.

For selvom HP vil kæmpe for at være nummer ét i verden, ligger fokus lige nu længere fremme end blot det næste kvartalsregnskab, fortæller direktør for HP's pc- og printerdivision i Danmark, Thomas Jensen.

»Vi har nogle kolleger i branchen (Lenovo, red.), som har gjort et godt stykke arbejde. Men jeg har et meget pragmatisk forhold til markedsundersøgelser. Der sker ind imellem nogle store udsving fra kvartal til kvartal,« siger Thomas Jensen til Version2.

Sammen med Henrik Johansson, markedschef for erhvervsbærbare, fortæller han historien om en gammel, hæderkronet it-gigant i krise, som nu under topchef Meg Whitman er på vej mod en opblomstring. Ikke mindst internt.

»Vi har undergået en lang transition. Vi har haft syv forskellige CEO's på syv år, og det har været turbulent,« siger Thomas Jensen og fortsætter:

»Meg Whitman har revitaliseret de gamle dyder i HP, og det forventer vi, at der kommer en effekt af. HP er jo bygget af Bill Hewlett og Dave Packard, som blev berømte for deres særlige ledelsesstil (The HP Way, red.). Når man gennemgår en så lang transition med så mange CEO's, så går det ud over kulturen i virksomheden. Så vi har arbejdet med at genintroducere værdierne i en nutidig kontekst,« siger Thomas Jensen til Version2.

Siden september 2012 har HP Danmark derfor arbejdet målrettet med at få dyderne pålidelighed, troværdighed og tillid på dagsordenen. Virksomheden har fokuseret på intern talentudvikling og uddannelse af ledere og sælgere.

Det har allerede givet pote, fortæller Henrik Johansson.

»Det er som om, at der kommet mere liv herinde og mere stolthed over vores nye produkter,« siger markedschefen.

I takt med begreber som consumerization og Bring Your Own Device har HP set et behov for at smelte elementer fra forbruger-pc'er sammen med erhvervspc'erne.

Et eksempel på det finder man i den erhvervsbærbare HP Elitebook Folio 9470m, som på overfladen udstråler lækkert designet forbrugermaskine, men indeni gemmer på flere egenskaber, der skal gøre it-chefen tilfreds.

HP Elitebook Folio 9470m er et eksempel på en bærbar, der blander dyder fra almindelige forbruger-pc'er med funktionalitet og træk fra erhvervssegmentet. Illustration: Mikkel Meister

»I gamle dage gjorde man ikke så meget ud af, hvordan en erhvervsbærbar så ud. Men Apple har i høj grad medvirket til, at vi nu ser flere personlige produkter i erhvervsmæssig sammenhæng,« siger Henrik Johansson.

I HP Elitebook Folio 9470m finder man blandt andet fingeraftrykslæser, mulighed for at dokke den bærbare, udskifte batteriet og let adgang til at skifte eksempelvis ram-hukommelse. Desuden er den droptestet i henhold til amerikanske, militære standarder, hvilket betyder, at den skal kunne bootes op efter frit fald på alle fire hjørner fra cirka 76 centimeters højde.

»Den er et eksempel på, hvordan vi kombinerer dyderne fra erhvervslivet og fra konsumentverdenen,« forklarer Henrik Johansson.

Hvordan ser I hele markedet omkring tablets og mobile enheder efter jeres forsøg med WebOS? Har I et klarere fokus nu?

»Ja, meget, meget mere, end vi har haft længe. WebOS gav en masse turbulens, men nu er vi meget mere dedikerede på at levere det, som brugerne ønsker. Vi har Android-enheder, vi har Chromebooks, og vi har Windows-devices,« siger Thomas Jensen.

Henrik Johansson supplerer:

»For ni måneder siden var der ikke et eneste Android-device i vores roadmap. Nu har vi adskillige på både desktop, bærbare og tablets. Det er drevet af alt det, der sker i markedet. Og det gælder både til konsumentmarkedet og erhverv,« siger markedschefen til Version2.

Denne artikel er en del af Version2's sommertour, hvor vi flytter redaktionen ud til en stribe danske it-firmaer. Se hele tour-kalenderen

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Johnny Poulsen

Skønt, at nogen i HP i særdeleshed Meg Whitman, har forstået hvdd der skulle til, for at få "Little Blue"(HP) til at genoplive de 3 vigtiste dyder.

I gennem min tid i IT verdenen, fra midt 80erne til 00'erne var HP brandet, der konstant havde topkarakterer på netop de 3 dyder, og det lykkedes efterfølgede for de skiftende CEO at smadre det renome godt og grundigt, så tillykke med fremgangen, og husk at holde det i live intern såvel som ekstern, det er jo "os" kunder der gerne vil have en leverandør der rent faktisk gør en forskel!

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere