Her er Rejsekortets usability-problemer

Skal man rejse flere på ét rejsekort, giver det hurtigt problemer, både for brugerne og personalet, viser DTU-undersøgelse om Rejsekortets brugervenlighed.

Når folk selv skal vurdere, hvor nemt det er at bruge Rejsekort, lander resultatet på dumpegrænsen, med en score på 57, der svarer til et dansk 2-tal. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), som Ali Gürcan Özkil, adjunkt på DTU Mekanik, har gennemført i samarbejde med DTU-studerende fra Design & Innovation

Læs også: To år med rejsekort: Elendig brugervenlighed er kommet for at blive

Men hvad er det så, der driller, når rejsekortet bliver brugt i praksis?

Udover klassikere som at glemme at checke ud, når turen er slut, er det især skift undervejs og flere, der rejser på ét kort, som giver danskerne hovedbrud.

»Folk har problemer med at skifte for eksempel fra tog til bus. Hvis du ikke ved, om du tager bussen nogle stop, eller lader være, så er det uklart, om man skal checke ud. På en station kan du fortryde, og gå tilbage og checke ud, men det kan du ikke med en bus,« siger Ali Gürcan Özkil.

Det bliver især avanceret, hvis man rejser flere på ét kort, og skal skifte undervejs.

»Skal man gøre noget specielt undervejs, når man rejser to på ét kort? Det er ikke særlig klart, hvad man skal gøre,« siger Ali Gürcan Özkil.

80 kroner var ikke nok til at rejse

Der var også andre muligheder for problemer, når man var flere checket ind på ét kort. For eksempel forsøgte to personer at rejse sammen på et kort, som der var 80 kroner tilbage på. Men det måtte de ikke.

»Der skulle være 50 kroner på kortet for hver rejsende, så de kunne ikke rejse. De vidste, at turen ville koste 28 kroner for dem begge, men de havde ingen idé om, at der skulle stå 100 kroner på kortet,« siger Ali Gürcan Özkil.

Den situation kan løses før en togrejse, hvis man på stationen bruger maskinen, der kan tanke kortet op. Men står man ved et busstoppested, er der ingen kære mor. Og med en optankning online dukker pengene først op dagen efter.

»Hvis du er langt væk fra en station, kan det være et virkeligt irriterende problem, og du kan ikke gøre noget,« siger Ali Gürcan Özkil.

Der var forskellige reaktioner på problemet blandt buschaufførerne. Én lod parret rejse, uden billet, mens en anden afviste at lade dem komme med.

Buschauffører kan heller ikke

Når man skal rejse flere på kortet, eller have en hund eller cykel med, skal man på en station selv plotte det ind på en stander beregnet til multi-check-ind. Den er svær at bruge, siger Ali Gürcan Özkil, men selv hos de ’professionelle’ gav multi-check-ind problemer.

Rejser man med bus, er det nemlig buschaufføren, der skal sørge for, at flere bliver checket ind på kortet.

»Mange af buschaufførerne har stadig svært ved at betjene den computer, der gør det muligt at checke flere ind på et kort i bussen. Så det er heller ikke indlysende for personalet,« siger Ali Gürcan Özkil.

Ét kritikpunkt fra tidligere undersøgelser, hvor deltagerne var folk, der aldrig før havde brugt rejsekort, har dog vist sig ikke at være noget problem for dem, der bruger et rejsekort til daglig, nemlig den maskine, hvor man kan tanke rejsekortet op.

Her skal rejsekortet nemlig lægges i en bakke, og det gav førstegangsbrugerne store problemer. Den nye undersøgelse blandt rejsekort-brugere afslørede dog, at den finte ikke var så svær at lære.

»Det er stadig dårligt design, men det har folk lært at håndtere. Det er ikke noget særligt problem, hvis man er rejsekort-bruger,« siger Ali Gürcan Özkil.

'Bedre end for to år siden'

Direktøren for Rejsekort Bjørn Wahlsten har fortalt Version2, at det ganske rigtigt hurtigt bliver kompliceret, når man skal rejse flere på ét kort. Derfor har de fleste andre billetsystemer a la rejsekort rundt omkring i verden valgt den funktion fra, mens det var et krav i Danmark.

Læs også: Nu bliver rejsekort-standerne røde og grønne

Problemet med buschauffører, der ikke kan betjene apparatet, så man kan tjekke flere ind på ét kort, bliver der arbejdet på, siger direktøren.

»Det er et område i fokus, og trafikselskaberne kigger på, om der skal ændres på den måde, udstyret skal betjenes på. Uddannelse af chaufførerne er også blevet intensiveret. Så jeg er helt sikker på, at det er bedre i dag end for to år siden, og chauffører har også fået mere rutine,« siger Bjørn Wahlsten til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Albert Nielsen

"»Så jeg er helt sikker på, at det er bedre i dag end for to år siden, og chauffører har også fået mere rutine,« siger Bjørn Wahlsten til Version2."

Problemerne med apparatet, der gør det muligt at tjekke flere ind på ét kort, må være helt helt ekstreme, når to års uddannelse ikke har kunnet løse det - eller plaprer Bjørn Wahlsten blot fuldstændig sanseløst?

Rene Madsen

Derfor har de fleste andre billetsystemer a la rejsekort rundt omkring i verden valgt den funktion fra, mens det var et krav i Danmark.

Kunne det tænkes at man har valgt det fra, fordi man havde forudset disse problemer?

Hvorfor er der ikke nogen som tænker at rulle løsninger ud i etaper i stedet for de her big bang løsninger som fejler bragt!

Hvis man nu havde holdt sig til at der kun fandtes EN stander der skal kunne tjekke ind og ud og tanke op og ikke noget med flere på et kort. Så havde alle kunne rejse, tjekke ind og ud uden problemer.

Mathias Hagensen

Ja, det er tilsyneladende det svar man får fra DSB.

Derudover, hvis du har glemt at tjekke ud og er stået ud af bussen, er det meningen du skal vente på næste bus, hoppe ind i den, check ud og hoppe ud igen.

En anden ting jeg oplevede var, at deres standere i bussen ikke virkede. I det tilfælde skulle buschaufføren åbentbart håndtere det samtidig med hun kørte bussen. Dermed blev jeg sat af 800m væk fra mit stoppested.

Torben Mogensen Blogger

Der er ikke nogen der tvinger dig til at rejse to på et kort.

Det argument kan bruges om alle bøvlede tjenester: "Du kan jo bare lade være med at bruge dem". Men det er ikke en undskyldning for dårligt design. Hvis der var konkurrerende systemer, så ville det besværlige hurtigt blive valgt fra. Men der er kun ét rejsekort. Indtil de bliver afskaffet, har ganske mange da også valgt at bruge klippekort, og der var stor protest, da man ville afskaffe dem i sommer.

Peter Kyllesbeck

Den kan have flere selvstændige felter der er let kenkendelige og her gør man så ind/udtjekning eller tanker op


Det er det at skulle vælge mens man står foran standeren, der tager tid. I dag kan du gøre det mens du går forbi næsten uden at stoppe op. Hvis der var flere felter, skulle der også være en afstand mellem dem for at undgå fejl. Specielt hvis der også skal penge på kortet, for så skal der også et andet kort i spil.

Peter Kyllesbeck

Hvorfor så besværligt. Hvis du er tjekket ind, tjekker den dig ud og omvendt. Hvis der ikke er nok penge fylder den op.


Nugældende regler (kritiseret andet sted) kræver fornyet check-ind ved skift af transportmiddel, så det er ikke givet et ind-checket kort skal checkes ud. Og hvis der skal penge på kortet er det jo en helt anden og mere kompliceret operation, da et betalingskort så også skal læses (anden type kortlæser).

Rasmus Rask

Nu KAN folk der ikke kan finde ud af det jo undlade at benytte funktionen. Der er ikke nogen der tvinger dig til at rejse to på et kort, og standeren der kan gøre det, virker som en normal stander hvis man bruger den som normalt.

a) Det lyder da virkelig dumt, når systemet skulle være designet til, at flere kan rejse på samme kort. I forvejen har man gjort hvad man kunne, for at presse folk til vælge det personhenførbare kort, fremfor det anonyme, ved at kræve at du til enhver tid har 750 ude og svømme hos Rejsekort. Her ville det være nærliggende kun at have ét i husstanden, eller mener du bare at man bare må afskrive n x 750?

b) Hvordan får jeg et Rejsekort til min cykel, så jeg bare kan bruge de almindelige standere?

Christian Nobel

Nugældende regler (kritiseret andet sted) kræver fornyet check-ind ved skift af transportmiddel, så det er ikke givet et ind-checket kort skal checkes ud.

Ja, men du mener måske det er helt ok at "kunderne" skal påføres ekstra bøvl, udelukkende fordi selskaberne bag er af den opfattelse at det er "kunden" der skal lave deres arbejde med fordeling?

På klippekortet klipper man til der hvor man nu engang skal hen, og så er det bedøvende ligegyldigt om man på turen benytter hhv. en lokalbane, en bus, et regionaltog, S-tog, og Metro - man skal ikke registrere sig 5 gange!

Uffe Kousgaard

Antag man kommer med bussen til en station for at køre videre med anden bus/tog og så konstaterer, at der ikke er flere den dag, så man er nødt til at gå/tage taxa/ringe efter en ven. Har man så mistet chancen for at checke ud med deraf følgende dummebøde? Samme situation kan også opstå, hvis der er så lang tid til næste bus, at det er hurtigere at gå.

Peter Kyllesbeck

Ja, men du mener måske det er helt ok at "kunderne" skal påføres ekstra bøvl, udelukkende fordi selskaberne bag er af den opfattelse at det er "kunden" der skal lave deres arbejde med fordeling?


@Christian Nobel
Hvor er det lige, du læser den holdning i mit svar? Jeg skriver jo, at det er kritiseret et andet sted! Så hold dig venligt til det, jeg skriver, og ikke hvad du tror, jeg mener!

Peter Kyllesbeck

Har man så mistet chancen for at checke ud med deraf følgende dummebøde? Samme situation kan også opstå, hvis der er så lang tid til næste bus, at det er hurtigere at gå.


Tja, hvis man ikke er sikker på at kunne fortsætte eller (måske) dropper fortsættelsen, er det jo helt OK at lave et ekstra check-ud. Et efterfølgende check-ind (inden for 30min i samme zone) regnes for en fortsættelse af rejsen.

Tobias Tobiasen

Jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse at have to defekte rejsekort. De virkede noget tid og holdt pludseligt op.
Hvis man skriver til deres support svare de at man skal ringe til dem. Hvis man ringer siger de man skal ned på en station. Går man ned på stationen siger de at de ved ingenting og man skal tage til Roskilde eller Nørreport. Tager man til Roskilde siger de at man skal ringe til support. Ringer man så til support så (igen) så kan de ikke gøre noget fordi der er tilknyttet en optanknings aftale til kortet, så de stiller om til dem der administrerer optankningsaftalen. De ved så ingenting om defekte kort....
Suk.
Første gang endte jeg med at lukke kortet og betale 50,- for et nyt.
Nu er planen at blive ved med at ringe rundt indtil en eller anden rent faktisk kan hjælpe mig.

Christian Nobel

@Christian Nobel
Hvor er det lige, du læser den holdning i mit svar? Jeg skriver jo, at det er kritiseret et andet sted! Så hold dig venligt til det, jeg skriver, og ikke hvad du tror, jeg mener!

Fordi du i din glæde over det fantastiske rejsekort godt nok skriver at det er blevet kritiseret andet steds, men derudover udtrykker dig på en måde som ret kraftigt ligner en det-må-man-bare-acceptere holdning, og det kan ikke gøres til genstand for debat.

Og ligegyldig hvordan man vender og drejer den, så er det da dybt, dybt tåbeligt at med rejsekortet gør tingene dårlige end før, udelukkende fordi selskaberne ikke kan finde ud af det!

Christian Nobel

Tja, hvis man ikke er sikker på at kunne fortsætte eller (måske) dropper fortsættelsen, er det jo helt OK at lave et ekstra check-ud. Et efterfølgende check-ind (inden for 30min i samme zone) regnes for en fortsættelse af rejsen.

Jamen det er jo dejligt logisk - især hvis der er 31 minutter til den nye bus kommer, så kan man stå i 29 minutter og afveje skal / skal-ikke.

Enkelt og logisk i forhold til klippekort - NOT.

Virkelig en flot service over for dem man skulle tro var kunderne.

Peter Kyllesbeck

Jamen det er jo dejligt logisk - især hvis der er 31 minutter til den nye bus kommer, så kan man stå i 29 minutter og afveje skal / skal-ikke.

Enkelt og logisk i forhold til klippekort - NOT.

Virkelig en flot service over for dem man skulle tro var kunderne.


@Christian Nobel
Ja nu er der jo, hvis du nu ellers satte dig ind i reglerne, også en tidsgrænse på klippekort (find og læs selv), og har du brugt det sidste klip, er du på den. Med rejsekortet er der forhåbentligt penge nok på til endnu en rejse. I begge tilfælde er en kontantbillet stadig en mulighed, såfremt klippekort/rejsekort ikke kan benyttes.
Og for at 'skære det ud i pap', Christian Nobel, er dette reglerne og ikke et udtryk for min mening/holdning.

Jarle Knudsen

I begge tilfælde er en kontantbillet stadig en mulighed, såfremt klippekort/rejsekort ikke kan benyttes.


Klippekort har "overlevet" indtil 06.2014 kun pga. et massivt press. Indtil videre så er der en mulighed, men lur mig ikke at både klippekort og kontantbilletten vil forsvinde inden længe.

Rejsekort er dårlig designet og endnu værre implementeret. Ligner nyt Amanda Sys. og PolSag.

Håber det vil forvinde, da vi har allerede SMS-billetter og mobile applets der faktisk er brugervenlige.

Log ind eller Opret konto for at kommentere