Hasard-spil kan bruges til Business Intelligence

HP Labs' BRAIN-projekt benytter spilteori til at få en medarbejdergruppe til at give mere præcise gæt.

PALO ALTO: Væddemål om kvartalsresultatet eller overskridelse af projektdeadlines er næppe så populære på arbejdspladser som væddemål om fodbold, valgresultater eller antallet af buzzwords i chefens næste PowerPoint-foredrag.

Men hasardspil kan bruges til at få vigtige informationer ud af en gruppe af medarbejdere. Det er i hvert fald, hvad forskere hos HP Labs i Palo Alto arbejder på med BRAIN-projektet.

BRAIN, Behaviorally Robust Aggregation of Information in Networks, er en webapplikation, som ved hjælp af et sæt algoritmer kan indsamle information fra en gruppe af medarbejdere og udtrække det mest sandsynlige resultat.

Det kan eksempelvis bruges af en økonomiafdeling til at få et realistisk bud på, hvorvidt selskabet vil nå de forventede økonomiske resultater, eller af en udviklingsafdeling til at få en vurdering af, om den fastsatte deadline bliver overholdt.

Samle stumper af viden

Idéen bag BRAIN er, at medarbejderne sidder med stumper af den nødvendige viden, men at det ikke nødvendigvis vil komme frem under almindelige mødeforhold på grund af gruppemedlemmernes indflydelse på hinanden.

Med BRAIN bliver medarbejderne først målt på deres villighed til at tage en risiko, når de skal satse penge.

Version2 fik mulighed for at prøve en forenklet version af programmet, hvor vi sammen med en gruppe af journalister fra hele verden først skulle svare på nogle generelle spørgsmål, som skulle fastsætte en værdi for, hvor risikovillige vi var.

Dernæst fik vil mulighed for at satse fiktive beløb på resultatet af en lodtrækning, hvor vi skulle gætte det mest sandsynlige resultat.

Hver deltager fik tre resultater fra en simuleret lodtrækning og skulle ud fra det gætte på det mest sandsynlige resultat ud fra, hvad de forventede var den dominerende farve i en pulje af virtuelle bolde.

Version2's data var helt hen i skoven, og vores satsning af halvdelen af vores formue på 'blå' var spildt, men da resten af gruppen havde andre data, så valgte gruppen som helhed alligevel det rigtige resultat 'grøn'. Det vel at mærke selvom ingen hver for sig havde nok data til at give et sikkert bud på grøn som den mest sandsynlige farve.

Rigtige penge

I den fulde version af BRAIN vil medarbejderne satse rigtige penge anonymt, så ingen vil føle sig presset til at give et bud, som tilfredsstiller chefens eller resten af gruppens forventninger. Samtidig kan de, der rammer rigtigt, vinde rigtige penge.

HP har selv afprøvet BRAIN internt på grupper med 10 til 15 personer, som blandt andet var i stand til at forudsige prisen på DRAM-chips med stor præcision.

Der er fortsat tale om et forskningsprojekt, men med den nye strategi for HP Labs er det meningen, at BRAIN skal udvikles til et punkt, hvor det kan anvendes som redskab i eksempelvis software til gruppearbejde og Business Intelligence-systemer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere