Høringssvar: Kun én vil kun have OOXML

Kun én organisation har udtrykt ønske om, at Microsofts bud på et åbent dokumentformat, Office Open XML (OOXML), skal være den eneste standard for dokumentformat i det offentlige. Det viser en gennemgang af høringssvarene.

Langt de fleste høringssvar på IT- og Telestyrelsens oplæg om åbne dokumentformater i den offentlige sektor ønsker, at det offentlige satser på ODF-formatet som det eneste åbne format i den offentlige sektor.

Det viser en gennemgang af høringssvarene, som Version2 har foretaget. Kun én organisation ønsker udelukkende Microsofts bud på et åbent dokumentformat Office Open XML (OOXML).

I alt er der indkommet 59 høringssvar fra 73 myndigheder, organisationer, virksomheder og privatpersoner.

Langt de fleste indlæg handler om, hvorvidt der skal være en eller to standarder, når det gælder åbne dokumentformater i den offentlige sektor (ODF eller OOXML). Rapporten lægger op til anvendelsen af begge formater, og den tanke støttes af godt en tredjedel af høringssvarene, mens halvdelen foretrækker ODF og kun ét ud af 30 foretrækker OOXML.

Læs mere om høringssvarene i magasinet Version2 fredag den 20. april.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Hvass

Det kunne være interessant at få nogle gode argumenter fra Helge Sanders side, for hvorfor vi skal have to standarder, som der blev skrevet om igår her på Version2. Og så glæder jeg mig til at se hvad der kommer ud af høringssvarene, som iøvrigt er meget spændende læsning. Mon ikke det bliver status quo, altså OOXML og ODF.

Måske vi kunne få Helge Sander til ringe til Belgien. Eller er hans telefon reserveret Redmond/M$ ?

Hans Schou

"Kun én organisation ønsker udelukkende Microsofts bud på et åbent dokumentformat"

Kort skimmet igennem, så er det vel kun MS der er for. Side 102 i Samlede_horingssvar.pdf .

Men ellers er det forkert alene at kigge på et flertal. Hvis samtlige offentlige institutioner er enig i deres høringssvar, så må det da vægte mest?
Det er så også tilfældet, og så må det vel ende med at ODF bliver det eneste endelige valg. (men jeg tager nok fejl)

/hans

Jan Keller Catalan

Allerede på side to diskvalificeres OOXML:

"Det bør sikres at de foreslåede åbne standarder ikke er unødigt komplekse i
dokumentation eller implementering, ligesom de ikke skal være drejet mod
en enkelt leverandørs systemer/løsninger. I udvælgelseskriterierne for en
given standard bør det derfor sikres, at standarden er kort, klar og entydig i
sin definition og beskrivelse, så kompleksitet i beskrivelsen af standarden
ikke forhinder reel konkurrence."

Andreas Bach Aaen

Prøv lige at google på "Helge Sander Microsoft". Frem kommer en del artikler fra 2004, hvor Helge Sander er blevet syltet ind i OOXMLs lancering. Han var pavestolt af at have presset Microsoft til deres nye åbenhed. Ærgeligt hvis han nu skal indrømme, at de ikke er ærligt åbne. Især synd hvis hele Danmark skal lide under at han ikke kan tabe ansigt. Læg mærke til Region Midtjyllands høringssvar. De har været grundige og de repræsenterer også en stor del af de brugere, der skal have hænderne op af lommen, så mon ikke deres høringssvar vil få større indflydelse end enkeltpersoners/småfirmaers indlæg mod OOXML?

Leif Lodahl

Microsoft skriver på side 2:
"ODF er kun beregnet til f.eks. et tekstdokument eller i nogen grad regneark. EOOXML handler derimod også om ...."

Dette er en direkte usandhed !
ODF beskriver regneark, diagrammer, præsentationer og tegninger.

Det er påfaldende at Microsoft er nødsaget til at ty til løgne og usanheder for at få sit budskab frem.

Skal vi lægge Danmarks fremtid i hænderne på et firma som lyver ?

Leif Lodahl
DA.OpenOffice.org

Log ind eller Opret konto for at kommentere