En familie på to voksne og to børn fra Greve syd for København føler sig godt og grundigt taget ved næsen af rejseselskabet Primo Tours, skriver Ekstra Bladet.
De fire blev nemlig lovet en gratis ferie på Primo Tours hjemmeside, men det tilbud har rejseselskabet nu annulleret.
Familien havde bestilt en 14 dages ferie til Gran Canaria gennem Primo Tours' iPhone-app.
Det opsigtsvækkende var prisen, som i app'en var angivet til 0 kroner. Knaldtilbuddet blev dog igen bekræftet, da familien klikkede sig videre fra iPhone-app'en til Primo Tours' hjemmeside.
Her fremgik det, at familien sparede 6.798 kroner per næse ved at bestille rejsen.
»Vi bestilte rejsen til 2 voksne og 2 børn og betalte et gebyr på 138 kr. pr. person og modtog pr. mail bekræftelse og e-billetter. Pengene blev trukket fra kontoen,« skriver familien i en e-mail til Ekstra Bladets forbrugertjeneste, Vagthunden.
Men en salgskonsulent ringede dagen efter og annullerede tilbuddet og fortalte familien, at de stadig kunne komme af sted på ferie - dog ved at betale den fulde pris på cirka 27.000 kroner.
»I en mail skrev Primotours så, at nogen ' bevidst' har forsøgt at ' snyde' bookingsystemet, bl. a. fordi der ifølge rejsebureauet ' ALDRIG har været en pris i systemet, som passer med vores', og deres tekniker kan se, at ' der er ændret i URL'en (adressen på en hjemmeside, red.) ved bestilling'. Primo Tours beskylder os altså for at have hacket hjemmesiden og beder om vores ip-adresse for at efterforske sagen,« oplyser familien i en e-mail til Ekstra Bladet.
Familien mener altså at have ret til ferien til den annoncerede pris på 0 kroner.
Forbrugerjurist: Ikke nødvendigvis ond tro
Og det kan den meget vel også have, skriver Ekstra Bladets forbrugertjeneste i svaret:
»Betales der 552 kr. (gebyret, red.), er det ikke i sig selv givet, at der er tale om en fejl - med andre ord kan du ikke nødvendigvis siges at have været i ' ond tro'. Du skriver, at der annonceres med en besparelse på 6768 kr., og det er jo ikke utænkeligt, at en virksomhed kan lave et slagtilbud af den karakter, selv om det lyder meget billigt,« lyder det i svaret fra Vagthunden, jurist i Forbrugerrådet Jakob Steenstrup.
»På baggrund af dine oplysninger er min vurdering, at Primo Tours ikke er berettiget til at annullere rejsen eller kræve større betaling.«
Læs mere om sagen hos Ekstra Bladet.