Hængt ud som hackere: Familie købte dyr ferietur til 0 kroner

14 dage gratis på Gran Canaria kan blive til virkelighed for familie, der købte ferien med listepris på 27.000 kroner gennem iPhone-app hos rejseselskabet Primo Tours.

En familie på to voksne og to børn fra Greve syd for København føler sig godt og grundigt taget ved næsen af rejseselskabet Primo Tours, skriver Ekstra Bladet.

De fire blev nemlig lovet en gratis ferie på Primo Tours hjemmeside, men det tilbud har rejseselskabet nu annulleret.

Familien havde bestilt en 14 dages ferie til Gran Canaria gennem Primo Tours' iPhone-app.

Det opsigtsvækkende var prisen, som i app'en var angivet til 0 kroner. Knaldtilbuddet blev dog igen bekræftet, da familien klikkede sig videre fra iPhone-app'en til Primo Tours' hjemmeside.

Her fremgik det, at familien sparede 6.798 kroner per næse ved at bestille rejsen.

»Vi bestilte rejsen til 2 voksne og 2 børn og betalte et gebyr på 138 kr. pr. person og modtog pr. mail bekræftelse og e-billetter. Pengene blev trukket fra kontoen,« skriver familien i en e-mail til Ekstra Bladets forbrugertjeneste, Vagthunden.

Men en salgskonsulent ringede dagen efter og annullerede tilbuddet og fortalte familien, at de stadig kunne komme af sted på ferie - dog ved at betale den fulde pris på cirka 27.000 kroner.

»I en mail skrev Primotours så, at nogen ' bevidst' har forsøgt at ' snyde' bookingsystemet, bl. a. fordi der ifølge rejsebureauet ' ALDRIG har været en pris i systemet, som passer med vores', og deres tekniker kan se, at ' der er ændret i URL'en (adressen på en hjemmeside, red.) ved bestilling'. Primo Tours beskylder os altså for at have hacket hjemmesiden og beder om vores ip-adresse for at efterforske sagen,« oplyser familien i en e-mail til Ekstra Bladet.

Familien mener altså at have ret til ferien til den annoncerede pris på 0 kroner.

Forbrugerjurist: Ikke nødvendigvis ond tro

Og det kan den meget vel også have, skriver Ekstra Bladets forbrugertjeneste i svaret:

»Betales der 552 kr. (gebyret, red.), er det ikke i sig selv givet, at der er tale om en fejl - med andre ord kan du ikke nødvendigvis siges at have været i ' ond tro'. Du skriver, at der annonceres med en besparelse på 6768 kr., og det er jo ikke utænkeligt, at en virksomhed kan lave et slagtilbud af den karakter, selv om det lyder meget billigt,« lyder det i svaret fra Vagthunden, jurist i Forbrugerrådet Jakob Steenstrup.

»På baggrund af dine oplysninger er min vurdering, at Primo Tours ikke er berettiget til at annullere rejsen eller kræve større betaling.«

Læs mere om sagen hos Ekstra Bladet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (41)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Anonym

Jeps.. Helt enig. Jeg ville nok undre mig en del over det..

Den lugter lige så meget, som da en læredreng hævede alle pengene en måned, hvor alle fik hele afdelingens lønninger udbetalt på én gang.

  • 3
  • 2
#3 Sune Fibæk

.. og har man ikke et temmelig åbenlyst problem med sin betalingsgateway, hvis man via URL-hacking kan ændre prisen på sin bestilling?!

Men er da i øvrigt ret enig, hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det sikkert også. IANAL men juraen en åbenbart i orden. Spændende om forbrugerrådet får ret, hvis det kommer dertil.

  • 17
  • 0
#4 Mogens Hansen

Det er i hvert fald en fejl (men langtfra uset) hvis man selv kan ændre prisen ved at pille lidt ved URLen. Hvis man kan det - og gør det - vil jeg mene at man er i ond tro. Samt at den der havde lavet hjemmesiden bør have et hak i tuden.

  • 8
  • 0
#5 Ivan Johansen

Det er vel ikke mere åbenlyst end når man kan købe en mobiltelefon til 1 kr. Forretningerne gør hvad de kan for at gøre deres priser uigennemskuelige, hvilket også gør det svært at gennemskue hvornår der er sket en fejl.

  • 10
  • 2
#6 Malte Dan Baden Hansen

Selvfølgelig mener familien at de har ret til ferien, andet ville da være dumt. Men det ændrer ikke på at det er fuldstændigt sindsygt hvis de får rejsen til 0 kroner. Hvis det er sådan de vil lege, så kan de sku flytte til USA. En 14 dages rejse for hele familien for 500 kroner? Enten tænker de "ah vi prøver da lige og ser hvad der sker", eller også er de snotdumme.

  • 5
  • 7
#8 Peter Lind

Måske det bare er mig, men er det ikke forholdsvis åbenlyst, at det er en fejl, når man bliver tilbudt en gratis 14-dages rejse for fire personer til Gran Canaria?

Nej, det er det ikke. Det vil være åbenlyst, når man klikker sig videre fra app'en, og prisen vises korrekt. Eller når man modtager email'en, og prisen vises korrekt. Når man hele vejen gennem forløbet bliver præsenteret for samme pris (inkl. i bekræftelses-mailen, samt når pengene trækkes fra kontoen), så er det på ingen måde åbenlyst.

Hele ideen med tilbud er at de er tilbud: man kan ikke kræve af kunder, at de skal vide hvad et rimeligt pris-niveau er for et tilbud, ligesom det ikke giver mening at skyde skylden på kunderne fordi man har fejl i sit system ("Ond tro" skal påvises, det er ikke en default position man står i som kunde).

  • 21
  • 3
#10 Anonym

Der er vel ingen butikker, som vil give noget ud gratis uden at forvente, at få pengene ind igen?

Hvis de skulle have udloddet en rejse for 4 til Gran Canaria for 0 kr, havde de vel kørt en kampagne på, at selskabet blandt de, som bestilte en rejse for 4 til Gran Canaria inden for de næste 5 dage, ville udlodde én gratis ferie. Og den ville blive blæst stort op - for at få gang i salget og tørre den "gratis" ferie af på de andre gæster.

Er det er vel ikke også de samme mennesker, som tror på, at Kongen af Nigeria er død og har efterladt sin lækre kone, sit kongerige og kano til dem?

  • 4
  • 4
#11 Venligst Slet Min Bruger
  • 4
  • 4
#12 Kenneth Nielsen

Hmmm, mener hverken der er tale om Ond Tro eller en fejl, husker alt for godt at min gamle mormor og tipoldemor har købt rejser hos Spies og Tjæreborg til den helt usandsynlige pris af 1 kr.

De må da bare bide tænderne sammen og ryste op med en rejse til kunden.

De skulle hellere have vendt det her til ekstremt billigt PR.

Hvor meget reklame tror i selv man kan købe for 27.000,- det er delen dullemer ikke meget.

Men forretninger er generelt alt for forhippet på at de ikke skal tabe penge, og tænker ikke rigtigt længere frem.

Edit: rejse selskabet kunne have lært lidt af DELL Dell gav 225.000 kroner væk ved en fejl: »Vi håber, kunderne er glade« kilde : http://politiken.dk/tjek/penge/jura/ECE1552660/dell-gav-225000-kroner-va...

Blot mine 5 cent

  • 17
  • 1
#13 Peter Lind

Især hvis der vitterligt er tale om, at de har ændret i en URL.

Ja, klart hvis familien selv har ændret i en URL - men før der er bevis for at familien lyver, så kan man ikke konkludere noget på den baggrund. Og deres historie er netop at de har fået tilbuddet via en app, der så har ledt dem videre ind til hjemmesiden, hvor de så har slået til og betalt for tilbuddet. I den proces er det lige så sandsynligt at Primo tours lyver om den ikke-eksisterende pris, som det er at familien lyver om hvorvidt de har ændret i en URL.

Det vil så ikke være noget videre problem at tjekke om der skulle være spor i access-log'en - har familien leget med URL'en, så har de nok været inde på siden mere end én gang. Desværre er det så også yderst nemt at doktorere en access-log, så om vi får korrekt svar fra Primo tours er et godt spørgsmål.

Lige meget hvad er det (igen) en fantastisk dum måde at håndtere sagen på: "Hov, i har sku hacket vores side (for fejlen kan aldrig ligge på vores side), men hvad siger i til at købe ferien for den fulde pris?"

  • 10
  • 0
#14 Jens Holm

Så er dårlig reklame sikkert god reklame, lige nu ligner det en virkelig taber for primo tours.. De får for 27.000 dårlig reklame, og det kan reklame for 27.000 ikke rette op på.

  • 7
  • 1
#16 Peter Lind

Hvad nu, hvis jeg trisser ned i Fona og finder en mobil-telefon til den helt usandsynlige pris på 1kr? Jeg tænker "Det var da ligegodt ..." hvorefter jeg går op til ekspedienten og spørger om prisen er god nok. Ekspedienten er også undrende, og tjekker derfor med en eller anden support-fætter, der slå prisen op i en database. Her vises prisen godt nok til 1kr uden abonnement, så det må jo være rigtigt nok - hvilket videregives til ekspedienten i butikken, der så siger "Ja, den er sku go nok". Jeg køber derfor varen, og trisser ud af butikken.

Dagen efter bliver jeg ringet op af Fona, der vil have 10.000 kr for telefonen - de har nemlig opdaget at prisen for telefonen blev opdateret i deres backend af to omgange, lige omkring det tidspunkt hvor jeg købte telefonen. Første gang blev telefonen sat til 1 kr. 10 minutter senere blev fejlen opdaget (uafhængigt af support-opkaldet) og prisen rettet til 10.000 kr.

Hvis familien i eksemplet i artiklen ikke manuelt har rettet i en URL, så er der for mig at se nix forskel på det og så eksemplet her: de har tænkt "Hey, det er sku da et ret vildt tilbud" og så har de tjekket på hjemmesiden: samme pris, samme tilbud. Så har de været igennem bestillings-proceduren, stadig samme pris. De har endda betalt, fået bekræftelses-email og e-billetter. Det er ikke deres fejl at Primo tours har elendig software, der tillader scenariet her uden at vise blinkende advarsels-lamper - ligesom det ikke ville være min fejl at Fona har prissat ting forkert i en periode.

  • 13
  • 1
#18 Ivan Johansen

Jo, for med mobiltelefonen hører et abonnement, som du skal betale til i 6mdr. Sådan et kommer en rejse ikke med.

Jo, rejsen kom med et gebyr på 522 kr. Jeg synes også det lyder som et rigtigt godt tilbud. Men jeg ville nok tænke at de så regnede med at tjene på mad, drikke, forlystelser eller andet. Det er tit meget svært at gennemskue den reelle pris og de angivne besparelser er ofte meget fiktive.

  • 13
  • 1
#19 Peter Lind

Nu er der jo, som tidligere skrevet, en enorm forskel på en mobiltelefon (hvor det ikke er uset, at de koster 1 kr. + abonnement) og en 14-dages rejse til Gran Canaria.

Og jeg har set flyrejser til 0 kr. + gebyr, og lign. Derudover mindes jeg en rejsekonge, der har tjent masser af penge på at arrangøre ekstremt billige rejser (eksempelvis 1 kr.), netop fordi der var masser af penge at hente på opsalg senere.

  • 12
  • 1
#20 Ivan Johansen

Nu er der jo, som tidligere skrevet, en enorm forskel på en mobiltelefon (hvor det ikke er uset, at de koster 1 kr. + abonnement) og en 14-dages rejse til Gran Canaria.

Det er der måske for dig, men jeg kan hverken gennemskue priserne på mobiltelefoner eller rejser. Jeg synes at telefoner til 1 kr og rejser til 0 kr begge lyder billigt. Jeg ved så godt at der ender med at komme enorme gebyrer på i begge tilfælde men jeg kan sjældent gennemskue hvor meget.

  • 6
  • 1
#21 Venligst Slet Min Bruger

Og jeg har set flyrejser til 0 kr. + gebyr, og lign. Derudover mindes jeg en rejsekonge, der har tjent masser af penge på at arrangøre ekstremt billige rejser (eksempelvis 1 kr.), netop fordi der var masser af penge at hente på opsalg senere.

Men har du nogensinde set en fire personers rejse til Gran Canaria i 14 dage til 0 kr.?

Det er muligt, det virker arrogant, men jeg synes det er langt ude at påstå, at man helt seriøst troede, at rejsen da var gratis.

Går den, så går den selvfølgelig. Men det svarer i mine øjne til, at man får tilbudt et Rolex-ur til 999 kr. eller andet i den dur uden at alarmklokkerne ringer.

  • 1
  • 7
#22 Peter Lind

Går den, så går den selvfølgelig. Men det svarer i mine øjne til, at man får tilbudt et Rolex-ur til 999 kr. eller andet i den dur uden at alarmklokkerne ringer.

De har jo været hele møllen igennem: fra først at få tilbuddet, til at tjekke tilbuddet på hjemmesiden, til betaling, bekræftelses-mail og at få billetter tilsendt. De kan da sagtens have overvejet om det nu også kan holde vand - men når de har tjekket varerne ("Står der nu også Rolex bagpå og ikke Fakex?") så har prisen matchet det de så oprindeligt.

Jeg har ekstremt svært ved at se, at det skal komme forbrugeren til last, at Primo tours har så fantastisk dårlig software, at de kan komme afsted med at sælge rejser med 100% rabat, uden at de bliver gjort opmærksom på det.

  • 13
  • 1
#23 Venligst Slet Min Bruger

Jeg har ekstremt svært ved at se, at det skal komme forbrugeren til last, at Primo tours har så fantastisk dårlig software, at de kan komme afsted med at sælge rejser med 100% rabat, uden at de bliver gjort opmærksom på det.

Det kommer vel heller ikke forbrugeren til last - de har jo ikke mistet noget på det.

At Primo har fucket up er jeg helt enig i, men det bør sgu ikke betyde, at de skal forære deres produkt væk.

Jeg kan forestille mig, at hele Primos system er automatiseret, og det først er senere, der kommer menneskelig kontrol indover. Og det er jo så dér fejlen er blevet opdaget og familien bliver informeret.

Det er selvfølgelig uheldigt, at der er blevet indtastet en forkert pris, men fejl sker jo.

  • 1
  • 7
#24 Mads Vanggaard

Jeg lærte på et tidspunkt på et hacker kursus i det store udland, at et online køb er at betragte som en kontrakt imellem butikken og dig. Så hvis du kan butikken til at tilbyde dig vare XYZ til 1 kr., f.eks. ved at de stoler lidt for meget på hvad klienten (dig) sender til serveren (butikken), ja så er det deres problem - de tilbyder kontrakten om købet til dig. De er altså bundet til at levere varen til den billige pris, selv om de måtte opdage problemet.

I Danmark er det forskelligt? Man har garderet sig med, ond tro?

  • 1
  • 1
#25 Tim Wentzlau

Mon ikke fejlen ligger i selve appen. Eftersom prisen på hjemmesiden åbenbart kan manipuleres gennem urlen, kan man forstille sig at systemet er lavet sådan app'en sender prisen med i url'en, når den viderestiller bestillingen til hjemmesiden. Måske for at kunne lave tilbud, der kun gælder gennem app'en.

  • 7
  • 0
#26 Hans K. Sørensen

Det er muligt, det virker arrogant, men jeg synes det er langt ude at påstå, at man helt seriøst troede, at rejsen da var gratis.

Går den, så går den selvfølgelig. Men det svarer i mine øjne til, at man får tilbudt et Rolex-ur til 999 kr. eller andet i den dur uden at alarmklokkerne ringer.

Sludder. Der findes talrige eksempler på rejseselskaber der har foræret rejser væk. Selv havde jeg fornøjelsen af en uges ophold på Mallorca for 1 krone pr. person :)

  • 9
  • 1
#27 Steen Eugen Poulsen

Det jeg syndes er ondt i denne sag er at folk er så svinske at de bliver sure over en fejl og forsøger at snyde firmaet.

Jeg ville da også klikke igennem til betal, men jeg acceptere når firmaet kommer og fortæller mig at de har begået en fejl og annullerer.

Og det er da uanset om fejlen er 5 kr. eller 27K. Der er svindel med priser, men løsning på svindel kan da aldrig blive at jeg skal havde lov til at svindle alle firmaer.

  • 1
  • 10
#28 Peter Lind

Det kommer vel heller ikke forbrugeren til last - de har jo ikke mistet noget på det.

Det ved du faktisk ikke. I det her tilfælde har du nok ret - men hvis jeg er i gang med at jagte tilbud, og først falder over et super-tilbud fra firma X (1.000 kr. per person, 5.000 i alt, men du skal købe det i dag, prisen i morgen er fire gange så høj), men dernæst falder over tilbuddet fra firma Y (0 kr. betal kun gebyrer), og ender med at købe fra firma Y fordi det bare er et bedre tilbud. Så har fejlen hos firma Y kostet mig 15.000 kr. i tabt mulighed for at indgå en handel med firma X.

Så jeg er uenig i at virksomheders fejl på denne måde ikke kommer forbrugere til last - det kan ske på en del forskellige måder.

  • 9
  • 1
#29 Jørgen Olsen

Hold da helt op for en overskrift: "Rejse til 0 kroner kostede 27.000 Vagthunden: Forlangte 27.000 kroner for at sende familie af sted" Hvor er det groft manipulerende. Nærmest kvalmende. Vi nærmer os amerikanske tilstande.

Der kommer velsagtens flere lignende sager i nærmeste fremtid. Når de urimelige kunder får deres vilje med ublu krav, betyder det at butikkerne vil helgardere sig, - og det betyder ringere vilkår for kunderne. Butikkerne vil sigte efter en total ansvarsfraskrivelse, og dette vil givetvis medføre at butikker kan fristes til at afvise ellers rimelige krav fra kunder i god tro, hvis de ikke kan svare sig at efterkomme.

  • 2
  • 6
#30 Peter Makholm Blogger

Jeg skal ikke blande mig i om familien har været i god eller ond tro. Men hvem er det egentlig lige der hænger hvem ud i denne sag?

Familien truer med at gå til det relevante klagenævn, gå til Forbrugerombudsmanden og sætte en advokat på sagen. Det er muligvis berettiget, men derefter går de til Ekstrabladet med en mail fra Primotours.

Det er efter min mening familien selv der vælger at hænge sig ud som hackere.

Selv hvis familien er i god tro og dermed berettiget til at fastholde aftalen, så mener jeg ligeledes at firmaet moralsk har ret til at få oplysninger der kan hjælpe med at finde årsagen til den påståede fejl. Det er dog en uhyre svær kommunikationsopgave, men ud fra det citerede er det svært at se hvor kommunikationen går galt.

  • 5
  • 1
#32 Peter Lind

Bevares - man kan altid opstille et scenarie, der passer til ens holdning, men i det her tilfælde lader det ikke til at være sket.

Som jeg pointerede i mit eksempel, så er det tænkt: ikke desto mindre kan du ikke konkludere at man ikke mister noget på at virksomheden har lavet en fejl. Det må alt andet lige dømmes fra eksempel til eksempel. Og det er primært her mit problem ligger: at familien her per definition er i ond tro, uafhængigt af hvad de egentlig har gjort - det faktum at rejsen i sig selv har kostet 0 kroner betyder for mig bare ikke at familien er en flok dumme svin, som en del her i tråden lægger op til.

