Har du en god idé til en app, der bruger offentlige data? Så kan du vinde 100.000 kr.

Erhvervsstyrelsen tilbyder en uforpligtende præmie til den, der kan finde på det bedste værktøj, som benytter sig af åbne offentlige data.

En app, der benytter sig af DMI’s vejrdata kombineret med GPS og gyroskop fra en smartphone til at udregne den optimale placering af en solcelle.

Eller hvad med en web-app, der benytter sig af de frit tilgængelige regnskabsdata til at sammenligne, hvordan forskellige virksomheder klarer sig sammenlignet med konkurrenterne?

Der er flere eksempler på smarte ideer til apps og web-tjenester, som benytter sig af data fra åbne offentlige data. Det håber Erhvervsstyrelsen på, at endnu flere vil tage til sig, og den har derfor lanceret en konkurrence ved navn Open Data Challenge. Præmien er på 100.000 kr. og går til de iværksættere, der udvikler det bedste værktøj, som gør brug af de åbne offentlige data.

»Vi har masser af offentlige data i Danmark i en kvalitet, som jeg ikke oplever, de har i de andre angelsaksiske lande. Hvis vi kan stille dem til rådighed og få virksomhederne til at bruge dem sammen med egne data, så kan det måske stimulere deres vækst,« siger kontorchef i Erhvervsstyrelsen Carsten Ingerslev.

Han og Erhvervsstyrelsen lægger dermed op til, at værktøjerne især er udviklet til andre virksomheder.

Bliv eksponeret på offentligt websted

Konkurrencen er åben for alle, selvom man skal have et cvr-nummer for at deltage. Deltagerne har indtil 16. november at indsende en beskrivelse af konceptet bag deres idé samt en forretningsplan. Herefter skal de fem bedste bud pitche deres ideer for en jury bestående af repræsentanter fra både Erhvervsstyrelsen, IBM, venturefonden Sunstone Capital samt den danske it-startup Queue-it.

Vinderen modtager 100.000 kr. uden yderligere betingelser og bliver desuden lovet eksponering på det offentliges websted for virksomheder, Virk.dk. Dermed får vinderne en mulighed for at nå ud til en stor del af alle danske virksomheder, der kommer forbi siden. Hvert år har virk.dk nemlig over 20 mio. besøgende ifølge Erhvervsstyrelsen.

»Det er et af Danmarks største udstillingsvinduer, som vi stiller til rådighed for vinderen. Mange virksomheder har ikke de økonomiske muskler til at få den slags opmærksomhed,« siger Carsten Ingerslev.

Der er en lang række af offentlige data, som kan indgå i løsningerne, heriblandt de offentlige virksomhedsdata og Danmarks Miljøportal. Derudover forsøger en række kommuner og en region at samle op på nogle af de offentlige data via portalen Open Data DK. Til sidst har Erhvervsstyrelsen også selv lavet en liste over kilder til offentlige data, som alle har mulighed for at tilføje i.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Svend Nielsen

Man bør nok - hvis man overvejer at deltage - tænke sig grundigt om. Reglerne er skruet lidt mærkeligt sammen, og betyder at man kan komme til at fortryde senere.

Reglerne siger: "4.1. Bortset fra rettigheder nævnt i pkt. 3.3. og pkt. 4.2. opretholder deltagerne i konkurrencen alle intellektuelle rettigheder til produktet eller løsningen, herunder materialet, data, know-how og information udarbejdet af deltagerne mens de deltager i konkurrencen."

OK - Så check 3.3 og 4.2: "3.3. Som deltager i konkurrencen giver du tilladelse til at vi, til brug for markedsføring af konkurrencen, kan bruge og offentliggøre (herunder på internettet); jeres navne, et kort referat af løsningen som du/I deltager med, eventuelle billeder, filmklip, blogs eller lydoptagelser af jeres deltagelse i konkurrencen, uden yderligere tilladelse fra jer. "

TIL BRUG FOR MARKEDSFØRING: Det må vel være før konkurrencen er afgjort - ellers er der vel ikke brug for markedsføring, eller?

"4.2. Vinderen af konkurrencen forpligter sig til at gøre sit produkt tilgængeligt uden beregning på Virk Data i en måned efter konkurrencens afslutning. Vinderen skal derfor lave en udgave af deres løsning, som kan offentliggøres og stilles gratis til rådighed for offentligheden, således at man kan se, hvad løsningen kan tilbyde af værdi for virksomheder, der ønsker at udnytte offentlige data til at forbedre deres forretning."

Dvs, på det måske mest kritiske tidspunkt i udvikliongsforløbet - skal en fungerende løsning stilles gratis til rådighed. Mon ikke en eller anden konkurrent kunne finde på at kigge med?

Normalt vil ens ophavsret gælde ubegrænset både før, under og efter en konkurrence. Når der eksplicit nævnes, at den kun kan hånhæves under konkurrencen, vil et godt råd nok være, at få en advokat til at checke de regler igennem en gang. Hvorfor, jo, bl.a. fordi: "1.9 Vi forbeholder os retten til at ændre formen eller indholdet for konkurrencen herunder vilkårene for deltagelse, ..." og "1.10. Vi forbeholder os retten til at udsætte eller aflyse konkurrencen i tilfælde af at Finansieringen af konkurrencen bortfalder"

What!! Udskriver man en konkurrence uden at være sikker på, at præmien kan finansieres??

Få lige advokaten til at dobbeltchecke inden I melder jer. Sorry.

  • 3
  • 0
#2 Christian Nobel

... er en meget dårlig målestok.

Hvert år har virk.dk nemlig over 20 mio. besøgende ifølge Erhvervsstyrelsen.

Og hvad så, udsagnet er nonsens?

Man kan sikkert også finde et gamer-site med 100 medlemmer som også har 20 millioner besøg(ende) om året.

Herudover, så har rodebunken virk.dk jo et hav af undersider, så selv om samtlige danske virksomheder i gennemsnit har besøgt stedet 66 gange på et år, så er det ikke ensbetydende med de overhovedet kommer ned i nærheden af denne "app".

Og uagtet hvor meget glas man har til rådighed, så kan man altså kun se en given mængde i et "udstillingsvindue".

  • 0
  • 0
#4 Erhvervsstyrelsen www.erst.dk

Hej Thomas

Hvad er det præcist, du mener, når du skriver, det er en rode butik? Du er velkommen til, at bruge alle de former for åbne offentlige data du mener, kan skabe værdi for din løsning. Vi er åbne for alle former for løsninger. Vi har blot prøvet at skitsere nogle dataer, man muligvis kunne bruge, men det skal ikke holde dig tilbage.

Hvis du har flere spørgsmål, så svarer vi meget gerne enten her eller på challenges@erst.dk

  • 0
  • 0
#5 Christian Nobel

I følge Version2's debatregler, står der bla. følgende:

"Du skal benytte dit rigtige fulde navn."

På mig virker det ikke specielt tillidsvækkende at en anonym entitet, med brugernavnet "Erhvervsstyrelsen www.erst.dk " deltager i debatten.

Hvis Erhvervsstyrelsen forventer at blive taget alvorligt, så er det også nødvendigt at det er levende mennesker der står frem som ansvarlige for projektet.

  • 5
  • 1
#7 Kevin Johansen

Jeg gav dit indlæg en thumbs down, da jeg helt ærligt synes, det er fuldstændig latterligt at bræge op om...

Hvad, i Pernilles første indlæg, mener du, at du ikke kan tage seriøst fordi der ikke er navn på? Selv hvis det var en eller anden fake profil, så kan jeg ikke se, at der er noget som helst i indlægget, der skulle give anledning til at føle sig provokeret eller tro at det er falske oplysninger.

Jeg kan rigtig godt lide Version2 og debatten herinde. Men det behøves altså ikke blive til Nationen2 hver gang en ansat i det offentlige giver sit besyv med (i kraft af sin stilling).

  • 0
  • 1
#8 Bjarne Nielsen

Det ligner godt nok ved første blik et af de der forsøg på gratis omtale. Og det har allerede virket.

Vores tidligere fødevareminister havde, da MRSA debatten var på sit højeste, også pludselig et behov for at lave en konkurrence om en nationalret.

Tit er det dog fotokonkurrencer man ser, hvor man gafler rettighederne til alle billederne for et lommekamera og to fotorammer. Yahoo har også lige yderst storsindet tilbudt mig at jeg gerne må stille mine billeder gratis til rådighed for dem og deres samarbejdspartneres markedsføring.

(gamle, gnavne mand skal nok tie stille nu)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere