Hoftepatients sygedagpenge i fare på grund af NemID-fejl

4. september 2012 kl. 06:296
En hofteopereret vestjysk landmand har været i fare for at miste sine sygedagpenge på grund af problemer med at få udstedt det nye NemID til Erhverv. DanID afviser at forholde sig til eventuelt erstatningsansvar.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En fejl i NemID's systemer har været tæt på at koste en vestjysk landmand tusindvis af kroner. Kun på grund af kommunal velvilje og et brev fra NemID-supporten, hvori man indrømmer fejlen, er det lykkedes landmanden at få sine sygedagpenge, selvom fristen for at søge var overskredet.

Efter en hofteoperation har han som selvstændig erhvervsdrivende skullet ansøge om sygedagpenge og har derfor bedt om at få et af de nye 'NemID til Erhverv'-certifikater.

Men da landmandens administrator, Landbrugsrådgivning Syd, forsøger at installere det nye NemID Erhverv-certificat inden installationskodens udløb, sker der en fejl under installationen, og certifikatet bliver ikke udstedt. I stedet sender DanID supporten et nyt link og pinkodebrev - som efter tre dage i postsystemet viser sig at være præcis den samme pinkode, som ikke virker.

»Det er helt grotesk. Min kunde er sygemeldt, og vi kan ikke indberette sygedagpenge, så længe vi ikke kan få udstedt certifikatet. Supporten hos DanID aner ikke, hvad de skal stille op. Hver gang de prøver at sende et nyt link og en ny pinkode, så får jeg det samme som første gang - og det er jo spærret,« forklarer Lars Fuglbjerg, der er it-ansvarlig i Landbrugsrådgivning Syd, til Version2.

Tast forkert 5 gange med vilje

Det er i dag obligatorisk for erhvervsdrivende at ansøge om sygedagpenge via tjenesten NemRefusion på virk.dk. Dermed har landmanden ikke haft anden mulighed for sende ansøgningen af sted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Imens går tiden, og fristen for at ansøge om sygedagpenge nærmer sig hastigt.

»Kommunens første svar var: 'Bare ærgerligt, det er ikke vores problem', da vi kontaktede dem om vores kundes problemer med at få certifikatet til at virke,« siger Lars Fuglbjerg til Version2.

DanID-supporten forsøger i mellemtiden en lang række tiltag for dels at finde ud af, hvori fejlen består, dels at få landmandens certifikat til at virke.

»De beder os bestille signaturen igen - både i det nye og i det gamle system. De beder mig taste forkert 5 gange med vilje, så de kan udstede en ny signatur. Men selv herefter får jeg det samme link og den samme pinkode, der ikke dur, og så er vi lige vidt. Der går bare to-tre dage mere,« forklarer Lars Fuglbjerg.

Lars Fuglbjerg beder herefter om en kopi af support-sagsmappen, så han kan over for kommunen kan dokumentere, at landmanden er uden skyld i, at dagpengene ikke er blevet indberettet i tide. Den er DanID dog ikke indstillet på at udlevere, men sender dog en mail med følgende ordlyd:

'Jeg bekræfter hermed at det ikke har været muligt at installere NemID erhverv for CVR nummer: (nummer udeladt i artiklen, red.). Brugeren (navn udeladt, red.) er oprettet d. 09/07-12 som administrator for ovennævnte CVR nummer, men har siden da ikke kunne installere og derved ikke benytte NemID erhverv på grund af en fejl i vores system', skriver supporten således til Lars Fuglbjerg.

Kommune forbarmer sig

Heldigvis for den hofteopererede landmand har kommunen på den baggrund ladet nåde gå for ret.

»De er nu blødt lidt op og set gennem fingre med fristen, så nu får han sine sygedagpenge. Men det er stadig et åbent spørgsmål, om DanID kan gøres økonomisk ansvarlig i tilfælde af sådanne fejl,« siger Lars Fuglbjerg til Version2.

Version2 har kontaktet Nets DanID dels for at få bekræftet forløbet, dels for at stille spørgsmålet om økonomisk ansvar.

Kommunikationskonsulent Ulrik Marschall bekræfter i det store hele sagens forløb.

»I den omtalte sag har kunden ikke fået aktiveret sit NemID tidsnok. Når vi sender et NemID til Erhverv ud, har man 30 dage til at aktivere den, derefter låser den. Proceduren er så, at man skal bestille en ny. Og så er det korrekt, at systemet i disse tilfælde har udsendt den samme en gang til,« siger Ulrik Marschall til Version2.

Lars Fuglbjerg forsikrer dog på den anden side over for Version2, at certifikatfejlen opstod, før de 30 dage var gået.

Ulrik Marschall fra Nets DanID oplyser videre, at der angiveligt er under 30 NemID til Erhverv-kunder, der er havnet i samme situation som den omtalte landmand, og at fejlen nu er løst, så problemet ikke længere opstår.

Hvis nu kommunen havde holdt sig strengt til reglerne om frister for at søge sygedagpenge, ville DanID så have kompenseret landmanden for de manglende sygedagpenge?

»Jeg har ikke information om, at fejlen har stoppet vedkommende i at søge inden for fristen. Og så længe der ikke er en konkret sag at tage stilling til, vil jeg ikke forholde mig til det,« siger Ulrik Marschall til Version2.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
6. september 2012 kl. 17:23

Ja der er åbenbart ingen ende på urimelighederne. Ingen tager ansvar for noget som helst, og mobber skatteborgerne på det groveste. Hvornår er der nogen der mander sig op til at ændre på dette?

5
4. september 2012 kl. 16:18

at private virksomheder SKAL benytte NEMID, men det offentlige skal ikke. Men sådan er det jo.

4
4. september 2012 kl. 15:14

»Kommunens første svar var: 'Bare ærgerligt, det er ikke vores problem', da vi kontaktede dem om vores kundes problemer med at få certifikatet til at virke,« siger Lars Fuglbjerg

Det er tankevækkende at når en sådan situation sker, så agerer kommunen totalt ignorerende, i stedet for at være et serviceorgan og gøre alt for at hjælpe borgeren. Han har trods alt været med til at betale lønnen til kommunens medarbejdere over skattebilletten....

3
4. september 2012 kl. 14:04

Kommunens første svar var: 'Bare ærgerligt, det er ikke vores problem'

Nej, kommunens opgave, som de i sidste ende også løste, er vel, at sørge for at stille en indberetningskanal til rådighed, der ikke kræver NemID.

Der er jo ingen, der bliver tvunget til at bruge NemID med OCES, vel?

1
4. september 2012 kl. 11:23

som kom til at tænke på Kafka ?

Den hovedløse digitalisering af alting, vil komme til at ramme mange uskyldige hårdt, hvis der ikke er indbygget en fornuftig "kattelem" til anvendelse dér, hvor systemerne fejler. Og systemerne fejler, hvad enten man kan lide det eller ej !!!

Kan det så være rimeligt, at borgerne, som i sidste ende har betalt gildet, skal affinde sig med konsekvenserne af offentligt tvangsdigitaliserede systemers manglende duelighed ? Også, selv om det kun rammer de få ?

Den lange lange række af mislykkede eller småfejlende digitaliseringsprojekter, vi har måtte opleve i de senere år, viser med al ønskelig tydelighed, at man ikke kan forlade sig 100 pct. på digitaliserede kommunikationskanaler, hverken funktionsmæssigt eller sikkerhedsmæssigt (det sidste er efterhånden et dagligt tema).

Almindelig verbal eller skriftlig kommunikation, må i konsekvens heraf, og som en selvfølge, være en tilgængelig mulighed i ethvert seriøst tænkt system.

Vor kære landmand var meget heldig, at hans kommune var bemandet med vestjysk fornuft og besindighed, med vilje til at finde en udvej fra en decideret tåbelig situation, men rent principielt har kommunen hér begået en alvorlig fejl, grænsende til magtmisbrug, ved at negligere de gældende regler - og opføre sig ANSTÆNDIGT.

Gad vidst om den var gået på Sjælland...

2
4. september 2012 kl. 13:54

Der ramte du hovedet på sømmet.

Jeg tror desværre vi kommer til at se meget mere af den slags, når det offentlige får tvangsdigitaliseret alting.