Det er så muligt i dette eksempel at familien faktisk er i ond tro - de har måske fumlet med en URL, og de laver om ikke andet så tilnærmelsesvis afpresning ved at hænge Primo Tours ud i avisen, som påpeget af andre, ovenfor. Jeg mener bare ikke familien er i ond tro per definition - det må og skal nødvendigvis afhænge af de faktiske omstændigheder.

Nuvel, jeg tvivler på vi bliver enige i denne sag, så skal vi ikke lade den ligge der?

Enig.

  • 7
  • 0
#33 Jesper Hedemann

Måske det bare er mig, men er det ikke forholdsvis åbenlyst, at det er en fejl, når man bliver tilbudt en gratis 14-dages rejse for fire personer til Gran Canaria?

Ja det skulle man vel mene, men det er jo sket før i danmark, at åbenlyse fejl er kommet forbruger til gode...

Men jeg syntes også selv at det ville være underligt, med en rejse til en pris af 552kr (gebyr på 138 kr. pr. person) men vi skal åbenbart til og kikke efter andres fejl, og udnytte dem. http://www.version2.dk/artikel/afgoerelse-tvinger-netbutik-til-saelge-10...

  • 0
  • 2
#34 Finn Aarup Nielsen

Normalt anses en handel på nul kroner ikke at være en handle (så vidt jeg da ved), men med gebyret på 552kr er det nok en handel.

Hvorfor vil firmaet have familien at oplyse IP-adressen? Man skulle tro at alle transaktioner bliver logget med IP-nummer. Det kan godt være at familien har en moralsk ret til at oplyse nummeret, men øjensynligt ikke en juridisk. Og hvis firmaet ikke spørger pænt kan familien da bare vælge at klappe i og hvis firmaet ligefrem er ubehøvlet og i stedet beder dem betale 27.000 er det da en udemærket historie for aviserne.

  • 3
  • 0
#35 Niels Chr

Nu skriver de jo at der i database IKKE findes en pris som matcher - samtidig kan jeg heller ikke forstå hvorfor de vil have en IP - den er dynamisk på en mobil telefon, så de kan ligeså godt spørge om naboens IP.... De burde kunne tjekke deres IIS log omkring købs tidspunktet - og evt. se flere URL request hvor de har forsøgt sig frem....hvis ikke må kunden jo have ret. URL reqestne i logs kan rimmeligt sikkert afgøre årsagen

  • 0
  • 0
#36 David Anker

Jeg har før ageret i "ond tro", TOMS-chokolade havde, i november, en konkurrence med "Scan en stregkode med telefonen og vind". Selvfølgelig scannede jeg koden, og blev videre sendt til en hjemmeside kaldet www.kanikkehuske.dk/loser. Af åbenlyse årsager blev jeg nødt til at teste med /winner, og ganske rigtigt kunne jeg oplyse min E-mailadresse og vente at indkassere 1.5kg chokolade. Inden nogen kommer for godt i gang, så besøgte jeg kun /winner siden fra en pc, og har derfor ikke opfyldt kravet om at en wap-mobilforbindelse, derudover var det en dybt uigennemskuelig konkurrence hvor 1 ud af 100 vindere (hvor det kun var hver 100. stregkode-indlæsning som var en vinder).

Jeg har endnu ikke hørt om jeg har vundet eller tabt

/David

  • 0
  • 0
#37 Henrik Kramselund Jereminsen Blogger

Nu skriver de jo at der i database IKKE findes en pris som matcher - samtidig kan jeg heller ikke forstå hvorfor de vil have en IP - den er dynamisk på en mobil telefon, så de kan ligeså godt spørge om naboens IP.... De burde kunne tjekke deres IIS log omkring købs tidspunktet - og evt. se flere URL request hvor de har forsøgt sig frem....hvis ikke må kunden jo have ret. URL reqestne i logs kan rimmeligt sikkert afgøre årsagen

1) Ofte har man en privat IP adresse på en mobiltelefon, dvs alle kunder går ud gennem samme IP hos mobiludbyderen - eksempelvis 3 hvor man endda går ud via Sverige. Det gør det svært at spore hvilke request der kommer fra familien (BTW har de fået sminke på og besked om se triste ud?)

2) Hvis man kommer fra en PC har man ofte en meget unik signatur - ens browsers historik, cookies, indbyggede fonte, diverse plugins - udover den version af browser man bruger Chrome/Firefox/IE/Safari osv. søg på UserAgent osv. - kommer man derimod fra en mobiltelefon er der langt mindre at arbejde med

3) Dernæst kører de apache server, men ja web loggen kan fortælle mange gode ting - hvis man har det rigtige at søge med, IP hjælper, men fra en mobilapp - "crap" det giver ikke meget for admin at arbejde med.

4) Typiske informationer i en log er IKKE alle parametre til GET/POST methods - så man kan måske ikke engang i loggen se hvad de har forsøgt, hvis man ellers med IP, browser osv. kunne identificere netop deres requests.

5) Når de bestiller burde de dog selv kunne finde IP - ud fra bestillingstidspunkt, cookies osv.

Egentlig ville jeg slet ikke svare på denne tråd, jeg synes det er unødvendigt at spille andres tid med artikel links fra Ekstra Hadet, det håber jeg ikke vi ser mere af.

  • 0
  • 0
#38 s_ mejlhede

Jeg har da tit set billige flybilleter til under 100,- kr., bare lige hurtigt søgning ryanair "kraków 74,- kr . "Wroclaw 93.- kr. " Så kommer der gebyrer som lufthavns afgift osv. på.

Men har da selv fået en tur på 10 dage til Telarifa, med fly og hotel, med all includet, bar, mad osv. til 2600,- kr. Sådan en tur kunne vel godt sælge for 0,- kr for at lokke folk til at trykke på deres bannner. Hvis det ikke, kan bevises at de har hacket siden, vil jeg mene de har handlet i god tro. Ellers burde de betale dem 27.000,- for at få at vide hvordan man så nemt kunne hacke deres side. Hvis de i stedet have ændret prisen til 1900,- så kunne primo tours jo ikke have ment, at det var i ond tro.

  • 1
  • 0
#39 Kristian Christensen

Stort set alle webbutikker sender derfor ikke en ordrebekræftelse. Men blot en opfordring til at gøre brug af tilbudet. Det betyder på godt dansk at de lige checker om det du har bestilt er det du kan få til den pris. En ordrebekræftelse sendes først når de har checket og godkendt ordren.

  • 0
  • 0
#40 Deleted User

at en ehandelsbutik blev tvunget til at sælge et TV til en kunde for 1% af prisen pga. en fejl (Prisen var i øre og ikke i kr. så et 10.000kr tv blev til et 10.000øre tv, altså 100kr.)

Ud over det, så findes den slags tilbud altså også i "virkeligheden" flyselskaber sælger "et antal", normal 5 pga. lovgivning, biletter på en afgang til 1kr. fordi de så kan reklamere med at komme til X destination for "fra 1kr." Man kan altså sagtens være i god tro i denne sammenhæng. Det er jo så op til rejseselskabet at bevise at kunden ikke er i god tro.

Og til Kristian Christensen: Nej, de fleste net butikker viser et tilbud og sender en ordrebekræftelse, dette er dog ved at ændre sig, fordi de har fundet ud af at de hænger på givne tilbud, også selvom det er fejl i deres systemer. Det samme gør sig gældende for butikker der sætter et prisskilt i ruden, lige med undtagelse af at fysiske butikker IKKE kan give opfordring til tilbud i modsætning til mæglere og ehandelsbutikker.

  • 2
  • 1
#41 Gert Madsen

Jeg kan forestille mig, at hele Primos system er automatiseret, og det først er senere, der kommer menneskelig kontrol indover.

Det lyder da sandsynligt. Men det er et valg, som butikken har foretaget, og som i øvrigt ikke kommer hverken forbrugeren eller sagen ved.

Automatisering har fordele og ulemper - men det er butikkens valg, og ansvar.

Hvis en given sekvens af operationer gør at butikken skal levere til den lovede pris, så er det sådan det er. At butikken har valgt at automatisere er irelevant

  • 3
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere