Helsingør Kommune: Folkeskolen kan ikke køre uden Google

11. januar kl. 03:4578
Helsingør Kommune: Folkeskolen kan ikke køre uden Google
Illustration: Wavebreak Media Ltd / Bigstock.
Sagen om Google i undervisningen af danske børn fortsætter med en ny erklæring fra Helsingør Kommune. Her kan man ikke leve op til de krav, der stilles til danske folkeskoler uden at bruge tech-gigantens tjeneste, skriver kommunen i et brev til Datatilsynet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Helsingør Kommune kæmper stadig for at overbevise Datatilsynet om, at Google er den rette løsning for danske folkeskoler. I et nyt svar til tilsynet, skærper man nemlig konsekvenserne ved at skrotte tech-gigantens tjeneste ‘Workspace for Education’.

»Kommunen har vurderet, at brugen af Google Workspace for Education er nødvendig for at løse kommunens opgaver efter folkeskoleloven,« skriver Helsingør Kommune i et brev til Datatilsynet, som Version2 har fået aktindsigt i.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
78 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
78
17. januar kl. 15:57

det er det samme som O365 til virksomheder - intet og en hel masse afh. af hvilket synspunkt man betragter løsningen fra.

Det er ganske rigtigt ikke et spørgsmål om hvem, som er leverandøren, men om data indsamles, pseudonymiseret eller ej, og hvorfra disse data kan blive tilgået.

Der er meget få som ved hvordan disse indsamlede data bliver brugt og til hvad. Og ingen som ved hvordan de vil blive brugt i fremtiden.

Derfor er det noget "interessant" at så mange finder det i orden på den måde at gamble med vore børns fremtid, for, her og nu, at spare lidt penge og besvær.

76
16. januar kl. 22:49

Hvis det er så nemt at lave et alternativ til Microsoft og Google, så lav det dog.

Lav et system hvor Web-chat, dokument-håndtering og fildeling er lækkert, simpelt og effektivt, at det er nemt for en 3.-klasseselev.

Min knægt logger selv på teams. Sidder selv med i timerne online. Styrer microfon, lyd, hånd op osv. Henter selv de dokumenter som lærerne lægger op. Løser opgaverne, og afleverer selv opgaverne igen via fildeling. Det er alt sammen noget han gør, uden at jeg har skulle være ind over.

Jeg kan ikke se vi har et alternativ der kan hvad Google og MS kan - desværre.

75
16. januar kl. 01:28

De 2 fag som åbenbart anses for de vigtigste at opprioritere, er de 2 discipliner som stort set alle lærer, uanset hvor dårligt de klarer sig i andre fag, f.eks. matematik.

Jeg taler om engelsk og datakundskab.

Google og alle de andre dataruser, finder de ind i, uden skolens hjælp.

Men derfor må skolevæsenet stadig holde reglerne. Så må det blive papir og blyant, indtil et alternativ findes.

Folkeskolen har vel også til opgave at undervise i model?

74
14. januar kl. 14:57

Man kan aldrig gardere sig mod hardware backdoors, ironisk nok betragtes Googles Pixel phone som noget af det mest sikre/tranperante her.

Men det er vel heller ikke det første fokus man bør have i denne sammenhæng. Jeg kan se at Google har over 100 modeler skolerne kan vælge imellem, til mellem 1500 - 3500 kr. (Der ville man nok nøjes med 5-10 udvalgte modeller), men uden fortjeneste som Google har kan man jo konkurrere med denne udsalgspris, hvis man vælger at hente profit ind på cloud (nok Nextcloud) tjenesten. Jeg vil mene at man ville kunne skabe en guldrandet forretning med råd til næsten en dedikeret medarbejder per skole, hvis prisen er 1000kr. om året per elev og derover. Kommer det under dette beløb begynder det at blive så som så. Men det kunne reelt være sjovt at få nogle tal på bordet, omkring hvad kommunerne egentlig betaler for de nuværende ordninger.

73
14. januar kl. 13:56

Der er nu også et par andre - nogle ARM chips, det er dog primært til mobile devices.</p>
<p>Men kun Apple har formået at få "PC performance" ud af ARM. En ikke-Apple ARM baseret laptop vil stadigvæk være en sløv sag.</p>
<p>

"En sløv sag" er relativt - det afhænger af hvad den skal bruges til og hvor meget bloatware der er i dens software.

Raspberry har også fået ganske god performance ud af ARM Ok min egen B'er har kan ikke trække netflix i fuld HD, men mon ikke en RPI 4'er kan.https://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi#Performance

Vi snakker folkeskolen, tekstbehandling og andet office relateret kan min RPI B+'er sådan set gøre - omend måske lidt sløvt. Det tungeste en folkeskoleelev ( og 60-80% af de fleste brugere i det hele taget ) som udganspunkt har brug for at kunne. Er netop streaming af HD video - ok nok nærmere 4K video.

Hov, jo det kan selv en RPI 4:https://www.raspberrypi.com/news/build-the-ultimate-4k-home-theatre-pc-using-a-raspberry-pi-4-and-kodi/

At finde hardware uden binary blobs er svært, men kan lade sig gøre - Purism har for eksempel gjort det på deres nye telefon Librem 5, mens Pine64 har reduceret og isoleret de ting i PinePhone/PinePhone Pro.</p>
<p>Men der render du lige præcist ind i problemet ... det er en telefon som ville være state of the art for 10 år siden: En sløv GPU, 802.11n Wifi (moderne i 2009), Bluetooth 4 (moderne i 2010), etc. Læg så oveni at du grundlæggende stadigvæk ikke ved hvad der rent faktisk kører i telefonen. På mange måder ville det være "fantastisk" hvis CIA lavede et firma som Purism ...

Ja der er udfordringer med Librem 5'erens ydelse - især set i lyset af levetiden på en telefon ( 5-10 år, ja min SGSII'er skal snart skiftes ).

Det er en af forskellene mellem Purism & Pine64 eksempelvis - Purism har gået hardcore på privacy mens Pine64 har gået lidt på kompromis og accepteret nogle få "binary blobs" og har så fået ydelse i stedet, især på Pinephone Pro.

På den anden side apropos Bluetooth 4; i Librem 5 sidder wifi mm på et M2 kort, lur mig om ikke der kommer et M2 kort med nyere Bluetooth og for den sags skyld 5G som man kan opgradere med. Den slags opgradering kan man ikke med andre telefoner - ok teoretisk kan man måske godt gøre det på PinePhone via POGO - forbindelserne og sætte det i et cover på samme måde som tastaturet og andre ting.

Hvad mener du med at jeg grundlæggende ikke ved hvad der rent faktisk kører på telefonen? Jeg kan installere en stock Linux distro hvis jeg vil - det er hele pointen med såvel Librem 5 & PinePhone.

Jo, men CIA ville næppe have udleveret detaljerede oplysninger på den måde både Purism & Pine64 gør, et par eksempler:https://developer.puri.sm/Librem5/Hardware_Reference/Evergreen.html#schematicshttps://wiki.pine64.org/wiki/Pinebook_Pro#Pinebook_Pro_Schematics_and_Certifications

72
14. januar kl. 08:40

Der er nu også et par andre - nogle ARM chips, det er dog primært til mobile devices.

Men kun Apple har formået at få "PC performance" ud af ARM. En ikke-Apple ARM baseret laptop vil stadigvæk være en sløv sag.

At finde hardware uden binary blobs er svært, men kan lade sig gøre - Purism har for eksempel gjort det på deres nye telefon Librem 5, mens Pine64 har reduceret og isoleret de ting i PinePhone/PinePhone Pro.

Men der render du lige præcist ind i problemet ... det er en telefon som ville være state of the art for 10 år siden: En sløv GPU, 802.11n Wifi (moderne i 2009), Bluetooth 4 (moderne i 2010), etc. Læg så oveni at du grundlæggende stadigvæk ikke ved hvad der rent faktisk kører i telefonen. På mange måder ville det være "fantastisk" hvis CIA lavede et firma som Purism ...

71
14. januar kl. 08:03

Det samme gør sig også gældende med din computer: I praksis er der 3 leverandører af CPU'er til moderne computere. De er alle amerikanske (Intel, AMD, Apple). De kører alle software som du ikke kan udskifte og som i princippet (og sikkert også i praksis) indeholder kode som tillader amerikanerne i at spionere mod dig. Der er også få leverandører af konkurrencedygtigt wifi-chips, grafikdrivere, harddiske, etc. Som også indeholder software som du i praksis ikke kan udskifte.

Der er nu også et par andre - nogle ARM chips, det er dog primært til mobile devices. At finde hardware uden binary blobs er svært, men kan lade sig gøre - Purism har for eksempel gjort det på deres nye telefon Librem 5, mens Pine64 har reduceret og isoleret de ting i PinePhone/PinePhone Pro.

Apropos helhedsløsninger så tilbyder Purism, der endda er et amerikansk firma, løsninger der respekterer privatliv og der med GDPR ved at levere hardcore open source hardware og software.https://puri.sm/posts/librem-14-is-ideal-for-enterprise-linux/

70
13. januar kl. 20:54

“Så hvad er det der gør at i løbet af ganske få år, så er det åbenbart blevet umuligt for den danske folkeskole at fungere uden Google“

Google eller Microsoft! Efter indførelsen af AULA, som oprindeligt hed Samarbejdsplatformen (led i Brugerportalintiativet, der blev besluttet som del af folkeskolereformen i 2013)

Se fx leverandørsvaret fra Kombit i 2015:

Spørgsmål: ”Jeg vil gerne høre om Samarbejdsplatformens integration til eksisterende systemer fx læringsplatform, Office365 og administrative systemer.”

Svar: “Det skal afdækkes nærmere, men i udgangspunktet vil de oftest benyttede standard kommunikationsløsninger blive understøttet i Samarbejdsplatformen. Herunder Google Apps og Microsoft Office.”

(slide #12)https://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_81807/cf_202/Samarbejdsplatformen_v.PDF

68
13. januar kl. 17:57

Gammelt data ikke særligt interessant for google.

Hvorfor så overhovedet have besværet med at samle disse "anonymiserede" data med løfte om, at de er anonyme, indtil barnet blvier 18år?

Og hvad står der mon i kontrakten om, hvad der derefter sker med dem?

Vil du give mig ret i, at "anonymisering" er en svær øvelse på klasseniveau?

67
13. januar kl. 17:51

Så du kommentaren fra Henrik Rosenorn? <a href="https://www.version2.dk/artikel/oestrigsk-datatilsyn-google-analytics-u…;.

Det har ikke noget med det her at gøre. Google er mange ting. Pas på med at lægge for meget i Henriks svar.

Er det mon i tråd med GDPR? Det forekommer mig umiddelbart, at det må være svært at anonymisere data på klasseniveau effektivt. Hvorfor lader man ikke simpelthen være med denne datahøst? Mit gæt: Der er penge i det - direkte eller indirekte (profilering på længere sigt).

Jeg skal ikke kunne sige det. Jeg tror det som Henrik hinter vil være ulovligt. Jeg tror også Henriks vinkling er for skarp.

Gammelt data ikke særligt interessant for google. De sælger reklamer; det betyder meget lidt for dem hvad jeg interesserede mig for da jeg gik i skole eller for 5 år siden. Til gengæld kan jeg kan se at de er voldsomt interesseret i at jeg overvejer at købe en ny netværks switch lige nu. Hvis de gemmer på personhenførbar information i modstrid med GDPR så ender det med at komme frem. Og set i lyset af Googles forretningsmodel så ville det ikke give mening. Googles primære forretning er at målrette reklamer bedst mulig. Ikke at agere efterretningstjeneste.

Jeg synes jeg kan mindes at Google gav nogle af disse services "gratis" til skoleformål (det koster dem meget lidt at give dem væk). Motivet ville naturligvis være reklame kombineret med altruisme. Læg oveni at det er en god måde at tækkes diverse landes regeringer. Sidst så holder det konkurrenter ude.

66
13. januar kl. 17:37

Tak for svar, Michael Cederberg.

Så du kommentaren fra Henrik Rosenorn?https://www.version2.dk/artikel/oestrigsk-datatilsyn-google-analytics-ulovligt-eu-1094003#comment-436440

Så Google høster i dette tilfælde data - og kalder dem "anonymiserede", og lover, at de er beskyttede, indtil barnet er 18 år.

Er det mon i tråd med GDPR? Det forekommer mig umiddelbart, at det må være svært at anonymisere data på klasseniveau effektivt. Hvorfor lader man ikke simpelthen være med denne datahøst? Mit gæt: Der er penge i det - direkte eller indirekte (profilering på længere sigt).

65
13. januar kl. 17:32

Det, jeg fisker lidt efter, er, om der mon også er skjulte indtægter/fordele for Google. Om business-casen mon ikke er begrænset til stordriftfordele og licensindtægter:

Jeg tror mere du skal se det som at Google gerne vil have dig til at bruge alle deres andre services og blive hængende længere. Under alle omstændigheder er Google underlagt GDPR ... det gør det ganske svært for dem at bruge data som er personhenførbart. Men de kan naturligvis lave statistiske beregninger o.lign. Jeg gætter nu på at børns skriftlige opgaver ikke har den helt store værdi.

63
13. januar kl. 15:12

Hvad er det, der gør disse særligt konkurrencedygtige? Hvorfor er Google billigere? Hvad tjener Google sine penge på i folkeskolen, som andre ikke lige så godt kunne tjene deres penge på?

Jeg tror jeg skrev netop det i mit (alenlange) indlæg ovenfor. Så en gang til: stordriftsfordele. Basalt set er det samme produkt som de sælger til danske skoler som til alle andre. Derfor bliver det meget meget billigt at producere og der er rigtigt mange til at betale for nyudvikling.

61
13. januar kl. 13:42

Jeg antager naturligvis at det er svært at konkurrere på prisen alene, men er der nogen der ved hvad de løbende udgifter er per elev/år for en Chrome løsning?

60
13. januar kl. 13:12

Står det skrevet i Folkeskoleloven, af det skal være en samlet pakke?

Nej det gør det ikke. Men fordi skolerne ikke har specielt meget IT kompetence så gør det undervisningen mere produktiv og sikrer at elever og lærere kan fokusere på læring i stedet for IT support.

Når nogen kalder det en "en række kontorprogrammer i skyen" så overser de at det betyder at driftomkostningerne er meget lave og at "skyen" giver eleverne nemmere ved at arbejde flere steder og at lave gruppearbejde, aflevere opgaver, etc. etc.

Hvad har det i givet fald kostet Google at få sin de fakto særstatus som monopol i skolen på den måde skrevet ind i loven? Er det virkeligt lovligt at skrive en så vigtig og omfattende lov, så den er skræddersyet til en enkelt leverandør?

Der står ingenting derom. Man kan fint vælge Microsoft. Og hvis man har mod på at løse samme opgave som Google og Microsoft løser så kan man lave det selv.

Når valgmulighederne er små, så er det fordi IT i særklasse vinder ved stordriftsfordele. For Google og Microsoft koster det nogenlunde de samme i udviklingsomkostninger om de skal supportere 10000 eller 10 mia. brugere. De har optimeret alle processer der ofte udføres (fx installation af software på deres servere). Derfor er de svære at konkurrere med på prisen. De har også haft bunker af dollars til at udvikle deres løsninger. Derfor er de svære at konkurrere med når det handler om features og kvaliteten af produktet.

Det samme gør sig også gældende med din computer: I praksis er der 3 leverandører af CPU'er til moderne computere. De er alle amerikanske (Intel, AMD, Apple). De kører alle software som du ikke kan udskifte og som i princippet (og sikkert også i praksis) indeholder kode som tillader amerikanerne i at spionere mod dig. Der er også få leverandører af konkurrencedygtigt wifi-chips, grafikdrivere, harddiske, etc. Som også indeholder software som du i praksis ikke kan udskifte.

IT branchen er fyldt med monopolignende områder fordi stordriftfordelene er enorme. Når du ingen steder kan vælge dansk og få steder vælge europæisk så er det fordi vi har et dårligt iværksætterklima. Ja der dukker små virksomheder op. Men mega-succeerne i Europa er få sammenlignet med USA og Kina. Gør noget ved det hvis du vil have europæiske valgmuligheder.

Dem der konsekvent brokker sig over "en bunke værktøj, ingen samlet løsning" kunne evt. foretage en cost-benefit analyse og oprette en fond/kickstart som alle kommuner indbetaler til.

Det lyder mere som en opgave for dem der mener de kender værktøjerne. Jeg kan kun konstatere at når man lytter til IT folket så er det altid nemt men alligevel vil ingen gå i gang. På trods af de åbenlyse forretningsmuligheder.

Vi ved jo ikke om der er nogle specifikke undervisningsfeatures i disse skolepakker. Det kunne vi godt tænke os noget mere om...

Det er der ikke i det jeg har set. Min søn bruger Office 365 og det er samme produkt som jeg har på arbejdet. Men der er en række danske virksomheder som leverer specifikke undervisningsprodukter (fx. Egmonts Alinea). Alas, jeg gætter på at de ikke ser dem selv konkurrencedygtige overfor Google og Microsoft.

59
13. januar kl. 12:34

Så dybest set er det helt fantastiske altså en række kontorprogrammer i skyen?</p>
<p>Intet der på nogen måde har undervisningsmæssig eller pædagogisk relevans med andre ord?</p>
<p>Noget er gået helt, helt galt.

Vi ved jo ikke om der er nogle specifikke undervisningsfeatures i disse skolepakker. Det kunne vi godt tænke os noget mere om...

Oprindeligt var det bare en erstatning for en wintop med Office, så det var en wintop med O365 eller en Chromebook med Google Docs eller en iPad.

Hvorvidt Google/Microsoft eller andre leverer rigtigt undervisningsprogrammel integreret i disse pakker nu er uvist - men tredjeparter leverer undervisningsprogrammer gennem de forsk. cloud løsninger men det er sedvanligvis noget som også kunne leveres ad anden vej.

Noget er gået helt galt ? Men det er jo sådan udviklingen er gået så det er vel ikke underligt at skolerne går samme vej som alt andet ?

58
13. januar kl. 12:23

Jeg tror ikke at der køres noget via Google som ikke kunne køres på en dansk, kommunal, fælleshosted løsning...

OpenOffice + NextCloud + Linux eller FreeBSD backend.

Dem der konsekvent brokker sig over "en bunke værktøj, ingen samlet løsning" kunne evt. foretage en cost-benefit analyse og oprette en fond/kickstart som alle kommuner indbetaler til.

Pengene kan tages som en midlertidigt 10% overhead på konsulent/jurist/advokat udgifter pt. anvendt til at sikre at de aftaler man har med Google/Microsoft overholder GDPR.

Når behovet for den slags aftaler ophører, er den samlede udgift faldet til et beløb mindre end det nuværende og man har skabt en dansk cloud som kan bygges videre på til andre institutioner i samfundet og man ville være "store" nok til at give noget konstruktiv feed-back/input til OSS miljøet.

Hvis man kunne få lov at starte med én skole ad gangen, var der nok flere om buddet, men jeg kender ingen kommuner hvor man ikke har "solgt" sig selv til MS/Google og dermed udelukker alle andre muligheder.

56
13. januar kl. 11:28

.. der kunne være så venlige at forklare helt præcist hvad det egentlig er Google "tilbyder" til de danske skole elever, hvilke pædagogiske principper der understøttes, og hvordan de passer til den danske undervisningssituation!</p>
<p>Så hvad er det der gør at i løbet af ganske få år, så er det åbenbart blevet umuligt for den danske folkeskole at fungere uden Google.</p>
<p>Jeg må indrømme at jeg forstår det ikke helt - til gengæld kan jeg fra sidelinjen konstatere at det kniber voldsomt med at stave og regne.

Jamen Christian - det er det samme som O365 til virksomheder - intet og en hel masse afh. af hvilket synspunkt man betragter løsningen fra.

For en alm. bruger kan det være helt ligegyldigt om Office er i skyen eller på laptoppen, fra en bruger med flere dimser har man storage i skyen så dine ting er tilgængelige flere steder fra, for mere avancerede brugere er der flere programmer i cloud versionerne.

For IT-afd. betyder cloud mindre arbejde

For IT-management er cloud det rette at tale om at man bruger

For Ledelsen er det det alle andre ledere siger de bruger

For beancounterne er det en overskuelig faktura som passer direkte med antallet ansatte.

WHAT NOT TO LIKE?

Jeg vil helst ikke udtale mig om værdien af tingene i undervisningen for jeg kan huske at vi ikke måtte bruge en lommeregner i skolen før vi kunne regne (så det var omtrent først når vi nåede 2. grads lignger, indtil da var Pi 22/7 eller 3.14 afh. af hvor nøjeregnende man var).

55
13. januar kl. 10:27

.. der kunne være så venlige at forklare helt præcist hvad det egentlig er Google "tilbyder" til de danske skole elever, hvilke pædagogiske principper der understøttes, og hvordan de passer til den danske undervisningssituation!

Så hvad er det der gør at i løbet af ganske få år, så er det åbenbart blevet umuligt for den danske folkeskole at fungere uden Google.

Jeg må indrømme at jeg forstår det ikke helt - til gengæld kan jeg fra sidelinjen konstatere at det kniber voldsomt med at stave og regne.

53
13. januar kl. 10:06

I så fald er der jo kun ét udfald af denne sag: Datatilsynet kasserer Helsinørs løsning, og påbyder dem at rette op på sagen.

Det har de skam gjort - deraf balladen.

Med mindre man bare ikke endnu har opdaget, at der er de samme problemer andre steder.

Så vidt jeg husker - uden at jeg er sikker - er andre blevet checket og fundet OK, det er derfor jeg syntes at det er lidt urimeligt at Google gøres til problemet. Hvis nogen ved mere må de meget gerne komme med input.

Og det mest interessante spørgsmål: Er der kommuner, som klarer sig uden Google? For i så fald er der jo slet ingen undskyldning

Det vil kræve en uddybning af den påstand fra Helsingør.

Lidt overordnet set så klarer ingen sig uden Google for der kører masser af tjenester hos Google så derfor er det ret svært at gætte hvad det lige er der menes.

Hvis det gælder skoleløsninger i Google Docs specifikt så er alternativet Microsoft O365 for education (tror jeg det hedder) og imho er det bare at smide bananerne i en anden kurv - det er samme lort bare med andet navn - til gengæld er det langt mindre platformuafhængigt for hvor Google docs virker på alt så er O365 bedst på en Windows så den vej vil bare gøre sagen meget værre (hvilket så får mig til at tænke en ret grim tanke om det i virkeligheden er en eller anden som er gift med Microsoft som hiver den sag frem gang på gang).

52
13. januar kl. 09:23

Hele miseren var noget med opsætningen i Helsingør som nogen faldt over og som efterfølgende afslørede Helsingørs ignorance. Der er andre kommuner i Danmark som kører skolerne på Google uden balladen.

I så fald er der jo kun ét udfald af denne sag: Datatilsynet kasserer Helsinørs løsning, og påbyder dem at rette op på sagen.

Med mindre man bare ikke endnu har opdaget, at der er de samme problemer andre steder.

Og det mest interessante spørgsmål: Er der kommuner, som klarer sig uden Google? For i så fald er der jo slet ingen undskyldning.

51
13. januar kl. 09:16

Hvis I har ret, og Folkeskolen ikke kan køres uden Google, så har "nogen" solgt vore børn og familier OG Danmark som samfund til Google. Hvad har disse "nogen" fået for det? Og hvem er de?

Der er altså en ret stor misforståelse i hele sagen: det er IKKE Google! Hele miseren var noget med opsætningen i Helsingør som nogen faldt over og som efterfølgende afslørede Helsingørs ignorance. Der er andre kommuner i Danmark som kører skolerne på Google uden balladen.

Både Google og Microsoft har mulighed for en opsætning til skolerne (og i øvrigt for alle betalende kunder) som sikrer dem i henhold til GDPR, at Max Schrems så senere har undermineret denne sikring er en helt anden sag. Hvis vi skal være helt firkantede så kan INGEN løsning leveret af en virksomhed fra USA klare Schrems! Stort set alle kan overholde GDPR "på papiret".

Naturligvis drejer det hele sig om penge og om at det er nemt, cloud er en "billig" form for outsourcing hvor en meget stor del af ansvaret for korrekt opsætning påhviler KUNDEN, det er en detalje mange overser.

Hvis man sætter helt korrekt regnestykke for hvad man får og hvad man betaler for så er regnestykket ikke specielt gunstig - enhver kan påvise at det er billigere at køre det hele selv men så har man en masse omkostninger som er spredt over hele budgettet: personale, strøm, husleje, hardware, licenser, varme, køling, sikring af datacentret. Alt det er samlet på en post: Licenser. Ved outsourcing sparer man det hele, ved cloud må man beholde en hel del personale selv - og det gør det meget nemmere at sælge.

Naturligvis er der fordele også: du kører altid på den nyeste version af softwaren og det bliver opgraderet i baggrunden uden du bemærker noget. Du skal bare forklare brugerne hvorfor noget virker på en anden måde end i går, hvilket er ret nemt: "vores cloud er blevet opgraderet, lev med det for der er ikke noget nogen kan gøre ved det".

49
13. januar kl. 07:12

Hov, nu overså jeg noget. Kan man faktisk vælge MS i stedet? Hvis det løser privatlivsproblemet, så må det jo så være løsningen. Og i så fald passer Helsingørs påstand i hvert fald ikke.

(Beklager, hvis jeg har overset noget i kommentarstrømmenomkring dette).

48
13. januar kl. 07:09

Virkeligheden er i dag at du kan vælge MS eller Google for at få en samlet pakke der er enkel at bruge. Om du klan lide den sandhed eller ej ændre ikke på virkeligheden.

Står det skrevet i Folkeskoleloven, af det skal være en samlet pakke?

Eller er det bare nemmere og enklere - og med mere gavmilde lobbyister?

Er "Det er nemt" et gyldigt argument for at bryde loven og ødelægge retten til privatliv - i noget nær al fremtid? Og det for børn, der ikke selv kan vælge?

Hvis Folkeskoleloven faktisk er udformet, så kun en enkelt leverandør kan bruges, så nærmer det sig da det kriminelle. For det har man jo vidst, da man skrev loven, ikke? Man ville vel ikke finde på at skrive en lov, der ikke kunne lade sig gøre, så man må have vidst, at i hvert fald Google (og kun Google?) kunne bruges.

Hvad har det i givet fald kostet Google at få sin de fakto særstatus som monopol i skolen på den måde skrevet ind i loven? Er det virkeligt lovligt at skrive en så vigtig og omfattende lov, så den er skræddersyet til en enkelt leverandør?

Hvis I har ret, og Folkeskolen ikke kan køres uden Google, så har "nogen" solgt vore børn og familier OG Danmark som samfund til Google. Hvad har disse "nogen" fået for det? Og hvem er de?

Jo mere jeg tænker over det, jo mere stinker det af korruption, hvis det virkeligt er rigtigt, at Folkeskolen ikke kan køre uden Google. Så det håber jeg sandeligt ikke, det er.

47
12. januar kl. 22:00

Desuden så skal den løsning også lige kunne klare den virkelighed at det er ungernes egne computere som de også vil bruge til andet end skole ( her får du problemer med dine OS forslag)

Deres computere kan sagtens køre de OS'er også ( og snart deres telefoner/tablets også ). Desuden kan det meste OSS software fås til de fleste arkitekturer og OS'er - herunder Windows og Mac. Skulle eleverne undtagelsesvis have en maskine med det, noget der bør ske sjældnere og sjældnere når folkeskolen får taget skeen i den anden hånd.

46
12. januar kl. 21:54

... forsøges retfærdiggjort ved at man ikke ønsker besværet med at afsøge markedet for alternativer.

Det er ikke afklaret om Googles services er ulovlige at bruge. Helsingør Kommune synes at mene at der ikke er noget problem. Alas, kommunerne har en opgave med at undervise børnene til at fungere i det samfund vi har. Ikke et fantasisamfund. Hvis der var alternativer til Google og Microsoft så var de på bordet nu. Så det handler ikke om besvær ved at afsøge markedet. Det handler at de efterspurgte produkter mangler.

45
12. januar kl. 21:29

Du kan se.. men alt det du lister dur ikke i den virkelige verden ude på en skole. Du lister en række del elementer op men ikke EN løsning som skal virke fra 0. klasse og skal virke hver gang uden lærene lige skal sætte det ene eller andet op og ændre i indstillinger. Desuden så skal den løsning også lige kunne klare den virkelighed at det er ungernes egne computere som de også vil bruge til andet end skole ( her får du problemer med dine OS forslag)

Virkeligheden er i dag at du kan vælge MS eller Google for at få en samlet pakke der er enkel at bruge. Om du klan lide den sandhed eller ej ændre ikke på virkeligheden. Så.. igen igen.. kom nu med en samlet løsning der kan erstatte MS/Google på skolerne, jeg tvivler på den findes af den simple grund at der er ikke penge i det.

41
12. januar kl. 14:26

Når det så er sagt så har jeg sådan set ikke noget problem med at google eller andre bruger folks data til at træne ML så længe det ikke bryder de aftaler der er lavet. Data er i den forbindelsein praksis anonymiseret.

Og det er min pointe. ALLE dine handlinger ned til mikro-niveau, er rent guld for sådan en aktør. LinkedIn er f.eks. kendt for at lave store analyser af din musemarkør, hvor længe du hviler ovenpå elementer, hvordan du scroller osv. Både betalende og ikke betalende kunder. Fordi du, uanset om du vil eller ej, bare er sådan en stor dejlig juicy malkeko.

Og alle vores skolebørns billeder/stemmer/handlinger/kreationer er guld værd for den der får lov at aggregere dem. Og de behøver sandeligt ikke at blive solgt for at være rent guld.

Så for mig at se burde Google et.al. BETALE for at få lov at levere deres services til vores børn. Det Helsingør kommune gør, er ihvertfald i mine øjne at kaste både børn og guld under bussen. Og det er OVERNI problematikken omkring Patriot Act

39
12. januar kl. 14:12

Du tror det f.eks. vil være nemt at opdage, hvis en producent af mødesoftware bruger video og og audio fra kundernes opkald til intern træningsdata for at dygtiggøre f.eks. sin translation-software eller sin Find-Holger-software? Og du tror ikke det er gængs praksis?

Det jeg kender til amerikanske virksomheder er at den slags kontraktuelle ting tages meget alvorligt. Men hvis du har nogle konkrete ting omkring den slags så hører jeg det gerne.

Griner altid lidt, når folk tror at f.eks. google's chapta er et sikkerhedsprodukt, og ikke en måde at sætte horder af ulønnede folk til at træne deres ML-modeller.

Noget for noget. Hvis man ikke betaler for et produkt så ... well så betaler man på en anden måde. Det er netop der hvor forskellen er ... hvis der foreligger en kontrakt bliver situationen en ganske anden.

Når det så er sagt så har jeg sådan set ikke noget problem med at google eller andre bruger folks data til at træne ML så længe det ikke bryder de aftaler der er lavet. Data er i den forbindelsein praksis anonymiseret.

38
12. januar kl. 13:31

Nu blander du ting sammen. Den slags kan man lave kontrakter om som udløser store bøder hvis modparten handler med dit data. Det vil være relativt nemt at opdage hvis det sker.

Du tror det f.eks. vil være nemt at opdage, hvis en producent af mødesoftware bruger video og og audio fra kundernes opkald til intern træningsdata for at dygtiggøre f.eks. sin translation-software eller sin Find-Holger-software? Og du tror ikke det er gængs praksis?

Griner altid lidt, når folk tror at f.eks. google's chapta er et sikkerhedsprodukt, og ikke en måde at sætte horder af ulønnede folk til at træne deres ML-modeller.

36
12. januar kl. 13:01

Og for det andet, så skal man jo modregne den pris man betaler i form af ekstraktion af ens persondata. Og det kan være en høj pris. Datakøbmændene fortæller jo selv at dine persondata konkurrerer dygtigt med guld og olie.

Nu blander du ting sammen. Den slags kan man lave kontrakter om som udløser store bøder hvis modparten handler med dit data. Det vil være relativt nemt at opdage hvis det sker.

Bekymringen er går på amerikanernes Patriot Act som kræver at amerikanske virksomheder udleverer data uanset hvad fremmede myndigheder måtte mene eller hvilke kontrakter virksomheden har indgået. Den slags er det ikke umiddelbart muligt at undgå, med mindre data er hosted i europa og kun managed af europæere.

PS: Men jeg har ærligt talt svært ved at se disse data som specielt sensitive.

33
12. januar kl. 11:30

Det kunne være at kommunerne begyndte at tænke i at etabelere deres eget landsdækkende IT drift selskab, altså et Statens-IT bare til kommunerne.

Ikke nødvendigvis et nyt KMD eller Kombit, men man kunne måske lægge det i OS2 regi:

https://os2.eu/produkter

Den dybe tallerken er faktisk opfundet, og det er noget vrøvl når Michael siger:

Det offentlige er absurd dårlige til at udvikle IT. Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste statsligt IT project i nyere tid som har haft succes.

For det er nu engang nemmere at forholde sig til fiaskoerne, mens der ikke tales så højt om succeshistorierne - hvorimod de private virksomheder er gode til at gemme katastroferne ind under gulvtæppet.

Og så er det i øvrigt som regel når det offentlige udliciterer noget til The Usual Suspects at det går galt - det kan der være mange årsager til, men kommunikationsbrister er den hyppigste.

Det kunne sagtens være at kommunikationsbrister ville være nemmere at undgå inden for et fællesoffentligt OSS samarbejde, da forventningerne er anderledes.

Endelig, så skal sådan en løsnng ikke være en Big-Bang løsning, men gennemtænkte løbende forbedringer, som tager udgangspunkt i det danske undervisningssystem!

31
12. januar kl. 09:50

Kommunerne vælger også Microsoft 365 som koster penge. Så lad os få svensken på desken. Hvor meget dyrere bliver det hvis man skal gå open source vejen? Hvor meget ringere bliver det?

Svensken??

Anyways,. Hvor meget dyrere det bliver, er jo svært at regne ud.

For det første plejer MS jo at air-droppe Steve-Ballmer-typer med suitcases of money, hvis deres kvægfarm er truet. Og så bliver alle alternativer jo pludseligt meget dyre.

Og for det andet, så skal man jo modregne den pris man betaler i form af ekstraktion af ens persondata. Og det kan være en høj pris. Datakøbmændene fortæller jo selv at dine persondata konkurrerer dygtigt med guld og olie.

Om det bliver ringere? Well, al nedtrapning er jo surt. Og som jeg tidligere har nævnt; Jeg så gerne at man for den sags skyld gik tilbage til bøger og blyanter, til der er et bæredygtigt alternativ. Analoge redskaber er slet ikke så ringe som datamining-sælgerne antyder.

30
12. januar kl. 09:12

Det er jo noget vrøvl Michael, og det ved du godt.

Ja det vidste jeg faktisk godt ... for de produkter der findes som alternativer til Google og Microsoft er ringe. Måske ikke hvis man ser på enkelt komponenter men samlet er det bare en ringere løsning.

Det er mit argument for at kommunerne vælger Google og Microsoft. Og hver eneste gang jeg fremfører det argument så står IT folket der med en kilometer lang liste af open source produkter og kosteskabe der kan hoste servere. De fortæller hver gang at der er gode alternativer. Hver gang kommer de med værktøjskassen og en bunke mere eller mindre tilfældige byggematerialer ... og så må skolelærere selv finde ud af resten.

For det første har Google jo meget snildt brugt narkometoden med første fix, så det er svært at hamle op med.

Kommunerne vælger også Microsoft 365 som koster penge. Så lad os få svensken på desken. Hvor meget dyrere bliver det hvis man skal gå open source vejen? Hvor meget ringere bliver det?

For det andet har det offentlige ingen vilje eller ønske om at støtte små opstartsvirksomheder, da alt kører gennem det korrupte SKI system, så hvis ikke man kan stille med et kæmpe apparat, og passende mængde smørelse, så går den ikke.

Hvis du har viden om konkrete ulovligheder i det offentlige så er det din borgerpligt at anmelde det til politiet. Hvis ikke, så er det bare varm luft. Og så er SKI i øvrigt ikke sat i verden for at støtte opstartsvirksomheder. Fri os fra statslige støtteprogrammer. Jeg kan ganske enkelt ikke se nogen i staten der skulle være kvalificeret til at "pick the winner". Med stor sandsynlighed vil det ende som med statens kunstfond ... gaver til vennerne ...

Hvis nu det offentlige i stedet tænkte bare en lille smule innovativt, så inviterede man en række udviklere ombord, som så skulle udvikle (eller rettere raffinere noget eksisterende) en løsning, som fremadrettet skulle være til fællesoffentlig eje - men det ville være nødvendigt at udviklerne rent faktisk skulle have mulighed for at få mad på bordet undervejs, så de skulle selvfølgelig have en kontraktaflønning.

Det offentlige er absurd dårlige til at udvikle IT. Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste statsligt IT project i nyere tid som har haft succes. De findes nok ... selv en blind høne kan finde et korn. Men ville du lade dig operere af en hjertekirurg der havde en fejlrate på 90%? Indenfor undervisningssektoren er Aula et fantastisk eksempel på et system hvor der var de rigtige intentioner men hvor fx. brugerinterfacet er ganske håbløst. Der hvor det offentlige har nogenlunde succes er når de køber et færdigt produkt som kan bruges med meget få tilretninger. Så snart det er nyudvikling eller heavy customization så ender det galt.

Offentligt IT: Designed by a committee ... Accepted by incompetent managers ... Paid for with "other peoples money" ... Rejected by the users ...

28
12. januar kl. 01:23

Som jeg forstod det, så ryger man stadigvæk i de USAnske regler, hvis der i ejerkredsen findes USAnske entiteter, som ejer tilsammen mere end en hvis procentdel af datacentret - også selvom denne ejerandel er en minoritet.

Det er kun hvis ejerne af datacentret kan komme ind til det.

Fidusen er at FISA kan ikke håndhæves uden for USA's grænser da det er i strid med EU's lovgivning så den amerikanske ejer kan komme og sige de vil have adgang og de resterende ejere eller datacenter ledelsen (som naturligvis skal være i og fra EU) kan sige nej, hvis de amerikanske ejere tiltvinger sig adgang så er aktionen afsløret og dermed ikke længere hemmelig hvilket er en vigtig detalje i FISA så det sker næppe.

Hvis USA vil have adgang vil det så enten ske offentligt via FBI og Europol eller via NSA/CIA og landets efterretningstjeneste. Begge dele er i overensstemmelse med GDPR, den første kræver retskendelse og den anden er omfattet af definitionen "for landets sikkerhed" (og begge dele er mulige i dag i lokale datacentre).

Jeg er ret sikker på at flere datacenteroperatører fra USA er ved at skræddesy en FISA sikker løsning efter den model fordi det er simpelt, de kan bare ikke tale højt om det før den kører og det kan ikke gøres i eksisterende datacentre.

26
11. januar kl. 22:27

Det koster ikke alverden at stable en OwnCloud/NextCloud løsning til håndtering af dokumenter og der er masser af datacentre i EU der kan køre det (og også i Danmark), så ligger dokumenter/billeder i hvert fald et sted hvor man har styr på dem.

Udfordringen med Shrems er at du er ikke sikret, blot fordi du hoster dine ting i et tilsyneladende europæisk datacentre, som er ejet af europæer.

Som jeg forstod det, så ryger man stadigvæk i de USAnske regler, hvis der i ejerkredsen findes USAnske entiteter, som ejer tilsammen mere end en hvis procentdel af datacentret - også selvom denne ejerandel er en minoritet.

Næh: Vi skal tilbage til onsite hosting.

... men det betyder at man skal gisp have en IT-proffesionel ansat på skolen, så man er nogenlunde sikret...

25
11. januar kl. 21:05

Løsningen er at tænke ud af Google-boksen, og - i hvert fald i en periode - gå tilbage til tiden, hvor undervisningen kunne fungere uden Google. Som sagt: hvor langt skal vi tilbage, før Google ikke (angiveligt) var eneste løsning?</p>
<p>Du beder om løsninger, og lader til at påstå, at de ikke findes uden Google. Hvis det er rigtigt, så er det jo præcist den falliterklæring, en del af os peger på.</p>
<p>Hvad er der galt i at insistere på, at der må findes en fremtid uden for Googles verdensherredømme? Det er da helt forfærdeligt, hvis det ikke skulle være tilfældet.

Først og fremmest er det jo helt ligegyldigt om det er Google eller Microsoft... nogen har kikket nærmere på Helsingørs løsning og fundet flere problemer. Helsingør har ikke lyst til at forlade Google - jeg vil ikke prøve her at gætte hvorfor - så tromlen kører.

I virkeligheden BURDE man med SCHREMS II i den ene hånd og GDPR i den anden stille sig op og kræve at skolerne omgående dropper alle cloudløsnnger som ikke kører 100% inden for EU's grænser - hvis det betyder de skal midlertidigt tilbage til papir og blyent så må de bare gøre det.

Det koster ikke alverden at stable en OwnCloud/NextCloud løsning til håndtering af dokumenter og der er masser af datacentre i EU der kan køre det (og også i Danmark), så ligger dokumenter/billeder i hvert fald et sted hvor man har styr på dem.

24
11. januar kl. 16:40

Det er åbenlyst at kommuner hele landet rundt og i resten af Europa kæmper med dette problem. Der må således være en entreprenant type der bare sætter "byggematerialerne" sammen til en fin turn-key løsning og udbyder den i konkurrence med Google og Microsoft. Hvis man lytter godt efter kan man allerede høre lyden af millioner der vælter ind på bankkontoen ...

Det er jo noget vrøvl Michael, og det ved du godt.

For det første har Google jo meget snildt brugt narkometoden med første fix, så det er svært at hamle op med.

For det andet har det offentlige ingen vilje eller ønske om at støtte små opstartsvirksomheder, da alt kører gennem det korrupte SKI system, så hvis ikke man kan stille med et kæmpe apparat, og passende mængde smørelse, så går den ikke.

Hvis nu det offentlige i stedet tænkte bare en lille smule innovativt, så inviterede man en række udviklere ombord, som så skulle udvikle (eller rettere raffinere noget eksisterende) en løsning, som fremadrettet skulle være til fællesoffentlig eje - men det ville være nødvendigt at udviklerne rent faktisk skulle have mulighed for at få mad på bordet undervejs, så de skulle selvfølgelig have en kontraktaflønning.

23
11. januar kl. 16:14

Du kunne jo starte med at læse kommentarerne igennem i stedet for “at brokke dig”. Så vil du finde løsningsforslag (eks. kommentar 4) hvor jeg med en hurtig søgning fandt 4 uddannelses distributioner/OS, hvilket kun er toppen af isbjerget. Jeg kunne eks. vis også sagtens se skolerne benytte Fedora + Nextcloud (istedet for Gdrev). Jeg ville hurtigt kunne finde de første 20 operativsystemer som ville egne sig til skolebrug.

Og lige præcist det svar er et klassisk svar fra IT folket: Her er en kasse med værktøjer - find selv ud af resten. Det som Google og Microsoft kan levere er løsninger som virker out-of-the-box. Det svarer til at Google og Microsoft leverer et færdigt hus hvor man får nøglen i hånden og bare kan flytte ind. IT folkets løsning er en værktøjskasse og en bunke byggematerialer uden en tegning, uden nogen ved om de passer sammen og hvor man så skal ud og finde en håndværker.

Men selvfølgeligt er Google ikke eneste løsning i Helsingør Kommune. Kommunen kunne selvfølgeligt bare ansætte et par hundrere IT folk - de skal nok sprøjte fine løsninger ud om et par år.

Det er åbenlyst at kommuner hele landet rundt og i resten af Europa kæmper med dette problem. Der må således være en entreprenant type der bare sætter "byggematerialerne" sammen til en fin turn-key løsning og udbyder den i konkurrence med Google og Microsoft. Hvis man lytter godt efter kan man allerede høre lyden af millioner der vælter ind på bankkontoen ...

22
11. januar kl. 15:47

Du kunne jo starte med at læse kommentarerne igennem i stedet for “at brokke dig”. Så vil du finde løsningsforslag (eks. kommentar 4) hvor jeg med en hurtig søgning fandt 4 uddannelses distributioner/OS, hvilket kun er toppen af isbjerget. Jeg kunne eks. vis også sagtens se skolerne benytte Fedora + Nextcloud (istedet for Gdrev). Jeg ville hurtigt kunne finde de første 20 operativsystemer som ville egne sig til skolebrug.

21
11. januar kl. 14:54
  • Hvornår kom Google ind som eneste løsning i folkeskolen?

  • Hvad er det, Google kan, som ikke kan undværes, eller løses af andre systemer?

  • Er der ingen folkeskoler/privatskoler i Danmark, som fungerer uden Google?

  • "Loven er som den er i dag fordi børn og unge skal have nogle kompetancer for at kunne begå sig videre i livet/på uddannelser. "
    Hvor er dokumentationen for, at det kun er Google, der duer til det?

  • "Stortset alle der kommentere udviser en grotesk foragt for børn og unge og de undervisere som skal kæmpe med det rod i IT folk har skabt .."
    Er alle lærere begejstrede for Google, og anser de alle Google som helt uundværlig?

  • Er det virkeligt livsvigtig læring for børn og unge, at de er nødt til at underkaste sig techgiganternes tyranni? Eller er det mon ikke det, disse giganter præcist ønsker at bilde os ind?

  • Løsninger tak ikke jammer.

    Løsningen er at tænke ud af Google-boksen, og - i hvert fald i en periode - gå tilbage til tiden, hvor undervisningen kunne fungere uden Google. Som sagt: hvor langt skal vi tilbage, før Google ikke (angiveligt) var eneste løsning?

Du beder om løsninger, og lader til at påstå, at de ikke findes uden Google. Hvis det er rigtigt, så er det jo præcist den falliterklæring, en del af os peger på.

Hvad er der galt i at insistere på, at der findes en fremtid uden for Googles verdensherredømme? Det er da helt forfærdeligt, hvis det ikke skulle være tilfældet.

19
11. januar kl. 14:36

Jeg må indrømme at jeg ikke ved om der skal grines eller grædes når man læser kommentaren, et er sikkert ingen af dem aner noget om at undervise i den danske folkeskole i dag. Man skulle tro at ingen er yngere end hulkort ud fra de groteske påståelser der kommer.

Når alle disse kloge IT hoveder er så kloge så kom dog med LØSNINGER... i påstår de findes men jeg kan ikke se et eneste forslag til en løsning.. måske lige bortset fra at skrue tiden 30 år tilbage...

Loven er som den er i dag fordi børn og unge skal have nogle kompetancer for at kunne begå sig videre i livet/på uddannelser. Dem mener folk åbenbart at de kan undværes.. de samme folk som meget hurtigt kræver at børn lære mere om IT i dag end før.. Kan i bestemme jer?

Jeg husker en tid hvor de danske skoler var oversmurt med MS Office og du lærte Word og ikke tekstbehandling.. hvor var i henne den gang?

Stortset alle der kommentere udviser en grotesk foragt for børn og unge og de undervisere som skal kæmpe med det rod i IT folk har skabt af systemer der er mere eller mindre håbløse.. og ja ja kom bare med "kravsspefikationen sagde..." den lugter af "jeg fulgte bare ordre" I aner intet om at undervise i grundskolen og hvilke krav der stilles, men brokke og hyle kan i.. og det er i fantastisk gode til.

SÅ igen.. Løsninger tak ikke jammer.

17
11. januar kl. 14:20

Gad vidst, hvad USA så tænker om os, og vores mangel på seriøst grænse- og militært samarbejde, der har gjort os dybt afhængige af USA (sværvægteren i NATO), hvis de slemme russere en dag kommer efter os…

Og, apropos, hvem er det forresten, der for tiden forsøger at rage kastanierne ud af ilden for vores ukrainske naboer ?

EU’s holdning forekommer mig noget påtaget, da man nok tør formode, at efterretningstjenesterne i EU næppe heller sidder på deres hænder - også i forholdet til USA.

Så mon ikke piben bør stikkes lidt ind, så man ikke bliver til grin for sin egen opblæsthed - og et Google program.

16
11. januar kl. 13:25

Jeg ved ikke, hvordan forskerne tjekker data fra VAR op imod deres egne data og derfor heller ikke om de gemmer som excel fil. Men uanset hvad, så gemmes download som csv eller txt på eget drev/pc/folder/ftp, hvor forskerne nu ønsker data skal være

14
11. januar kl. 11:53

Nej, selvfølgelig skal datatilsynet ikke tage ansvar for alle mulige kombinationer, som kommunerne/skolerne/lærerne kan finde på at bruge.

Der er tilsyneladende heller ikke andre, der både er villige til og evner at tage ansvaret. At lade kommunernes eget selskab tage rollen er imho at sætte ræven til at vogte gæs midt i ulveland.

Jeg siger bare: lad datatilsynet eller en anden myndighed, der ikke skændes alt for meget med datatilsynet lave udvalgte modeller for/med de udbydere, der ønsker at agere på markedet.

Og så lade kommunerne vælge mellem disse modeller (eller lave hele arbejdet selv).

Som det er nu, med en efterfølgende desavouering af enkelte kommuners arbejde, er det svært at få til at fungere.

13
11. januar kl. 11:16

Men det er vel ikke et ansvar, datatilsynet er villig til at påtage sig

Nej, selvfølgelig skal datatilsynet ikke tage ansvar for alle mulige kombinationer, som kommunerne/skolerne/lærerne kan finde på at bruge.

Kommunerne har Kombit, hvis de ikke mener at den enkelte kommune selv kan påtage sig opgaven. At Kombit så mest er kendt for at komme med påstande, som ikke holder vand, er en anden ting. Kommunerne vælger Kombits bestyrelse, så der er ingen undskyldning.

12
11. januar kl. 11:02

Med mit kendskab til konkurrenterne (primært MS og apple) kniber det gevaldigt for mig at se, hvordan en kommune skal løse opgaven.

Så har vi jo den mulighed at stille pensumkravene tilbage til "Før-Google"-alderen, går jeg ud fra?

Hvad er det reelt, Google har tilført, som ikke kan løses på anden måde?

"»Kommunen har vurderet, at brugen af Google Workspace for Education er nødvendig for at løse kommunens opgaver efter folkeskoleloven,«"

Er der nogen, som har nogle paragraf-henvisninger til, hvad det er i Folkeskoleloven, som kun kan løses med Googles hjælp?

Og er der nogen, som har et bud på, hvilken dialog der har været i ministeriets lukkede kontorer, da man skrev denne folkeskole lov, åbenbart - hvis man skal tro Helsingør Kommune - uden at undersøge, om den overhovedet kunne lade sig gøre uden at tvinge kommuner og borgere ind i livslangt Google-slaveri? Har man simpelthen ikke tænkt over det, eller har man netop helt bevidst tænkt særdeles meget over det, og derefter helt bevidst skrevet det ind i loven?

11
11. januar kl. 10:51

Ikke nødvendigvis i hvert fald de installerede udgaver kan gemme lokalt - hvorvidt man gør det er brugerens valg.</p>
<p>Hvorfor en forsker så ville vælge at bruge Excel er mig en gåde - csv kan importeres direkte til en database.

Ok; jeg er ikke nok inde i opsætningen af Office365 til at vide, om det er muligt at indstille lokal kontra global lagring; om om det i så tilfælde også efterleves i teknisk forstand.

Hvorfor overhovedet bruge Office365 er på samme måde mig en enorm gåde. LibreOffice virker fint, og er samtidig gratis. Men så overfører det jo selvfølgelig heller ikke hverken personlig data eller offentlig kapital til erhvervs-aktører, som de bestemmende i kommunerne (og folketinget) sidder i private hemmelige klubber sammen med....

10
11. januar kl. 10:49

Med mit kendskab til konkurrenterne (primært MS og apple) kniber det gevaldigt for mig at se, hvordan en kommune skal løse opgaven.

For mig at se er det umuligt for kommunen at lave en sikker løsning, der også lever op til GDPR, med mindre den bygges op helt fra bunden. Og det ligger - som jeg opfatter det . udenfor primærkommunernes evner og formål.

I stedet for at punke kommuner, "der ikke kan hitte ud af det", så bør datatilsynet/staten opstille eksakte spilleregler for, hvordan de enkelte udbyderes produkter kan anvendes sikkert. Og produkter, der ikke er opstillet spilleregler for, skal ikke kunne bruges.

Men det er vel ikke et ansvar, datatilsynet er villig til at påtage sig

9
11. januar kl. 10:24

Hvis dette virkeligt er korrekt, er det så ikke blot endnu et eksempel på lemfældig omgang med personlig data (brug af Excel i forskningssammenhæng [Excel 365 gemmer vel også i skyen]) ?

Ikke nødvendigvis i hvert fald de installerede udgaver kan gemme lokalt - hvorvidt man gør det er brugerens valg.

Hvorfor en forsker så ville vælge at bruge Excel er mig en gåde - csv kan importeres direkte til en database.

8
11. januar kl. 10:04

Selvom den amerikanske tjeneste er essentiel i den nordsjællandske kommune, viser sagen, der har kørt i omkring **to år **hos Datatilsynet, at Workspace skaber andre juridiske udfordringer.

For mig viser det igen at Datatilsynet reelt ikke har nogen virkning når det kommer til borger spørgsmål. De kan blåstemple embedsværket - den såkaldte digital håndvask. Det er tiltrængt at der kommer et modsvar til Datatilsynet, der tilgodese borgerne. Vi kan kalde det Borger-Datatilsyn. Og hvis de således også havde mulighed for at komme efter staten og ikke kun firmaer, er det helt perfekt. Utopi, men man har vel lov til at drømme :)

7
11. januar kl. 09:54

Men mine første tanker er: 1) det første en forsker gør, er at lave csv/txt om til excel og gemme den.

Hvis dette virkeligt er korrekt, er det så ikke blot endnu et eksempel på lemfældig omgang med personlig data (brug af Excel i forskningssammenhæng [Excel 365 gemmer vel også i skyen]) ?

6
11. januar kl. 09:10

»Der er nogle af dem (risici, red.), vi bliver nødt til at leve med i forhold til, at vi rent faktisk har et produkt, vi gerne vil bruge, samtidig med

Nej, det er det samme som at sige at funktionalitet er vigtigere end alt andet.

Som i : Vi er nød til at give domain admin rettigheder til alle brugere som skal bruge applikation X, for ellers virker X ikke. Vi er nød til brug blyholdig benzin, fordi ellers kan bilen ikke køre. Vi er nød til at udsætte borgerne/ansatte/børnen for gifttigt drikkevand, fordi vi er nød til at have det største mulige udbytte fra markerne. osv.

5
11. januar kl. 08:59

En tanke, når nu Helsingør dumstædigt fastholder, at Google er nødvendig i skolen, i stedet for at lede efter bedre alternativer: Hvis Helsingør har ret, kan det så tænkes, at Google har forurenet folkeskolesystemet baglæns på den måde, at det, Google tilbyder i sine undervisningspakker, har påvirket og været med til at fastsætte, hvad pensum skal være? Kan det tænkes, at de muligheder undervisningspakkerne tilbyder, påvirker ministeriets udformning af pensumlister?

Hvornår kom Google ind i folkeskolen, sådan for alvor? Hvordan så pensum ud inden da? For inden da fungerede folkeskolen jo faktisk uden Google, ikke?

Hvis det er rigtigt, at folkeskolen ikke kan opfylde sin opgave/pensumkrav uden Google, er der så nogen gyldig undskyldning for, at ministeriet ikke skyndsomst ændrer sine pensumlister og krav til noget, der kan lade sig gøre uden Google?

Hvis det er rigtigt, at Google er blevet uundværlig, så må skurkene i høj grad findes i ministeriet. Og der har nøglepersoner jo de senere år været på pilgrimsrejsser (arrangerede af Rambøll) til det forjættede GoogleLand, Silicon Valley, hvorfra de kom hjem, oplyste af den hellige Singularity-Ild - sammen med andre topembedsmænd fra samfundets skjulte magtlag (ministerier, departementer, KL regioner osv).

Er det dér, forklaringen skal findes?

Måske en helt i skoven tanke, for jeg er ikke lærer, og har meget lidt føling med, hvad der foregår i folkeskolen - ud over denne Google Plague, som Version2 så glimrende holder mig opdateret omkring. Tak.

4
11. januar kl. 08:36

Kommunen kunne vel også have vurderet at brugen af “Micado” borde (fiktivt mærke) “er nødvendig for at løse kommunens opgaver efter folkeskoleloven” eller kridt af typen …

Der er gennem tiden lavet (hvis ikke hundrede, så et par håndfulde) flere skole/uddannelses distributioner i Linux. Havde man kastet lidt kærlighed/midler efter et par stykker af dem kunne man være kommet langt. (Skolelinux, Endless OS, Ubermix, AcademiX)

3
11. januar kl. 08:10

Denne sag er stadigvæk meget spændende at følge. Jeg synes dog at både Datatilsynet og Kommunerne (osv) har fejlet. Begge er ansvarlige for at fx Kommunerne er klædt ordentlig på til at løfte opgaven med data og GDPR.

Noget helt andet: Jeg har tilgængæld lige fundet ud af, at hvis man som forsker nu skal tjekke, om et cpr nummer er i Vævsanvendelsesregistret, så skal man logge ind på esundhed (hed det vist), hvor man kan downloade en csv eller txt fil med alle CPR, der er i registret (og dermed har sagt nej tak, til at ens biologiske data, bare kan bruges til alle mulige projekter). I guidelinen bliver man informeret om, at man skal huske at slette filen efterfølgende....

Men mine første tanker er:

  1. det første en forsker gør, er at lave csv/txt om til excel og gemme den. Så nu er der 2 filer, de skal huske at slette
  2. hvis jeg som forsker skal lave et projekt på 5 cpr numre, skal/kan jeg så stadigvæk downloade fuld liste?

For ca 1 år siden skulle forskere sende listen til Sundhedsdatastyrelsen, som så ville tjekke op (lookup via excel) og informere retur til forskeren. Nu har Sundhedsdatastyrelsen - ser det ud til - udliciteret det til forskeren.

Jeg har sendt en forespørgsel til Sundhedsdatastyrelsen (også om hvem der fører tilsyn med, at forskeren rent faktisk også får tjekket sine cpr numre mod Vævsanvendelsesregisret (VAR)), og venter spændt på svar. Sidste år fik jeg at vide det var den enkelte Region. Region Hovedstaden kunne så oplyse mig om, at det var ikke på deres prioriteringsliste, men at de ville tage det op i Sekretariatet, om det ikke skulle på

og så tror jeg, at jeg vilklage til Datatilsynet

nå, tak fordi jeg lige kunne få luft for mine frustrationer

2
11. januar kl. 07:39

"»Kommunen har vurderet, at brugen af Google Workspace for Education er nødvendig for at løse kommunens opgaver efter folkeskoleloven,« "

Hvis det er rigtigt, at man simpelthen ikke kan drive folkeskolen i Helsingør uden Google, er der nogen (jeg ved ikke præcist hvem), der har svigtet deres ansvar i en grad, så de burde retsforfølges, for i så fald har de solgt Danmark og den danske ungdom til en tech-gigant. Kan det tolkes anderledes? Hvis vi ikke kan undvære Google, har Google jo magten over os? Google, som vel efterhånden må betegnes som en "fremmed magt"?

Folkeskolen kan ikke drives uden Google? Hvordan kan nogen påstå sådan noget, uden at skamrødmen breder sig meget langt om i nakken?

Som Pernille Trnaberg siger, er der skolevæsner i andre lande, som fungerer uden Google. Jeg er nysgerrig: Er der folkeskoler (eller privatskoler) herhjemme, som kan fungere uden Google? I givet fald må det jo kunne lade sig gøre.

Hvem har ansvaret for i den grad at binde Helsingør Kommune op på Google? Borgmesteren? De dataansvarlige? Undervisingsudvalget?

Hvor mange møder har repræsentanter for kommunen holdt med Google, og hvor? Har man været inviteret på spændende studierejser og til festlige seminarer og konferencer med Google?

Hvad har Helsingør Kommune fået for i den grad at have deponeret sin samlede hjernemasse i Googles varetægt?

1
11. januar kl. 06:58

vildt at se en kommune som Helsingør, tydeligvis supporteret af google, kæmpe googles sag om retten til det danske folkeskolemarked. i flere andre lande er google ikke tilladt i skolerne og burde også være forbudt i DK. problemet startede da datatilsynet gav grønt lys for google education med en række betingelser, der i praksis er umulige at leve op til. selvfølgelig vælger kommunerne google for alle (ikke mindst lærerne) kender det, det er nemt at bruge og det er billigt i penge.

i dag findes super gode etiske alternativer til google (og microsoft) i skolerne, baseret på open source. det burde vi gøre, så også vores børn lærer, at der findes andet end google, fremfor at fastholde en løsning, hvor vi betaler med data uden vi har nogen ide om, hvad prisen reelt er...

tænk om KL kunne være lidt modig og visionær her.....