HP dropper gratis support på printere og pc'er uden garanti

HP dropper gratis e-mail-support til kunder uden garanti, og selskabets nordiske supportpartner risikerer at fyre medarbejdere. Fremover koster support 4,80 kroner i minuttet på et betalingsnummer.

Hidtil har HP-kunder kunnet sende en e-mail til HP's support og forvente svar på spørgsmål som ?Hvor finder jeg driveren til HP-printer X??. Også selvom garantien på produktet var udløbet.

Men fra 28. september besvarer HP ikke længere henvendelser fra kunder, som via e-mail beder HP om support på pc'er, printere og anden HP-hardware, hvor garantien er udløbet.

De kunder må i stedet henvende sig på HP's supporttelefon til en pris af 4,80 kroner i minuttet.

Ændringen i supporten skyldes, at HP netop har sat et nyt it-system i drift, som nu gør selskabet i stand til at skelne mellem e-mail-henvendelser omfattet af garantien, og dem, der ikke er.

»I princippet har HP aldrig ydet support på produkter uden for garantiperioden, men indtil nu har vi ikke været i stand til at skelne mellem, om kundehenvendelser per e-mail har været omfattet af garantien eller ej. Det kan vi nu,« siger kommunikationschef i HP Danmark, Henrik Kirkeskov, til Version2.

Henrik Kirkeskov understreger, at ændringen kun har betydning for det almindelige forbrugermarked. Han kender lige nu ikke de nærmere detaljer om HP's nye system.

Danske support-medarbejdere slipper

Henrik Kirkeskov skønner, at omlægningen vil få konsekvenser for bemandingen hos underleverandøren Teleperformance, som HP køber supportydelser af i Norden.

Det bekræfter direktør for Teleperformances danske afdeling, Kristian Hessler, som dog blankt afviser over for Version2, at der skal fyres supportere herhjemme.

»Der er ikke nogen danske medarbejdere, der bliver berørt af den her varsling,« fastslår Kristian Hessler.

Det gør imidlertid Teleperformances svenske call center, som betjener HP's kunder på sprogene dansk, svensk, norsk og finsk.

Neddroslingen af samarbejdet med HP betyder, at 45 ansatte nu har fået at vide, at deres arbejde i den nuværende form ikke overlever, oplyser direktøren.

»Men det betyder dog ikke automatisk, at de mister deres job. Det er endnu for tidligt at sige, om der bliver tale om afskedigelser, eller om der bliver tale om omplaceringer. Men både vi og medarbejderne har en stor interesse i at kunne fortsætte samarbejdet, bare på andre områder,« siger Kristian Hessler.

Teleperformance beskæftiger flere end 1.200 medarbejdere i Norden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jesper Kristensen

HP har da aldrig haft gratis support på deres printere... E-mail support af HP printere består af en bot der besvarer med første artikel i supportdatabasen baseret på en søgning med mailens indhold.

Eller siger de at de vil lukke deres website så man ikke kan se artiklerne i supportdatabasen og downloade drivere med mindre man har en printer inden for garantiperioden?

  • 0
  • 0
#2 Jeppe Toustrup

Jeg har siddet og netop svaret support e-mails på printere. Det var gratis support, og dækkede også produkter udenfor garanti perioden. Det er nu godt 6 år siden jeg stoppede, men jeg har ikke hørt noget om at der skulle været ændret ved det indtil nu.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere