Her ender dine lyddata fra Samsungs SmartTV

Personlige samtaler fra dit SmartTV kan blive sendt til talegenkendelsesfirma, men man styrer det selv ved et tryk på fjernbetjeningen.

Nuance er det amerikanske talegenkendelsesfirma, der modtager samtaler som Samsungs SmartTV optager. Selskabet udvikler og leverer talesystemerne i Samsungs SmartTV, og er dermed den tredje part, som Samsung i sin Global Privacy Policy advarer om, kan komme i besiddelse af indhold fra samtaler ytret foran fjernsynet.

Samsungs SmartTV har to forskellige talegenkendelsesfunktioner, hvor den ene er til at styre kanalskifte og volumen ved at sige “Hej TV” og derefter en kommando, hvilket foregår i offline tilstand. Her bliver ikke gemt nogen optagelse.

Ved den anden funktion skal fjernsynsbrugeren aktivt trykke på en knap på fjernsynsbetjeningen for at starte en søgning eller stille et spørgsmål til TV’et, som fx “Hvad kan jeg se klokken 7 i aften?”.

Det er ved denne type interaktion med TV’et at dataoverførslen til Nuance kommer ind i billedet.

Jens Klærum direktør i Dictus, som er det danske firma, der har leveret danske sprogressourcer til Nuance og dermed populært sagt sikret at Nuances teknologi og Samsungs fjernsyn god til at forstå dansk, forklarer:

»Nuance komprimerer den indsamlede data, og sender den til en server, selskabet har kontrol over. Og så er det deres ejendom, som de har retten til at benytte, hvilket man som forbruger accepterer, når man gør brug af deres produkt. De indsamler data for at forbedre deres genkendelsesprogram. Jo mere data de får fra forbrugerne, jo mere kan de bruge til at forbedre og finindstille deres genkendelsesprogram«

Læs også: Samsung advarer mod fortrolig tale foran sine nye tv-apparater

Partnerskabet mellem Nuance og Samsung blev offentliggjort tilbage i 2012, da de første modeller af SmartTV’et blev lanceret.

Udover Samsung er Nuance også ansvarlig for stemmestyringen i LG’s smart TV, samt blandt mange andre ting stemmestyrede programmer til biler som Audi, Lexus, BMW og Mercedes-Benz.

Man skal trykke på knappen

I Samsungs Privacy Policy står det under afsnittet om Voice Recognition, at brugeren venligst skal være opmærksom på at personlig samtale eller anden følsom information også ville være at finde i den opfangede data, der ville blive sendt til en tredje part - hvilket giver anledning til at tro at SmartTV’et lytter med og optager hele tiden.

Læs også: Nyt register skal sikre danskerne mod identitetstyveri med spærring af cpr-nummer

Samsung informerer i en mail at SmartTV’et ikke lytter passivt med og optager al samtale i det rum hvor TV’et er placeret.

»Rent teknisk optager Samsungs Smart TV ikke passivt og automatisk al samtale i et rum hvor TV’et er placeret. Fjernsynsbrugere skal aktivt trykke på optageknappen på fjernbetjeningen for at stille et spørgsmål og sætte gang i en søgning,« oplyser Samsungs pr-firma i en mail til Version2.

Jens Kjærum fra Dictus forklarer hvordan talegenkendelsesprodukter generelt virker:

»Der er mange af den her slags produkter hvor man skal give dem et såkaldt "wake-up-ord", altså et kodeord som aktiverer enheden, og så den er klar til at modtage en kommando. Mikrofonen står altså tændt hele tiden og afventer "wake-up-ord", men det er først når man giver den et aktiveringsord, at den egentlige talegenkendelse af kommandoer og tekst starter op«, forklarer han og fortsætter:

»Smartphone og TV skal typisk have et tryk på knappen før de virker. I TV er der som regel indbygget en knap i fjernbetjeningen, som man skal trykke på før, man kan skifte kanal eller på andre måder styre TV’et.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Jensen

Personlig samtaler fra dit SmartTV kan blive sendt til talegenkendelsesfirma, men man styrer det selv...

Gør man?

Tjah... Personligt stoler jeg aldrig på sådanne løfter fra andre som jeg ingen mulighed har for at kontrollere selv.

Hvis det senere skulle vise sig at de malker data uden brugerens viden, så vil det ikke være første gang i verdenshistorien at en producent gør noget andet end den siger.

Som bruger har man ingen som helst mulighed for at kontrollere at producenten opfylder sine løfter, sålænge hele koden holdes hemmelig på enheden for brugeren (eller skulle jeg sige "brugten"?).

Jarnis Bertelsen

Gør man?


Hvis de ikke lyver, og det kun er når man trykker på knappen på fjernbetjeneingen at lyd bliver optaget og sendt til trediepart, ja så styrer du det selv, ved enten at trykke på knappen eller lade være.

Beskrivelsen i denne artikel lyder LANGT mindre grænseoverskridende, end det indtryk man fik fra gårsdagens artikel om samme emne.

Mikael Ibsen

-- og ingen andre steder.

Det er muligt, at Samsung har en ordentlig privacy politik, men de bestemmer nu engang ikke selv, hvad hackere og efterretningstjenester ønsker udleveret - eller tager selv.

Konsekvensen er, at man skal tænke sig godt om, før man lukker ukontrollerede mikrofoner ind i sit hus, hvad enten man har noget at skjule eller ej.

Der er ganske enkelt grænseoverskridende, og en kedelig, men aktuel konsekvens af den uhæmmede snagen i forbrugernes adfærd, og nu også privatliv, som kommercielle - og andre - kræfter presser ind i vores liv og hverdag med alle mulige og umulige midler.

Så længe der ikke er lovkrav om offentligt forbundne mikrofoner i alle husets rum, er rum-aflytning stadig noget, som kræver mistanke og dommerkendelser, selv om også det stille og roligt udvandes af myndighedernes bekvemmelighedstrang.

Lad os holde fast i den smule privatlivsbeskyttelse, vi trods alt stadig har tilbage, og lade være med ligefrem at fremme yderligere potentielle krænkelser.

Peter Holm Jensen

Er der en mikroprocessor, en mikrofon og et netværk, vil der altid være nogen der kan lytte med, tv, computer, padder/tablet mm det er kun spørgsmålet om hvor mange ressourcer der er til rådighed.

PS: mit ellers udmærkede samsung TV er ikke på nettet, men jeg har sat en xmbc (nu kodi) foran på en hindbærPI , så der er ingen grund til at prøve at lytte der ;-)

Casper Olsen

jeg tænkte nok det blot var en storm i et glas vand, da jeg læste nyheden igår.

Funktionen er jo ikke så forskellig fra Apples "Siri", Andorid "Google now" og Microsoft "Cortana", hvor man også sender ens spørgsmål til en central server, som så behandler ens data og sender et svar tilbage, hvis den kan

Svend Sander Debois

Jeg tænker nu der er en markant forskel på den måde, at dit TV nødvendigvis må have en markant mere følsom mikrofon, for at kunne opfange tale længere væk, i modsætning til en telefon. Derudover er der vel også en forskel på den måde, at hvis du er bekymret for om din telefon lytter med og sender dine samtaler videre, så kan du jo sørge for at lægge din telefon et sted som er meget langt fra hvor du har samtalen. Det er lidt sværere med dit nysindkøbte 55" smarttv.

Jesper Lund

Den danske direktør udtaler

Nuance komprimerer den indsamlede data, og sender den til en server, selskabet har kontrol over. Og så er det deres ejendom, som de har retten til at benytte, hvilket man som forbruger accepterer, når man gør brug af deres produkt.

Persondata bliver ikke Nuances "ejendom" på den måde.

Det undrer mig temmelig meget, at et Samsung TV med al den regnekraft som det har ifølge diverse annoncer ikke kan lave talegenkendelse på selve TVet, men når Samsung har valgt en model, hvor talegenkendelsen åbenbart skal udføres på en ekstern server ("cloud"), kommer persondataloven i spil.

Det vil sige at der skal gives et informeret samtykke til denne behandling af persondata. Derudover skal forbrugeren oplyses om hvem der er den dataansvarlige, og hvad der er formålet med behandlingen. Det er ikke tilstrækkeligt at skrive på side 222 i brugervejledningen at data sendes til en unavngivet tredjepart.

Oplysning om hvem der er den dataansvarlige er en væsentligt oplysning, for uden den kan forbrugeren ikke udnytte sin ret til indsigt i de registrerede oplysninger, og forbrugeren kan ikke udnytte sin ret til sletning. Det kræver i sagens natur viden om hvem man skal rette anmodningen om indsigt og sletning til.

Ud fra det "damage control" PR-materiale som jeg har set fra Samsung Danmark i går og i dag, er det stadig ikke klart for mig, hvem der er dataansvarlig her? Er det Samsung, der bruger Nuance som databehandler, eller indgår brugeren af TVet en aftale med Nuance som dataansvarlig.

Læs persondataloven, og prøv igen, Samsung. Tak!

Jesper Lund

Mere spændende på vej:
https://gigaom.com/2015/02/10/samsung-tvs-start-inserting-ads-into-your-...

"Hvad kunne være Samsungs interesse i at indsamle oplyninger om os", blev jeg spurgt om på TV2 News i går af Jens Gaardbo. Og jeg nævnte netop målrettede reklamer, som smart-TV teknologien giver mulighed for, også på almindelige broadcast TV kanaler.

Allan Jensen

@Svend: Har du aldrig brugt en mobil i håndfri tilstand. Bemærk at det netop er når man ikke har telefonen i hånden at håndfri services som talegenkendelse bruges. iPhones sender faktisk alt hvad de bliver sagt i nærheden af en iPhone til en central Apple styret server hvor de "lover" ikke at misbruge dine data.

Jens Christensen

Kinect har lyttet konstant i snart to år:
http://www.theverge.com/2013/5/21/4352596/the-xbox-one-is-always-listening

Jeg mener også at Samsung tidligere har sendt kanalskift m.m. til egne servere for at kunne analysere brugeradfærd. Hvis min hukommelse ikke er helt rusten, registrerede den også folk i rummet (især om de går under reklamer), men den oplysning har jeg lidt svært ved at finde i malstrømmen af nyheder om den aktuelle 'aflytning'.

Jarnis Bertelsen

iPhones sender faktisk alt hvad de bliver sagt i nærheden af en iPhone til en central Apple styret server

Ja, mens du aktiverer Siri for at kunne bruge stemmestyring af telefonen. Du får det til at lyde, som om alt hvad man siger i nærheden af en iPhone, hele tiden bliver sendt til Apple. Det er præcis den samme misforståelse, der gælder funktionen i Samsung TVet. Så længe det kun gælder, mens man bevidst har aktiveret en funktion, der netop fungeret ved at sende lyd til et analysefirma, synes jeg problemet er meget begrænset, ja nærmest irellevant.

Jeg medgiver at Samsung burde gøre mere opmærksom på hvordan funktionen virker, og hvor dine stemmekommandoer ender. Det er dog MEGET langt fra det inmdtryk man fik, af at de aflytter alt hvad der bliver sagt i rummet med TVet og i al hemmelighed sender det til et ukendt firma, hvor det gemmes og analyseres.

Der er rigeligt med relevante privatlivsindskrænkende produkter og tiltag at kritisere, det her er bare ikke et af dem.

Henrik Madsen

"Rent teknisk optager Samsungs Smart TV ikke passivt og automatisk al samtale i et rum hvor TV’et er placeret. Fjernsynsbrugere skal aktivt trykke på optageknappen på fjernbetjeningen for at stille et spørgsmål og sætte gang i en søgning,« oplyser Samsungs pr-firma i en mail til Version2."

Nej da og kameraet kan ikke aktiveres med mindre man selv gør det.

Gad vide hvorfor man så er begyndt at lave kameraet så det kan "klikkes" ned i fjernsynet og dermed ikke kan filme noget.

Må jeg foreslå at man laver en fysisk kontakt som fysisk frakobler mikrofonen ved at afbryde forbindelsen fysisk til mikrofonen som folk så kan benytte, eller at kommandoerne til fjernsynet kobles så man forbinder mikrofonen, siger sin kommando og så afbrydes mikrofonen fysisk igen.

Knud Jensen

jeg tænkte nok det blot var en storm i et glas vand, da jeg læste nyheden igår.

Funktionen er jo ikke så forskellig fra Apples "Siri", Andorid "Google now" og Microsoft "Cortana", hvor man også sender ens spørgsmål til en central server, som så behandler ens data og sender et svar tilbage, hvis den kan

Rent teknisk er den nok ikke. Men det er heller ikke problemstillingen her.

Apple har en 42 siders wall-of-text man skal acceptere før man kan anvende disse dimser. Microsoft har en lignende og jeg gætter på Google's dimser gør det samme.

Alt sammen tilføjet med den simple begrundelse, at producenten kan fraskrive sig ansvar, og at forbrugeren giver samtykke til dette.

Men skal man også det på Samsungs TV'er?

Jeg ejer ikke et Samsung TV, så jeg skal ikke kunne svare på det selv.
Jeg har dog endnu ikke været ude for et TV som beder om forbrugerens samtykke til at anvende visse funktioner. Jeg har heller ikke set en papkasse til et TV hvor der står med småt "visse funktioner kan kræve samtykke til udlevering af data til 3, parter".

Henrik Madsen

Med hensyn til smartphones har jeg da hørt, at hvis telefonen er tændt kan den trackes.

Den behøver ikke være tændt.

Bare der er spænding på så kører baseband processoren og så kan "man" tilsyneladende sende besked til telefonen om at springe på mobilnettet og tænde for mikrofonen.

Når jeg skriver "man" så er det fordi "man" nok skal være en efterretningstjeneste for at have ressourcerne og videnen om hvordan man gør.

Log ind eller Opret konto for at kommentere