Høje Taastrups skoler satser på open source

En ny it-strategi for skolerne i Høje Taastrup kommune skal sætte strøm til undervisningen i alle fag. Nye pc'er og trådløse netværk skal sammen mere open source bane vejen.

Undervisningen for godt 5.000 skoleelever i Høje Taastrup Kommune bliver mere digital. Det er konsekvensen af en ny it-strategi for kommunens folkeskoler, der samtidig får sprøjtet 3,3 millioner statskroner i nye pc'er og trådløse netværk.

»Vi havde nogle gamle netværk, der mere eller mindre var opstået ved knopskydning. Nu har vi fået en løsning fra Cisco, hvor vi har forskellige sikkerhedszoner, så der både er et elevnet, et administrativt net og et borgernet, så brugere af skolernes lokaler efter skoletid også har mulighed for at gå på nettet,« siger it-chef i Høje Taastrup Kommune, Jean Rygaard.

Kommunen har i dag 1.550 computere ude på skolerne, hvilket giver 3,3 elever til hver pc. Det er ifølge en pressemeddelelse en høj standard.

Den nye it-strategi sætter også fokus på større anvendelse af open source-løsninger i undervisningen. Især programmer til dias-præsentationer og billedredigering er blevet erstattet af gratis software. De mindste klasser bruger Tuxpain, de ældre klasser bruger Photofiltre og Paint.net, men billedkunstundervisningen bruger Artrage ? alle open source-løsninger.

»Eleverne har jo alligevel ikke brug for de avancerede effekter i Photoshop, og ofte er de gratis alternativer bedre ? og så kender eleverne dem i forvejen,« siger Jean Rygaard.

Endnu er open source-skiftet ikke nået til kontorpakkerne, men tankegangen ligger ikke Jean Rygaard fjern:

»Vi har købt en billig office-licens hos Microsoft for en del år siden. Men når tiden kommer til at udskifte kontorpakken, er det oplagt at se på, hvad Lyngby-Taarbæk har gjort,« siger Jean Rygaard med henvisning til, at den nordsjællandske kommune angiveligt har sparet 800.000 kroner ved ikke at købe nye Office-licenser fra Microsoft og skifte til Openoffice.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (24)

Kent Damgaard

Det kan jo være smertefuldt at erkende problemer med et program til børn :)

Eller som Groucho sagde:

"Why a four-year-old child could understand this report. Run out and find me a four-year-old child. I can't make head nor tail out of it."

Kidding aside - det er et godt initiativ fra Høje Taastrups side. Men efter at have kigget lidt på nettet, så ser det ud til at PhotoFiltre er "free as in beer" og Artrage findes i en 30 dages demo version, men ellers er udgivet med proprietær licens og derfor koster penge.

Nu linker artiklen jo ikke til de to produkters hjemmesider, men http://photofiltre.free.fr/frames_en.htm siger "PhotoFiltre is free for a private or educational use." men der er ikke nogen steder man kan hente kildeteksten så vidt jeg kan se.

http://www.artrage.com/ er betingelserne kommercielle og selv om der kan hentest en gratis version 2.5 på http://www.artrage.com/artragedemo.html så er der heller ikke nogen adgang til at hente kildeteksten nogen steder.

Så for mig virker det som en lidt flot påstand når man siger "de ældre klasser bruger Photofiltre og Paint.net, men billedkunstundervisningen bruger Artrage – alle open source-løsninger" - burde det ikke være "de to sidstnævnte er freeware løsninger" ?

Jan Sommer

Som borger i Høje Taastrup (HTK) og bruger af OpenSource software,klapper jeg i hænderne ved at læse it-chef i HTK, Jean Rygaard's udtalelser om fremtidens It-strategi. Strategien hænger sikkert også sammen med en udvidelse af mere brug af genbrugsmaskiner, som HTK anvender.
Hvad nytter det at genbruge en ældre maskine, med Microsoft Os, når prisen, hastighed og kompatibiliteten ikke hænger sammen med de ældre maskiner.
De fleste "gamle" maskiner" er fuldt operationelle med OpenSource Os. Lidt mere her på HTK Kommunenyt: http://kommunenyt.dk/erhverv/udvikling/hoje-taastrup-it-ind-i-undervisni...

Frej Soya

Problemet er det samme som før, det er stadig IT folk der bestemmer hvad der skal bruges....

IT i forb. med undervisning handler desværre ofte om "Hvordan kan vi undervise i program X/funktion Y". I stedet for "Hvordan kan vi anvende IT til at undervise (i det vi plejer)".

Ligepræcis den vinkel er hvad der er godt ved f.eks OLPC's platform (sugar), som sagtens kan køre på andet end OLPC's maskine.

At det er åben er altid et plus, men vinklen er den rigtige. Det handler ikke om office/programmer osv. Det handler vel stadig om at lære at skrive regne og alt det andet som jeg absolut ikke har forstand på, så husk at tage anbefalingen med et gran salt ;).

Jan Sommer

@Frej Soya; Du skriver: >Det handler vel stadig om at lære at skrive og regne<.
Ja naturligvis gør det det, men på den letteste, billigste og mest tilgængelige måde.

Spørg skatteborgerne hvor de syntes at få mest for pengene?
Set med et større overblik, så er det ikke kun udgifterne til software, men så sandelig også hardwaren, (der skal fornys i tide og utide, som det nu kan passe Microsoft, ved krav til flere og større resurser i maskinerne), der kan spares på.

Jeg syntes at kunne se, den besparelse på 800kkr (kun til noget kontorgøgl), skal dobles flere gange op ved at anvende OpenSource på undervisningsmaskiner.

>Det handler vel stadig om at lære at skrive og regne<
Ja, men er det ikke lykkedes for generationer gennem tiderne, uden brug af It?
Blot har kuglerammen og griffelen fået et liftup.

Jeg tror ikke på at Danmark, kan komme helt i front med bruge af It, uden at foretage IT-Undervising, på højt, som på lavt plan.

Min mening om brug af eks. Internetadgang, først kan gives efter aflæggelse af "Kørekort" (call it what you want).

Husk at omsætningen ved svindel via It, langt overstiger omsætningen af hårde stoffer (Worldwide).
Chokerende, men sandt.
Meget af den svindel kan kun undgås, ved at brugerne er bevidste om brugen af mediet.

Derfor...så lær dog de unge at bruge værktøjerne med omtanke.
Det burde være et fast fag allerede fra underskolen.

Men...Friheden til at vælge...Hurra for den, og "plejer" er død:-) .. med et gran salt :D
http://da.wikipedia.org/wiki/Et_gran_salt

Frej Soya

@Jan Sommer

Spørg skatteborgerne hvor de syntes at få mest for pengene?

Ingen diskussion om man altid skal vælge prisbevidst. Om det er OO tror jeg 90% er bedøvende ligeglade med. Men lad det ligge! Ikke der jeg vil hen.

[quote]Det handler vel stadig om at lære at skrive og regne

Ja, men er det ikke lykkedes for generationer gennem tiderne, uden brug af It?
Blot har kuglerammen og griffelen fået et liftup.
[/quote]
Jo, men det blev unægteligt nemmere at undervise/lære da trykkeriet kom til ;). Det samme er tilfældet med IT.

Min anke var bare at IT og undervisning alt for ofte kommer til at handle om programmer og computere, i stedet for at bruge IT til at forbedre undervisningen, vi har kunnet lære en masse, men vi alligevel ikke får fat i alle og kan sikkert lære både bedre og mere med lidt nytænkning i hvordan vi anvender IT.

Der er en fantastisk mulighed for feedback og evaluering og samarbejde, som du ikke får hvis du tænker i at E-ificere kugepennenl, lommeregnere, tavler og malerpensler. De er en forbedring uden tvivl, men vi har det med at kopiere de fysiske værktøjer uden at ændre metoder eller arbejdsgange.

Det var netop grunden til at jeg f.eks. nævnte sugar ( http://www.sugarlabs.org ). Det er ikke specielt visuelt fængende, men ulande (OLPC's software er netop sugar) ender med at opnå bedre anvendelse af IT end vi har i den vestlige verden med vores evindelige kontorpakke fnidder.

Et andet eksempel på den skæve vinkel i forbindelse med udd. og IT, var da OLPC druknede i støj om windows/linux/chips/håndtag eller alt muligt andet. Når det revolutionerende i undervisningsøjemed netop var sugar og ikke kassens farve. Også selvom skærmen var ret imponerende... med en ebogslæser tilstand og en 'normal' baglyst tilstand. (Hvor kindlen og ipad'en er i hver sin grøft).

Jeg tror ikke på at Danmark, kan komme helt i front med bruge af It, uden at foretage IT-Undervising, på højt, som på lavt plan.

Min mening om brug af eks. Internetadgang, først kan gives efter aflæggelse af "Kørekort" (call it what you want).

Jeg tror ikke på et kørekort, det er simpelthen urealistisk :). Men ja, at forstå internettets struktur er i dag vigtigt. Det er en del af samfundet. Men igen, det er relativt simpelt at gøre. Men hvordan får du en samfundfagslærer til at forklare internettets betydning og til dels.... opbygning? Det er simpelthen svært og kommer nok først ved et generations skifte. Men igen, ikke her jeg syntes der er så meget galt. Og det virker ikke så svært at løse over tid.

Og igen, jeg ved intet om undervisning, - men tankerne og visioner bag f.eks. sugarlabs er stadig inspirerende!

Jan Sommer

@Frej Soya skriver:
>>men tankerne og visioner bag f.eks. sugarlabs er stadig inspirerende!<<
OLPC kom godt fra start; Takket være OpenSource, lykkedes det:-)..og nye tiltag:
http://www.schoolforge.net/what-schoolforge.

Og jo...selvfølgelig kan man kræve at mennesker skal aflægge en test, før de smider sig ud på Internettet.
Det vil spare verden for en masse bøvl.
En "licens" til Internettet skal betragtes som et kørekort til bil.

Hvis du ikke overholder reglerne, så af med kortet.
Jeg tænker ikke på ThreeStrikesLaw: http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes_law, men virkelig at sætte misbrugere af Internettet op ad muren.
Samfærdsel under ansvar:-)

FRIHEDEN TIL AT VÆLGE....En filosofi fra OpenSource human rights.
http://www.linuxbog.dk/
Den frihed harmonerer ikke med Proprietære, fastlåste værktøjer, som heller ikke er vejen frem for OPLC.
Hvis man vælger Proprietære værktøjer, så hænger man i dyndet til halsen, og er helt i lommen på udbyderen, sælgeren.

Du skriver >>den vestlige verden med vores evindelige kontorpakke fnidder.<< Fnidderen kommer kun fra den ene part; den der føler sig truet på pengepungen (ingen nævnt)...

>>Men hvordan får du en samfundfagslærer til at forklare internettets betydning og til dels.... opbygning? Det er simpelthen svært<<.

Hvor svært kan det være for en pædagog, at følge med udviklingen, hvis vedkommende skal??
Hvis en regnelærer ikke kan regne, så må han/hun lære det.
Hvis en samfundfagslærer intet ved om internettets betydning og til dets opbygning, så må vedkommende lære det, eller finde et andet job.
Sådan er livet nu en gang.
Jeg ved godt at skolernes knowhow om It, er på et meget lavt niveau, men det er en helt anden snak.

Det hjælper måske at vi i dag har fået et par mere dynamiske ministrer på, (undervisnings og videnskab, teknologi og udvikling), taburetterne /jas

Kim Sørensen

Hvis man ser på det som en økonomisk beslutning synes jeg da det er helt fint. Derudover er hensigten med IT-undervisning i folkeskolen at skabe superbrugere af diverse programmer. Det handler om at lære børn at bruge IT...og i den forbindelse er diverse open-source programmer da fine nok til at give en introduktion til selve teknologien og gøre børnene kompetente i forhold til grundlæggende teknikker og præmisser.
Ser man på det som en ideologisk proces er jeg imidlertid ikke meget for det. Ved valg af undervisningsmaterialer skal skolerne ruste børnene bedst rent teknisk. De skal ikke ruste dem bedst rent ideologisk - hvad det så end er.
Men nu tyder alt jo på det bare er ren økonomi, så alt er vel fint.
Men tager man den lidt videre synes jeg egentligt der er et grundlæggende problem. For selvom open-source bestemt har sine styrker har det altså også sine svagheder. Taler vi f.eks. sådan noget som billedbehandlingsprogrammer er det da meget fint, at der eksisterer open-source alternativer. Disse alternativer er sikkert også ganske fine for langt de fleste af os glade amatører. Men kommer du ud på arbejdsmarkedet og skal sætte dine beskidte kløer i et job nytter det altså ikke noget, at blære sig med at man er skidegod til GIMP (eller whatever). Derude, i den virkelige verden, kører man altså Photoshop. Og hvor mange firmaer bruger rent faktisk Open Office i forhold til Microsofts Office-pakke? Eller hvad med regnskabsprogrammer? Nu er jeg ikke up to date mht. regnskabsprogrammer, men hvis vi holder os til min outdatede viden kommer man nok langt videre med kendskab til Navision og andre betalingsløsninger, end til diverse gratis løsninger.
Pointen er at open-source er spændende og meget muligt der fremtiden for software ligger. Men hvis du skal have en uddannelse du kan bruge til noget bliver du altså nødt til at uddanne efter hvordan verden ser ud i dag, imorgen og de næste år - ikke efter hvordan verden ser ud om 10-15-20 år...

Så....Fint at man kigger på de gratis alternativer i folkeskolen. Man skal bare ikke ignorere de liberale erhverv, når man skal ruste de studerende til at deltage i disse erhverv :)

Claus Agerskov

[b]Kim Sørensen skrev:[/b] Nu er jeg ikke up to date mht. regnskabsprogrammer, men hvis vi holder os til min outdatede viden kommer man nok langt videre med kendskab til Navision og andre betalingsløsninger, end til diverse gratis løsninger.

Tak, fordi du skrev "outdatede viden".

Der findes to danske Open Source-økonomisystemer, hvor [b]FriFinans[/b] [1] er næsten færdigudviklet og [b]SALDI[/b] [2] har været det siden marts 2006.

I SALDI har vi ofte kunder som skal flyttes fra Microsoft Dynamics C5 (hed tidligere Navision C5), da vi bedre kan tilbyde dem flere muligheder for den samme investering.

Vi leverede i starten af januar en totalløsning (al software og hardware) til en dagligvare- og detailforretning i Grønland med otte kasseterminaler til under en tredjedel af prisen for den oprindelige C5-løsning, som ikke virkede.

Ud over udviklingsomkostninger til tilpasninger, så er der ingen softwareomkostninger - heller ikke til resten af softwaren, der også er Open Source.

Vi har også en gratis webtjeneste til helt små virksomheder, som kan holde sig under 300 årlige posteringer. Ellers er det betalingsløsningen til 25,- pr. måned pr. 1.000 årlige posteringer eller pr. samtidig bruger.

Yderligere kan SALDI frit hentes fra vores FTP-server.

Så som du kan se, så kommer du meget langt med Open Source-løsninger - også de gratis.

Claus Agerskov, SALDI
[1] http://frifinans.dk/
[2] http://saldi.dk/

Kim Sørensen

Jeg kan se du ikke alene er glad for gratis programmer, men også gratis reklame ;)
Men nu var pointen ikke at open source nødvendigvis er dårligere end betalingsprogrammer. Pointen var sådan set bare at de ikke er nær så udbredte som betalingsprogrammer og det derfor kan være et problem hvis man hænger sig for meget op på open source i en undervisningssituation.
Lad os tage dit eget produkt som eksempel. Hvis du går ind på jobindex og laver en søgning på FriFinans kommer der INTET op. Søger du på Saldi får du ét hit. I forbindelse med Saldi må jeg dog skuffe dig, for det ene hit har intet at gøre med dit produkt - det er bare brugt som flertal af ordet saldo :(
Søger du derimod på C5 får du 40 hits... Regnestykket er vist ret simpelt efterhånden?
Sagen er altså den at hvis du skal ud og søge job i dag så er der stort set ingen, hvis overhovedet nogen, arbejdsgivere der eksplicit søger medarbejdere med kendskab til dit produkt. Der er derimod cirka 40 (jeg har ikke sorteret evt. fejlhits fra, men mon de er så mange med det søgekriterie?) arbejdsgivere der efterlyser kendskab til C5 alene på jobindex.
Så pointen er bare at arbejdsgiverne altså ikke endnu efterspørger kendskab til open source løsningerne. Hvorfor det måske giver mening, at forholde sig til dette, når man skal vælge IT til uddannelsesinstitutionerne.
Når det er sagt må jeg hellere lige gentage, at der naturligvis ikke er de store problemer i at bruge open source løsninger i forbindelse med folkeskoler - så længe man har fokus på den brede indførelse til teknologien.
Men når det handler om specifikke kompetencer, som skal hjælpe den studerende videre i en erhvervskarriere efter studiet, så er tiden altså ikke til at blive alt for langhårede og gå amok i open source eufori :)

Lige en tilføjelse:
For sjov foretog jeg lige et par andre søgninger.
Microsoft gav 268 hits. Linux gav 22. Ubuntu gav 0. Gimp gav 0. Photoshop gav 33. Photofiltre gav 0...

Lars Remmen

@Kim

Pointen var sådan set bare at de ikke er nær så udbredte som betalingsprogrammer og det derfor kan være et problem hvis man hænger sig for meget op på open source i en undervisningssituation.

Du tager fejl. Som en ganske rigtigt skriver, så skal IT-undervisningen i folkeskolen ikke rettes mod specifikke programmer men mod programtyper og på hvordan vi bruger IT til at eleverne bliver bedre til det de skal lære. Til dette kan både proprietær, gratis og open source software bruges - det vigtigste er pædagogikken og didaktikken.

For sjov foretog jeg lige et par andre søgninger.
Microsoft gav 268 hits. Linux gav 22. Ubuntu gav 0. Gimp gav 0. Photoshop gav 33. Photofiltre gav 0...

WordPerfect 5.1 var det man skulle kunne bruge for 20 år siden. Der er nok ikke mange som ansættes i dag fordi de kan alle genvejene på rygraden.

@Claus J

Skolerne er hamrende ligeglade med at de kan læse kildekoden, det handler om prisen, og ikke andet.

Skolerne bruger rigtigt mange penge på programmer og on-line tjenester. Det er rigtigt at det med at læse kildekoden er relativt ligegyldigt (jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvad beslutningstagerne i IT-afdelingen mener), men det er vigtigt for skolerne ikke at smide penge efter noget de kan få billigere - borgernes penge skal da forveltes med respekt.

/Lars

Claus Agerskov

Kim, først og fremmest vil jeg undskylde, at jeg ikke i første omgang opfattede, at det drejede sig om kompetencer inden for bestemt software.

Jeg vil klart give dig ret, at der nok ikke findes et jobopslag på hverken vores eller Casalogic's regnskabprogram. Dog har vi snart behov for en ekstra PHP-programmør. Men det er forsvindende i forhold til det mest udbredte produkt på det danske marked.

Dog er kassekladder, fakturering og generel bogføring reelt det samme uanset hvilket dansk regnskabsprogram, man vælger at benytte.

Selvfølgelig vil det være lettere at bruge det helt samme program i den samme udgave, men principperne og de fleste af arbejdsgangene er stort set de samme uanset om softwaren er lukket, åbent, koster penge eller er gratis.

Så hvorfor ikke spare pengene og benytte de gratis produkter, så børnene lærer it-færdigheder blandt en lang række softwaretyper.

Langt de fleste børn er lige glade med navnet eller hvordan softwaren er blevet udviklet - bare de kan bruge det og kommunikere med hinanden og omverdenen.

Så børn og andre, der har lært at bruge Gimp, har lettere ved at lære Photoshop end hvis de ikke havde benyttet sig af kraftfulde billedredigeringsprogrammer.

Desuden er jeg ikke specielt glad for gratis software, men for software under en Open Source-licens.

Således at med software erhvervet på lovligvis (herunder køb) har vi og vores kunder friheden til at bruge, tilpasse, videreudvikle og videredistribuere softwaren.

Med venlig hilsen, Claus Agerskov, SALDI

Kim Sørensen

Jeg forstår ikke hvorfor folk næsten aldrig læser det man skriver herinde, inden de farer i blækhuset med bål og brand ;)

Her er et citat, fra mit seneste indlæg:

"[...]der naturligvis ikke er de store problemer i at bruge open source løsninger i forbindelse med folkeskoler - så længe man har fokus på den brede indførelse til teknologien."

Så vi er altså helt enige... Skal jeg så forstå din påstand om at jeg tager fejl, som en subtil form for selvkritik Lars? ;)

Ang. WordPerfect 5.1 så er vi rørende enige om at det ikke er en varm kop pis værd (pardon my french) i en nutidig jobsøgningssituation. Men hvad har det med noget at gøre? Teknologi bliver forældet og informationsteknologi bliver som regel hurtigere forældet end så meget andet teknologi - det er da en rimeligt triviel indsigt.
Men fordi teknologien bliver forældet betyder det vel ikke vi ikke skal undervise i den. Skal vi bare stoppe med at undervise i IT eller hvad er din pointe?

MIN pointe var bare at i folkeskolen kan open source være et ganske udemærket alternativ. Men i forbindelse med uddannelser, der skal give specifikke erhvervskompetencer, mener jeg ikke tiden er moden endnu til at foretage et komplet skift til open source.

Kim Sørensen

Det er helt i orden - jeg fik nok ikke udtrykt mig klart nok til at starte med :)

Og som du også kan læse i mit første svar til dig, ser jeg ikke rigtigt nogle problemer med at bruge open source i folkeskolen.
Pointen var bare at man ikke skal lade sig forblænde af ideologien og "prisen" ved open source, når man ser på undervisningssystemet i sin helhed.
Skal man ud og have et job indenfor regnskab og den slags....ja så er konklusionen altså at arbejdsgiverne ikke eftersøger kompetencer indenfor open source eksplicit.
Så selvom jeg er sikker på dit program er fantastisk og dine øvrige produkter lige så....ja så er det altså ikke noget der sælger billetter, når virksomhederne skal ud og ansætte nye folk.

Lars Remmen

MIN pointe var bare at i folkeskolen kan open source være et ganske udemærket alternativ. Men i forbindelse med uddannelser, der skal give specifikke erhvervskompetencer, mener jeg ikke tiden er moden endnu til at foretage et komplet skift til open source.

Ok, så er vi da vist tæt på at være enige. Jeg må have misset en pointe (my bad) i en tråd som startede i folkeskoleregi.

/Lars

Kim Sørensen

Ja det kan være svært at huske lige at læse det man svarer på, når man så gerne vil være uenig ;)

Her er lidt uddrag fra mit første indlæg:

"i den forbindelse er diverse open-source programmer da fine nok til at give en introduktion til selve teknologien og gøre børnene kompetente i forhold til grundlæggende teknikker og præmisser."

"Fint at man kigger på de gratis alternativer i folkeskolen."

De to citater er taget fra hhv. starten og slutningen af mit indlæg. Derfor vil jeg mene det er MEGET klart, at jeg IKKE har noget problem med open source i folkeskolen. Jeg vil også mene det er MEGET klart, at vi er rørende enige om at "så skal IT-undervisningen i folkeskolen ikke rettes mod specifikke programmer men mod programtyper og på hvordan vi bruger IT til at eleverne bliver bedre til det de skal lære.".
Kort sagt har du ikke læst det du svarer på! Nu er det ikke for at tærske langhalm på det. Men jeg synes ærligt talt det er spild af både min og jeres tid, at jeg konstant skal svare på indlæg fra folk der ikke engang gider sætte sig ordentligt ind i tingene.
Som jeg har skrevet et andet sted herinde, er jeg her fordi jeg synes det er interessant og fordi jeg føler jeg lærer noget af at deltage i debatten.
Derudover er jeg ganske udemærket klar over at det er langt fra alle, der er enige med mine holdninger. Men det mindste de kan gøre er sgu at læse det jeg skriver, inden de hidser sig op.

Jeg er her ikke for at pisse nogen af. Jeg er her for at diskutere og lære noget om nogle emner, der interesserer mig. Hvorfor er du her Lars? :)

P.S. Her er i øvrigt også lige et citat, fra mit oprindelige svar til Claus:

"der naturligvis ikke er de store problemer i at bruge open source løsninger i forbindelse med folkeskoler - så længe man har fokus på den brede indførelse til teknologien."

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Partnernyheder

Welcome to a seminar on tools that help you become GDPR compliant!

Getting GDPR compliant by May 2018 implies a lot of activities covering the legal aspects, internal business processes, data management, and security technology.
28. feb 2017

Maja Rosendahl Larsen ansat hos Affecto

24. jan 2017

Introduction to Jedox – Affecto Seminar, Copenhagen

12. jan 2017