Halvdelen af danskerne tvivler på det offentliges beskyttelse af persondata

Illustration: franz12/Bigstock
48 procent af danskerne er i tvivl om den digitale offentlige sektors evne til at passe på deres personlige oplysninger. Det viser en ny undersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen, der undersøger danskernes tillid til den offentlige sektors digitale løsninger.

48 procent af den danske befolkning er mere eller mindre utrygge ved den offentlige sektors håndtering af persondata. Det fremgår af en ny rapport fra Digitaliseringsstyrelsen ved navn Tilliden til den digitale offentlige sektor.

Her har 37 procent svaret ‘hverken eller’ til spørgsmålet om, hvorvidt de har tillid til at den digitale offentlige sektor forvalter persondata ordentligt forsvarligt, mens 11 procent har erklæret sig ‘uenige’ eller ‘meget uenige’ i udsagnet.

I rapporten, der er den første af sin slags, bliver det dog samtidig konkluderet, at tilliden blandt danskerne til det offentliges digitale løsninger generelt er høj. Undersøgelsen viser nemlig, at 78 procent af danskerne har tillid til den digitale offentlige sektor over en bred kam.

Læs også: Danmark nummer et i digitalisering fastslår ny EU-rapport

Rapporten undersøger den danske befolknings tillid til de digitale løsninger i den offentlige sektor på tværs af socio-demografiske forhold og kigger blandt andet på om der er forskel i tilliden på tværs af skel såsom etnicitet, køn, alder, uddannelse og indkomst.

Særligt alder og uddannelse har spiller en rolle i tillid, hvor særligt den ældste gruppe (de 75-89 årige) og de kortest udannede har en lavere tillid til det offentliges digitale løsninger.

Læs også: Minister efter hård MitID-kritik: Overgangen kræver tydelig kommunikation

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jarnis Bertelsen

48 procent af danskerne er i tvivl om den digitale offentlige sektors evne til at passe på deres personlige oplysninger.

Jeg er ikke i tvivl: Jeg føler mig sikker på, at (store dele af) det offentlige ikke kan håndtere persondata forsvarligt.

Der findes talrige eksempler, hvor adskillige har nået mediene. Tænk bare på CD-er med sundhedsdata send til den kinesiske ambassade, utallige læk af CPR-numre, og adgang til politiets køretøjsregister m.m. i Danmarkshistoriens Største Hackersag™ Samtidig kritiserer datatilsynet på årlig basis flertallet af kommunerne, for ikke at leve op til basal datasikkerhed.

Jeg er derfor ekstremt skeptisk, når vi opretter store registre med ekstremt personfølsomme data, fx dna-registeret, og bare skal stole på myndighederne når de siger, at det naturligvis bliver forsvarligt sikret.

  • 20
  • 0
#5 Martin Storgaard Dieu

Nu er der ikke et link til den originale rapport fra Digitaliseringsstyrelsen ved navn Tilliden til den digitale offentlige sektor, så der er lidt antagelser i følgende.

Kunne man ikke lave en næsten tilsvarende artikel med overskriften: 9 ud af 10 danskerne stoler på det offentliges beskyttelse af persondata.

Her har 37 procent svaret ‘hverken eller’ til spørgsmålet om, hvorvidt de har tillid til at den digitale offentlige sektor forvalter persondata ordentligt forsvarligt, mens 52 procent har erklæret sig ‘enige’ eller ‘meget enige’ i udsagnet.

  • 0
  • 1
#7 Martin Storgaard Dieu

Både rapporten og datagrundlaget for den kan downloades fra denne side.

Så er ovenstående tal korrekte. Og 78% svarer at de er 'enige' eller 'meget enige' i at de har generel tillid til de offentlige digitale løsninger. Det er uden at regne de 15% som svarer hverken eller.

Jeg føler lidt at denne artikel prøver at tegne et billede, som der ikke er datagrundlag for. Også selvom jeg er en del af de 11%, som er 'uenige' eller 'meget uenige' med, at jeg har tillid til, at de passer på mine oplysninger.

Man kan vel forsigtigt konkludere, at 37% ikke har nogen holdning til, at de offentlige passer på vores data? Og det kunne være et problem, man kan gøre noget ved igennem f.eks. saglige og spændende oplysningskampagner.

  • 1
  • 0
#9 Gert Madsen

Og 78% svarer at de er 'enige' eller 'meget enige' i at de har generel tillid til de offentlige digitale løsninger. Det er uden at regne de 15% som svarer hverken eller.

Det er vel ikke selvmodsigende?

Man kan jo godt have tillid til at indtastning ved Skat, bestilling af Corona-test etc. fungerer OK, og så have en holdning til at det offentlige efterfølgende kaster data i grams til stort set hvem som helst, der skriver "forsker" på sit visitkort, og iøvrige bruger tiden på at udfylde de formelle dokumenter.

Og det kunne være et problem, man kan gøre noget ved igennem f.eks. saglige og spændende oplysningskampagner.

Indtil videre har man holdt sig på niveau med tandpastareklamer. Og kan man komme med reelle fakta om sikkerheden, uden at man taber publikum?

Var det ikke bedre at gå den direkte vej, og bruge resurserne på at faktisk passe bedre på data?

Der går jo ikke en uge uden historier om det offentliges dårlige håndtering af data.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere