Hos Teal Medical får alle det samme i løn: »Vi er ikke i udgangspunktet drevet af profit«

Syv venner dannede deres egen demokratiske it-virksomhed for at få ejerskab over egne arbejdsopgaver og blive involveret i de vigtige beslutninger. »Det er stærkt motiverende, og samtidig er en beslutning mere gennemtænkt, hvis der er fem i stedet for én til at træffe den,« siger Kasper Marstal, der tog tjansen som direktør. Illustration: Teal Medical
Frihed til at selv at bestemme arbejdsopgaverne og fleksibilitet til at have et liv ved siden af er ­drivkraften hos syv venner, der for tre år siden stiftede deres egen demokratiske it-virksomhed.

De kunne have sagt ja til et attraktivt og vellønnet job som programmører, men i stedet etablerede syv gode venner deres egen it-virksomhed, da de dimitterede for tre år siden.

Ideen til et fælles firma blev fostret over en øl på Nørre Bodega i København, hvor vennerne mødtes en gang om ugen. Efterhånden som de nærmede sig afslutningen af deres studietid, talte de mere og mere om at starte noget sammen.

Snakken blev omsat til handling, og første skridt på vejen var konsulentvirksomheden Bytes & Brains. Det gav dem de nødvendige indtægter og sideløbende arbejdsro til at udvikle den egentlige virksomhed, Teal Medical, der blev en realitet for et år siden, fortæller Kasper Marstal, der er virksomhedens adm. direktør. Hans titel vender vi tilbage til senere.

»Vi startede for at kunne arbejde sammen med dem, vi helst ville arbejde sammen med. Vi er ikke i udgangspunktet drevet af profit, men af at arbejde med spændende projekter, som vi selv bestemmer. Profitten er bare et resultat af fede projekter, for jo bedre vi gør det, des bedre bliver økonomien,« siger han.

Alle syv tjener nøjagtigt det samme, og lønnen svarer nogenlunde til det halve af gennemsnittet i branchen, men det har ikke skræmt nogen af dem væk:

»Det er vigtigere for os at skabe vores egen arbejdsplads med frihed til daglige gøremål, hvor man kan leve sit liv, har fokus på et sundt arbejdsliv uden stress og tager hensyn til folks privatliv. Vi vil ikke være et tandhjul i en stor maskine. Det er vigtigere for os end lønnen.«

Tilsyneladende tiltaler det også andre. I hvert fald har det ikke været vanskeligt at hyre folk til virksomheden, fortæller Kasper Marstal:

»Mange i vores generation ønsker mere end høj løn. De vil også have arbejdsfællesskaber med bedre balance mellem arbejde og privatliv. Dér kan vi tilbyde noget, de store virksomheder i branchen ikke kan.«

Værnepligt for fællesskabet

De syv venner ejer hver især en lige stor andel af virksomheden, og alle beslutninger bliver truffet på demokratisk vis. I den forstand er virksomheden en del af en voksende tendens med demokratisk ejer- og lederskab.

»I starten havde vi rundbordsdiskussioner og håndsoprækning, men i dag har vi valgt en model, hvor alle kan tage initiativ til en beslutning. Betingelsen er, at man involverer de relevante personer og tager en beslutning sammen med dem. Det kan være alt fra valg af en bestemt teknologi til et firmabetalt fitness-medlemskab,« siger Kasper Marstal.

Ved etableringen af den fælles virksomhed indførte de syv ejere en ‘værnepligt’, som betyder, at de på skift tager en tjans i en ‘rigtig’ virksomhed for at tjene penge til at holde deres egen biks kørende.

»Det er hårdt for dem, der er derude, selvom de har spændende opgaver. De arbejder pissemeget og afleverer deres løn til fællesskabet, mens vi andre hygger os med de spændende opgaver. Det er virkelig én for alle og alle for én,« understreger han.

Indflydelse er topmotiverende

Alligevel kunne man forestille sig, at det kunne skabe murren i krogene, at nogle medejere måske føler, de bidrager mere til fællesskabet, når de aftjener ‘værnepligt’ eller ganske enkelt knokler flere timer for det fælles bedste end nogle af de andre, men får den samme månedsløn. Og det er de syv opmærksomme på ifølge Kasper Marstal:

»Vi har skabt en kultur, hvor man godt kan tage den slags ting op, og når det sker, forsøger vi at løse de underliggende problemer og ser, om der er andre ting, vi kan skrue på end lønnen. F.eks. kan vi kompensere med ekstra ferie eller særligt spændende projekter, når folk komme tilbage fra ‘værnepligt’.«

En ejeraftale foregriber eventuelle uenigheder og worst case-scenarier, og en »meget udførlig« medarbejderhåndbog bliver opdateret, hver gang et nyt tema dukker op.

»Som demokratisk virksomhed er det vigtigt at have en løbende forventningsafstemning. Man skal tage hånd om de problemer, der opstår, og skrive ned, hvordan de skal løses. Det er vigtigt, at der hele tiden foregår en demokratisk samtale,« påpeger han.

Én skulle være direktør

De første halvandet års tid var der ingen titler i virksomheden, men efterhånden gik det op for dem, at kunderne havde brug for at vide, hvem direktøren var – og så pegede pilen på Kasper Marstal:

»Det faldt ret naturligt, fordi jeg i forvejen gik rundt og talte med de andre om, hvad de lavede. De synes, det er sjovere at udvikle, mens jeg synes, det er sjovt at komme ud at besøge virksomhederne.«

Som direktør er han virksomhedens ansigt udadtil, og normalt er der både prestige og magt forbundet med titlen. Men sådan er det ikke helt hos Teal Medical:

»Indadtil ser vi det mere som en supportrolle og en servicefunktion, der sikrer, at medarbejderne har det godt og kan bringe virksomheden det rette sted hen.«

Ejerne er lige omkring de 30, og selvom ingen af dem endnu har børn og familie, diskuterer de ofte forholdet mellem økonomi og lysten til at arbejde.

»Vi vil gerne have en god løn og leve et godt liv. Det er målet med det hele. Men hvor mange penge skal man tjene, før man bliver glad, og hvor vigtigt er det, i forhold til hvad man laver til daglig,« spørger Kasper Marstal retorisk.

Så længe man selv er med til at træffe beslutningerne om sine arbejdsopgaver og sit arbejdsliv, er det topmotiverende. Det kan han selv skrive under på:

»Arbejdet bliver enormt spændende. Jeg kunne slet ikke sove forleden, fordi jeg glædede mig til at skulle op og lave noget spændende dagen efter med Teal Medical, hvor vi er begyndt at få momentum.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere