Her er myndighedernes våde it-drømme

En ny strategi for digitalisering af Danmark viser, hvad der bliver satset på frem til 2015. Blandt andet skal data genbruges langt bedre.

Der er millioner hvis ikke milliarder at spare, når borgere og myndigheder fremover bliver bedre til at bruge internettet til at kommunikere med, i stedet for telefonopkald og borgerservice-centre.

Den erkendelse har fået kommuner og andre offentlige instanser til at satse stærkt på bedre digitalisering, og den indsats får nu en ny masterplan at læne sig op af.

En ny strategi for digitalisering af Danmark i årene 2011-2015 er netop blevet offentliggjort som pejlemærke for fremtidens projekter. De i sagens natur ret generelle målsætninger lyder:

Øge anvendelsen af digitale løsninger:

a) Sætte skub i anvendelse af digitale løsninger på de store velfærdsområder

b) Gøre digital kommunikation til naturligt førstevalg for borgere og virksomheder og understøtte at borgere og virksomheder kan blive digitalt selvhjulpne

Sikre en effektiv ressourceanvendelse og gode rammebetingelser:

a) Sikre at ressourcerne til digitalisering bruges bedst muligt, og at organisering, finansiering og mål understøtter den fortsatte digitalisering af samfundet, herunder at sammenhængen mellem myndighedernes digitaliseringsindsats styrkes.

b) Bygge videre på de eksisterende fællesoffentlige digitale løsninger (fx borger- og virksomhedsportalen, digital post og NemID) og målsætninger (fx eDag3 og globaliseringsstrategiens e2012-målsætning)

c) Øge genbruget af data i den offentlige serviceproduktion og sikre regler og begrebsstandarder, som understøtter en effektiv service.

For nylig rundede det offentlige Danmark et skarpt hjørne med Edag3. Fra 1. november har myndighederne således forpligtet sig til at tilbyde sikker digital kommunikation med alle borgere, ligesom alle tjenester skal tilbyde login med NemID. Endeligt skal alle tilbud integreres med borger.dk, som bliver den centrale indgang for borgerne.

Læs hele strategien (pdf)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Korsaa

Det er jo temaer der er ritgigt spændende, og helt relevant at få prioriteret.

Men hvis ikke der fra et kompetent og beslutningsdygtigt niveau bliver tildelt den samme opmærksomhed til det svageste led i hele digitaliseringsværdikæden - evnen til rent faktisk at gennemføre projekterne - forbliver det en våd drøm. Og det gør der langt fra.

Fint med et fyrtårn, men skibet skal kunne sejle for at have glæde af det.

  • 0
  • 0
Peter Jespersen

Helt fint hvis det giver en bedre service og hurtigere/bedre sagsbehandling.

Men desværre er tendensen at der enøjet gås efter besparelser - men arbejdsprocesser, funktioner, lovgivning bibeholdes - gamle venner får ordrene og skidtet hastes hovedløst igennem.

Stram op!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize