Her er alle de nye virtual reality-briller

Fremtidens underholdningsmedie bliver virtual reality – og hardwareudviklerne flokkes om trenden med hvert deres bud på et VR-headset. Version2 har kigget på 13 forskellige virtual reality-briller.

Virtual reality er en af de trends inden for digital underholdning, som rigtig mange hardwareproducenter gerne vil have en luns af – bare for det tilfælde, at virtual reality skulle gå hen og blive en regulær succes.

Det betyder derfor også, at der alene i løbet af det kommende år vil dukke rigtig mange VR-løsninger op på markedet. Ikke alle disse løsninger får lov at overleve, men inden nogle få sejrende formater står tilbage, er det en regulær jungle at navigere i.

De Virtual reality-briller, eller VR-headsets, vi får at se i løbet af det næste år, kan inddeles i to forskellige grupper. Der er de regulære VR-headsets med skærme og sensorer, som trækker grafik og data fra en pc eller spillekonsol. Og så er der de langt mere prisvenlige VR-headsets, hvor processorkraft, sensorer og skærm leveres af en smartphone.

 

Oculus Rift

Oculus Rift var projektet, der for alvor revitaliserede interessen for virtual reality. Den oprindelige prototype blev udviklet af den 21-årige ingeniør Palmer Luckey. Projektet sikrede sig senere en Kickstarter-finansiering på 16,5 millioner kroner og blev i 2014 opkøbt af Facebook for omkring 11 milliarder kroner.

Oculus Rift-headsettet tilsluttes pc og fodres med grafik og data gennem henholdsvis HDMI og USB. 3D-positionering af brugeren sker via indbyggede infrarøde LED i headsettet og en mikrofonlignende sensor placeret på skrivebordet. Headsettet har desuden indbygget magnetometer, gyroskop og accelerometer.

Headsettet er udstyret med to OLED-skærme (en til hvert øje) med en samlet opløsning på 2160 x 1200 pixel og kan levere et 100 graders synsfelt. De indbyggede hovedtelefoner kan vælges fra til fordel for brugerens egne hovedtelefoner. Med i pakken følger trådløs Xbox One controller samt to Oculus Touch-controllere.

Lancering: Første kvartal 2016. Pris: Ukendt

Læs også: Virtual reality-udvikler: Programmører skal lære en helt ny måde at tænke på

 

PlayStation VR

Sony har gennem flere år arbejdet på et VR-headset til deres PlayStation-spillekonsol. Projektet har gennem flere versioner af prototyper haft navnet Morpheus, men er i forbindelse med den igangværende spilmesse Tokyo Game Show blevet endeligt navngivet PlayStation VR.

PlayStation VR kræver, som navnet mere end antyder, en PlayStation 4 samt et PlayStation Camera, der benyttes til at håndtere tracking på baggrund af de ni indbyggede LED i headsettet. Sony benytter den almindelige PlayStation 4-controller som inputenhed, men genopliver også deres bevægelsesfølsomme controllere PS Move til brug med headsettet.

PlayStation VR er udstyret med en OLED-skærm til hvert øje med en opløsning på 960 x 1080 pixel per øje. Synsfeltet er på 100 grader, og headsettet har indbygget accelerometer og gyroskop. Både Sonys egne spiludviklere samt tredjepartsudviklere er i gang med at udvikle VR-indhold til systemet.

Lancering: Første halvår 2016. Pris: Ukendt

 

HTC Vive

Taiwanske HTC er givet bedst kendt for deres smartphones, men deres samarbejde med den amerikanske spiludgiver Valve om VR-Headsettet HTC Vive ligger meget langt fra de VR-løsninger, som bruger en telefon som skærm.

HTC Vive er i stedet udstyret med to skærme med hver en opløsning på 1200 x 1080, der skulle levere en synsvinkel på i hvert fald 110 grader. Derudover er headsettet forsynet med gyroskop, accelerometer samt en positionssensor.

Sensorerne i HTC Vive skal ikke blot holde styr på, hvilken vej brugeren kigger, men også hvor i rummet brugeren befinder sig. Ved at opsætte to såkaldte lighthouse-sensorer kan brugerens bevægelser nemlig registres i et rum på op til 4,5 x 4,5 meter.

HTC Vive følges til dørs af to VR-controllere, som forsyner brugeren med virtuelle hænder.

Læs også: Her er virtual reality-brillen, der kan revolutionere spilbranchen - nej, det er ikke Oculus Rift

Lancering: Sidst i 2015. Pris: Ukendt

 

Razer OSVR

Razer OSVR-Headset er et open source-projekt, hvad angår både software og hardware, hvilket betyder, at det i bund og grund er muligt at downloade specifikationerne og bygge sit helt eget VR-headset.

En lang række partnere bakker op om projektet, heriblandt adskillige spiludviklere og andre indholdsleverandører. Endnu er der ikke sat nogen dato på lanceringen af en forbrugerudgave af OSVR-headsettet.

Men det er muligt for alle fra oktober at bestille den seneste udviklerudgave, OSVR Hacker Dev Kit v1.3, til en pris på cirka 1.950 kroner. Dette sæt benytter OLED-skærme med fuld HD-opløsning og har indbygget accelerometer, gyroskop og digitalt kompas. Synsvinklen skulle være på omkring 100 grader.

Lancering: Ukendt. Pris: Ukendt

Læs også: Open Source Virtual Reality er ikke idealisme, men sund forretning

 

Avegant Glyph

VR-headsettet Avegant Glyph er lidt anderledes i forhold til konkurrenterne i og med, at det er et såkaldt Virtual Retina Display, hvor en kombination af mikrospejle og optik sender billedet direkte ind i retina på brugeren.

Avegant Glyph leverer en opløsning på 1280 x 720 pixel for hvert øje, men har desværre kun en 45 graders synsvinkel. Headsettet har sensorer til tracking af brugerens bevægelser og indbygget genopladeligt batteri med en kapacitet på tre timer.

Der foreligger ingen indholdsaftaler, men folkene bag Avegant Glyph skriver, at headsettet skulle være kompatibelt med indhold til både smartphones, pc og spillekonsoller.

Lancering: Efterår 2015. Pris: cirka 3.950 kroner

 

Samsung Gear VR

Samsung VR-headset, blot kaldet Gear VR, benytter i sin seneste inkarnation en Samsung Galaxy S6 eller S6-edge til at håndtere data og fungere som skærm. Telefonens AMOLED-skærm leverer en billedopløsning på 1440 x 2560 og headsettet har et synsfelt på 96 grader.

Selve headsettet er udstyret med accelerometer og gyroskop, så VR-oplevelsen ikke alene afhænger af telefonens sensorer. Derudover er der en lille touchpad samt en tilbageknap på siden af headsettet samt mulighed for at tilkoble ekstern strømkilde, så telefonen ikke drænes under brug.

Samsung har et samarbejde med Oculus Rift, der giver kunderne adgang til en del af det VR-indhold, som udvikles til den platform.

Lancering: Ude nu. Pris: 1.749 kroner

 

Google Cardboard

Google har med deres projekt Cardboard skåret VR-headsettet helt ind til benet – eller måske rettere papkassen. Det består ikke af andet end netop pap, to linser, elastikker, et par stykker velcrotape og en magnet. Det er muligt at købe forskellige præfabrikerede pap-VR-headset. Eller downloade specifikationerne og så slippe den indre Jørgen Clevin løs.

Selve VR-oplevelsen er lagt i hænderne på brugerens smartphone, der både skal levere processorkraft, skærm og sensorer til at registrere bevægelser. Kvaliteten af oplevelsen hænger derfor direkte sammen med telefonens ydeevne, sensorernes følsomhed og de apps, brugeren måtte vælge at downloade.

Lancering: Ude nu. Pris: 70 kroner

Læs også: Google-fond satser millioner på virtual reality-spil

 

Mattel View-Master

Legetøjsproducenten Mattel oprindelige View-Master fra 1960’erne er en sand legetøjsklassiker, hvor de runde billedhjul kunne tage børn som voksne på 3D-rejse til fremmede steder.

Relanceringen af konceptet sker i tæt samarbejde med Google, og den nye View-Master er således en børnevenlig version af Cardboard. Den skal derfor bruge en Android-telefon som skærm og afviklingsenhed for den tilhørende View-Master-app. IPhone understøttelse kommer først senere.

Som med den oprindelige View-Master leveres VR-oplevelserne som en slags billedhjul, der dog ikke skal sættes ind i enheden, men blot parres med app’en.

Lancering: Efterår 2015. Pris: cirka 200 kroner

 

ZEISS VR One

Når et firma som Zeiss kaster sig over at lave et VR-headset som ZEISS VR One, så er det, fordi det er en ny måde at sælge optik på, og ikke, fordi firmaet har kastet sig over egentlig udvikling af VR-hardware.

ZEISS VR One er på mange måder blot en luksuriøs udgave af Google-papbriller – her skal brugerens smartphone blot monteres i en dertil indrettet plastskuffe. I øjeblikket har Zeiss skuffer, som passer til iPhone 6 samt Galaxy S5 og S6. Der skulle blive lanceret flere og nye monteringskuffer løbende.

Alle VR-opgaver skal således håndteres af brugerens smartphone.

Lancering: Ude nu. Pris: 850 kroner

 

Immerse Virtual Reality Headset

Internetbutikken Firebox.com har også lanceret deres eget VR-headset. Et stykke hardware, som i bund og grund ikke er andet end en plastanordning med et par linser, der giver brugeren mulighed for at spænde sin smartphone fast til ansigtet.

Headsettet passer med alle smartphones op til en maksimal størrelse på 8,2 x 15,4cm, mens kvaliteten af VR-oplevelsen selvfølgelig hænger direkte på den enkelte telefons ydelse og de apps, der downloades.

Lancering: Ude nu. Pris: cirka 200 kroner

 

Archos VR Headset

Det franske firma Archos vil også gerne være med på hele virtuel reality-bølgen og har lanceret deres Archos VR Headset. Headsettet er ikke andet end en plastanordning til at spænde en smartphone fast til ansigtet.

Headsettet passer derfor til såvel iPhone som Android-telefoner med en skærmstørrelse på op til seks tommer, men Archos skriver, at det fungerer bedst med en skærm på cirka fem tommer.

Lancering: November 2015. Pris: cirka 75 kroner

 

StarVR

Den svenske spiludvikler Starbreeze opkøbte i sommer det franske firma InfinitEye VR og har kombineret deres viden om spil med franskmændenes teknologi i projektet StarVR.

Resultatet er et VR-headset med en opløsning på 2560 x 1440 pixel til hvert øje og en imponerende synsvinkel på hele 210 grader. Headsettet er udstyret med gyroskop, accelerometer og magnetometer til at registrere, hvordan brugeren bevæger sit hoved.

Men StarVR understøtter også Steam OpenVR-standarden, hvilket betyder, at headsettet vil kunne bruges med i hvert fald en del af det indhold, som bliver produceret til HTC Vive.

Lancering: Ukendt. Pris: Ukendt

 

Fove VR

Fove VR-headsettet adskiller sig fra konkurrenter i og med, at det benytter sig af eyetracking. Det betyder, at brugeren kan styre VR-oplevelsen eller navigere brugermenuer blot ved at fokusere øjnene på bestemte punkter i det virtuelle landskab.

Projektet fandt finansiering via Kickstarter i sommer, hvor det hentede 3,1 millioner kroner. Det skulle i øjeblikket være under videre produktudvikling. Specifikationerne byder blandt andet på en samlet billedopløsning på 2560 x 1440 pixel og et 100 graders synsfelt.

Lancering: Første kvartal 2016. Pris: cirka 2.300 kroner

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
Thomas Berger Journalist

Der er forskellige tiltag til framework og andre standadiserede løsninger.
Steam VR bruges for eksempel til HTC Vive og StarVR... Og OSVR er jo open souce med de muligheder det indebærer.
Ligesom de forskellige VR-løsninger er kompatible med flere af de gængse spilteknologier som Unity, Unreal Engine med videre.

Thomas Berger
Social Media Journalist
Version 2

John Hansen

Det er helt vildt så mange VR briller der lanceres i 2016, og personligt ser jeg frem til Playstations version - den bliver skismende spændende. Ligeledes bliver det interessant hvordan 360 grader kameraerne kommer til at påvirke VR markedet og muligheder som følger med der :)

Iøvrigt synes jeg i mangler denne her VR brille fra Shinecon på jeres liste: http://www.smartmall.dk/produkt/vr-shinecon-3d-virtual-reality-briller-t... - den er god value for pengene, og har fået gode anmeldelser rundt omkring på nettet. Jeg har haft den i et par måneder, og har haft stor fornøjelse af at bruge den til div. spil/video, mm.

/John

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017