Her er det hemmelige banner, som kun kan ses af Adblock-brugere

Unicef har taget konsekvensen af de mange millioner af Adblock-brugere, som blokerer reklamer på nettet.

Normalt er det folk, der bruger Adblock-udvidelsen til at fjerne reklamer i browseren, som går glip af de seneste PR-budskaber.

Men denne gang er det omvendt: En særlig reklame viser sig kun for brugere, der har Adblock aktiveret. For alle andre viser reklamen sig ikke.

»Børns rettigheder bør aldrig blokeres,« står der i store bogstaver på et banner, som Unicef har fået lavet specielt til den svenske netavis Dagens Nyheter.

Med over 40 millioner banner-bandlysende brugere, kan det være svært at komme igennem med reklame-budskabet. Alligevel er det lykkedes Unicef at målrette en kampagne specifikt mod Adblock-brugerne.

Adblock solgt - nu siver bannere igennem

Adblock blev for nylig solgt og begyndte derefter at lade diskrete reklamer passere uhindret igennem filteret. Fjerner man denne mulighed fra Adblock, dukker Unicef-banneret dog fortsat op.

Kudos til den første Version2-læser der kan gennemskue, hvordan det fungerer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Banneret ligger vel bare samme sted som alle de "rigtige" billeder på siden.

Adblockeren blokerer for kendte reklame-servere men da billedet kommer fra avisens egen webserver kan den ikke kende forskel på denne reklame og alle de andre artikelbilleder.

Som jeg ser det ligger alle billeder, incl unicef's på "d2.dn-static.se/UploadedImages".

  • 6
  • 1
Jesper Bro

...OG!

wurflIODone kommer fra linie 132, hvor FusionAds javascript bliver loaded

"FusionAds is an invitation-only network and serves one particular kind of ad, with a small image and text. According to FusionAds, ads should be "beautiful and relevant". Their vision complies with our vision in that online ads should be unobtrusive"
- https://adblockplus.org/forum/viewtopic.php?t=12851

  • 2
  • 0
Per Thykjær Jensen

Det er ubegribeligt, at reklamebranhen med vold og magt vil tiltuske sig vores browsere. Adaware er jo gået over til "the dark side", og tillader "nogen reklamer" - hvad det så end er. Nogen burde udvikle en open source browser, der blokerer skrammel fra reklamebranchen.

Og det er mindst lige så ubegribeligt, at branchen tror, at man kan stopfodre folk med budskaber, som de ikke gider at se. Tror de virkelig at den opførsel booster et salg? Det er da lige omvendt. Uønskede reklamer virker stik mod hensigten - uanset hvem afsenderen er - og det gælder også Unicef.

  • 15
  • 5
Erik Jacobsen

Og med noscript aktiveret, så der ikke udføres javascript på dn.se, ser man ikke den pågældende reklame.

Men er det den vej udviklingen går ... at reklamer afvikles fra domænet selv? De kan stadig blokeres, men det bliver lidt mere bøvlet.

  • 5
  • 0
Peter Jensen

NoScript er uundværlig for mig. Selv reklamer kan være tålelige hvis man har javascript deaktiveret i browseren for så er de som regel reduceret til visning af et statisk billede uden lyd og andre forhadte opmærksomhedssøgende effekter :)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere