Heftigt API-kapløb mellem Uber i Kina og den lokale konkurrent, Didi Kuaidi

Selskabet bag Kinas svar på Uber, appen Didi Kuaidi, åbner for stadigt flere API-adgange til selskabets 30 apps, herunder Didi Kuaidi, chat-appen WeChat, Alibaba's Alipay, Tencent Map m.fl.

Der er benhård krig mellem Uber i Kina og Didi Kuaidi, som er den kinesiske pendant til taxiappen.

For at booste teknologiudviklingen har Didi Kuaidi netop frigivet et software development kit til udviklere og tredjepartsdeltagere, skriver TechCrunch..

Det sker dagen efter, at amerikanske Uber opdaterede sine API'er ved at åbne for data med evalueringer fra passagererne.

Der er ifølge mange CIO's god grund til at åbne for at lade ens systemer kommunikere med andre systemer og databaser ved at åbne for sine API'er - Application Programming Interfaces.

Analysefirmaet Gartner har vurderet, at man kan spare op til 20 procent på omkostningerne ved store it-projekter, hvis man anvender åbne API'er, fordi system-integrationer typisk er en tung post.

Uanset API-kapløb er Kina-appen langt størst

Didi Kuaidi er klart størst. Appen vurderes at have formidlet syv million taxiture om dagen i de 22 deltagende byer siden sommeren 2015. Uber i Kina, kaldet UberChina, angiver at formidle én million ture om dagen.

Ser man på hele paletten af apps fra Didi Kuaidi, formidlede selskabet 1,43 milliarder transporter, ikke kun taxi, gennem syv virksomheder i løbet af 2015, herunder 200 millioner alene i løbet af december.

»Dette (årlige, red.) antal er næsten dobbelt så mange som det samlede antal taxiture i USA i 2015, og 1,4 gange mere end Ubers antal ture på globalt plan siden lanceringen i 2009,« siger en Didi Kuaidi talsmand.

Didi Kuaidi har givet API-adgang til samtlige til 30 apps - herunder chatappen WeChat, Alibaba's Alipay, Tencent Map mfl.

WeChat er Kinas største messager-app med over 500 millioner aktive brugere - som også indeholder en funktion, der giver mulighed for at bestille en Didi-bil.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 13:45

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017