»Helvedesplatformen:« Norske læger raser over pendant til Sundhedsplatformen

6. juli kl. 03:3817
»Helvedesplatformen:« Norske læger raser over pendant til Sundhedsplatformen
Illustration: Dean Drobot/Bigstock.
Midtnorges nye Epic-system, Helseplatformen, har skabt store problemer for lægevagten i Trondheim. »Vi kalder det for Helvedesplatformen,« siger lægerne Realf Helgesen og Nils Ivar Leerand.
Artiklen er ældre end 30 dage

Udviklingschefen i et af Norges største konsulentfirmaer mener, at folkene bag Helseplatformen – Midtnorges sundhedsplatform, der ligesom den danske pendant bygger på Epics produkt – havde begrænset teknologisk indsigt, inden de valgte at købe sig ind på den amerikanske milliardplatform:

»Hvis vi går til essensen af kritikken, ser det ud til, at de ikke har reflekteret over konsekvenserne af, hvordan man indfører et så komplekst system.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
17 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
17
15. juli kl. 17:01

Er det virkelig lægerne, der ikke gider, eller er der ikke afsat nok tid per patient?

Der er mangel på læger og deres timeløn er høj. Lægesekretærer havde lavere timeløn og var erfaren i arbejdet.

Da lægerne selv skulle til at gøre arbejdet i epic mistede regionen en del penge. Lægerne skulle nu bruge ekstra tid på det arbejde, som lægesekretærerne havde lavet før ergo kunne de tilse færre patienter og samtidig mistede regionen penge fordi lægerne ikke kunne huske afregningskoderne korrekt. Ligeledes slugte systemet ekstra tid da det ikke fungerede ordentlig.

Jeg var også ude for, at vi ikke kunne finde min diagnose på hverken dansk eller international latinsk navn i systemet. Da jeg så foreslog det almindelige engelske udtryk for det, var min diagnose der pludselig. Det modsatte af et system, der har styr på ens sygdomme.

I USA sidder der en lægesekretær med under konsultationen med lægen og noterer alt. I Danmark var det planlagt at spare lægesekretærerne væk.

For mig ser det ikke ud som dovne læger, men igen en vi sparer os fattigt omgang fra virkelighedsfjerne politikere.

Ps sygeplejerskerne i opvågningen er tilfredse med Epic. Men det er nok fordi arbejdet er meget skemalagt i forvejen.

9
14. juli kl. 12:23

Både denne og region hovedstadens forløb, står i skærende kontrast til udrulningen af Systematic's EPJ.

Når EPJ SYD er taget i brug på Sydvestjysk Sygehus, Sygehus Lillebælt og psykiatrienhederne i områderne, er hele Region Syddanmark overgået til EPJ SYD. Det er virkelig imponerende, at organisationen bag har været i stand til at komme i mål med så stort et projekt så relativt smertefrit. Det vidner om et grundigt forarbejde, og jeg glæder mig til, vi kommer helt i mål. Vores medarbejdere på sygehusene har taget rigtig godt imod det nye system, og jeg ser frem til, at vi kan høste fordelene af det nye patientjournalsystem

https://www.linkedin.com/posts/systematic_nyt-patientjournalsystem-tages-i-brug-i-sydvestjylland-activity-6934834102835556352-ldl9?utm_source=linkedin_share&utm_medium=member_desktop_web

10
14. juli kl. 13:59

Det lægerne ikke fortæller i den sammenhæng, er at de har været nødt til at indføre "rettedage" for at få det der til at fungere. Det er den dato, hvorfra man som patient kan regne (forhåbentlig) med at ens journal er retvisende. Sundhedsplatformen kræver det up front af lægerne, hvilket de ikke bryder sig om. Fordi arbejdsglæde og den slags ting. Jeg hører til i den gruppe, der er helt afhængig af at dokumentationen er retvisende, og jeg ved godt hvad jeg foretrækker. Kald det gerne en politisk holdning.

11
14. juli kl. 14:48

Jeg hører til i den gruppe, der er helt afhængig af at dokumentationen er retvisende, og jeg ved godt hvad jeg foretrækker.

Mener du at journalerne har været mangelfulde før EPJ, eller var de bare ikke så egnede til at lave fine rapporter?

12
14. juli kl. 19:03

Den artikel jeg huskede var den her (fra Horsens):

https://www.regionshospitalet-horsens.dk/presse/nyhedsarkiv/nyhedsarkiv-2020/lpr3-fra-160000-til-0-registreringsfejl/

(fra 2017)

og der er jobopslag løbende til "superbruger lægesekretærer" der skal stå for "rettedage" (fra Sydjylland):

https://www.sundhedsjobs.dk/jobopslag/354765

Nej tak. Resten af arbejdsmarkedet er gået bort fra at benytte sig af sekretærer i det omfang. Lægerne kan også.

14
14. juli kl. 23:11

Resten af arbejdsmarkedet er gået bort fra at benytte sig af sekretærer i det omfang. Lægerne kan også.

jo, tak. Det kender jeg godt. Man lader specialisterne bruge ½ time hver på ting, som en sekretær kan gøre 3 gange så hurtigt, fordi de ikke skal finde procedurerne frem, hver gang.

Det kræver en del faktaresistens at anse det som effektivt. Men iøvrigt har du ret i at det er ganske udbredt.

Mht. den store oprydning i 2017, så kan det jo være oprydning i konverteringsfejl mm. En ting der ofte undervurderes eller helt ignoreres i konverteringsprojekter.

15
15. juli kl. 00:17

Det er ikke hverken faktaresistens eller ønsker om (in-)effektivitet, der driver mig. Jeg har som multihandicappet patient behov for (og krav på) et stærkt dokumentationsspor i min sag. Det leverer lægerne ikke af sig selv, for de gider ikke.

16
15. juli kl. 08:26

Det leverer lægerne ikke af sig selv, for de gider ikke.

Det ved du garanteret mere om, end jeg. Selv har jeg ikke haft nogen grund til at tvivle på kvaliteten af min eller min families journaler. Der står alt vi kan huske og mere til. For os er det uden betydning, om data først er tilgængelige med lidt forsinkelse, og jeg indrømmer blankt at have været blind for, at der kan være andet behov.

13
14. juli kl. 19:54

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår din pointe?

Du mener, at EPJ Syd er ligeså slemt at bruge som Sundhedsplatformen? Og det skyldes, at der med EPJ er brug for rette dage, da journalerne ikke opdateret (noget, som Sundhedsplatformen krævede inden start)? Eller misforstår jeg dig?

Det synes jeg bare ikke stemmer overens med udlægningen i medierne? Der er hverken shit-storm eller trusler om opsigelser fra personalet i vest (som vi jo til stadighed oplever i øst). Tværtimod hører vi, at der blev leveret til tiden, personalet kan bruge systemet, det er ikke tungt, og en forbedring fra det de havde.

Det kan selvfølgelig være, at jeg ikke har set/læst de samme artikler som dig (eller måske har du endda førstehånds-erfaring), og så vil jeg da være den første til at indrømme, at jeg har taget fejl.

6
6. juli kl. 14:09

Man undrer sig over om sundhedsplatformen er laver for registering og statistik udtræk eller for at gøre det lettere for brugerne i sundshedssystemet .. mit gæt og overbevisning er det første, hhhvilket også stemmer overens med at det jo er udviklet til forsikringsbranchen som jo 7 bund og grund styrer det amerikanske sundhedssystem ?

3
6. juli kl. 12:26

De 36 klik for at udskrive en hovedpinepille må vist være et informationsteoretisk flaw. Forestiller man sig et binært valg mellem to alternativer ved hvert klik, vil det svare til, at der er over 68 milliarder muligheder for at udskrive en hovedpinepille på. Absurd.

7
6. juli kl. 14:36

@ Martin Kjær Sorry, men din beregning giver ingen mening. Du forestiller dig, at hvert klik er et valg mellem 2 muligheder, hvor alle valg kan kombineres vilkårligt med alle andre valg. Noget lignende en side, med 36 sæt radio-buttons, og når den sidste er udfyldt udskrives automatisk en recept på en hovedpinepille. Det er så langt fra et realistisk scenarie, at det kun medvirker til at gøre forvirringen større.

Mit gæt er et flow, med nogle enkelt valg fra lister (fx for at vælge medicinen) og så en lang række bekræftelses klik. Det er sandsynligvis statig absurd med 36 klik for at gennemføre en simpel opgave, men dit eksempel er endnu mere absurd.

5
6. juli kl. 14:03

Det kan gå ret stærkt. Jeg har arbejdet med flere systemer, hvor man skal klikke som følger:

1: Pen (jeg vil ændre noget) 2: Aktivér bladreliste 3: Vælg emne på listen 4: Bekræft dit valg og luk for ændringer 5: Konfirmér at du er færdig på siden og gå videre til næste område.

Når man så slutter sit flow, som måske har været 5 sider, skal man måske gå i "Kurven", bekræfte valg, bekræfte bestilling og sende ordren. Hvis der så samtidigt er mange klik for at vælge og bekræfte patienten, bekræfte konsultation osv. løber det virkeligt hurtigt op.

1
6. juli kl. 07:10

Og de kan ikke engang sige, at de ikke blev advaret, så det er helt ufatteligt, at de alligevel hoppede på den limpind....

"mange norske leverandører har meget at lære af den kundeorientering og kvalitetskultur,"

Som f.eks. ugelange årlige rejser til Harry Potter-eventyrland for et meget stort antal medarbejdere?:https://ugm.epic.com/

Norske ledere er åbenbart ikke mere modstandsdygtige overfor sirenesangen fra Harry Potter-eventyrland end danske...

(Gad vide, hvordan de i Norge løser Epics problemer med GDPR?)

2
6. juli kl. 09:15

He da jeg læste citatet tænkte jeg også, hvem er det de opfatter som kunderne?

Når 36 museklik er nødvendigt for at ordinere panodiler og antal af patienter systemet kan klare er lavere end før, er det i hvert fald ikke sundhedspersonalet og patienterne.

Og efter Epic har været igennem samme procedure i Danmark, synes jeg det er ualmindeligt pinligt, at de ser ud til at starte fra nul i Norge.

4
6. juli kl. 12:46

Det lyder som om de har foretaget en ret overfladisk undersøgelse, når de ikke en gang opdager en stor udrulning i nabolandet.

Hvis de stadig valgte Epic, kunne vi fortælle dem en masse praktiske ting.