Helsingør Kommune i kovending: Google er ikke uundværlig i folkeskolen

48 kommentarer.  Hop til debatten
Helsingør Kommune i kovending: Google er ikke uundværlig i folkeskolen
Illustration: morganlstudios, BigStock.
Efter kritik fra eksperter er kommunen vendt på en tallerken og fortæller nu, at Googles tjeneste ikke er den eneste, som kan løse de opgaver, folkeskoleloven kræver. Men det betyder ikke, man har tænkt sig at finde et alternativ.
2. februar kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er blot en måned siden, Helsingør Kommune påstod over for Datatilsynet, at man ikke kan drive folkeskolerne lovligt uden Googles tjeneste ‘Workspace for Education’.

»Kommunen har vurderet, at brugen af Google Workspace for Education er nødvendig for at løse kommunens opgaver efter folkeskoleloven.«

Sådan skrev man i et svar til tilsynsmyndigheden, der er i gang med at undersøge en længere sag, som omhandler kommunens beskyttelse af skolebørnenes data, når de bruger tech-gigantens tjeneste.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
48 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
48
3. februar kl. 17:23

Nu fandt jeg artiklen:

"I Region Hovedstaden kan overlæge Lene Ørskov Reuther godt genkende den langsigtede effekt af markedsføringen af Oxycodon. »Der var en massiv indsats for, at lægerne ikke skulle bruge det. Men det har stadig hængt ved nogle steder, der dengang blev opsøgt af producenten. De var hammergode til at sige, hvor godt præparatet var. Og den markedsføring har nok stadig en afsmittende effekt, og denne form for »markedsføring« over for klinikerne sker ikke mere,« siger Lene Ørskov Reuther, der er overlæge på Klinisk Farmakologisk Afdeling, Bispebjerg/Frederiksberg Hospital og sekretariatsleder i Region Hovedstadens Lægemiddelkomité."

Lobbyisme virker - det er derfor, firmaerne ofrer formuer på lobbyisme. Lobbyisme fra velbeslåede og gavmilde giganter virker endnu mere.

Indenfor lægeverdenen har man strammet lidt op (ikke nok, tror jeg. Lobbyisterne er gode til at finde nye måder at camouflere deres indsats på). Hvordan er reglerne indenfor det digitale område? Findes der "lobbyist-regler" i kommunerne, amterne og staten?

Hvis ikke, bør man snarest indføre dem, så alle kan begynde at tænke lidt klarere.

(Jeg er da noget rystet over, at der ligefrem skullel være krav om understøttelse af specielt MS og Google i Aula. Der kunne man mistænke en endog særdeles vellykket lobbyistkampagne.)

47
3. februar kl. 14:58

Jeg bruger et godt mix af det hele, dog så vidt muligt uden Windows. Jeg undgår ikke google, men tænker over brugen.

  • Linux på mine PC'er
  • Betalt google docs (hedder vist suite) på eget domæne til privat kalender, tekst m.v.
  • Mail på egen domæne hos proton
  • Duckduckgo som søgemaskine til 90% af søgninger
  • Telefon/tablet med LineageOS og gapps
  • Betalt kort/GPS og kun google maps i nødstilfælde
  • Endnu en krypteret tablet med LineageOS og uden gapps, som jeg dog i praksis sjældent anvender.

Men jeg er heller ikke hysterisk og bruger f.eks. ikke tor.

46
3. februar kl. 10:43

Det kunne Lotus Smartsuite sådan set også for 25 år siden (selvfølgelig ikke på tablets, da de ikke eksisterede den gang)

Netop. Og dengang havde eleverne heller ikke hver deres win/mac i tasken samt til rådighed i gruppearbejdet.

45
3. februar kl. 09:57

Da jeg ikke kan acceptere din primitive og uforskammede debatform, trækker jeg mig hermed. Der må være grænser - også når uenigheden er stor.

41
3. februar kl. 08:40

Friskoler og privatskoler har kunnet fortsætte med SkoleIntra/Itslearning - uden de fællesoffentlige krav til Aula og læringsplatforme - men jeg ved ikke meget om deres erfaringer.

40
3. februar kl. 08:30

Interessante oplysninger.

Ved du, hvordan man har klaret sig i de skoler, som ikke har brugt Google eller MS?

39
3. februar kl. 08:25

Pædagogisk er det især samarbejdsfunktionerne, der har gjort Google Docs mm. utroligt populært i skolerne. Allerede for et årti siden kunne elever med hver deres computer eller tablet samarbejde om dokumenter, og der kan skrues op og ned for lærerens rolle med løbende feedback i dokumentet etc.

Det kunne Office365 også for 5 år siden - næsten - mens kontorpakker på fx Nextcloud baseret på OnlyOffice/LibreOffice først har understøttet dokumentsamarbejde ordentligt i de seneste år. Formentlig derfor blev der kun stillet krav om understøttelse af MS og Google i bl.a. AULA, men der er i dag reelle alternativer.

38
3. februar kl. 07:41

Så mit gæt er, at Helsingør (og mange andre kommuner) er gået i dén fælde: For meget lækker og hyggelig omgang med Google-lobbyister (monde også medbringer smørrebrød og konditorkager), som har sløvet deres kritiske tænkning.....

Og nu står landet så i en eskalerende Google-krise.....

Dopesick!

37
3. februar kl. 07:36

De seneste uger har der - med god grund - været meget mediefokus på den eskalerende oxycontin-krise herhjemme. I den anledning var der et sted en god artikel om, hvordan den pågældende medicinalindustri via dyrt og dygtigt lobbyarbejde har allieret sig med mange af landets læger, og (utroligt og foruroligende nok) er lykkedes med at bilde dem ind, at oxycontin ikke er særligt vanedannende - med svimlende salg til følge (kan desværre ikke lige nu finde linket).

Jeg er ret sikker på, at salgsmetoderne i bigtech-branchen ligner medicinalindustriens til forveksling. Det er i hvert fald det indtryk, jeg har fået på diverse (salgs)konferencer for digitalisering af det offentlige - at der er en del overlap og overensstemmende interesser mellem de to brancher, og deres tilgang til at snige sig ind i det offentlige, og i Danmark i det hele taget.

36
3. februar kl. 06:58

Det lyder ikke til, at du egentlig bestrider, at børnene mister deres privatliv gennem Helsingør Kommunes valg af platform, Mikael Ibsen. Og det er jo det, der er problemstillingen.

Bortset fra det: Jeg vågnede med et spjæt her til morgen med den grufulde erkendelse af, at to af de links jeg har lagt ovenfor, er reklamelinks til køb af bøgerne. Uha uha - den tiøre faldt lidt for sent, beklager.

Så jeg vil i stedet lægge link til dette gode blogindlæg på Version2, som i den grad dækker emnet:https://www.version2.dk/blog/techboeger-del-2-hvem-egentlig-vi-bliver-overvaaget-1090035

35
3. februar kl. 00:50

Noget for noget er jo et alment udbredt princip, og rækker adskilligt ud over skole-IT i Helsingør. Man behøver i hvert tilfælde ikke udvise en så fjendtlig holdning til det, som vi har set i de sidste dage. Så det, der har fanget mig i denne tråd, er simpelt hen det småparanoiske syn på USA’s efterretningsvæsen /IT, der ligger under overfladen.

34
3. februar kl. 00:25

Lad os nu ikke forherlige FB, Google og NSA mere end højst nødvendigt. Vores generation har måske været vant til at SPAMe internettet med personoplysning, men mine unger har ikke engang en profil på FB, Google eller MS (Jo, de har en på Google da det er et krav for at gå på den lokale folkeskole). Min søn har en Epic account i mit navn.

Problemet er at de kræfter der er på spil, er langt uden for demokratisk kontrol og rækkevidde (Senest tydeliggjort med FE skandalen).

Når jeg kan sidde med en lille Rasperry Pi, med Keras + Tensorflow og vide hvilken Rating enhver anmeldelse på IMDB har på baggrund af den skrevne anmeldelse, på et par timer. Så tør jeg ikke tænke på hvilken viden og magt man kan få over folk, hvis man har al deres meta data (sms, telefonsamtaler, social interaktion, betalinger, fysiske færden) gennem et helt liv, når man har datacentre og ubegrænsede midler tilrådighed. Dette er desværre ikke længere et tros projekt, om hvorvidt MS og Google stiller denne data tilrådighed for NSA og deres underentrpreneurer.

Som min nabo sagde “jeg har intet at skjule” og så sagde jeg “Det var jo godt, for jeg har optaget alle jeres samtaler over middagsbordet den seneste måned”.

33
3. februar kl. 00:13

Og midt i al den USA-skepsis, så husk lige, at den dag russerne synes, vi skal være deres Nordsø-flådehavn, er det NATO dvs. hovedsageligt amerikanerne, som skal redde os ud af suppedasen.

Whoa, antyder du at hensynet til vores militære relation til USA bør spille en rolle i Helsingørs valg af skole-it?

Så vil jeg også gerne ofre lidt privatliv for nogle rollinger i den østligste udkant af landet, hvis Uncle Sam vil komme og redde min røv den dag røderusserne kommer. Og det gør de jo nok igen.

32
3. februar kl. 00:12

Et eller andet sted ville jeg også forvente, at børn BL.A. lærer at læse, skrive, regne, tænke, forstå, udvikle sig, skabe, tale fremmede tungemål, kende lidt til fortiden, forstå lidt af naturen og samfundet ... ikke at bruge Office-pakken.

Muligvis vil man lære mere af at lære om tyngdekraften med en crashbar pc end ved at bruge tid på at få softwaren til at køre.

Men ellers - hvorfor i alverden kan noget fælleskommunalt ikke drive de servere og net, der skal til? Også selv om kommunerne er "solgt fra" (den grinede jeg af). Ei blot til Lyst.

31
2. februar kl. 23:56

Alle dem der syntes at alt er uretfærdigt og Helsingør kommune er tåbelige etc etc - når jeres børn kommer hjem fra skole og siger IT'et virkede ikke rigtigt idag, da det var det der dansk-udviklede/driftede-program vi kun selv bruger, ja - så lærte vi ikke noget. Urimeligt - det gjorde dem der brugte Google...

Jeg synes at der trods alt er voldsom forskel på de krav man bør stille til et system som man som offentlig institution tvinger sine borgere til at anvende, i forhold til hvad jeg nu for egen risiko har valgt at anvende hjemme.

Jeg holder det simpelt. For det første har jeg ingen børn. Jeg har dog en kone som stiller nogle krav ind i mellem :-)

Men jeg har en halvgammel stationær pc der kører Windows 10 så opdateret som M$ nu tillader. Jeg bruger Thunderbird til min mail, og Libre Office som kontorpakke. Når Libre Office ikke rækker, bruger jeg min arbejds-bærbar som har Office 365. Som browser bruger jeg Brave, og når den undertiden ikke vil rendere siderne ordentligt supplerer jeg med Chrome.

Konen har en gammel macbook med Office 365 som vi kunne købe billigt gennem mit arbejde.

Vores wifi er Netgear Orbi, og det holder sig selv opdateret.

30
2. februar kl. 23:18

Til Christian Nobel:

Excelarket var sådan set en metafor for Office 360 og hvad der ellers suser op og ned i skyen og lagres hos hvem - og det tror jeg udenmærket godt du vidste. Så hold dig til sagen og spar lige lidt på den belærende pegefinger.

Det, det drejer sig om, er, hvorvidt mange af debattørerne ser spøgelser ved højlys dag i lige præcis Helsingør-sagen eller om det er et faktum, at de data skolebørnene lagrer, systematisk opsnappes af NSA - om ikke før, så siden.

Men lad da endelig børnene få noget andet, som amerikanerne ikke kan snuse i. Så må vi bare håbe, det duer og er stabilt, det er jo børnene, der bliver forsøgskaninerne.

Og midt i al den USA-skepsis, så husk lige, at den dag russerne synes, vi skal være deres Nordsø-flådehavn, er det NATO dvs. hovedsageligt amerikanerne, som skal redde os ud af suppedasen.

Av - det var vist ret fed paranoia, men næppe værre end EU’s holdning til USA som pludselig nærmest er blevet fjenden - i hvert tilfælde datafjenden for nogen, og vores nærmeste allierede for andre.

Forresten - kan vi nu stole på EU - det bliver jo så derfra, opsnapningen af børnenes data foregår. Eller lokalt fra vore efterretningsvæsner med justitsministeren i spidsen ? Spændende eller hvad ?

29
2. februar kl. 23:06
  • Win 10 med bitlocker på disken på en meget stationær maskine. Mest af princip
  • Win 10 uden bitlocker på en bærbar
  • Ja, så har jeg en Linux-baseret bærbar, reddet fra skrald. Mest til når jeg engang har tid og kræfter
  • KeePass til nogle passwords
  • Opera til standardbrowser
  • MS Edge til at se ting fra anden side
  • Google, Bring og DuckDuckGo (afhængigt af emne)
  • ToR til visse emner og til at narre fjenden (og mig selv)
  • LibreOffice til tekstbehandling. Ikke kun fordi den er gratis, men fordi jeg bedre kan lide den. Vi bruger Office på arbejde, så jeg har noget at have min mening i. Desuden har jeg lavet et par templates og extensions til den (ikke noget avanceret).
  • Serif til DTP
  • Et rod af tegneprogrammer
  • Regneark er også LibreOffice, men det bruger jeg meget lidt
  • Thunderbird til mail
28
2. februar kl. 22:20
  • I7-7700+Win10 Pro(21H2;)
  • LibreOffice m. dansk stavekontrol.
  • Prøver p.t. at finde et alternativ til VisualStudie (Community 2019), GNU Compiler, LLVM.
  • Husets (Yousee) Internet, TV, Musik og mail.
  • Youtube (Sabine Hossenfelder, Indiana Jack trucking m.fl.)
  • Steam (Transport Fever 2 m.m.)
  • Lokale medier (HDD, SSD, USB-stick o.l.)
  • Div OSS-pakker.
27
2. februar kl. 21:31

Du får det næsten til at lyde umuligt. Det er faktisk ret simpelt og man behøves faktisk ikke at være voldsomt teknisk anlagt, tvært imod. Der er ting som eks. vis Google Search som til tider er ret praktisk, men så er det vist også det.

Skift Dropbox, Gdrev, iCloud, SkyDrive (eller hvad de kalder det for tiden) og alle andre mystiske storage løsninger ud med én (NextCloud).

Herefter kan du tilgå dine filer fra alle devices, skifte mobilplatform som du lyster, rediger dine filer alle steder fra. Du har en samlet kalender, opgaver, adresser osv. et sted, med et login. Det er faktisk en befrielse, men det kan nogle gange være svært at forstå.

Og så skal du selvfølgelig benytte det OS du bedst kan lide, uden at logge på deres Cloud-løsning hvis det er muligt. Libri Office er fantastisk.

Hvis man vitterligt godt kan lide at fumle rundt inde i Google Docs skal man naturligvis vælge det. Jeg tvivler dog på at normalt oplyste mennesker ville fortrække det per natur.

Og jo, idag kan man sagten køre Linux udelukkende, hvilket var mere besværligt for 5 år siden. (Du kan køre Teams, Meet osv. uden problemer hvis du får møde invitationer eks.)

En mulighed er også Mac OS uden at logge på iCloud, med eks. vis Home Brew installeret til pakkehåndtering.

26
2. februar kl. 21:27

Linux, hvor jeg kan komme afsted med det.

I ny og næ dens officepakke (husker ikke hvilken), men så meget behov har jeg ikke for den slags. Markdown til det hurtige, og LaTeX til det alvorlige.

Firefox som browser (når det ikke lige er Tor), lukket godt ned, så den gør hvad den kan for at tie stille og glemme alt. Jeg gør et nummer ud af, at sige så meget nej til cookies, som jeg kan, også selvom valget må gentages i det uendelige, fordi fravalg af cookies gemmes i en cookie ... som ikke gemmes hos mig pga. opsætningen.

Betaler for mail hos Protonmail, men via eget domæne, for ikke at blive låst til en bestemt udbyder (jeg vil kunne tage mine mails og gå uden at alle andre skal til at opdatere adressebøger).

Lokal nextcloud mv. på en lille Linux baseret mini PC. OS baseret workflow til mine fotos (selvom man her i debatten har belært mig om, at det er et inferiørt valg, og det er bedre at kaste penge efter f.eks. Adobe).

Tablet er en Nexus 7 fra inden det gik op for mig, hvad Google har gang i, med LineageOS, og med dele af hardwaren udskiftet, fordi at jeg ikke ville smide et stykke ellers velfungende elektronik ud. Min telefon er en iPhone, ikke fordi at det er særligt godt, for det skidt, men det er det mindst ringe. Og med et absolut minimum af apps.

Akilleshælen er computerspil - jeg har nogle til Linux, men ellers dualbooter jeg til den Windows, som jeg ikke kunne undgå at få smidt i nakken, da jeg købte hardwaren.

Køber mine bøger i fysiske butikker, eller hvis det skal være på nettet, så hos en boghandel i Rønne (ja, det er et underligt sted - det var et tilfælde, men det fungerer, og jeg ser ingen grund til at lave det om). Bezos skal ikke have nogle af mine penge, og der er ingen grund til at give ham og hans lige flere adfærdsdata eller anden form for støtte. Ikke på Facebook, har aldrig været det. Bruger OpenStreetMap og undgår Google søgemaskine.

Var der mere du ville vide, eller skal vi se at komme tilbage til at diskutere holdninger? For det her er et politisk problem, og jeg bliver så træt, når man prøver at gøre det til et personligt problem for den enkelte ... det er kan kun være udenomssnak, for udfordringerne er systemiske.

24
2. februar kl. 20:44

Det kunne være interessant at få belyst, hvad det er i Folkeskoleloven der tilsiger at man skal have Googles løsning (eller noget tilsvarende).

Jeg vil ikke være fortaler for at man skal gå tilbage til slidte klassesæt og blækregning, men det må da være muligt at gennemføre en undervisning uden at enhver handling skal it-understøttes. Det virker lidt fantasiforladt.

Og i forhold til at gøre eleverne gode til at bruge regneark, tekstbehandling og samarbejdsværktøjer, så er der flere generationer der er aktive på arbejdsmarkedet i dag som ingen problemer har, selvom regnearket knapt nok var opfundet da vi var i skolealderen.

23
2. februar kl. 20:14

Er det ikke på tide med lidt Version2 undersøgelse omkring alle dem der altid poster mest og højlydt om alle uretfærdighederne og privacy og egentlig - ofte i min optik - bruger mere tid på kommentarer herinde end på mere aktivt at være med til at løse problemet i den virkelig verden.

I mit firma er man meget hooked på Mortens Münsters "Jytte fra Marketing" og Mortens Münster taler jo om "den virkelige verden" og "den parallele verden" og system1 (det vi bare gør "nemt) og system2 (når vi tænker inden handling - når vi altså har ressourcerne)

I den pallelle verden er der fuld privacy og ingen NSA/FISA etc etc. I den paralle verden virker it og går aldrig ned. I den parallel verden er min skatte procent lav.

Det er ret langt fra den virkelige verden og det må jeg forholde mig til.

Samtidigt er mit System2 ret træt efter arbejde og System1 har det med at tage over.

I den virkelige verden har jeg accepteret at vi er et lille land med begrænsede ressoucer og jeg har derfor delvis accepteret at jeg bruger (primært) google, og dermed kan trackes osv. Det er også nemmere for system2 at klare.

Alle dem der syntes at alt er uretfærdigt og Helsingør kommune er tåbelige etc etc - når jeres børn kommer hjem fra skole og siger IT'et virkede ikke rigtigt idag, da det var det der dansk-udviklede/driftede-program vi kun selv bruger, ja - så lærte vi ikke noget. Urimeligt - det gjorde dem der brugte Google...

Var det EU udviklet var det måske lidt bedre.

Nå ja, og iøvrigt er min skatteprocent lidt højere end i de kommuner der bruger Google - men hey, de kan jo trackes og misbruges.

Der er masser af personer herinde der GØR noget og ret mange der nok mest klager. Selv gør jeg stort set intet specielt, jeg brugte DuckDuckGo en overgang pga. Googles reklamer, men jeg er lidt tilbage, da system1 tog over ... men jeg bukker mig for dem der kæmper min sag, tak for det.

Men - jeg startede egentlig dette indlæg med at tænker over at alle dem der klager og finder brug af Google og Office365 [i skolen] etc - hvad bruger I selv udenfor arbejdet; det er - kan jeg ikke tro - nogle som helst af de tjenester.. og hvad bruger jeres børn? Eller er det ok at trackes som privat person?

Eller med Mortens Münsters ord: Hvad er jeres adfærd

22
2. februar kl. 20:12

hvor jeg efter DIN mening står - og hvorfor.

20
2. februar kl. 18:23

hvad du kan fortælle om, hvordan vores børns fremtid bliver influeret af et excel regneark.

Det må jo være noget skrækkeligt siden al den opstand.

18
2. februar kl. 17:25

jeg prøver bare at spille visse personers idealforestilling stilling hele vejen i gennem, nemlig den, hvor alt IT fra USA er djævelens værk, som unge mennesker ikke må komme i nærheden af.

I øvrigt synes jeg der er alt for meget snik snak og tåbeligt vås og vidtløftige idéer om, hvad man dog altsammen kan gøre ved dette pseudoproblen.

Fælles for det hele er, at det altsammen koster penge, og dem skal man næppe regne med kommer dalende ned over et projekt af så ringe vigtighed.

17
2. februar kl. 17:16
  1. Jeg er kommet til at "hade" vel-(STEM-)uddannede "open source fundamentalister". FOSS er ikke svaret på ALT. OSS med obfuskation kan være lige så "betændt" som Googles gift (samme forretningsmodel).
  2. Det mangler noget i DJØF-uddannelserne: et obligatorisk IT-kursus, som skal bestås med mindst 12, og efter 1 måned skal de ringes op kl 3-4 om morgenen og høres i fuldt pensum.
  3. Tilsvarende mangler (universiteternes) IT- og datascience uddannelser kurser i demokrati, psykologi, privatlivsbeskyttelse og menneskelighed (motivforskning), så det sikres, at de ikke er i faget for pengene.
  4. Politterne kan nok klare sig med 2+3, så vi slipper for SMS-, Google og Alphabethskandaler i lande som DK og kommuner som Helsingør.

Der er da en start, men "prisen" i thumbs-down kan jeg klare;-) Skal Mette og Barbara have overstående med posten (imessage/e-Boks) er man velkommen til at rette stavefejl m.v. og videresende det.

Lad os huske på at US' tåbelige (GDPR-stridige) regelsæt blev til pga 9/11, indtil da gjalt "den skrappeste national lovgivning" for alle US-baserede firmaer, der opererede i andre lande. Det kommer nok igen, når de får en sort, latinokvinde som præsident.

16
2. februar kl. 17:11

Slemt nok. Men når de så senere kommer ud og gerne vil have et job, kommer sandhedens øjeblik, hvor de opdager, at den virkelige verden ser en hel del anderledes ud, end den skolen opflaskede dem i.</p>
<p>Det vil til den tid jo næppe være særligt jobfremmende at måtte indrømme, at man faktisk kun har sporadisk kendskab til Words, Excel mv. fra Microsoft og Google, fordi nogle emsige personer i sin tid fik bandlyst disse slemme USA-produkter i skolen af ideelle eller rent politiske årsager - og fik Datatilsynet med på korstoget.

Udsagnet kan i bedste fald anses for tåbeligt, for tror du virkelig at folk der behersker et givent regneark ikke også i løbet af ganske kort tid kan beherske et andet.

Hvis vi skal sammenligne våset med biler, så svarer det til at jeg kun ville være i stand til at køre Volvo, for det var det min køreskolelærer havde.

Men tænk, jeg har efterfølgende haft over 15 biler, og kun en af dem var en Volvo - og det var endda en DAF66 med Volvo logo på.

15
2. februar kl. 16:31

i hverdag og til examener. De skal nok blive dygtige - også til det. De er nemlig adskilligt mere flexible end generationen før dem.

Men måske lidt tænksomme, når de kommer hjem, og alt husets IT er baseret på det stygge USA’ske tredielands-univers.
Er det noget galt med forældrene - er de måske politisk ukorrekte ? Er vi virkelig overvåget af NSA hele tiden ?

Slemt nok. Men når de så senere kommer ud og gerne vil have et job, kommer sandhedens øjeblik, hvor de opdager, at den virkelige verden ser en hel del anderledes ud, end den skolen opflaskede dem i.

Det vil til den tid jo næppe være særligt jobfremmende at måtte indrømme, at man faktisk kun har sporadisk kendskab til Words, Excel mv. fra Microsoft og Google, fordi nogle emsige personer i sin tid fik bandlyst disse slemme USA-produkter i skolen af ideelle eller rent politiske årsager - og fik Datatilsynet med på korstoget.

Nå, men så længe man selv synes, det man gør er godt, betyder det jo ikke så meget, hvad der sker med dem, det går ud over.

Men mon ikke skrækscenariet falder tungt til jorden; de unge mennesker har da forlængst lugtet lunten, og bruger lige præcis de programmer og platforme, der passer dem - når de da ikke lige har skolens hvasse pædagogiske øjne i nakken.

Og det gør de, uanset hvad alle de forskellige prægtige og bedrevidende profeter prøver at påtrykke dem. De skal nok få et job.

13
2. februar kl. 15:11

Lad os nu lige være lidt pragmatiske her.

Ja, man varetager andres oplysninger. Ovenikøbet børns oplysninger. Så kan man ikke bare gøre hvad man har lyst til, eller selv ville gøre.

Det svarer til at forvalte andres penge. Så længe det er ens egne penge, kan man spille oddset, eller gå efter den fristende store forrentning ved skægpantebreve, eller at hjælpe den nigerianske prins. Men hvis det er andres penge, skal man gå mere konservativt og mindre satset til værks.

Det samme gælder her. Hvis man lægger børnenes oplysninger et sted, hvor man på forhånd ved at man ikke har en kinamands chance for at komme efter dem, som måtte finde på at udnytte dem til uvedkommende formål, så har man fejlet.

Og det har intet at gøre med, hvad du eller jeg gør, eller ikke gør, med vore EGNE oplysninger.

Først når de på forhånd håbløse muligheder er renset fra, kan man begynde at se på hvad man så skal gøre.

Og det er ganske rigtigt at visse af de gamle serverinstallationer har svaret til at gemme formuen i en papkasse, med påskriften: "Må ikke røres. Indeholder kontanter".

Det er selvfølgeligt heller ikke iorden, og er jo også af typen, der bare ikke lever op til de basale krav.

Man kan heller ikke i en udbudsrunde vælge et tilbud, som ikke opfylder de grundlæggende krav. Uanset hvor billigt, eller smart det måtte se ud.

12
2. februar kl. 14:53

Uanset hvad, så koster det penge at have IT, og det bliver på ingen måde gratis af open source.

Det er jo lige præcis ikke det, den her diskussion drejer sig om. Den drejer sig om retten til privatliv, og om at tage konsekvenserne af Snowdens og Shoshana Zuboffs fantastiske afdækning af, hvad Googles, facebooks og de andre privatlivssnylteres uhindrede amokløb betyder for os, både på individniveau og på samfundsniveau.

Uanset om der står en server i kælderen, eller den ligger et ukendt sted i skyen skal eleverne eksempelvis lære bare at skrive navn og klasse og ikke CPR nummer og adresse på deres danske stil.

Vil det sikre deres privatliv? Vil det sikre dem mod, at NSA eller andre får mulighed for at profilere dem? Det er lidt svært at tro på, hvis man har fulgt lidt med i området. Det lyder i mine ører lidt "pseudoanonymiseret", for at sige det mildt. Og det er vel ikke kun danske stile eller regnestykker og den slags, det handler om. Jeg har måske misforstået noget, men er disse programmer ikke netop integrerede med karakterer, personlige data af anden art, indberetninger, trivselsmålinger, snart også sundhedsdata, gætter jeg på. Alt muligt følsomt og privat - og over hele skoleforløbet?

Hvis det ikke allerede er sådan, det er, så er der i hvert fald stærke kræfter, der arbejder på, at det er sådan, det skal blive.

I hvilken udstrækning har forskere allerede adgang til Google Workspace, og hvad det nu hedder? Googles forskere har i hvert fald adgang, i følge hjemmesiden.

Lad os nu lige være lidt pragmatiske

Skal pragmatismen vinde over retten til privatliv? Hvis den får lov til det her, får den lov til det alle steder - og så er retten til privatliv væk.

Men det har jo selvfølgelig også været dagsordenen de seneste 15 år for Silicon Valleys disciple, at privatliv er noget billigt bras, som ingen (andre end dem i toppen) behøver.

11
2. februar kl. 14:16

Uanset hvad, så koster det penge at have IT, og det bliver på ingen måde gratis af open source.

Det er der så sandelig heller ingen der har påstået - men misforståelsen omkring OSS gør at man tror at tingene kommer af sig selv, og derfor ikke vil putte de fornødne ressourcer i at lave en løsning.

Typisk ud fra en man-bliver-ikke-fyret-for-at-vælge-IBM, eller 50-billion-flies-can't-be-wrong tankegang.

Hos en måske Billigere Baggårds Bix i Bogense? Eller Skole Zystems i Shenzhen? Eller skal den stå i kælderen?

Akkeja, akke ja, der er ikke noget bedre end stråmænd.

Det er jo ikke det der er tale om, men at f.eks. KL, eller kommunerne i andet samarbejde, tager et ansvar, og faciliteter (som det hedder på nydansk) en løsning som baserer sig på OSS.

10
2. februar kl. 13:37

Lad os nu lige være lidt pragmatiske her. Uanset hvad, så koster det penge at have IT, og det bliver på ingen måde gratis af open source. Hvis det er en alternativ cloud løsning, skal den jo holdes ved lige, der skal stå en server et sted, der skal være backup osv. Må noget sådant hostes hos Amazon i Amsterdam? Hos en måske Billigere Baggårds Bix i Bogense? Eller Skole Zystems i Shenzhen? Eller skal den stå i kælderen?

Vi kan hurtigt finde nogle fjender som Google, Microsoft, Amazon, NSA, WhatsApp eller hvad ved jeg, men i alle tilfælde er det vigtigste nok at lære eleverne at være opmærksomme. Uanset om der står en server i kælderen, eller den ligger et ukendt sted i skyen skal eleverne eksempelvis lære bare at skrive navn og klasse og ikke CPR nummer og adresse på deres danske stil. Så vil de måske også forstå, at den samme praksis er fornuftig, når de går ind på en af de mange andre hjemmesider og apps, de jo alligevel anvender.

Jeg ville personligt føle mig mere sikker ved at anvende en Google løsning end at sætte min Windows PC til et microsoft netværk med en server i kælderen og en skole fuld af teenagere for det er jo det, der er det reelle alternativ og ikke NextCloud eller LibreOffice i et Linux miljø.

9
2. februar kl. 12:59

at underbygge genrer inden for danskfaget.

Tja, joh, øh ...

Inden for oversættelser og manuskriptskrivning (filmmanus) er det en fordel, hvis skriveprogrammet er specielt tilpasset opgaven. Det er nok ikke relevant her. Og der findes vist en udvidelse til LibreOffice til manuskripter.

Jeg kan seriøst kun tænke på "Lav en avis", "Lav en reklame" og sådan noget. Men det kan de fleste nyere tekstbehandlere vel også.

8
2. februar kl. 12:49

"Hun peger på, at der blandt andet er behov for, at elever kan bruge skriveprogrammer med særlige muligheder for eksempelvis at underbygge genrer inden for danskfaget. Det kan også være et matematikprogram, der indeholder hjælpemidler, som børnene kan bruge til at løse opgaverne. "

Kan nogen forklare, hvad det egentlig betyder? Hvad kan disse programmer, som Word eller Libre e.l. ikke kan?

Formålet er vel at lære børnene nogle grundprincipper og noget viden, som de kan anvende i mange settings og sammenhænge. Det vil vel sige, at de bør kunne løse opgaverne uafhængigt af platform. Lærer de det her - eller lærer de at gøre det "the Google-way"?

Anvendes disse Google-"hjælpemidler" også til eksamen? For jeg får så umiddelbart en association, der hedder "snyd"!

Hvordan går det i de skoler, som ikke anvender Google - eller MS, eller lignende privatlivsfælder? Hvordan klarer man undervisningen der? Overlever disse børn?

7
2. februar kl. 12:33

Dermed følger så muligheden (det kaldes vel chancen) for verdensomspændende overvågning. Ved verdensomspændende forstås NSA.

Nu stiller jeg et spørgsmål, jeg ikke kan lide (jeg er lidt ked af at fornærme Kina unødigt): Hvordan var situationen, hvis Google var ejet af et firma i Kina? Hvordan ville Helsingør så se på situationen?

4
2. februar kl. 11:39

Er vi ikke der hvor man burde tage en princip beslutning og lægge sig fast på at udvikle open source værktøjer der kan nogenlunde det samme i en samlet løsning der kan drives on prem....

Der er allerede KL og Kombit (KL er blevet solgt fra - så det vil være KOMBIT i dag) - som er der hvor kommunerne betaler til en fælles kasse (de ejer KOMBIT svjv.) og får lavet noget, til gavn for alle kommuner.

Og JO - de BURDE bygge en Open Source baseret løsning og få evt. nødvendig hjælp til at forbedre eksisterende Open Source løsninger (som svjv. bl.a. franske skoler anvender) - til gavn for alle inkl. danskerne.

Det kræver ikke folkepolitiker hjælp - det er ren lokal politik og snak med KOMBIT.

3
2. februar kl. 09:48

Ved godt det er lidt langt ude, men alligevel.

Er vi ikke der hvor man burde tage en princip beslutning og lægge sig fast på at udvikle open source værktøjer der kan nogenlunde det samme i en samlet løsning der kan drives on prem.... måske i EU regi. Hvis da ikke der allerede eksisterer løsninger der kan udvikles videre på. opret en foundation... finansier den, indsæt en kompetent ledelse og inviter open source udviklere til festen. som det er nu betaler vi med børnenes og de unges sjæl... det er den perfekte måde for Google og MS at få "opdraget" kommende generationer... har selv i børnenes unge været der hvor lærere insisterede på at regneark = excel og tekstbehandling = word... trods en ganske fin mulighed i open office. det er sgu lidt op af bakke

2
2. februar kl. 06:49

hvor er KL med et pilotprojekt hvor der forsøges med en open source pakke. der er så mange gode alternativer. firefox, big blue button, nextcloud etc. jeg har forsøgt, havde et møde, satte dem samme med en ekspert, men det gik i sig selv. virkelig et svigt at vi opforstre vores børn i overvågningskapitalismen....

1
2. februar kl. 06:17

"Generelt er vores vurdering, at det kræver anvendelse af en it-platform at kunne tilbyde eleverne en tidssvarende undervisning, der lever op til de krav, der stilles i blandt andet folkeskoleloven.«"

Så det er ikke et egentligt krav i folkeskoleloven, men bare Helsingørs vurdering?

"»Når vi har valgt Google, så skyldes det, at de er en af få udbydere af it-redskaber og it-didaktiske løsninger. Helsingør Kommune har i den forbindelse vurderet, at Google er den platform, der bedst og mest alsidigt sikrer så brede læringsmuligheder som ønsket,« skriver Rikke Reiter."

Kan nogen få øje på overvejelser omkring GDPR, og prioriteringer af databeskyttelse og retten til privatliv her?

"Hun peger på, at der blandt andet er behov for, at elever kan bruge skriveprogrammer med særlige muligheder for eksempelvis at underbygge genrer inden for danskfaget. Det kan også være et matematikprogram, der indeholder hjælpemidler, som børnene kan bruge til at løse opgaverne. Og her er Google bedst, vurderer Helsingør."

Det er tydeligvis programmerne, der styrer undervisningen og pensum, og ikke omvendt. Kunne man da ikke undervise i disse ting før Google? Eller det det Google, der har dikteret pensummet her? Er det eleven, der skriver opgaven, eller er det skriveprogrammet? Udfylder eleven bare Googles skabeloner?

"Selvom der findes alternativer, løser det sandsynligvis heller ikke databeskyttelsesproblemet.."

Slipper man ikke lidt let om ved den konklussion? Har man undersøgt det? Ellers er der jo altid gode gamle gåsefjer og skiffertavle. Var der da ingen skolegang før Google? Er Google skaberen af verden, og intet eksisterede, inden Google skabte det?

"»Der er nogle af dem (risici, red.), vi bliver nødt til at leve med i forhold til, at vi rent faktisk har et produkt, vi gerne vil bruge, samtidig med, at risikoen vurderes at være lav.«"

"Bliver nødt til"? "Risikoen vurderes at være lav"? Hvem siger det? NSA? Spørg Snowden!

"»Til beslutningen om brug af Chromebooks og Google hører også Helsingør Kommunes erklærede mål: ‘at alle elever skal være kompetente digitale verdensborgere’,« skriver Rikke Reiter til Version2."

I mine øjne svigter Helsingør bigtime deres undervisningsforpligtelser, for er det ikke den allermest fundamentale kompetence for fremtidens digitale verdensborgere at være i stand til - på rygraden - at sikre og beskytte deres privatliv? At have lært, hvordan man siger "Nej"!!! til techgiganters (og deres lakajers) grænseoverskridende korstog?

Lærer Helsingør Kommune (og mange andre kommuner) deres børn og unge det? Nej, de undergraver tvært imod børnenes kompetencer på det punkt, og oplærer dem til, at Google er Gud - "He, who must be obeyed."

Respekterer de overhovedet børnenes menneskerettigheder? Nej!