Hastværk med digitale regnskaber er slet ikke besluttet

Det bliver udråbt til en kommende it-skandale, at alle danske virksomheder med alt for kort frist skal til at sende regnskaber ind digitalt. Men beslutningen om en deadline er slet ikke taget, forklarer styrelsen bag.

Danske revisorer er gået på barrikaderne for at få stoppet planerne om et hurtigt skift til fuld digital indberetning af regnskaber.

I dag sender virksomheder papirer med regnskaber ind, der så bliver scannet som et billede og lagt op som PDF-fil. Men fremover skal samtlige danske firmaer - også de helt små - sende tallene ind digitalt via software, der kan hive tallene ud af gængse regnskabsprogrammer, eller ved at indtaste dem i en webformular.

Den overgang kræver tid, så det er helt urimeligt at forvente, at firmaer og deres revisorer er klar allerede til nytår, har brølet lydt fra blandt andet Foreningen af Registrerede Revisorer og Dansk Industri. Er der ikke tid nok til at forberede revisorerne og virksomhederne, ender vi med kaos a la Digital Tinglysning, lyder advarslen.

Datoen stammer fra et nyligt møde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der står bag den digitale indberetning. Her blev revisorerne nemlig præsenteret for det kommende årsskifte som mulig deadline for, at alle virksomheder er klar til at bruge den nye løsning.

Men datoen var ikke ment som den endelige skæringsdato, for den er ikke besluttet endnu, siger Erhvervs- og Selskabsstyrelsen nu.

»Vi er i gang med planlægningen, hvor vi lytter til de forskellige parter. Det er ikke blevet besluttet eller blevet meldt officielt ud, hvornår det bliver obligatorisk at indberette regnskaber digitalt, så det kan vi ikke kommentere på nu,« siger Janne Wesch Lorentzen, kontorchef i styrelsen.

Hvornår beslutningen bliver taget, kan hun ikke komme nærmere ind på.

Jo længere tid, der går, jo større vil kritikken dog nok være, hvis 1. januar 2011 faktisk ender som den endelige skæringsdato for den digitale indberetning.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jørgen A Thomsen

Som en lille virksomhed har vi efter det offentliges krav om digitale fakturaer fået mere arbejde. Når vores kunder på vores webside bestiller et produkt sendes automatisk en PDF-faktura, som kunden betaler. Også når det er en offentlig institution, men derudover skal vi manuelt taste hele fakturaen ind i det offentliges system. Alternativt skulle vi investere X antal tusinde kroner for at sende nogle få fakturaer. Hvor er nu lige de små virksomheders gavn af dette ?

Dette virker som samme melodi. Staten får fordelene. Virksomhederne mere arbejde.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere