Helium i harddisken giver ny 6 terabyte-rekord med lavere strømforbrug

5. november 2013 kl. 07:5523
Efter ti års udvikling er et Western Digital-firma nu klar med en 3,5 tommer harddisk på 6 terabyte og et lavere strømforbrug end tidligere. Hemmeligheden er at fylde harddisken med helium.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvordan forbedrer man den klassiske harddisk, så der kan være flere roterende plader i den lille metalboks? Man fylder den op med helium.

Den idé fik Western Digitals datterselskab HGST for mere end ti år siden, men det er først nu, at konceptet har udmøntet sig i et færdigt produkt: En harddisk til datacenterbrug på 6 terabyte. Det skriver Infoworld.com.

Ved at bruge helium i stedet for almindelig luft omkring harddisk-indmaden undgår man meget af sliddet på de mekaniske dele af harddisken, som jo typisk roterer med 120 omdrejninger i sekundet, når der skal læses og skrives. Almindelig atmosfærisk luft har nemlig en syv gange højere densitet end helium.

Med helium omkring harddiskens dele er der derfor mindre friktion og varmeudvikling, og HGST kan således proppe syv roterende diske ind i samme 3,5 tommers kasse, i stedet for de normale fem. Samtidig fortæller producenten, at energiforbruget i samme ombæring bliver 23 procent lavere end tidligere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er ikke meldt en pris ud for den nye Ultrastar He6-disk, men den er målrettet enterprise-markedet og finder nok ikke vej til private forbrugeres desktop-maskiner. Til gengæld kan 50 procents højere kapacitet og et lavere strømforbrug have stor betydning, hvis man som Netflix eller Facebook har et solidt lagerbehov, da hele datacentret dermed kan skaleres lidt ned.

23 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
22
10. april 2014 kl. 11:40

Var det ikke snart på høje tid at udfase de roterende diske og satse på de langt mere driftsikre ic baserede storage typer.Men producenterne af de gammeldags disk typer skal åbenbart presse citronen til sidste dråbe.

23
10. april 2014 kl. 11:49

Hvad driftsikkerhed angår er der nu altså ikke meget som slår "gammeldags" roterende SAS diske. SSD eller PCI-E løsninger er fint hvis man har brug for IOPS eller hurtig random access speed - men hvis vi kigger på reliability og økonomi som de primære faktorer så er der stadig lang vej til SSD slår roterende diske.

21
6. november 2013 kl. 09:31

Det må vel også være nemmere at forudsige udsivningen , og dermed hvor længe drevet holder (He).

På denne måde vil producenterne være bedre til at levere nøjagtig kvalitet.

(Læs: nu kan de sikre sig at drevet fejler x antal måneder efter garantiens udløb -uanset brugsmønsteret)

K

19
6. november 2013 kl. 00:45

Almindeligvis kalder man både H og H2 for brint. En brintbil kører f.eks. på H2. Om man så accepterer at kalde en ædelgas for et molekyle... jo, okay fordi en ion har også komplet elektronskal og det ville jeg ikke kalde et molekyle. Men udstrækningen af H2 er sgu større end He. H2 er to kerner med to elektroner, mens He er en enkelt kerne med 4 gange vægten af brintkernen. Og så to elektroner udenom.

15
5. november 2013 kl. 21:42

Bemærk starten på nedenstående artikel om helium:

http://da.wikipedia.org/wiki/Helium

Hvordan får man artiklens start til at fremstå som husk lort sex - ved redigering af artiklen står der Helium?

7
5. november 2013 kl. 17:54

det bruger man i kraftværksgeneratorer og har gjort det i mange år. Og det er et billigt medie, samtidig med at det eksisterer overalt (H2O). Brandfare: Jaaaaa. Den smule brint og den hermetiske indelukkelse gør sikkert ikke den store fare så længe der ikke kommer ilt dertil.

13
5. november 2013 kl. 21:33

Et heliummolekyle er meget større end et brintmolekyle og dermed nemmere at holde indesluttet.

6
5. november 2013 kl. 17:10

Det er self. ik helt dumt når man nu har med roterende skiver at gøre.

Men Helium er en knap ressource hvor prisen kun er gået en vej de sidste mange år - håber man på at vi finder en billigere måde at udvinde Helium på inden lagrene er tørlagte?

16
5. november 2013 kl. 22:13

Heh, knap ressource? Siden hvornår?

Helium findes i meget små mængder i atmosfærisk luft (0,0005% eller deromkring) og er ekstremt dyrt at udvinde på denne måde, så det gør man ikke.

Helium findes visse steder i større koncentrationer op imod 7% i visse underjordiske gaskamrer rundt omkring i verden - hvoraf det største er i USA (New Mexico hvis jeg husker ret) og det er fra disse gaskamrer at det meste helium udvindes til kommercielt brug.

Efterhånden som disse kamrer svinder ind, ryger prisen op som ved alle andre udtømmelige ressourcer. Så medmindre vi finder en billig måde at udvinde Helium på fra atmosfærisk luft eller fra andre steder i universet, så er det at betragte som en "knap ressource".

(Jeg dyrker sportsdykning hvor Helium er ret anvendt, herfra ved jeg Helium kun er blevet dyrere de sidste 10 år)

12
5. november 2013 kl. 21:27

Det kræver da vist en reference. De kilder jeg kan finde nævner intet om helium i naturgas og da slet ikke i dansk naturgas.

Helium i naturgas kommer fra alfahenfald fra Uran238 henfaldskæden. Det samler sig i sprækker og revner og kommer med op sammen med naturgassen.

Den danske naturgas er vist ikke så rig på helium, fordi den findes i overvejende kalkholdige jordlag.

Der er en masse ballade om den USAnske "Strategic Helium Reserve" og forsyningssikkerhed mv. hvis du googler dem kan du lære alt hvad du ønsker at vide om emnet.

17
5. november 2013 kl. 22:33

vel netop dette monopol, der gør det til en besværlig resurse.

Nej, det er meget mere komplext end som så.

Kongressen besluttede på et tidspunkt a USAs regering ikke skulle være i "gas-branchen" og startede et udsalg fra den strategiske reserve, med det formål at lukke den på ti år.

Dermed blev helium så billigt at man kunne fylde fødselsdagsballoner med det og derfor var der ingen andre der kunne se en business-case i at starte en produktion op, som kunne overtage når udsalget var slut.

Konsekvensen er at hospitalers scannere, videnskabelige instrumenter og anden vigtig anvendelse af helium pludselig kunne se en deadline hvor prisen ville explodere.

Jeg har ikke fulgt med i hvad den politiske situation er for tiden, sagen fedter stadig rundt.

5
5. november 2013 kl. 17:02

Dette må være det samme harddisk drev som er beskrevet i dagens newsletter fra MIT Technology Review. Der fremgår det at producenten kun garanterer at det holder tæt i fem år. Hvis heliumet lækker ud, så er drevet kaput og de måske 6 terabytes data ugenkaldeligt tabt. Måske er det bare mig der har nået en alder hvor fem år bare flyver af sted, men jeg ville ikke være tryg ved at geme mine vigtigste data på et sådant drev.

4
5. november 2013 kl. 12:56

Var om det ikke lige så stille forsvandt, ligesom en ballon som man køber i Tivoli, her forsvinder/fordammer gasen jo. Men det er nok som i skriver et spørgsmål om god nok forsegling. Man kan jo også købe Helium på flasker.

8
5. november 2013 kl. 18:07

En ballon er lavet af gummi som er en semipermeable membran så gasser diffunderer igennem. Især helium som jo er en meget småt molekyle (et enkelt atom med 2 elektroner så egentligt mindre end brint). Almindelig atmosfærisk luft diffunderer også igennem polymerer som gummi og plastik. Så selvom varer er pakket uden ilt så fiser det meget langsomt ind medmindre din indpakning er glas eller metal. Og hej Knud - metaloxider og metaller reagerer med brint ved høj temperatur (http://scifun.chem.wisc.edu/chemweek/hydrogen/hydrogen.html). Helium er fuldstændig inert.

18
5. november 2013 kl. 23:38

Ja, det er rigtigt at Helium er Inert, - og derfor et meget anvendeligt materiale. Ikke desto mindre anvendes brint i tusindvis af elektriske generatorer på kraftværkerne igennem mange år, og der opnår man også i viklingerne rimeligt høje temperaturer, som jeg ikke tror at man opnår i en HD. Jeg mener ikke at have set nogen mærkbar kemisk reaktion med brint på kraftværksgeneratorer. Med hensyn til helium resurse og pris peger det også mod anvendelse af et andet grundstof. Det er jo ikke så lidt der skal til hvis alle HD i vore PC'ere får denne ladning fremover. Man kan så håbe på at udviklingen af faste diske (SSD)tager over.

9
5. november 2013 kl. 19:45

Morten Grøftehauge jeg må lige korriger dig:

1: Brint og Helium er atomer og ikke molekyle

2: Helium er sammensat af 2 protoner 2 neutronen og 2 elektroner Brintatomet består af en proton og en elektron

så det er Brint er letter end Helium

http://www.ptable.com/?lang=da

2
5. november 2013 kl. 08:54

RC4000 computerens tromlelager var heliumfyldt i 1968...

1
5. november 2013 kl. 08:32

Hvordan holder de på helium ? Vil det ikke fordampe, selv om det er lukket inde, på grund af den lave densitet. Men det sker måske ikke før disken, skal skiftes alligevel ?

3
5. november 2013 kl. 11:58

Helium er ikke en fast form - så nej det kan ikke fordampe - det er allerede en gasart. (som de også skriver i artiklen) Husk på at selve indmaden omkring pladerne er 100% hermetisk lukket, så der er ikke nogen udsivning eller noget andet. (og HGST er altså Hitachi for dem der ikke skulle vide det :-))