Ændring i Googles algoritme rammer halvdelen af de største danske virksomheder fra april

Mere end halvdelen af de 300 største danske virksomheder risikerer at blive nedprioriterede i Googles søgeresultater fra april. Google ændrer i nemlig algoritmerne for at give mobilbrugere bedre resultater.

Novozymes, Danske Bank og DFDS Seaways er blot nogle få af de store danske hjemmesider, der ifølge Google ikke er mobiloptimerede. Og ifølge en undersøgelse fra konsulentvirksomheden IIH Nordic har mere end halvdelen af de 300 største danske hjemmesider ikke en mobiloptimeret hjemmeside.

Det kan have store konsekvenser for synligheden af virksomhederne på Google. For nyligt udmeldte Google, at mobiloptimering vil have en betydelig indflydelse på søgeresultaterne. Mobiloptimerede sider vil nemlig blive fremhævet i mobilsøgeresultaterne, mens de sider, der ikke er mobilvenlige, vil blive nedprioriteret. Ændringen træder i kraft 21. april i år.

Når Google skal vurdere, om en hjemmeside er mobilvenlig kigges der på en række forskellige elementer. Bl.a. skal tekster kunne læses på små skærme, og så skal indholdet tilpasse sig enhedens skærmstørrelse, så brugeren ikke skal scrolle eller zoome.

IIH Nordic, der har specialiseret sig i online markedsføring, vurderer, at den manglende mobiloptimering vil ramme virksomhederne på bundlinjen. Selskabet vurderer, at de fleste virksomheder får mellem 20 og 30 procent trafik fra mobile enheder. Samtidig bruger nogle beslutningstagere mobilen, når de skal researche, sammenligne priser, finde tekniske specifikationer eller se video før de beslutter sig for et eventuelt køb, oplyser IIH Nordic.

Hvis du vil teste, om Google mener, en hjemmeside er optimeret til mobiltelefoner, kan du bruge Googles værktøj til test af mobilvenlighed. Her kan du se, hvilke udfordringer en hjemmeside eventuelt har samt hvad Google anbefaler som løsning.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ivan Skytte Jørgensen

Jeg prøvede for sjov skyld at lade den analyse min hjemmeside. Jeg har med vilje brugt et meget sparsomt stylesheet, så browsere kan tilpasse visning til hvad der er fornuftigt for brugere.
Googles analyse:
- "Teksten er for lille til, at den kan læses"
- "Der er links, som er for tæt på hinanden"
- "Der er ikke angivet en viewport for mobilenheder"

Øhhh? Hvis teksten er for lille, så er det da fordi browseren mener at at teksten skal være lille pr. default. Links som er for tætte på hinanden: Hmmm. tjaaa. jeg mener at browseren bør indsætte mere mellemrum hvis det er fornuftigt for brugeren. viewport: tjaaa, igen mener jeg at browseren bør have en fornuftigt indbygget default, men jeg kan da godt lægge en viewport på for at gøre google og browsere glade.

Min konklusion er at google tager lidt for stor hensyn til mobilbrugere med halvvejs defekte browsere. Men det er bare min holdning.

  • 4
  • 4
Lasse Lasse

Slutbrugeren er da ligeglad med, hvem der har skylden for, at siden vises dårligt. Han/hun taster jo bare et søgeord ind og får fremvist en side, som er dårlig, og bliver måske derfor nødt til at navigere tilbage og vælge det næste søgeresultat i stedet.

Om det er browseren eller websitet, som har skylden, er ligegyldigt set fra brugsvenlighedens synspunkt.

  • 4
  • 1
Lasse Hedeby

Styrkerne ved HTML5 og CSS3 i forhold til tidligere er netop at det ikke er browseren default der bestemmer hvordan sider skal renders, men den kode der ligger bag. Derved får man den samme oplevelse uanset hvilken browser man bruger bare den følger W3C standarderne.

I gamle dage da det var browserens default der bestemte havde man netop problemet med at så var en side optimeret til IE og derfor så den af h... til ud i Firefox.

Så uanset hvad du mener så må du til tasterne og følge anbefalingerne. Og hvis du så samtidig følger HTML5 og CSS3 så ser din side ens ud i alle browsere og på alle mobiler.

  • 4
  • 1
Lars Bjerregaard

Ivan, du har ikke forstået hvordan mobile browsere og websider fungerer. Løsningen er heldigvis simpel, memindre dit website gør ting der aldrig vil fungere i en mobil browser og ikke er responsive.

Læs her: https://stackoverflow.com/questions/1988499/meta-tags-for-mobile-should-...
og her: http://davidbcalhoun.com/2010/viewport-metatag/

Bottom line skal du som minimum indsætte ét enkelt metatag, viewport, i HEAD sektionen af din webside. Hold dig til: "name="viewport" content="width=device-width"

Hvis alt er godt fungerer siden nu glimrende i både desktop og mobile browsere. Prøv det. Hvis ikke har du noget arbejde at gøre med at lave siden mobilvenlig. Hint: Responsive Design.

  • 3
  • 0
Henning Hansen

Styrkerne ved HTML5 og CSS3 i forhold til tidligere er netop at det ikke er browseren default der bestemmer hvordan sider skal renders, men den kode der ligger bag. Derved får man den samme oplevelse uanset hvilken browser man bruger bare den følger W3C standarderne.

Hvilket er ret irriterende, når man netop selv vil have max kontrol med, hvad man ser på sin skærm, og hvordan det præsenteres - det er trods alt min egen browser og computer, jeg benytter, og den skal arbejde for mig og mine ønsker, herunder om jeg foretrækker stor eller lille tekst (kommer an på, om jeg har husker brillerne ;-), at jeg ikke vil se flash og popup-reklamer m.m.

  • 1
  • 1
Ivan Skytte Jørgensen

Ctrl og + eller - så zoomer du teksten (og for det meste også designet).

Firefox husker hvilke domæner har zoomet til hvilken tekststørrelse. Så skal man kun gøre det én gang.

Det er en glimrende feature, som jeg nogle gange bruger. Men hvis websiden nu lod være med at specificere font-størrelse, så have browseren automatisk vist det i den størrelse som brugeren foretrak.

  • 1
  • 0
Ivan Skytte Jørgensen

Glimrende forklaring her også: https://developers.google.com/web/fundamentals/layouts/rwd-fundamentals/...
Kopier META tag'et direkte ind. Voila!

Jeg læste godt deres forklaring, men jeg undrer mig bare meget over hvorfor alle websider skal have det meta-tag ind, fremfor at mobil-browserne defaulter til det. Er der nogen, som har eksempler på at det ville have negativ indvirkning mobil-webbrowsere?

  • 0
  • 0
Lars Bjerregaard

men jeg undrer mig bare meget over hvorfor alle websider skal have det meta-tag ind, fremfor at mobil-browserne defaulter til det


Mobil browsere har som default en view-port på typisk 1000pixel. Det vil sige at den loader websiden som om den havde en skærm der var 1000pixel bred. Det gør den fordi at rigtigt mange websider ikke er "responsive", og derfor ikke tilpasser sig skærmbredden, og er lavet til en skærmbredde på minimum ca. 1000 pixel. Det vil sige at den "lader som om" den er en desktop browser. Hvis den ikke gjorde det, ville alle disse sider bryde hulkende sammen. Når man explicit sætter view-port i sin html, så siger man til mobil browseren: "Denne webside fungerer også på en skærm der er 400pixel bred, eller 700pixel, eller 2000pixel, eller....". Med andre ord - denne webside fungerer på en mobil browser.

I de onde gamle dage (og desværre stadigvæk) lavede webdesignere deres webside til at blive vist på en skærm som er "minimum 600pixel i bredden", eller lignende. Med andre ord, de designede til en desktop skærm, som om at en webside er et stykke papir. I de mobile tider holder den ikke (og gjorde aldrig rigtigt), og man designer websider så de fungerer på variable skærmbredder. Det hedder responsive design. Det er sådan man skal designe websider, i anerkendelsen af, at der er nu er masser af andre gyldige formfaktorer end en desktop skærm. Det er det som Google vil fremskynde med tiltaget; kald det et "tag jer nu sammen" tiltag.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize