Hovsa: Rigspolitiet har slettet data om indrejseforbud i fælles EU-database

Illustration: Europol
Fejlen blev opdaget for små to måneder siden. Siden da har Rigspolitiet haft en undersøgelse kørende.

Hvad politiet selv beskriver som en 'teknisk fejl' har gjort, at 'en række indrejseforbud' er blevet slettet fra den fælles EU-database SIS II. SIS II-databasen bliver brugt til at indberette genstande og personer, der skal nægtes indrejse i Schengenområdet. Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Fejlen blev opdaget den 21. september, hvor Rigspolitiet kunne konstatere, at en række indrejseforbud for Schengenområdet ikke var blevet automatisk forlænget - og dermed slettet i SIS II-databasen ved en fejl.

En efterfølgende undersøgelse viser, at der er tale om indrejseforbud for 260 personer. De foreløbige undersøgelser peger på, at sletningerne er sket i perioden fra januar 2020 til september 2020.

Efterfølgende har et samarbejde mellem Nordsjællands Politi, Rigspolitiet og Udlændingecenter Nordsjælland (UCN), sikret, at de indrejseforbud, der var blevet utilsigtet slettet, blev genoprettet i SIS II. De øvrige lande i Schengen-samarbejdet er orienteret, skriver RIgspolitiet.

»Rigspolitiet er i fuld gang med at gennemføre en undersøgelse af problemets omfang. Derudover undersøger vi, hvordan det kunne ske, ligesom vi er i gang med at gennemgå alle de identificerede sager, så vi kan få et overblik over, hvor længe de enkelte indrejseforbud har været slettet, samt om der er indikationer på, at personerne kan være rejst ind i Danmark. Det er ikke særlig sandsynligt, men vi skal være så sikre som muligt. Det er både beklageligt og utilfredsstillende, at denne type fejl kan opstå,« siger rigspolitichef, Thorkild Fogde i pressemeddelelsen.

I Danmark har indrejseforbuddet fortsat været synligt i Kriminalregistret for grænsekontrollanterne, selvom det var slettet i SIS II. Så hvis politiet, enten i forbindelse med grænsekontrol eller anden politikontrol inde i landet, har kontrolleret den pågældendes rejselegitimation ved hjælp af politiets øvrige systemer, ville indrejseforbuddet i Kriminalregistret fremgå. Den pågældende vil derfor som udgangspunkt være blevet udvist.

Personer med et indrejseforbud i Schengenområdet skal som udgangspunkt afvises ved de ydre Schengengrænser. Hvis en af de personer, som utilsigtet har fået sit indrejseforbud slettet, har forsøgt at rejse ind i et andet Schengenland end Danmark, i den periode hvor indrejseforbuddet har været slettet i SIS II, har indrejseforbuddet ikke været synligt for grænsekontrollanten. De kan derfor være rejst ind i Schengenområdet, uden at være blevet opdaget, og Rigspolitiet har derfor også orienteret de øvrige Schengen-lande, selvom risikoen også her vurderes at være begrænset.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kenneth Schack Banner

overskriften og konteksten i artiklen forvirrer mig, på den ene side så pees der fingre af at rigspolitiet har slettet data, men i artikelen er der en fejl man har opdaget.. Skal det tolkes som at man ikke ved om det er en ansat eller en systemfejl?

  • 0
  • 0
#2 Ole Hermansen

Det er interessant at finde ud af hvordan data forsvandt. Men der er vel for pokker en backup som kan restores? Eller er dette starten på endnu en historie om statslige enheder som mister data på uforklarlig vis? Ulykken bør være til at overskue, og årsag til sletning bør kunne læses i en log. Hvor svært kan det være...

  • 2
  • 1
#4 René Nielsen

Jeg er lidt forvirret og jeg bliver ikke klogere af at læse pressemeddelelsen.

Pressemeddelelsen er helt professionelt udarbejdet – for der oplyses ikke andet end at i en periode har 260 indrejseforbud til Danmark været slettet i SIS-II databasen og at det system som politiet bruger - har virket hele tiden.

Ingen reelle detaljer om noget som helst.

For mig lyder da ikke som en teknisk fejl!

Det lyder mere som en fejl i interfacet imellem de to systemer.

Lad mig gætte på at det er et manuelt 10 fingeret interface som ikke har udfyldt felterne korrekt i SIS-II databasen?

  • 0
  • 1
#5 Jørn Søegaard

Man gendanner simpelthen data fra sine hjælpesystemer/backup lynhurtigt - men måske ved man ikke, hvad man har at gøre med? Jeg erindrer en måske lignende sag, hvor Moderniseringsstyrelsen for nogle år siden måtte lukke nogle systemer i flere dage, da et eller andet var smuttet i systemerne. Manglende it-kompetencer begge steder?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere