Et datatyveri af 339 mio. hotelgæsters pas- og kreditkortoplysninger er ikke gratis – heller ikke for Marriott, som lå inde med dataene og var udsat for angrebet. De har nu fået en bøde på 821 mio. kr. af Storbritannien, hvor 7 mio. af de ramte gæster kom fra.
Det skriver ITwatch via Ritzau Finans.
Marriott har dog ikke tænkt sig at betale bøden lige med det samme. De vil forsøge at bestride den.
»Vi er skuffede over afgørelsen, som vi ikke bare lige vil betale. Vi beklager dybt, hvad der er sket. Vi tager privatlivets fred og vores gæster sikkerhed meget seriøst, og vi arbejder fortsat på at møde de høje krav, som vores gæster forventer,« siger Arne Sorenson, som er adm. direktør i Marriott, til Bloomberg ifølge ITwatch.
Hackerangrebet stod på siden 2014, indtil det blev opdaget i 2018. Det var en database for reservationer i Marriotts Starwood-brand – Sheraton, Westin, Le Méridien og W-hotellerne – som blev kompromitteret.
På kontoret for den britiske informationskommissær, som har uddelt bøden, understreger de, at Marriott har samarbejdet med myndighederne og har fået bedre datasikkerhed, siden angrebet stod på.