Derfor bruger Hjemmeværnet 56 mio. kroner på ny hjemmeside

En ny hjemmeside og et planlægningsværktøj til de frivillige i hjemmeværnet er blevet forsinket og fordyret, så prisen nu er 56 millioner kroner. Leverandøren Proactive blev overrumplet, forklarer Hjemmeværnet.

En ny hjemmeside til Hjemmeværnet? Foreløbig pris efter en stigning på 11 millioner kroner: 56 millioner kroner.

Sådan kan man sammenskrive projektet ’HJV.DK version 2’ i kort form. Men projektet dækker også mere end blot end hjemmeside, lyder forklaringen på den umiddelbart ret høje pris ifølge Hjemmeværnet selv.

For udover en webløsning til de 21 dele af Hjemmeværnet og 280 lokale underafdelinger rummer projektet nemlig også et avanceret administrationsværktøj for de frivillige, så de nemt kan komme igennem papirarbejdet, der er nødvendigt til hver aktivitet, forklarer Hjemmeværnet til Version2.

»Det er et planlægningsværktøj til hele den frivillige afdeling af Hjemmeværnet. Der er en række eksterne krav til registreringer, så man for eksempel kan se, hvad en øvelse koster at afholde. De frivillige har ikke adgang til vores SAP-system Demars, men så har de adgang til det her i stedet for,« siger brigadegeneral Peer Sander Rouff, der er ansvarlig for projektet, til Version2.

Skal en gruppe frivillige for eksempel på skydebaneøvelse, skal det planlægges og dokumenteres. Alt fra deltagerne og deres våben til brug af ammunition og transport skal plottes ind. Det sker i dag i et otte år gammelt system, som ikke fungerer godt nok længere.

»Det er gradvist blevet mere kompliceret gennem de otte år, så der er blevet bygget oven på mange gange. Det betyder, at de frivillige oplever, at systemet er blevet langsommere og vanskeligere at betjene. Det er ikke så velfungerende, som vi gerne vil have det - ligesom en otte år gammel computer i dag ikke er god nok,« siger brigadegeneralen.

Og netop når det er den store gruppe af frivillige, det handler om, skal produktet være i orden, forklarer han - ellers kan man som frivillig miste lysten til at være med.

»Når man har med frivillige at gøre, er det vigtigt, at tiden man skal bruge på administration, er så kort som muligt,« siger han.

Rollestyring gav Proactive problemer

Derfor blev projektet HJV.DK version 2 sat i gang i sommeren 2010, og kravene blev lagt fast til en ny side, som udover den eksisterende funktionalitet blandt andet giver mulighed for at sende sms’er til de frivillige og har nem adgang til Forsvarets kursuskatalog.

Opgaven endte hos Proactive i september 2011, efter en udbudsrunde over sommeren. Planen var lancering til 1. januar 2013, men sådan gik det ikke. I stedet blev hele projektet et år forsinket.

»Opgaven har været væsentligt mere kompliceret, end vores leverandør forventede. Når man laver en aftale, har man en forventning om, at det bliver leveret som aftalt. Men vi har haft ganske mange møder om årsagerne til forsinkelsen, og vi har fået en acceptabel forklaring,« siger Peer Sander Rouff.

Det er for eksempel styringen af roller og rettigheder, der har givet problemer og krævet flere timer til programmering.

Prisen var oprindeligt 45 millioner kroner, men siden er budgettet steget til 56 millioner kroner. Det er dog ikke fordi, Proactive har fået flere penge end aftalt i kontrakten, men på grund af ekstra udgifter hos Hjemmeværnet selv. Blandt andet et års ekstra drift af det nuværende system hos CSC, flere udgifter til rådgivere, og penge til de interne timer hos Hjemmeværnet.

Det løber op i 6,6 millioner kroner, og resten er så udgifter til at etablere et nyt driftsmiljø hos CSC, for den post var oprindeligt ikke regnet med i budgettet.

Den seneste plan om lancering den 1. januar 2014 ser ud til at holde, siger Peer Sander Rouff.

»Ifølge vores leveranceplan skal vi køre en række test, hvor vi er med. Og vores forventning er, at vi har et system efter sommerferien, som er klar til disse test,« siger han til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Ole Sanvig

Spørgsmålet er nok snarere, som Thomas også er inde på, om man kan uddanne hjemmeværnsfolk i SAP og DeMars for den del af prisen, der dækker administrationsdelen.

Mit gæt er "nej" - du skal huske på, at der sker en pæn udskiftning på posterne i den frivillige del af HJV, så det vil være en løbende udgift. Jeg har ingen anelse om, hvad et DeMars-kursus koster, men jeg vil tro, at man ikke kommer meget længere end til log-in skærmen for 1000 kroner ;)

Så trækker det selvfølgelig i den anden retning, at det er dyrere at holde HJVs system med alle de dele, der ligger bag log-in i drift, end hvis det bare var et rent CMS.

mvh

  • 1
  • 0
#4 kim fischer

hej michael ole og thomas jeg griner sammer med jer den gang jeg bliv it bm i hjv kommenteret jeg at de godt kunne glemme 40 mil det ville blive mindst 65 mil desværre er det sådan at man ikke er kommet særligt langt grunden er at den gaber over for meget og man burde undersøge hvad det lige er man byde på med der er dog kommet et nyt mailsystem hihi

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere