Hollywood satser på open source-software

TV-serier som Mr.Robot skal i stigende grad bruge animationer og visuelle effekter med open source software. Illustration: USA Network
Academy of Motion Picture Arts & Sciences, der står bag Oscar-uddelingen, har sammen med Linux Foundation stiftet Academy Software Foundation (ASWF), der skal styrke open source-software til filmproduktion.

Visuelle effekter og animationer på de store Hollywood-film og tv-serier bliver i stor stil udviklet med open source-software, og derfor vil den amerikanske filmindustri gerne blive bedre til at samarbejde om open source-software på tværs af branchen.

Det skal fremadrettet ske i det nye Academy Software Foundation (ASWF) som Academy of Motion Picture Arts & Sciences, der står Oscar-uddelingen, har stiftet i samarbejde med Linux Foundation.

Det skriver ASWF i en pressemeddelelse.

Vigtige biblioteker og formater som OpenEXR, OpenColorIO, og Alembic er født direkte ud af filmvirksomheder som Industrial Light & Magic og Sony ImageWorks.

Læs også: Unity og open source-software gør overbevisende filmmagi muligt på danske budgetter

84 procent bruger open source i dag

I en undersøgelse, som Academy of Motion Picture Arts & Sciences har gennemført blandt sine medlemmer, svarer 84 procent, at de bruger open source-software, især til visuelle effekter og animationer. Mange svarer, at de samtidig har udfordringer med at håndtere licenser og forskellige versioner af OSS-biblioteker.

Målet med ASWF er at skabe en paraplyorganisation, der kan fremme og styrke open source-projekter, på samme måde som Apache Foundation gør i dag. Det skal blandt andet ske med en infrastruktur, der tillader issue tracking, kodegennemgang og test.

Kode, der udvikles i ASWF-regi, skal hostes på GitHub og bruge Jenkins og Nexus Repository Manager til automation og fremadrettet integration.

Den nye foundation har endnu ikke præsenteret konkrete projekter, men ifølge opensource.com er OpenEXR, OpenVDB, og OpenColorIO blandt de projekter, der står først i køen. Opensource.com nævner også Alembic, OpenSubdiv, og Open Shading Language som kandidater.

Læs også: Kinesisk mastodont køber sig ind i Linux Foundations bestyrelse

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Joachim Michaelis

Jeg går ud fra det kun er den visuelle side af sagen der er blevet undersøgt her, for mit indtryk af udvalget af lydsoftware er, at man ikke kommer langt med open-source hvis man vil arbejde på et nogenlunde professionelt niveau... desværre.

  • 0
  • 0
Hans Nielsen

at man ikke kommer langt med open-source hvis man vil arbejde på et nogenlunde professionelt niveau..


Hvor og hvad tænker du på ?
Det er jo mange områder hvor lyd jo er open source, om ikke andet, så på grund af at patenter snart løber ud.

Feks er FLAC jo et udmærket format at rippe CD'er i.

Men til 7 kanal lyd, er der selvfølge især når vi taler DVD/BR og de Chips der sidder i forstærke et problem. Som brug af Dolby.

  • 0
  • 0
Christian W. Moesgaard

...var support for redigeringssoftware et kæmpe problem i det community. Jeg var selv kommet af nysgærrighed (var 17 år gammel) og et ønske om at se en computer køre på en anden måde, og blev derefter et godt stykke tid, fordi jeg foretrak skrivebordet GNOME 2 studiebrug, og jeg brugte også kun programmer, som virkede til Linux alligevel.

Siden da skiftede jeg til MacOS pga. nogle driverproblemer. (Primært FGLRX)

Har tingene ændret sig? Jeg kan se der i hvert fald er en positiv udvikling.

  • 0
  • 0
Joachim Michaelis

Jeg taler ikke om filformater (som faktisk er understøttet super godt i opensource-land), men om redigering af lydspor til film. Der hvor man normalt bruger programmer som ProTools, Samplitude, Logic, SoundForge og den slags... og her står Linux desværre svagt.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize