Allerede før den officielle lancering af Google cyberbrille med navnet Google Glass, er udtrykket der aktiverer enheden "OK Glass" blevet hvermandseje.
Men nu viser det sig, at det meget vel kunne have lydt ganske anderledes. Havde det ikke været fordi Glass-projektet produktchef Mat Bales havde inviteret product marketing manager Amanda Rosenberg på middag, var frasen "OK Glass" måske aldrig blevet opfundet.
I bilen på vej tilbage spurgte Mat Bales nemlig Amanda Rosenberg, om hun havde ideer til et godt "hotword", der skulle aktivere Google Glass-menuen.
»I situationen var den eneste frase, jeg kunne komme op med "OK Glass". Men det fortalte jeg ham dog ikke. I stedet blev jeg ved med at se eftertænksom ud og mumlede noget om, at jeg nok skulle "kigge på det" - bare for at det ikke skulle virke som om jeg kun havde brugt tre sekunder på opgaven,« skriver Amanda Rosenberg i en underholdende opdatering på Google+.
Vel ankommet i hjemmet besluttede Amanda Rosenberg sig for at lægge alle æg i samme kurv og kun aflevere et enkelt forslag - "OK Glass". En uge senere var frasen implementeret i prototypen.
Den virkelige perle i Amanda Rosenbergs opdatering er dog listen med forkastede forslag. Blandt den finder man "Listen up Glass", "Hear me now", "Let me use glass to" "Go go glass", "Clap on", "Device, please", "3, 2, 1 …" og "Glassicus".
Hvad synes du, aktiveringsordet burde have været? Skriv dit forslag i debatten.