Halvdelen af de offentligt ansatte kender til brud på it-sikkerheden

Halvdelen af de ansatte ved offentlige arbejdspladser oplyser, at de kender til brud på it-sikkerhed, fremgår det af en rapport fra KMD.

Brud på it-sikkerheden på offentlige arbejdspladser er ikke noget ukendt fænomen blandt de ansatte. I hvert fald ikke ifølge en ny rapport fra KMD Analyse. Her tilkendegiver halvdelen af de offentligt ansatte, at enten de selv eller deres kollegaer har begået brud på informationssikkerheden.

Samme undersøgelse viser, at borgerne er bekymrede for sikkerheden, men at de samtidig er villige til at dele data om dem selv, hvis de får en fordel ud af det. Og så deler hver femte ansatte sit personlige brugernavn og adgangskode med kollegaer, fremgår det af en pressemeddelelse fra KMD.

»Informationssikkerhed kan ikke varetages af it-systemer alene. Vi er nødt til at have brugeren med hele vejen for at undgå databrud. Især i det offentlige, hvor langt de fleste sikkerhedshændelser sker grundet menneskelige fejl. Så vi kan med fordel tage endnu mere fat i emnet i det offentlige Danmark,« siger koncernsikkerhedschef i KMD, Rasmus Theede, ifølge pressemeddelelsen.

Nogle af rapportens hovedkonklusioner er ifølge KMD:

  • Halvdelen af de offentligt ansatte kender til brud på informationssikkerheden på deres arbejdsplads
  • Danskerne er usikre på at udlevere personlige data på nettet – men vil gerne dele data om sig selv for personlige fordele
  • Danskerne har mest tillid til lægen og mindst til sociale medier
  • Mænd har størst tillid til egne evner - flere mænd end kvinder oplyser dog, de har haft problemer med it-sikkerhed inden for det seneste år
  • Halvdelen af danskerne er bekymret for efterretningstjenester på nettet

Rapporten ‘Informationssikkerhed i det offentlige’ er baseret på to landsdækkende spørgeskemaundersøgelser med deltagelse af henholdsvis 1.001 offentligt ansatte fra stat, regioner og kommuner samt 1.002 repræsentativt udvalgte borgere i Userneeds’ Danmarkspanel.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rune Jensen

Analysen tager da fat i interessante spørgsmål, men der mangler opfølgning.

Når så mange mennesker er skeptiske mht. efterretningstjenester på nettet, så har det nok en grund. Så hvad vil der blive gjort ved det... mere åbenhed i efterretningstjenesternes arbejde?

Det samme med offentlig sikkerhed. Hvad er årsagen til, at der opstår brud på sikkerheden? Hvilke konsekvenser har det for de mennesker, hvis data skulle beskyttes? Og hvordan kan de problemer afhjælpes, så der ikke sker brud fremover?

Hvem har iøvrigt betalt analysen, og er der afsat midler til løsninger....!

Det gennemgående tema er vel "troværdighed". Der foreligger et ret stort arbejde her af magthavere og politiske beslutningstagere. Særligt, hvis de skal overbevise mig om, at $72 ikke konsekvent brydes af efterretningstjenesterne. Hvor mange gange er en dommer f.eks. reelt inde over en aflytning eller overvågning af en eller anden art imod fuldstændigt uskyldige?

  • 0
  • 0
Bjarne Nielsen

Vi mangler lidt information. Hvis der er tale om at halvdelen af de offentligt ansatte godt kan huske den sag fra aviserne for flere år siden, hvor en sysadm blev fyret for at have søgt patientdata på en fjernere slægtning, så er jeg ikke så bekymret; så virker systemet.

Men hvis der er tale om, at de har oplevet gentagne brud på it-sikkerheden, og ikke tør eller orker eller ved, hvor de skal indrapportere det, eller hvis de oplever at indrapportering ikke har andre konsekvenser end for dem selv, så er vi virkeligt på dybt vand.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere