Hardware-problemer får skolelærere til at droppe it i undervisningen

It-systemerne på de danske folkeskoler fungerer så dårligt, at 2 ud af 3 lærere ikke mener, at de kan leve op til kravet om at bruge it som en del af undervisningen. Politikerne erkender problemet, men sender aben videre.

Trådløse netværk, der aldrig virker og logintider, der tager halvdelen af en lektion får danske skolelærere til at opgive at bruge computerne som en del af undervisningen. Det viser en ny undersøgelse blandt 1.000 lærere, foretaget af Berlingske Research, skriver Berlingske Tidende.

Seks ud af ti lærere svarer, at der er så mange tekniske problemer med it-systemerne, at de ikke kan leve op til lovkravet om, at it skal være en integreret del af undervisningen. Kun tre ud af ti mener, at it-situationen på deres skole er tilfredsstillende.

Undervisningsminister Bertel Haarder erkender, at der er et problem, men mener også, at Danmark generelt er langt fremme på området, hvis vi sammenligner os med andre lande.

Der har de seneste år været politisk bevågenhed om it-situationen på skolerne. I perioden 2004-2007 er der blevet brugt 495 millioner kroner på at opruste på hardwaresiden, og disse investeringer betyder, at skylden for problemerne må ligge hos kommunerne, mener både Dansk Folkeparti og de Konservative.

Tidligere på måneden gik en 9. klasse i Frederiksberg Kommune på gaden for at demonstrere over it-forholdene på deres skole, efter at de ikke kunne komme til at aflevere en rapport på grund af problemer med at printe.

Det var kulminationen på mange måneder med it-kaos, der blandt andet skyldtes, at den aggresive orm Downadup/Conficker inficerede skolernes computere.

I Berlingske Tidende fortæller en lærer om, hvordan det stadig i dag er normalt, at halvdelen af en time går med at vente på, at eleverne kan logge ind. Andre gange lykkes det slet ikke at komme online, og så må undervisningen i for eksempel at bruge regneark udsættes til en anden dag, og tavle og kridt tages i brug i stedet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (63)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Nicholas Colding

Der er mange grunde til it volder skolerne problemer.

Jeg vil henlede opmærksomheden på, at mange seminarer ikke længere underviser i it. Hvordan skal man kunne anvende it i undervisningen, hvis læreren er helt grøn på området?

På mange skoler er det en lærer der står for opsætning og vedligeholdelse af computerne. Jeg har via mit job set mange håbløse eksempler på fejlkøb, hjemmefuskede og ustabile løsninger. Noget som man ved selvsyn ofte kan se skinne igennem på skolernes hjemmesider.

Gammel software: på flere af de skoler jeg har supporteret, anvendes oldgammel software, som oprindeligt var skrevet til DOS. De ansatte har oprindelig brugt softwaren i undervisningen og derved blevet fortrolig med programmet. Når nye operativsystemer og brugsmønstre dukker op, fornys materialet desværre ikke altid.

VH
Nicholas

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Der er også den norske skolelinux. Men jeg er ikke helt enig i at der ikke skal være en sysadmin. Det kan dog passende være en anden person end lærerne. Gerne en som er uddannet til det, og som ikke laver andet.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Meget tyder på, at trådløse netværk, ikke er helt stabile - specielt i skolesammenhæng, hvor man ofte må have mange accesspoints, for at dække skolen ind. Det kan give anledning til interferrens og ustabilitet. Trådløse netværk, er lidt langsommere end kablede netværk, og det kan være med til at øge logon tider. Men ellers, er problemet med hastigheden og pålideligheden for trådløse netværk, i det store hele ikke et operativsystem problem, men et hardwareproblem. I dag fås ganske hurtige trådløse net.

Hvis lærerne kender det gamle software - og at det fungerer - så kan jeg ikke se nogen stor ulempe i det. Jeg bruger selv windows 98SE herhjemme, og det kører fornuftigt. Jeg savner normalt ikke windows XP. Egentligt tror jeg, at det med at altid skulle have det sidst nye skrig, enten er pral, eller skyldes at man aldrig fik det gamle til at fungere - og så tror jeg faktisk hellerikke man er kompetent til at få det nye til at køre.

Skal skolecomputere køre fornuftigt, er vigtigt at de har nogenlunde ens hardware - dette gør backup meget nemmere at håndtere. Man bør holde sig til få mærker, og maskiner, og så have backup images, for hver maskintype, eller eventuelt anvende images der håndterer flere maskintyper.

Det kan være en fordel, hvis kommunens IT afdeling, lægger alt fællesindkøbt skolesoftware på disse images, så de kan bruges af alle skolerne. Ønsker de enkelte skoler programmer herudover, må de selv tilføje programmerne, og opbevare og vedligeholde deres eget image - eller komunens IT afdeling, kan også påtage sig denne opgave.

Det er en stor fordel, at indstallere enten deep-freeze, eller Windows SteadyState med discprotection on, således at computerne hurtigt kan føres tilbage til et fungerende image. Enten, kan man lade lærerne selv indstallere software, og så nemt føre image retur til standard image med windows SteadyState, eller der kan vælges at image føres tilbage for hver genstart. Skal computerne bruges af flere, er det næsten nødvendigt. Det er også en fordel for lærerne at vide, at hvis alt går ned, eller computeren får virus, så er redningen kun en genstart borte. Af sikkerhedsmæssige årsager, bør også være et antivirus program, men skulle den ikke fange virussen, er en genstart nok.

Ved programmer som deepfreeze og SteadyState, skal man huske, at computeren som image tages fra, bør have været indstalleret med samtlige mulige USB tastaturer, og USB mus, som skal bruges på computerne. Ellers vil mus, og tastatur ofte hænge, eller tage lang tid at starte op. Driverne bør være indlæst på image, inden der køres deep-freeze. Hvis ikke at alle mus og tastaturer er med på image - og endog indstalleret på samtlige USB porte for både mus og tastatur - så vil det gå galt, hvis musen, eller tastaturet udskiftes, eller skifter port. Selvom de ikke er med på image, vil det ofte virke med USB musen og USB tastaturet, som er sat på computeren i det den fryses - men hvis et andet tastatur tilsluttes, eller mus/tastatur skifter stik, så fryser den. I nogle tilfælde, kan være problem at få "liv" i musen, hvis den ikke er med på image. Det giver færrest problemer, hvis man bruger den tid som skal til, for at sætte samtlige mus og tastatur, på alle USB portene, inden image gemmes.

Derfor, bør man også holde sig, til et begrænset antal typer af mus og tastaturer. Ellers er arbejdet for stort, med at lave et godt image - og er image ikke i orden, vil det give problemer med mus og tastatur, som hænger. Printere, skal helst være netværksprintere, da de er nemmere at indstallere. Ellers kræves de indstalleret på en computer manuelt. I dag, vil jeg nok råde til kun laserprintere, uanset om det er farve eller ink-jet. HP's printere, og andre typer, der har indbygget fotoconductor, er dem der giver mindst vedligeholdesudgifter, og færrest problemer. Normalt, kan problemer her klares med en simpel udskift af toner, som de fleste kan klare. Er forbruget meget lavt, tørre blækprintere ind, og de kan være meget dyre i udskrifter, fordi de kun når at udskrive få sider. Er forbruget stort, vil blækprintere også være for dyrt. Laserprintere, vil normalt give bedst udbytte, og har ofte fra start indstalleret netværksstik. En HP farvelaser, koster i dag ned til lidt over tusind kroner, incl. toner og er dermed højst dobbelt så dyr, som en inkjet printer, med netværksstik.

Et fornuftigt windows system, burde kunne gøres nogenlunde pålideligt og sikker - så lærerne kan være 100% sikker på, at det fungerer. Men det kræver naturligvis også, at routere, og trådløse routere fungerer, samt alt hardware, og det er ikke altid at disse dele er pålidelige.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

En anden grund kunne være:
http://www.copydan.dk/DK/Tekstognode/Kunder/Skoler%20og%20ud
dannelser/~/media/Files/Tekstognode/alm%20aftale%20med%20ind
skanning.ashx

Det er en af Copydans grundaftaler for folkeskoler. Den er så håbløst kompliceret at lærerne har opgivet at sætte sig ind i den. Istedet siger de til eleverne at de bare kan kopiere løs fra internettet eller de opgiver helt at inddrage internettet i undervisningen (begge dele er i strid med lovgivningen).

Af mærklige ting i copydans aftale kan bla nævnes §3.2 som ikke giver skolerne mulighed for at stille tekst fra internettet til rådighed for eleverne i elektronisk form eller at der er tre forskellige regler for brug af billeder bla alt efter om der er "ledsagene tekst" eller ej. Derudover skal eleverne for at bruge et billede finde ud af hvem fotografen er og checke mod en liste på ca 20 navngivne personer som ikke er dækket af copydan aftalen.

Meningen med copydan er bla at det skulle være meget nemmere for skoler at få adgang til materiale, men de regler de har opstillet er bare ikke anvendelige i praksis.

  • 0
  • 0
Jens Dalsgaard Nielsen

Jeg tror ikke jeg sagde at der ikke skulle vrææ en sysadm :-)

tynde klienter er altid godt idet der er mindre install at vedligeholde, ingen ting liggende lokalt osv

Problemer? : at det er en tynd klient så eks grafik performnce er ikke helt som lokalt, men i langt de fleste tilfældwe intet problem.

SÅ køb nogle store servere og så en bunke atom/Celeron maskiner med 17" skærm og 1 GB ram og pxe boot.

Jeg kan forestille mig at det ikke er helt godt trådløst, men wlam er i det hele taget noget opreklameret f.. hvis man snakker performance. Men inden flaming kommer vil jeg da siage at det er smart med wlan, men ikke til at flytte data over.

  • 0
  • 0
Martin Sølvkjær

Problemet lyder velkendt. Man kunne forestille sig et system, hvor læreren begynder dagen i lærerværelset (eller hjemmefra) og starter det, som umiddelbart skal bruges. Når læreren kommer ind i klasselokalet sættes chipkortet ind og efter 2 sekunder er præsentationen, internetsøgningen eller filmen klar på skærmen.
Se eksemplet her fra et hospital i Danmark:
http://www.youtube.com/watch?v=w6espo44Qrk
Godt nok fra et hospital, men ligeså egnet på en skole.
Løsningen er også billigere end de traditionelle, ustabile løsninger. Kan også leveres som trådløse, meen hvis det er problemet, vil denne Sun-løsning vel være bedst som trådet.

  • 0
  • 0
Jesper Stein Sandal

Selv med enterprise-grade WLAN har jeg oplevet problemer med login i miljøer, hvor der er mange brugere med mange forskellige netværkskort og drivere. Presserummene på it-konferencer er et stort problem, når bærbare computere slæbt ind fra hele verden forsøger at koble sig på.

På en skole kan jeg også forestille mig, at det kan være en stor belastning for en router, når 500+ brugere forsøger at logge på, når klokken har ringet ind til time.

Tynde klienter er en god løsning til uddannelsesinstitutioner, men jeg kan forestille mig, at man også vil tillade eleverne at bruge deres egne pc'er?

Ud over WLAN kan der også være problemer med backend-systemer som Skolekom eller trafik fra andre internettjenester, som elever og lærerer benytter.

I så fald bør løsningen vel være, at de skoler, som har løst problemerne, deler deres erfaringer med alle de andre skoler.

Hvis du er it-ansvarlig på en skole og enten har problemer eller har løst de problemer, andre skoler klager over, så skriv endelig: jss@version2.dk

Mvh.
Jesper Sandal
Version2

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Måske der findes en SunRay software client som kunne køres på elevernes egen computer.

Men ud over det, så kan jeg ikke se ideen i at børn selv skal medbringe deres egen computer. De har nok af andre ting de skal slæbe med i skole, og de passer ikke på tingene.

I stedet synes jeg at de skal låne computere på skolen når det er nødvendigt. Så vidt jeg husker kan man, eller har kunnet, få en bærbar Sunray.

  • 0
  • 0
Uffe Borgstrøm

Jeg er skolelærer, og oplever også hyppige problemer, ofte med login via trådløst net. Masser af spildtid og frustrationer.

Hvad jeg savner i debatten, og derfor nu selv må sparke ind, er dette: Hvorfor i alverden skal vi overhovedet acceptere, at eleverne skal deles om computerne? Alle andre professionelle brugere betragter PC'en som et personligt arbejdsredskab. Man skal ikke glemme, hvad P'et i PC står for!

Så kan undervisningen planlægges ud fra, at der altid er computere til rådighed (hvilket i øjeblikket er en sjældenhed).

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Uffe, skal det forstås som at du forventer at der er en computer til hver eneste elev, i hvert eneste lokale på hele skolen?

Dernæst omkring de trådløse netværk - der er desværre ikke ret mange der er i stand til at sætte trådløse netværk ordentligt op, inklusive at lave en korrekt fordeling af kanaler i forhold til frekvensspektrum og ydre påvirkninger, hvilket betyder at Wireless er en vej propfyldt med faldgrupper.

Endvidere har de færreste forstået hvordan CSMA/CA fungerer og derfor sammenligner netværket med et switched netværk, hvilket er komplet forkert.

En mulig måde at forbedre et trådløst net kan være at lave øer med en wireless klient, som så er fordelt kablet til en gruppe af klienter.

/Christian

  • 0
  • 0
Anders Olesen

Jeg er IT-vejleder på en skole, og som mange andre skoler, har vi også problemer af forskellig karakter.
1. Det diskuteres ofte, om det er teknikerne eller lærerne, der skal definere, hvordan den samlede IT skal se ud. Jeg har også set klamhuggeri på steder, hvor en entusiastisk lærer har forsøgt at sætte noget op. Tilsvarende har jeg også set steder, hvor teknikerne har "taget magten". Her er konsekvensen, at teknikerne ofte glemmer, hvad det er PC'erne skal anvendes til - de laver et lækkert domæne med "bells and whistles", som er fremragende på et kontor, men håbløst i en undervisningssammenhæng. Og i øvrigt er det fuldstændigt rigtigt med et trådløst net: Bitter erfaring har lært mig, at 25 klienter på et Accesspoint - stort set uanset om det er samme type maskine og typen af Accesspointet - dræber alt, hvis der blot skal overføres ganske få MB data i forbindelse med logon - f.eks. til roaming profiles. Hvis maskinerne så samtidigt kører en form for softwaremanagement - f.eks. Altiris, havner man let på en logontid på 15-20 minutter, frustrerede elever og en temmeligt sur lærer. Og jeg forstår dem...
Jeg tror, at løsningen må være, at der er nogle personer, der har et ben i hver lejr - som forstår lærernes behov og er i stand til klart at kunne definere disse overfor teknikerne.
2. Jeg har indtil flere gange leget med tanken om at skifte til Linux - om ikke andet så på nogle af maskinerne. I disse tider, hvor skolerne fattes penge er det meget værd at kunne vride et ekstra år ud af en computer ved at smide en Linux på den. Problemet ved det er dog, at nogle af de programmer, der anvendes en del i undervisningsverdenen (fra Mikroværkstedet) kun findes i Windowsudgaver, og de er helt umulige at få til at køre i Wine - for slet ikke at tale om manglende integration med OpenOffice.
Heldigvis bliver de undervisningsprogrammer, vi anvender i højere og højere grad netbaserede, og det vil (forhåbentligt) snart betyde, at vi bliver uafhængige af en tung Windowsplatform og i stedet - i princippet - kan nøjes med en tyk fiberforbindelse til nettet og en browser.
3. Jeg har også en drøm om, at vi inden alt for mange år har en PC pr. elev. Om PC'en er skolens eller elevens egen er mig egentligt ligegyldigt. I de større klasser er de private bærbare allerede så småt ved at brede sig, og jeg mener, at det må være skolens pligt at sikre, at de som en naturlig ting har adgang til net, printere, osv.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Hej Anders.

Jeg har lige et par kommentarer til det du skriver.

Ad roaming profiles - dette er et tydeligt eksempel på at Microsoft aldrig har været tænkt som en flerbrugerløsning.
Dit problem med dræbende lange logintider på en Windowsmaskine med rp kan du såmænd også opleve på et switched netværk.

Problemet skyldes tit at folk hælder alt muligt skrammel ned i dokument mappen, og da rp fungerer ved at ALT flyttes frem og tilbage, ja så kan det tage en krig.

I modsætning, så flyttes der INTET på en *nix maskine ved indlogning, det eneste der sker er at brugerens hjemmebibliotek bliver mountet under /home.
Det giver endvidere den fordel at en brugers opsætning af skrivebord vil være den samme, uagtet der logges ind fra en tynd klient eller en tyk klient.

Generelt er tynde klienter noget der i langt højere omfang bør benyttes i skolerne, dels pga. den umiddelbare kvalitet (lang levetid, robuste, ikke nær så modtagelige for vandalisme), dels pga. den måde et netværk af tynde klienter kan administreres, især hvis vi taler *nix (LTSP).

Mht. de få programmer der kræves (og gør de så i virkeligheden det?), så er der den mulighed at sætte en MS terminalserver op til lige specifikt dette, og så køre RDP på de tynde klienter mod denne - det virker faktisk enklere end det lyder.

Hvad nu hvis man begyndte at stille nogle krav, meget enkelt hvis skolerne organiserede sig, vred armen om på Mikrov og slet og ret krævede at de tog sig sammen?

Det er simpelt hen for tyndt at man her i landet er så n.... løse at man ikke tør stille krav.
Normalt har indbyggere i dette land ellers har ret høje tanker om sig selv og er ikke specielt autorititstro, men når det så kommer til et opgør mod at lade sig underkaste ET amerikansk firma, ja så logrer halen med hunden så det er til at få kvalme af.

/Christian

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Problemet skyldes tit at folk hælder alt muligt skrammel ned i dokument mappen, og da rp fungerer ved at ALT flyttes frem og tilbage, ja så kan det tage en krig.

Microsofts operativsystemer, er lavet til at køre på advancerede computere, hvor processoren indeholder en kopimaskine, så enhver kopiering uanset antal bytes, gøres på meget kort tid. Desvære, laver Intel endnu ikke processorer, til sådanne computere.

  • 0
  • 0
Lars Pedersen

Hvad jeg savner i debatten, og derfor nu selv må sparke ind, er dette: Hvorfor i alverden skal vi overhovedet acceptere, at eleverne skal deles om computerne? Alle andre professionelle brugere betragter PC'en som et personligt arbejdsredskab. Man skal ikke glemme, hvad P'et i PC står for!

Så kan undervisningen planlægges ud fra, at der altid er computere til rådighed (hvilket i øjeblikket er en sjældenhed).

Hørt!
Jeg er lærer på et gymnasium, hvor vi har valgt at kræve, at eleverne kommer med deres egen bærbare pc, og at de altid har den med. Hvis man skal ned og hente bærbare pc'er til eleverne, og køre dem ind i undervisningslokalet på rulleborde, så bliver inddragelsen af IT i undervisningen kun noget der sker ved festlige lejligheder.

Og det dur ikke, for eleverne lærer ikke at bruge computere som værktøj af sig selv.

Og ja, det giver da nogle udfordringer mht. det trådløse net. Er der noget andet sted ude i virkeligheden, hvor de bærbare computere står tættere end de gør i et klasselokale med 30 elever?

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

rp fungerer ved at ALT flyttes frem og tilbage, ja så kan det tage en krig.

Roaming profiles lyder som en kæmpefejltagelse, hvis det implementeres på en skole, hvor eleverne ikke har deres faste PC. Hvis 20 elever logger ind nogen lunde samtidigt over samme accesspoint, så skal det jo tage en evighed inden undervisningen kommer igang. Hvis nogen arbejder på sådan en skole, burde de bede om at få det lavet om.

På den skole hvor mine børn går (Ballerup kommune), er det et krav at de har en USB-disk med. Egentlig burde de gemme deres filer på deres skoleintra, men da netværket er så ustabilt har lærerne stillet kravet om USB-diske. Den ældste dreng har allerede mistet to i år og vi skal selv betale...

  • 0
  • 0
Niels Henriksen

Hvis man vil have at danske elever skal være fremme i skoen mht. IT, så giv dem en bærbar hver. Vi ser jo tit at de ikke koster ret meget nu. Det betyder også at eleverne ikke behøver at logge ind, men kan være på direkte hele tiden.

Det giver også eleverne en mulighed for at være fortrolig med IT når de i fritiden kan bruge deres maskine.

Hvorfor skal vi betale for at eleverne får en bærbar når staten ikke vil betale for vores er der nok nogle der vil sige..... men lad dog eleverne komme forrest i rækken så de kan få en stor viden på området....

Selv gik jeg ud af folkeskolen i '88 og vi havde kun nogle få PC'ere (IBM kompatible naturligvis) i ét lokale...

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Microsofts operativsystemer, er lavet til at køre på advancerede computere, hvor processoren indeholder en kopimaskine, så enhver kopiering uanset antal bytes, gøres på meget kort tid. Desvære, laver Intel endnu ikke processorer, til sådanne computere.

WHAT????

  • 0
  • 0
Jens Madsen

WHAT????

Det jeg mener er, at Microsofts operativsystemer og software, er lavet til morgendagens computere - de har altid været en del foran deres tid, og krævet teknologi, der først kunne købes om 5 - 10 år, hvis det skulle køre ideelt. Selv det hurtigste og det bedste på markedet idag, kører som var det skrot, med et OS fra Microsoft.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det jeg mener er, at Microsofts operativsystemer og software, er lavet til morgendagens computere - de har altid været en del foran deres tid, og krævet teknologi, der først kunne købes om 5 - 10 år, hvis det skulle køre ideelt. Selv det hurtigste og det bedste på markedet idag, kører som var det skrot, med et OS fra Microsoft.

Det var da den største gang ævl du til dato har præsteret.

Hvis roaming profiles skulle fungere, så skulle der bogstaveligt talt være en parallel processor med en busbredde på 1 megabit, og netværksforbindelser skulle nærmest være parallelle fiberforbindelser på tykkelse med et 2 tommer vandrør.

Jens det ville klæde dig at forstå noget helt basalt før du udtaler dig!

/Christian

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Som sagt, kan du implementere muligheder for kopieringer af data - så der sendes kopiordre ud på bussen, og det ikke optager plads på bussen. CPU'en, kan holde øje med kopieringer, så der læses fra original positionen, trods der bedes om destinationsplaceringen, og der kan tages højde for om data modificeres osv. Det, at tage højde for kopieringer, og at sende kopi ordre ud, så ram kredse, harddiske, o.l. selv står for kopieringen og gør det hurtigt, eller kopierer direkte mellem to enheder på Internet, uden at gå via CPU'en, er ikke blandt det som Intel's processorer har features til at administrere på nuværende tidspunkt. Det tætteste, som de kommer på det, er DMA - og det er ikke helt det samme, da det stadigt foregår som en kopiering - og ikke gemmes f.eks. som en reference internt på ram'en, for at undgå de store kopieringer og stort energiforbrug.

Det er muligt at lave cache, ram kredse, flash harddiske, harddiske mv. der kan foretage enorme kopieringer, på meget kort tid (uanset størrelse af kopieringen) - f.eks. fordi at ram kredse fungerer med en intern meget bred bus arkitektur, samt at de kan notere rows der har delvis samme indhold i en tabel for hver row, og derved undgå kopieringer, der fylder over en række - og en række, kan jo kopieres på éen gang.

I nogle tilfælde, kan også spares data der overføres på netværket, fordi at computeren og operativsystem, ved det er kopiering, og data kan derfor sendes multicast, til flere computere, der behøver data samtidigt.

På nuværende tidspunkt, er kopiordren en forsømt ordre, der typisk kræver en tid, der afhænger af antal data som skal flyttes. Det er ofte ikke nødvendigt, ved at bruge hardwarens mulighed for kopiering. I dag, har ram kredsene, dog hellerikke indbygget kopieringsordre, så der mangler også support for funktionen. Men simple ting som kopiering, behøver ikke normalt flere tusind bit brede busser, og parallel computere, hvis det gøres fornuftigt.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Vi har åbentbart delte meninger om, hvad morgendagens teknologi tilbyder. Jeg mener, at fremtidens computere, vil være særdeles velegnede til at håndtere kopierede data, og at fremtidens netforbindelser, routere, og trådløse net det samme. Det er intet teknisk problem i, at forsyne en router, eller trådløs accesspoint med buffer, så data der er sendt til forskellige modtagere, kun sendes éen gang, hvis de er identiske - såfremt samme data, er sendt indenfor nogle minutter, vil der kunne henvises til de gamle data, og afviger de i mindre grad, sendes forskellen ud (som ved komprimeringsalgorithmer). Det betyder, at hvis der sendes samme data til mange klienter, specielt trådløs, så kan de sendes ud multicast, og er samme data, eller data der ligner, blevet sendt mindre end 5-10 minutter før, så fylder data intet.

Problemet er, at nutidens processorer, ram kredse, flash hukommelser, harddiske, routere, og access points, ikke i særlig høj grad håndterer kopierede data. De fylder godt op på busser, og i luften. Det er intet teknisk problem i at løse dette problem, men Intels processorer, gør i visse sammenhæng det svært, fordi det ikke er understøtter i hardware.

Jeg er positiv omkring fremtiden, og tror nemt, at Microsofts programmer vil kunne køre effektivt, på morgendagens computere. Teknisk, er der intet problem, at lave computere som Microsofts software vil køre ideelt på - men Microsoft, har som sædvanligt været lidt tidligt ude, og krævet computerkræfter, der hører morgendagens computere til.

  • 0
  • 0
Anders Olesen

Jeg tror nu nok, at man mange steder laver det sådan, at der sættes en størrelsesbegrænsning på profilen f.eks. 30MB, og at dokumentmappen ikke er en del af profilen, men mountes (Hvad er det nu, det hedder på M$-sprog???) som et drev via group policies.
Ikke desto mindre siger en simpel udregning, at hvis der er 25 klienter på samme AP, og alle skal flytte 30 MB, vil det tage 25 klienter*30 MB *8 byte/bit / (54/25)Mb/s båndbredde * 60 sek/minut = 14 minutter at få alle klienter logget på...

Mht. de få programmer der kræves (og gør de så i virkeligheden det?), så er der den mulighed at sætte en MS terminalserver op til lige specifikt dette, og så køre RDP på de tynde klienter mod denne - det virker faktisk enklere end det lyder.

Det er absolut en mulighed. Lykkeligvis bliver der flere og flere tilsvarende tjenester tilgængelige på nettet - flere af dem endda gratis. På den måde vil vi med lidt held kunne slippe ud af både Mikrov's og M$'s kløer...

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Ikke desto mindre siger en simpel udregning, at hvis der er 25 klienter på samme AP, og alle skal flytte 30 MB, vil det tage 25 klienter*30 MB *8 byte/bit / (54/25)Mb/s båndbredde * 60 sek/minut = 14 minutter at få alle klienter logget på.

Nej, det vil tage meget, meget længere tid.

Dels er det ikke envejs, men der er kun en kanal til rådighed, dels skal man tage hensyn til kollisioner.

En (meget grov) tommelfingerregel for (shared) CSMA/CD siger at man maks kan kan regne med at udnytte 40% af båndbredden - for CSMA/CA er det væsentligt lavere da der ikke er nogen mulighed for at "trække i håndbremsen".

Herudover så nytter 802.11g ikke en bjælde bare der er en enkelt b klient, for så er det den der sætter dagsordnen!

/Christian

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Nej, det vil tage meget, meget længere tid.

Dvs at man skal regne med at det tager en klasse 35 minutter at logge på. Det dur bare ikke når en skoletime er på 40-50 minutter.

Når elevernes filer alligevel ligger på USB-diske eller Skolekom eller Skoleintra eller Google Documents, så er det ligegyldigt med roaming profiles og mappede drev. PCerne behøves bare en IP-adresse og så kan de arbejde.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

@Niels - Roaming profiles er noget bras, og i trådløse miljøer kan det hurtigt blive uanvendeligt.

Jeg mener stadig at det eneste rigtig i skolemiljøer, af en lang række årsager, er tynde klienter, og det skal så iøvrigt ikke være Windows baseret - på den måde kan der logges ind til samme skrivebord tykt, tyndt eller hjemmefra.

Om man så vil ty til en billig LTSP løsning, eller har råd til en Sun Ray løsning kan komme an på så meget, men nok primært penge.

Det største problem i hele den diskussion er ikke teknisk, men mentalt hvilke gør det endnu mere trist.

/Christian

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Herudover så nytter 802.11g ikke en bjælde bare der er en enkelt b klient, for så er det den der sætter dagsordnen!

Det kan man forhindre på de fleste accesspoints ved at sætte dem til at køre "g-only".
Hvis en af eleverne har et 802.11b så må det bare udskiftes, WiFi kort koster jo ikke alverden.
I øvrigt så kan man slippe helt for det problem ved at køre 802.11a (som ligger på 5 GHz og er stort set uforstyrret) men det vil sandsynligvis kræve at man udstyrer eleverne med WiFi kort.
Jeg nævner ikke 802.11n her fordi det fortsat er en draft.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det kan man forhindre på de fleste accesspoints ved at sætte dem til at køre "g-only".

Bevares, men det medfører andre problemer, primært at g's frekvensspektrum er meget bredere end b's.

Hvis en af eleverne har et 802.11b så må det bare udskiftes, WiFi kort koster jo ikke alverden.

Sådan fungerer verden ikke, så glem alt om det!

I øvrigt så kan man slippe helt for det problem ved at køre 802.11a (som ligger på 5 GHz og er stort set uforstyrret) men det vil sandsynligvis kræve at man udstyrer eleverne med WiFi kort.

Hvilket heller ikke er en gangbar løsning.

/Christian

  • 0
  • 0
Jens Madsen

En stor del af de data, der overføres når en elev logger på, gemmes på harddisken under "Default Settings". Er data først gemt her, vil det ikke tage så lang tid, næste gang der logges på. Det er derfor kun et problem, allerførste gang, at computerne bruges efter installation. Bruges programmer som deep-freeze, eller steady-state, er det bedst, at logge ind som elev (eleverne), inden harddisken fryses. Men på stationære, med hurtige gigaforbindelser, betyder det ikke meget.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Det er derfor kun et problem, allerførste gang, at computerne bruges efter installation.

Det er forudsat at en elev altid bruger samme PC. I praksis er det tilfældigt hvilken PC eleven benytter. For vores lokale skole vil jeg anslå at der er ca 3x25 bærbare PCere til 12 klasser á 22 elever i indskolingen. Dvs hver elev benytter en tilfældig ud af 75 PCere og hver PC benyttes af op til 260 forskellige elever. (Det er iøvrigt her at skolen klarer netværksproblemet ved at kræve at eleverne har USB-diske med, så de ikke behøves at logge ind).

  • 0
  • 0
Martin Sølvkjær

Det meste af debatten forekommer mig at gå ud på at løse problemer med systemer, som ikke er egnet til skoledrift. Opsætningsproblemer, som bunder i at Windows- og PC-religionen forsøger at omgå uhensigtsmæssig arkitektur for nomader der vandrer mellem computere.
Tynde klienter, fx SunRay, koster mellem 1/2 og 1/3 af windowscomputere. Heri er ikke indregnet strømbesparelse, men serverandel/licenser er indregnet. Det har out-of-the-box de faciliteter jeg fornemmer at skolerne ønsker.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

[SunRay]... har out-of-the-box de faciliteter jeg fornemmer at skolerne ønsker.

Jeg har prøvet at kigge på Sun Ray.
Prisen kan jeg finde til 650-850$ eksklusive skærm, mus og keyboard, hvilket er nogenlunde det samme som de billigste Windows-bærbare, som inkluderer de tre nævnte ting.
Der er tilsyneladende ikke indbygget trådløst netværk. Skærmen, musen, tastaturet er separate enheder (er de med i prisen?) og hvis man også skal have en separat trådløs enhed, så skal eleverne rende rundt med 5 forskellige enheder og sætte dem rigtigt sammen. Det dur altså ikke som erstatning for bærbare PCere, men kan til nød bruges i et dedikeret computerlokale (som jeg tror skolerne er på vej væk fra).
Der er åbenbart kun en USB-port, så der skal også en USB-hub til.
Og hvad når børnene har optaget en film, som de skal overføre, kan det så gøres via USB-stikket, når softwaren kører på en virtuel server?
Så umiddelbart virker det ikke lovende med en Sun Ray eller med tynde klienter generelt.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Det er forudsat at en elev altid bruger samme PC. I praksis er det tilfældigt hvilken PC eleven benytter. For vores lokale skole vil jeg anslå at der er ca 3x25 bærbare PCere til 12 klasser á 22 elever i indskolingen. Dvs hver elev benytter en tilfældig ud af 75 PCere og hver PC benyttes af op til 260 forskellige elever. (Det er iøvrigt her at skolen klarer netværksproblemet ved at kræve at eleverne har USB-diske med, så de ikke behøves at logge ind).

Den nemme løsning, er sikkert at alle bruger samme brugerlogin og password - hvis der bruges deepfreeze, eller steady state, er alligevel ikke muligt, at gemme direkte på computerens harddisk. Et fælles brugerlogin, vil skulle gemmes (der logges ind), inden deepfreeze/discprotection aktiveres, eller profilen er tilbageført fra backup'en. Eleverne, kan så have deres egen USB nøgle, til at opbevare filer.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Tynde klienter, fx SunRay, koster mellem 1/2 og 1/3 af windowscomputere. Heri er ikke indregnet strømbesparelse, men serverandel/licenser er indregnet. Det har out-of-the-box de faciliteter jeg fornemmer at skolerne ønsker.

En tynd klient, kan i princippet laves utroligt billig: Med effektivt software, kan alt ligge i en lille flash hukommelse, og der behøves hverken harddisk, eller hurtig CPU. En tynd klient, kan laves med ganske få chips, og til en pris på ganske få hundrede kroner.

Det kan været et problem, at anvende de standard protokoller der er for remote login, fordi at de måske sætter større krav til hardware - men det kan nemt løses, ved at have en server, som "omsætter" til en protokol, der kræver færre hardware resourcer og hukommelse.

Man kan meget nemt, lave en tynd klient, som single-chip - selv med USB stik, og mulighed for at kunne benytte USB flash diske. Det betyder en teoretisk pris, under 20 dollar, og ved masseproduktion, ned til 5-7 dollar.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

@Christian
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være specielt urealistisk at kræve et bestemt type WiFi kort i skolen.
Hvis det endeligt skulle være så kunne skolen enten sælge (med pæn mængderabat) eller låne kortene ud til de elever som ikke havde det rigtige kort selv.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

@Christian
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være specielt urealistisk at kræve et bestemt type WiFi kort i skolen.
Hvis det endeligt skulle være så kunne skolen enten sælge (med pæn mængderabat) eller låne kortene ud til de elever som ikke havde det rigtige kort selv.

Hvilken type kort havde du så forestillet dig det skulle være?

Internt - skille maskinen, forskellige busser - nej vel?

PCMCIA - hmmm.

USB - måske, og hvad så med at få dem til at virke, drivere til forskellige OS'er osv?

Nej det er ikke nogen farbar vej.

/Christian

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Enten PC-card eller USB det skulle jo være nemt.

Jeg kan ikke se det helt store problem i driveren: om man slås med driveren til det indbyggede WiFi kort eller til et eksternt er i mine øjne det samme.
Man skal selvf. vælge et godt og bredt understøttet kort.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Hvis det er skolens egne computere, er det ikke noget problem. Skolerne er allerede underlagt masser af krav, til hvilket IT de må købe. Du kan ikke bare købe hvadsomhelst. Det skyldes, at f.eks. kommunens IT afdeling, supportere de købte dele, og de vil ikke supportere IT udstyr, som de ikke har sat sig ind i. Du er både låst til leverandør, til mærke, og måske endog til "lovlige" modeller.

Hvis eksempelvis at IT-afdelingen, har et image til skolen, så er den kun afprøvet og lavet til bestemte modeller af computere, og med bestemt hardware. Sætter du dit eget lydkort i, vil det oftest ikke fungere.

Endeligt, kan det direkte være ulovligt, at købe udstyr, udenom IT afdelingen, som ikke er godkendt af dem - og udløse bøder. Du må ikke bare sætte en spegepølse computer på computerens administrationsnet.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

@Christian
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være specielt urealistisk at kræve et bestemt type WiFi kort i skolen.
Hvis det endeligt skulle være så kunne skolen enten sælge (med pæn mængderabat) eller låne kortene ud til de elever som ikke havde det rigtige kort selv.

Come-on det kan du ikke mene seriøst.

Det vil bare betyde at det blev brugt oceaner af tid på at lave en gang symptom behandling, tid der ville gå fra undervisningen.

Eleverne kan have Windows maskiner i forskellige udgaver, de han have Macs eller Linux.
Nogle maskiner har måske slet ikke PC card slot, andre har kun 2 USB porte der allerede er optaget, osv, osv.

Nul det er en dødssejler, udover det slet ikke løser det grundlæggende problem, nemlig hvordan et trådløst netværk er sat (korrekt) op, og hvordan det benyttes.

/Christian

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Jo det mener jeg seriøst men jeg mener ikke at det er en langtidsholdbar løsning for alle skolernes it-problemer, det er kun en forholdsvis simpel løsning på det nævnte båndbreddeproblem. Den model bruges i øvrigt også i erhvervslivet: "Har du ikke A ? Her er et kort, hvis det ikke virker kan du bruge en ledning."

  • 0
  • 0
Christian Nobel

hvis det ikke virker kan du bruge en ledning.

Se den er jeg så til gengæld enig med dig i, og det er nok også det der ville være den allerbedste work-around.

Placer en trådløs klient ("omvendt AP") samt en switch i hver klasse og brug så udelukkende kabler ud til elev maskinerne - det vil skære rigtig mange problemer væk, især der hvor de trådløse netværk er konfigureret med en skovl.

/Christian

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

"Placer en trådløs klient ("omvendt AP") samt en switch i hver klasse og brug så udelukkende kabler ud til elev maskinerne"
Det er sku da latterligt. Det er så nemt at trække et kabel ud til samtlige klasseværelser, og det giver endnu bedre performance.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Placer en trådløs klient ("omvendt AP") samt en switch i hver klasse og brug så udelukkende kabler ud til elev maskinerne - det vil skære rigtig mange problemer væk.

Det vil godt nok smadre mange PCere og give en del tandskader når eleverne snubler i ledningerne. Den løsning synes jeg bestemt ikke om.

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Det vil godt nok smadre mange PCere og give en del tandskader når eleverne snubler i ledningerne. Den løsning synes jeg bestemt ikke om.

Så kan de lære at se sig for ;-) men børn går nu ikke i stykker så let som en computer.

Kunne man ikke hænge/sænke ledningerne ned fra loftet når det er nødvendigt?

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det er sku da latterligt. Det er så nemt at trække et kabel ud til samtlige klasseværelser, og det giver endnu bedre performance.

Man skal passe på med at trække ting ud af konteksten!

Dels beskrev jeg det overlagt som en work-around, ikke nødvendigvis som en blivende løsning, dels kan en kabeltrækning til alle klasselokaler gå hen og blive en kostbar/besværlig løsning.

/Christian

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Man skal passe på med at trække ting ud af konteksten!

Ja, det skal man, men det er også vigtigt at kunne svare på konkrete forslag.

Så dyrt er det altså heller ikke at trække et kabel til samtlige lokaler. Og det er en engangs investering.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Kunne man ikke hænge/sænke ledningerne ned fra loftet når det er nødvendigt?

Det er stadig underlig symptombehandling. De bærbare PCere er rigtigt gode når det trådløse netværk virker og det gør det nogen steder.
Problemerne er at nogle skoler har accesspoints som ikke virker godt nok og at nogle skoler har for tunge indlogningsprocedurer (specielt roaming profiles).
Der er simple løsninger til begge dele: Bedre access points og simplere indloging.

Bortset fra det, så tror jeg at ca 30 ekstra netværkskabler med eller uden hæve/sænkeanordninger vil koste væsentligt mere end det gode accesspoint som der er brug for.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Ja, men de bærbare skal jo stadig have strøm?

På vores lokale skole har de nogle store rullevogne med hvert et klassesæt af bærbare PCere, som bliver opladet når de er i rullevognen. I en time tager eleverne PCerne ud og kører på batteri i løbet af timen. De anvender ikke løs mus, så der er kun en enhed at holde styr på og der er ingen ledninger uden for rullevognen.

I klasselokalerne er der et elektronsk "whiteboard" (en projektor og en trykfølsom skærm), hvilket der ikke er i de dedikerede PC-lokaler hvor man kan have stationære PCere (eller evt tynde klienter).

Det eneste der mangler på skolen er et velfungerende netværk. Men de bærbare PCere er da klart anvendelige uden.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

@Jon

Så dyrt er det altså heller ikke at trække et kabel til samtlige lokaler. Og det er en engangs investering.

Der gør du nok regning uden vært.

Men bortset fra det, så er vi slet ikke uenige om at det er den bedste løsning af flere årsager:

Stabil
Hurtig
Sikker
Nemmere tilkobling

Men for at gentage, jeg kom med et forslag til en work-around der kunne tage en del af load'et fra det trådløse netværk, ikke den endegyldige sandhed.

@Niels

Der er simple løsninger til begge dele: Bedre access points og simplere indloging.

Vi kan blive enige om den simplere indlogning, men "bedre" AP er altså en væsentlig mere kompleks sag end som så, og kommer aldrig op på siden af et kablet netværk fsva. performance.

/Christian

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere